FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1197-12 Sida 1 (6) I FALUN 2012-05-04 Enhet 2 Meddelad i Anna Borgs Falun Förvaltningsrättsnotarie SÖKANDE AB Göranssons Skogsentreprenad i Södermanland, 556289-8782 Box 21 611 12 Stigtomta MOTPA RT Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Erica Jonsson Juridik och planprövning Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår AB Göranssons Skogsentreprenad i Söderman­ lands ansökan om överprövning. Dok.Id 58036 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsratienifalun@dom.se Expeditionstid måndag � fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1197-12 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket genomför en upphandling avseende "Trädsäkring av järnväg, sträckan kust till kust Göteborg-Hestra. Riksprojekt Trädsäkra järnvägar" med diarienummer TRV 2011-78374. Tilldelningsbeslut fattades den 5 mars 2012, varvid Several Works AB (SWAB) antogs som leverantör. AB Göranssons Skogsentreprenad i Södermanland (Bolaget) ansöker om överprövning och för fram följande. Trafikverket har fattat ett felaktigt beslut utifrån den fakta som finns om SWAB. SWAB uppfyller inte de krav som ställs i upphandlingsföreskrifterna om finansiell och ekonomisk ställning. S\VAB har tilldelats för högt mervärdepoäng vid värderingen av "vitsord från referenser". SWAB har i sitt anbud lämnat oriktiga uppgifter om vilka personer som ingår i organisationen. Bolaget har lidit eller kan komma att lida skada till följd av felaktigheterna. Trafikverket bestrider ansökan och för fram följande. Upphandlingen har genomförts med iakttagande av de grundläggande EU-rättsliga principerna och reglerna i lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Anledning till rättelse finns inte. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna i LUF och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna i LUF im1ebär att upp­ handlande myndighet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap 24 § LUF). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1197-12 Enhet 2 !FALUN Ekonomisk ochjznansiell ställning Bolaget har fört fram att SWAB inte har den finansiella och ekonomiska ställning som krävs för ett projekt i den storlek som upphandlingen avser. SWAB:s omsättning är för låg. Vidare för Bolaget fram att SWAB fått en oren revisionsberättelse och att årsredovisningen inte lämnats så att bolags­ stämma kum1at hållas inom sex månader efter räkenskapsårets slut. Slutlig­ en för bolaget fram att SWAB:s kreditvärdighet inte är tillräcklig för att kunna genomföra det upphandlade projektet. Trafik.verket invänder att SWAB uppfyller kravet Upplysningscentralens såvitt avser omsättning eller årsredovisning och bokslutshandlingar har Trafikverket inte ställt. Trafikverket har inte ställt krav på visst belopp på kreditvärde. Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att anbud vid offentlig upp­ handling ska utvärderas efter de krav som ställts upp i förfrågningsun­ derlaget. I förevarande upphandling har Trafikverket ställt krav på att an­ budsgivama ska ha verifierat kreditbetyg Dun & Bradstreet med minsta kreditbetyg A eller Upplysningscentralens företagsupplysning (UC) med minsta riskklass 3 eller motsvarande (UFB.31 och UFB.51). Förvaltnings­ rätten konstaterar att det i målet är obestritt att SWAB uppfyller det upp­ ställda kravet. Bolaget har vidare fört fram att SWAB inte har en sådan stabil finansiella och ekonomiska ställning som krävs för projektet på grund av att företaget fått en oren revisionsberättelse vid senaste årsredo­ visningen. Förvaltningsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget inte framgår att Trafikverket ställt upp krav som kan hänföras till denna invändning i upphandlingen. Det saknas därmed skäl att bifalla bolagets talan på dessa grunder. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1197-12 Enhet 2 IFALUN Värdering av vitsord.från referenser Bolaget gör gällande att SWAB har fått för högt mervärde vid värderingen av vitsord från referenser. SWAB är en helt ny entreprenör inom trädsäk­ ringsprojekt. SWAB har plockat ihop namn från olika trädsäkringsföretag och skriftligt fört ihop dem i en oprövad organisation. SWAB:s anbud bygger på en fiktiv organisation och kan därför inte utvärderas. SWAB:s anbud har därmed fått ett för högt mervärdspoäng vid utvärderingen. Trafikverket för fram att det är entreprenörens organisation i sin helhet som har utvärderats och inte varje enskild person som avses att utföra upp­ draget. Vid utvärderingen har Trafikverket gjort en bedömning avseende S\VAB:s förmåga att genomföra uppdraget med hänsyn till organisation, maskimesurser och genomförandebeskrivning utifrån dels uppgifter från referenser, dels utifrån redovisningen i SWAB:s anbud/genomförande­ beskrivning. En enskild anbudsgivare som exempelvis är ny inom området måste kunna tillgodoräkna sig den erfarenhet som finns i den resurssatta organisationen, oaktat att uppdragen inte alltid utförts hos det aktuella före­ taget. Förvaltningsrätten noterar att SWAB i sitt anbud fyllt i CV / meritförteck­ ning för personresurser som ska utföra entreprenaden, anbudsfommläret avsnitt 3.2.3. Vidare har företaget i sitt anbud lämnat referenser för flera trädsäkringsprojekt, anbudsfonnuläret avsnitt 3.2.5. Av upphandlingsföre­ skrifterna, UFB.52, framgår att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer antas och att utvärderingen kommer att ske enligt den s.k. mer­ värdesmetoden. Utvärderingskriteriema "Vitsord från referenser" och "Or­ ganisation/genomförandebeskrivning" poängsätts och därmed kan mer­ värde erhållas. Angående referenser framgår att beställaren förbehåller sig rätten att fritt kontakta vilken/vilka uppdragsgivare som beställaren finner intressanta för referenstagning. De referenter som kontaktas får svara på de tre frågor som anges. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1197-12 I FALUN Enhet 2 Förvaltningsrätten gör i denna del följande bedömning. Av principerna om likvärdighet och proportionalitet följer att upphandlande myndigheter inte fårsättauppkravsomipraktikenutesluternystartadeföretag. Omrefe­ renser tolkas på så sätt att de endast kan avse arbete under nuvarande firma skulle det följaktligen kum1a strida mot dessa principer. Förvaltningsrätten finner därmed inte att Bolaget har visat att SWAB:s anbud vid utvärde­ ringen har tilldelats ett för högt mervärde. Skäl saknas därför att bifalla bolagets ansökan på denna grund. Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 1 4 januari 201 1 i mål nr 2808-1 0). Organisation Bolaget för slutligen fram att SWAB angivit att personer ska delta i pro­ jektet, som sedan intygat till Bolaget att de inte haft för avsikt att delta. Till stöd för detta har Bolaget lämnat in ett intyg till förvaltningsrätten, där en av personerna som är namngivna i SWAB:s anbud, intygar att han inte vid någon tidpunkt har varit tillfrågad eller kontrakterad för att arbeta i pro­ jektet för SWAB:s räkning. Trafikverket invänder att vid utvärderingen inte haft anledning att ifråga­ sätta att SWAB vid utförandet av kontraktet kommer att förfoga över de resurser man uppgett, antingen genom de i anbudet angivna eller - om så skulle bli nödvändigt - genom senare utbyte av enstaka resurser till mot­ svarande med likvärdig kompetens. SWAB har också senare såväl muntligt som i mail till Trafikverket bekräftat att man överenskommit med perso­ nerna ifråga att utföra uppdraget för det fall att SWAB erhöll uppdraget. Förvaltningsrätten gör i demm del följande bedömning. Det finns ingen skyldighet för en upphandlande myndighet att kontrollera om uppgifterna som lämnats i ett anbud avseende kraven på det som upphandlas i sig är riktiga, när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1197-12 ! FALUN Enhet 2 ifrågasätta detta. Det har i vart fall inte ansetts att en sådan kontrollskyl­ dighet kan sträcka sig längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med de obligatoriska krav som angetts i förfråg­ ningsunderlaget. (jfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2011 i mål nr 6417-6422-10). Förvaltningsrätten anser inte att Bolaget har visat att det vid tiden för anbudsutvärderingen förelåg några omständigheter som gav Trafikverket anledning att ifrågasätta uppgifterna i SWAB:s anbud. Tra­ fikverket kan därför inte i detta hänseende anses ha brutit mot några regler i LUF. Det saknas därmed skäl att bifalla Bolagets ansökan på denna grund. Sammanfattning Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten inte att Bolaget har visat att Trafikverket brutit mot de grundläggande principer som bär upp LUF. Skäl för ingripande finns därför inte. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). rådman