FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2017-04-19 Mål nr 420-17 Sida 1 (8) SÖKANDE Carl Zeiss AB, 556035-3608 Box 27324 102 54 Stockholm Aktbil Meddelad i Umeå -o Ombud: Jur.kand. Annika Blomqvist och advokat Christofer Morales Advokatfirma DLA Piper Sweden KB Box 7315 103 90 Stockholm MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. -20 Avd .:.'1.u(Wii7 Dnr KSnr ...... � , < - Dok.Id69267 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 420-17 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerbottens läns landsting (Landstinget) genomför en upphandling av Operationsmikroskop (dnr VLL 2583-2016). Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Två anbud har ingetts i upphandlingen, från Carl Zeiss AB och Micromedic AB. Anbudet från Carl Zeiss AB har diskvalificerats och Landstinget har beslutat att anta det anbud som lämnats av Micromedic AB. Carl Zeiss AB (Carl Zeiss) yrkar i förvaltningsrätten att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Carl Zeiss anför bl.a. följande. Landstinget har utvärderat och antagit anbud från Micromedic trots att an­ budet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. Av punkten 2. 1 i de Administrativa föreskrifterna framgår att "[e}fterfrågade uppgifter ska besvaras direkt iförfrågningsunderlagets formulär, inkl. bilagor, och utgöra en del av anbudet." Landstinget har såle­ des uppställt ett obligatoriskt krav på att uppgifter ska besvaras och anges i upphandlingsunderlagets formulär. I dokumentet Utvärderingsmodell finns under punkten 1 en rubrik som lyder KRA VSPECIFIKATIONDel 2 -funktion, utformning och kapacitet. Under denna rubrik finns även obligatoriska krav i upphandlingen. I punkten 1. 0.23 uppställs ett krav på att lagringsformat på still- och rörliga bilder ska vara sådant att det kan lagras i bildhanteringssystemet. Vidare anges att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 420-17 IUMEÅ "[l]everantören ska ange: a) lagringsformat b) upplösning ". Dokumentet skulle fyllas i elektroniskt av anbudsgivare vid anbudsinlämning. Det elektroniska dokumentet innehöll en fritextruta i anslutning till bl.a. kravet i punkten 1.0.23, i vilken anbudsgivare således skulle ange efterfrågad in­ formation i enlighet med instruktionen i punkten 2.1 i de Administrativa föreskrifterna. Det är således ett obligatoriskt krav att ange de efterfrågade uppgifterna om lagringsformat och upplösning direkt i formuläret. Micromedic har inte i avsett formulär besvarat punkten 1.0.23 a) om lag­ ringsformat, utan har endast angett upplösning. Bolaget har även angett utgångar, vilket inte är detsamma som lagringsformat. Micromedic uppfyll­ ler således inte kravet på att besvara efterfrågade uppgifter i förfrågnirigsun­ derlagets formulär, i enlighet med kravet i punkten 2.1 i de Administrativa föreskrifterna, då uppgift om lagringsformat saknas. Landstinget är skyldigt att upprätthålla de krav som har uppställts i upp­ handlingen och har inte möjlighet att vid utvärderingen avvika från dessa, då det skulle stå i strid med 4 kap. I § LOU. Landstingets agerande har medfört skada för Carl Zeiss då Micromedics anbud rätteligen borde ha förkastats varvid upphandlingen skulle ha gjorts om. Detfinns inget utrymme att bortsefrån det uppställda kravet Landstinget har hänvisat till Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål 330-16. Denna dom meddelades dock före Högsta förvaltningsdomstolens domar i mål 555-15 och 2691-15 8 [HFD2016 ref. 37] samt EU-domstolens dom i mål C-27/15 och får anses överspelad av dessa avgöranden. Den situation Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 420-17 IUMEÅ som Kammarrätten i Jönköping prövade i mål 2896-16 skiljer sig väsentligt från situationen i förevarande mål. Kravet i punkten 2.1 i de Administrativa föreskrifterna ger inte utrymme för någon annan tolkning än att efterfrågade uppgifter ska anges direkt i för­ frågningsunderlagets formulär. Kravet kan omöjligen läsas så att efterfrå­ gade uppgifter kan lämnas i en egen bilaga som ges in med anbudet. Vidare har Landstinget, på grund av att Micromedic inte följt kravet, fått gå igenom den45-sidiga bilagan Produktspecifikation för att hitta de efterfrågade upp­ gifterna om lagringsformat. Högsta förvaltningsdomstolen har i mål [HFD 2016 ref.47] funnit att re­ spekten för likabehandlingsprincipen kräver att samtliga anbud är förenliga med bestämmelserna i kontraldshandlingarna samt att leverantörerna ska kunna vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i förfrågningsun­ derlaget upprätthålls under hela förfarandet. Av EU-domstolens dom i mål C-27/15 följer att det ankommer på den upphandlande myndigheten att strängt följa de kriterier som den själv har fastställt. Mot bakgrund av ovan nämnda domar från EU-domstolen och Högsta för­ valtningsdomstolen står det klart att en upphandlande myndighet som valt att ställa ett visst obligatoriskt krav också är skyldigt att upprätthålla detta krav genom hela upphandlingsförfarandet. Det finns således ingen möjlighet för Landstinget att avvika från det obligatoriska krav som man valt att ställa i upphandlingen om hur efterfrågade uppgifter ska lämnas. Det ska slutligen framhållas att upphandlingen föregicks av en tidigare, nu avbruten, upphandling i vilken Micromedic fick sitt anbud förkastat då upp­ gifter om lagringsformat inte hade angetts. Kravet i den tidigare upphand­ lingen var identiskt med kravet i denna upphandling. Micromedic har såle- Sidas FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 420-17 IUMEÅ «) Cl 1. ·Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se