FÖRVALTNINGSRÄTTEN ISTOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2016-12-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 22218-16 KONKURRENSVERKET ZO!S -12- 2 1 1 Widrikssons Åkeri AB, 556518-3067 Västberga Alle 61 126 30 Hägersten MOTPART Stockholms läns landsting Box 22550 104 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. AYdDnr KSnr Aktbll Dok.Id 799106 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 222 1 8- 1 6 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling avseende transporttjänster, dnr SLL 1 503. Upphandlingen genomförs enligt lagen (2007: 1 09 1 ) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 1 1 oktober 20 1 6 framgår att SLL avser att tilldela Sundsvalls Expressbyrå AB (Sundsvalls) kontrakt. Widrikssons Åkeri AB (Bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar • på så sätt att Sundsvalls anbud diskvalificeras och uppdraget i stället tilldelas Bolaget, samt i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. följande. SLL genomförde under hösten 20 1 5, för Medicarrier AB:s räkning, en upphandling av transport­ tjänster. Sundsvalls blev tilldelade kontraktet i beslut den 1 3 januari 20 1 6. Den 7 juni 2016 fick Bolaget meddelande om att den upphandlingen avbru­ tits. Grunden angavs vara att det "framkommit att underlaget och vidhäng­ ande kommersiella villkor har innehållit otydligheter". Vidare angavs att upphandlingen skulle göras om. En ny upphandling påbörjades i juli 20 1 6. Tilldelningsbeslut i den upphandlingen, den nu aktuella, meddelades den 1 1 oktober 20 1 6. Villkoren i den nya och den tidigare upphandlingen innehåller inga iögonenfallande skillnader. Det borde närmast betraktas som allvarligt fel i yrkesutövningen att Sundsvalls inte skrev på avtalet i den tidigare upp­ handlingen. Detta eftersom det handlar om parter som har gjort affärer med varandra i årtionden. SLL borde, i den nu aktuella upphandlingen, ha dis­ kvalificerat anbudet från Sundsvalls. Genom att avbryta den första upphand­ lingen efter vad som förefaller halvårsvisa förhandlingar med Sundsvalls har SLL frångått de grundläggande upphandlingsprinciperna om likabehandling • 2 i första hand att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22218- 1 6 och transparens gentemot anbudsgivarna i den nu aktuella upphandlingen. Detta eftersom Sundsvalls inför anbudslämnandet har haft mycket mer in­ formation om verksamheten och hur beställaren tänkt att upphandlingen ska genomföras samt haft möjlighet att anpassa sin prissättning till de övriga leverantörernas anbudspriser men fortfarande inge lägst anbud. Bolaget har inte fått svar på vari skillnaderna mellan SLL:s och Sundsvalls tolkning av upphandlingsunderlaget bestod. Det är högst sannolikt att diskussionerna mellan SLL och Sundsvalls medfört att Sundsvalls tillägnat sig information om uppdraget som övriga anbudsgivare inte haft tillgång till. SLL bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin inställning bl.a. att upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 1 6 kap. 6 § första stycket samma lag framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Som huvudprincip gäller att det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på ISTOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 222 1 8- 1 6 I STOCKHOLM och visa att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det inte inom ramen för nu aktuellt mål är möjligt att pröva om beslutet den 7 juni 20 1 6 att avbryta den första upphandlingen står i strid med LOU. Bolaget har gjort gällande att Sundsvalls, inför anbudslämnandet i den nu aktuella upphandlingen, har haft mycket mer information om verksamheten och hur beställaren tänkt att upphandlingen ska genomföras samt haft möj­ lighet att anpassa sin prissättning till de övriga leverantörernas anbudspriser men fortfarande inge lägst anbud. I målet har dock inte framkommit att Sundsvalls har haft tillgång till annan information än övriga anbudsgivare. Inte heller i övrigt har framkommit att upphandlingen har genomförts i strid med LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Charlotte Hedberg Rådman Daniel Ekwall har föredragit målet. : �' , l I,-, � SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se