LÄNSRÄTTEN I DOM Mål nr STOCKHOLMSLÄN 2008-09-03 16662-08 Sida1(7) Meddelad i Stockholm Rotel225 SÖKANDE Unisport ScandinaviaAB, 556562-0522 Box 9 261 08 Grumslöv MOTPART NorrtäUe kommun Box802 761 28 Norrtälje SAKEN Överprövningenligtlagen(2007:1091) omoffentligupphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiskabeslut den14 augusti2008 upphör härigenom att gälla. Dok.Id 360288 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom..se Expeditionstid måndag- fredag 09 00-15 00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 16662-08 Norrtälje kommun har genomfört en upphandling av konstgräsyta till konstgräsfotbollsplan.Enligt tilldelningsbeslutden28 juli2008 tilldelades Sportbyggarna entreprenadABSPENTAB kontraktet. Efter yrkande avUnisportScandinaviaAB har länsrätten den 14 augusti 2008 beslutat att med stöd av16 kap. 2 § LOU förordna attNorrtälje kom­ mun inte får avsluta upphandlingen innan något annat harbeslutats. YRKANDEN M.M. UnisportScandinaviaAB yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelsegjorts på så sätt attUnisport ScandinaviaAB:s anbud kvalificeras för vidare utvärdering, och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anförUnisportScandinaviaAB i huvudsak följande. Norrtälje kommun harbrutit mot proportionalitetsprincipen och dessutom frångått ett ska--krav vad gäller prisbilden för det antagna anbudet. Enligtförfrågningsunderlaget ska hårdgjorda ytor såsom asfalt, konstgräs m.fl. vara dimensioneradeför fordon med ett axeltryck av10 ton(0-50 överfarter per dygn).Då alla konstgräs klarar en maskin med ett axeltryck påIO ton men inte underliggande grusbädd, är detta ett orimligt krav att ställa vad gäller konstgräsytan då den aldrig kommer attbli föremålför överfartsled för tunga transporter.I det fallet hade manbehövt lägga en asfaltsuppbyggnad under konstgräset och ej en grusbädd. Det finns inga exempel på konstgräsplaner iSverige som har de krav som ovan nämns. Båda anbuden har ett50 mm långt konstgräs av monofiber som har enfyll­ nadsmängdavcirka30-J5 mmtvättadkvartssandochgummigranulatoch har sammabärighet. Det som alla rekommenderar inklusive vinnande an­ bud är att de fordon som används på konstgräsetbör ha ett hjultryck som ej överskrider2 kg/cm2• Att vim1ande anbud i underlagför anbudsutvärdering LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 16662-08 svarat ja på att konstgräset klarar10 tons axeltryck är ett tvetydigt svar då deras skötselinstruktioner säger annat. Då även den produkt garanti på konstgräset som är 5-8 år är direkt kopplad till leverantörens drift- och un­- derhållsmanual kan inga avvikelser skeför att garantin ska gälla.Faktum är att ingafordon med10 tons axeltryck ska köras på konstgräs utan exempel.. vistäcksystem.Dettaföratt skyddaunderliggandegrusbädd.Enligtför­ frågningsunderlaget ska konstgräset testas efter läggning samt ytterligare tre gånger.Vinnandeanbudhar ett tillkommandeprispå25000 krpertillfälle, sammanlagt7 5 000 kr. Då dett a även är ett ska-kravfrånbeställaren att samtliga tester ska ingå i anbudsprisetfår inga separata priser lämnas. Dett a ska ses som en reservation. Enligtförfrågningsunderlaget ska maskinerför snöröjning, renhållning, djuprengöring och underhåll av konstgräset även det ingå i anbudspriset Det vinnande anbudet har ett tillkommande pris på 74 000 kr. Återigen en prisreservation. Noniälje kormnunbestriderbifall tillUnisportScandinaviaAB:s ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. De har i sit t upphand­ lingsmaterial använtUppsala kommuns upphandling av konstgräs som un­ derlag. De använder även kravet i senare konstgräsupphandlingar. BLa. Sigtuna kommun har motsvarande ska-krav.Solna kommun använder ett marktryck på10-12 tons axeltryck i sinaberäkningar. De har även haft kon­ takter med kommuner som inte har haft detta krav.Flera av dessa har haft problem att hitt a lämplig utrustningför att sköta planen på lämpligt sätt , framförallt då det i dessafall inte varit möjligt att medbehållande av garan­ tiför konstgräset gå ut med am1at än mycket lätt afordon. Det vinnande anbudet anger på två ställen att konstgräsyt an klarar uppställda krav på10 tons axeltryck, vilket man därmed garanterar. UnisportScandinaviaAB anför att UnisportScandinaviaAB:s konstgräs endast klarar ett marktryck på1 kg/cm2, medan en nonnal lastbil enligt BKl dvs. 10 tons axeltryck har ett markt ryck på mellan4 ,6-5,7 kg/cm2• Motsvarande kravfim1s i upphand­ lingen för markbädd. Kravet på att konstgräset ska klara10 tons axeltryck Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 16662-08 STOCKHOLMS LÄN ( 0- 50 överfarter per dygn) är ett för deras verksamhet rimligt krav.Vissa av besiktningarna har prissats separat, och viss utrustning har också prissats separat.Dessa kostnader har lagts till i utvärderingen. UnisportScandinaviaAB har vidare anförtbl.a. följande. Kommunen har i sitt yttrande hänvisat tillUppsala kommuns upphandling av konstgräs på Ekebydalen och i sittyttrandebilagt en tekniskbeskrivningfrånUppsala kommun där detfr amgår att de ställt kravet på10 ton axeltryck.Unisport ScandinaviaAB har inhämtat informationfrånUppsala kommun i aktuellt ärende sombestrider detta dokument. I stället harUnispmi ScandinaviaAB fått , avUppsala kommun, den tekniskabeskrivningen som föregått upp­ handlingen av konstgräset påEkebydalen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheterbehandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt.Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propmtionalitet iakttas. Av16 kap.2 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten harbrutit mot de grundläggande principerna i1 kap.9 § eller någon annanbestäm­ melse i dem1a lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rättenbesluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Utredningen i målet DOM Sida 5 16662 -08 I förfrågningsunderlaget till aktuell upphandling angesbl. a. följande. I an­ budet ska ingå konstgräsytan, installation av konstgräset, flaggor, maskiner och annan utrustning(exkl. traktor) sombehövs för snöröjning, renhållning, djuprengöring och underhåll av konstgräset. Hårdgjordaytor såsom asfalt, konstgräs m. fl. ska vara dimensionerade för fordon med axeltryck av tio ton (0 -50 överfarter/dygn). Konstgräset ska testas efter läggning(3 -10 måna­ der) samt ytterligare en test efter tre år efter tabell enligtbilaga1 . Detta test görs även efter fem år samt efteråtta år. Entreprenören svar ar för att tester­ na genomförs. I Sportbyggama entreprenad ABSPENTAB:s anbud uppgesbl. a. följande. Offererade konstgrässystem klarar angivenbelastning(10 tons axeltryck) av fordon i enlighet med förfrågan. I anbud ingår ett s.k. "fälttest" av konst­ gräsetsfunktion enligtSvFF:s krav för "Breddfotboll". Förutförande av ytterligare tester tillkommer25 000 kr/testtillfälle. För leverans av snöplog typVertiSnow (fabr. Ha.ko) avsedd för traktonnontering tillko1mner29 000 kr. För leverans av städmaskin typVerti Top(fabr. Hako) för renhåll­ ning/djuprengöring avsedd för traktormontering tillkommer45 000 kr. AvNorrtälje kommuns sammanställning av anbuden för utvärdering fram­ går att man i jämförelsen med de övriga anbudenbeaktatSporbt yggama entreprenad ABSPENTAB:s prisuppgift inldusive kostnaderna för plog, städmaskin och testning. Länsrättens bedömning Unisp01i Scandinavia AB har anfört attSportbyggama entreprenad AB SPENTABgjort en otillåten reservation i förhållande till förfrågningsunder­ laget genom att ange tillkonnnande pris för tester och maskiner. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 16662 -08 STOCKHOLMS LÄN EnligtLOU skaförfrågningsunderlaget varafullständigt och tydligt och innehålla allabestämmelser och kommersiella villkor. Det innebär att an­ budsgivaren måste svara på det som efterfrågas iförfr ågningsunderlaget i sin helhet. I annat fall ska anbudetförkastas. EG-domstolenuttaladeföljandeidomden22juni1993 imålC-243/89, Kommissionen motDanmark. Respektenför principen om likabehandling av anbudsgivarna kräver att samtliga anbud ärförenliga medbestämmel­ serna i kontraktshandlingamaför att garantera en objektiv jämförelse mel­ lan de anbud som lämnats av de olika anbudsgivarna.Detta krav skulle inte uppfyllas om anbudsgivama tilläts avvikafrån de grundläggandebestäm­ melserna i kontraktshandlingarna genomförbehåll, med undantagför defall då dessabestämmelser uttryckligen medger denna möjlighet. Sportbyggarna entreprenadABSPENTAB anger i sitt. anbud priserför test­ ning och maskiner.Dessa priser ingår i det pris somNorrtälje kommun har jämfört med de övriga anbudsgivarnas prisuppgifter. Sportbyggama entre­ prenadABSPENTAB har således svarat på det som efterfrågas iförfråg­ ningsunderlaget avseende de tester och maskiner som ska ingå i anbudet. Att samtliga priser inte redovisas i en klumpsumma, utan att vissa anges var för sig, har inte hindrat en objektiv jämförelse mellan de olika anbuden. Upphandlingen strider därför inte motLOU på denna grund. UnisportScandinaviaAB har vidare anfört att kravet på att konstgräset ska klara enbelastning på10 tons axeltryck strider mot principen om propor­ tionalitet. AvEG-domstolens praxis rörande proportionalitetsprincipenframgår att en bedömning av om proportionalitetsprincipen åsidosatts ska genomföras som LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 16662-08 en strukturerad avvägning mellan motstående intressen. För detförsta ska enbedömning göras av om åtgärden är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet. För det andra ska enbedömning göras av om åtgärden är nödvändigför att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. För det tredje skabe­ dömasomdennegativaeffektensomåtgärdenfår, pådetintresseellerden rättighetsomåtgärdeninskränker, äroproportionerligelleröverdrivenjäm­ fö1i med det eftersträvade syftet. Norrtälje kommun har anfört att syftet med det uppställda ska-kravet är att kommunen ska kunna hitta lämplig utrustningför att sköta planen på lämp­ ligt sätt, och kunna gå ut med annat än mycket lätta fordon medbibehållen garanti. UnisportScandinaviaAB menar att alla konstgräs klarar en maskin med ett axeltryck på10 ton men inte underliggande grusbädd, och att kravet därför är orimligt. I målet saknas dockbevisning till stöd förUnisport ScandinaviaAB:s påstående. Annat är därför inte visat än att kravet på att konstgräset ska klara enbelastning på10 tons axeltryck är en lämplig, ef­ fektiv och nödvändig åtgärdför att uppnå det avNorrtälje kommun angivna syftet. Att konstgräsplanen ska tåla överfart av fordon som används i sköt­ seln får anses vara av väsentligbetydelse. Den negativa effekten som kravet får, d. v. s. attUnisportScandinaviaAB utesluts från deltagande i upphand­ lingen, är därför inte oprop01iionerlig eller överdriven järnföi1 med det av Norrtä�je kommun angivna syftet. Upphandlingen strider därför inte heller motLOU på denna grund. Överklagandet ska således avslås. Kurt Björk Rådman Föredragande har varitSaraWesterlund.