FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2019-05-07 Meddelad i Falun Mål nr 1555-19 Sida 1 (5) Ann-Louice Jonsson SÖKANDE -KONKURRENSVERKET Dok.Id 249639 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: förvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww. förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Byggarna i Falun Mikael Lusth AB, 556660-4509 Ombud: Advokaten Axel Eskeby Advokatfirman Sylwan och Fenger-Krog AB Box 1043 791 10 Falun MOTPART Falu kommun, 212000-2221 791 83 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2ors -cs-" o e Avd Dnr KSnr Ak\bi\ Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1555-19 I FALUN YRKANDE M.M. Falu kommun upphandlar, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en totalentreprenad avseende "Nya Hälsinggårdsskolan, hus A & X - ny ventilation" (dnr KS0707/l 7). Falu kommun beslutade den 18 februari 2019 att tilldela kontraktet till Byg­ garna i Falun AB (Byggarna). Falu kommun beslutade den 26 mars 2019 att avbryta upphandlingen med angivande av följande skäl. Falu kommun inser att ett fel har begåtts vid tilldelningen av kontraktet till Byggarna och tvingas förkasta det anbudet då det innehåller reservationer. Anbudet från Bravida Sverige AB förkastas samtidigt i enlighet med AFB.17 då det anbu­ det överskrider budgeterade medel. Byggarna ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska fullföljas enligt till­ delningsbeslutet den 18 februari 2019. Byggarna anför till grund för sin an­ sökan i korthet följande. I upphandlingen har Falu kommun utfärdat två versioner av anbudsformuläret. I det första anbudsformuläret har exempelvis ställts högre krav på referensobjekt, däremot saknas de punkter som speci­ fikt avser kvalitetslednings- och miijöledningssystem enligt AFD.221 och AFD.222. AFD-delen är dock oförändrad i de båda versionerna och i det an­ budsformulär som Byggarna använt framgår att anbudsgivaren åtar sig att följa förfrågningsunderlaget i alla delar. Byggarna har således garanterat att följa de krav som i sin helhet anges i AFD. Byggarna måste därmed anses ha uppfyllt skall-kraven och någon upphandlingsrättslig princip har inte överträtts och det finns ingen anledning att avbryta upphandlingen. De för­ tydliganden som Byggarna gjort ska inte betraktas som reservationer. Anbu­ det bygger på en tolkning av förfrågningsunderlaget som varit det rimligaste och ekonomiskt mest fördelaktiga. Tillclelningsbeslutet var korrekt och det Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1555-19 I FALUN saknas sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Byggarna åbe­ ropar ett e-postmeddelande från Martin Jobs, avdelningschefHiss 208/Da­ larna, Midroc från den 27 mars 2019. Falu kommun bestrider bifall till ansökan och framför bl.a. följande. Upp­ handlingen har avbrutits på grund av felaktigheter vid utvärderingen då an­ budet från Byggarna innehåller reservationer. Byggarna har villkorat sitt an­ bud med en rad reservationer, bl.a. har bolaget reserverat sig i förhållande till krav 71 genom att ange angett en annan märkhastighet för hissarna. Byg­ garna har även angett att tidigare schaktdörrar, stållinor, gejder, fästen, br_:yt­ skivor, gropstege och buffertar ska behållas (krav 71, WBC.1, WBD.3, WBD.4 och WBE.3) och har vidare angett att istället för drivsystem med frekvensstyrd motor levereras hydraulhissar som inte har stålbälten, motvik­ ter, hastighetsbegränsare, mekaniska bromsar eller växellöst maskineri (krav 71.BB, WBC.11, WBD.2 och WBF.14). Dessa reservationer innebär att de obligatoriska kraven i upphandlingen inte uppfylls. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41 ). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra- get (RÅ 2009 ref. 43). Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1555-19 I FALUN Bland skäl som i praxis har ansetts vara sakligt godtagbara kan bl.a. nämnas omständigheten att endast ett anbud återstår, dvs. bristande konkurrens Ofr C-27/98, Fracasso och Leitschutz och RA 2008 ref. 35), att en upphand-lande myndighet efter att ha bedömt anbuden inser att den med hänsyn till innehållet i förfrågningsunderlaget inte har möjlighet att välja det bästa anbudet Ofr C-244/02, Kauppatalo Hansel) och när anbuden överstiger upp-handlande myndighets budget Ufr RÅ 2009 ref. 43). I rättspraxis är det klarlagt att en upphandlande myndighets befogenhet att avstå från att fullfölja en upphandling inte är förbehållet undantagsfall eller då det finns tungt vägande skäl. Utgångspunkten måste vara att en upphandlande myndighet har rätt att själv avgöra när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas, även om möjligheten att avbryta en upphandling är begränsad på sätt som redogjorts för ovan. Falu kommun har i avbrytandebeslutet samt i yttrande till förvalt­ ningsrätten framfört att Byggarnas anbud innehåller reservationer i förhållande till flera av de obligatoriska kraven i förfrågningsunderla­ get som gäller hissystem. Vid en jämförelse mellan vad Byggarna an­ gett i sitt anbudsformulär under bl.a. kod 71 och vad som föreskrivs under denna kod i rambeskrivningen i förfrågningsunderlaget, är det förvaltningsrättens bedömning att Falu kommun har haft fog för sin uppfattning att anbudet innehåller reser­ vationer i förhållande till vissa av de obligatoriska krav man ställt på hissystemet i upphandlingen. Ett anbud som inte överensstämmer med förfrågningsunderlaget, dvs. avvikelser i fråga om villkor, reser- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1555-19 I FALUN vationer och förbehåll, får inte utvärderas då likabehandlingsprinci­ pen kräver att samtliga anbud är förenliga med bestämmelserna i kontraktshandlingarna för att garantera en objektiv jämförelse mellan lämnade anbud Ufr EU-domstolens avgörande C-243/89, Stora Bält). Falu kommun har i sitt avbr)tandebeslut även framfört att Bravida Sverige AB:s anbud överskrider budget. Byggarna har inte bestridit denna upp­ gift och det har enligt förvaltningsrättens mening inte heller framkommit skäl att ifrågasätta att det förhåller sig på det sättet. I förevarande fall, där för övrigt upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande med pris som grund för utvärdering, är Falu kommun således av ekonomiska skäl förhindrat att tilldela kontraktet till Bravida Sverige AB, varför det inte finns något återstående anbud för kommunen att anta. Enligt förvaltnings­ rättens bedömning har Falu kommun i den uppkomna situationen haft sakligt godtagbara skäl att avbr)ta sin upphandling. Det har inte heller framkommit att de grundläggande principerna i unionsrätten skulle ha åsidosatts genom beslutet. Byggarnas ansökan om överprövning av avbr)tandebeslutet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Anders Lidman rådman tIfb SVERIGES DoMsroLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga -1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ww\v.domstol.se. �--·--------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se 1-n. ..� •.,... . . ·.... •""· 8 ..,,. �--· - i . ....., !I '::,;;. -�7 ,·· ••••• -.-· -·•· -•-•---· -�--------·;- ·: . _.,.......-" -� »2.' ,,•.-�, I "�