Dok.Id 506132 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: kanslil.fina@dom.se ,vw,v. forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditioustid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2019-07-09 Meddelad i Malmö Mål nr Sida 1 (5) 4903-19 6818-6819-19 6840-19 6902-19 SÖKANDE Microsynth AG Schi.itzenstrasse 15 9436Balgach Schweiz MOTPARTER 1. Lunds Universitet 2. Göteborgs universitet KONKURRENSVERKET 3. Chalmers tekniska högskola 4. Linköpings universitet 5. Kungliga Tekniska högskolan Upphandlande myndigheter (1-5) företräds av: Lunds universitet, 202100-3211 Box 117 221 00 Lund SAKEN .. _M M Dnr KSnr Aktbil mål nr 4903-19 mål nr 6818-19 mål nr 6819-19 mål nr 6840-19 mål nr 6902-19 Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU Xo/-7rJ} oo/ 12"�1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4903-19 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Lunds universitet, Linköpings universitet, Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Kungliga Tekniska högskolan (upphandlande myn­ digheter) genomför en samordnad upphandling av "Sequencing of indi­ vidual isolated genes V 2019/417". Lunds universitet handlägger upphand­ lingen. Av tilldelningsbeslut den 10 april 2019 framgår att avtal tilldelats Eurofins Genomics Sweden AB och Macrogen. Vidare framgår att anbudet från Microsynth AG har förkastats med motiveringen att anbudet inte upp­ fyllde kravet på att all dokumentation måste vara på engelska eller svenska. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Microsynth ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar ingri­ pande enligt LOU. Microsynth anför bl.a. följande. Det var endast ett doku­ ment i Microsynths anbud som var på tyska istället för på engelska. Att för­ kasta anbudet av denna anledning är hårt och inte till upphandlande myndig­ heters fördel. Det efterfrågade dokumentet existerade på engelska redan un­ der anbudsprövningsprocessen men på grund av den mänskliga faktorn bifo­ gades den tyska versionen anbudet istället för den engelska. Dessutom är det aktuella dokumentet det minst kritiska dokumentet eftersom det är ett väl­ digt formellt dokument som även i tysk version förmedlar huvudbudskapet avseende registrering. Därutöver har Microsynth under nästan fyra år enligt upphandlingsavtal med KTH levererat sina tjänster och det är därmed up­ penbart att Microsynth är ett registrerat företag. Upphandlingsdokumentet är skrivet på ett sätt som ger ett litet utrymme för tolkning eller för att hantera smärre felaktigheter: 1.1.6 Form and content of the tender The tender must show the information requested. Tenders that do not include the infor­ mation may be rejected. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4903-19 m.fl. Avdelning 1 Upphandlande myndigheter bestrider ansökan och anför bl.a. följande. Upphandlande myndigheter har inte brutit mot LOU. Lunds universitet har efter tilldelningsbeslut tillskrivits av Microsynth per mejl. I denna mejlkor­ respondens uppger Microsynths företrädare att fel bilaga har bifogats anbu­ det. I samband med detta har företrädaren på eget initiativ mejlat Lunds uni­ versitet ovan nämnda registreringshandling översatt till engelska. Denna re­ gistreringshandling på engelska, inskickad efter sista anbudsdag, är för sent inkommen. Om Microsynth tillåtits att komplettera sitt anbud med en ny re­ gistreringshandling på svenska eller engelska, trots att myndigheten i frågor och svar meddelat att anbuden inklusive bilagor måste vara på något av de två språken, hade myndigheten brutit mot likabehandlingsprincipen. Detta särskilt i den aktuella situationen där ett bolag tydligt angivit att orsaken till att bolaget avstått från att lämna anbud var just upphandlande myndigheters krav på anbudsspråk. Microsynth har inte uppfyllt kravet i punkt 1.2.2.1. Att anbudsgivaren lämnat in anbudet delvis på fel språk kan inte läkas genom en handling inskickad efter anbudstidens utgång. Skrivningen i 1.1.6 syftar på fall där myndigheten anser att det är möjligt med en komplettering eller liknande utan att bryta mot någon av de grundläggande principerna i LOV. Det är alltid upphandlande myndighet som avgör om rättelser och komplet­ teringar ska tillåtas i en upphandling. I MALMÖ Detta är en ypperligt formulerad fras som ger upphandlande myndigheter behövlig tolkningsfrihet i en upphandlingsprocess som måste vara formell till sin natur. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4903-19 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. En förutsättning för att en ansökan om ingripande mot en upphandling ska kunna vinna bifall är att sökanden visar att denne har lidit eller riskerat att lida skada av den påtalade bristen i upphandlingen. Upphandlingsdokumentet i relevanta delar 1.1.11 Language Tenders must be submitted in Swedish and/or English. 1.2.2.1 Suitability to pursue the professional activity The supplier must be registered at the time ofthe tender and throughout the term ofthe contract in the aktiebolags- handels- orföreningsregister [The Swedish Registers ojCom­ panies, Partnerships or Associations} or a corresponding register kept in the State where its activity is established. An up-to-date registration certificate or corresponding must be at­ tached to the tender. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4903-19 m.fl. I MALMÖ Avdelning 1 I frågor och svar (Questions and answers) har följande information lämnats till anbudsgivarna: Clarification regarding language for the tender: All information in the tender, including at­ tached files, must be in English or Swedish. Förvaltningsrättens bedömning Av upphandlingsdokumentet, punkt 1.1.1, framgår att upphandlande myn­ digheter uppställt krav på att anbud ska vara på svenska och/eller engelska. Upphandlande myndigheter har i frågor och svar förtydligat att språkkravet gäller samtliga bifogade handlingar. Det framgår således tydligt att det är ett obligatoriskt krav i upphandlingen att registreringsbeviset, som enligt punkt 1.2.2.1 ska bifogas anbudet, ska vara skrivet på svenska eller engelska. Ett anbud som inte uppfyller ställda krav rar inte antas utan måste förkastas. Ef­ tersom Microsynth inte - inom anbudstiden - bifogat den aktuella hand­ lingen på svenska eller engelska har det inte uppfyllt språkkravet i upphand­ lingsdokumentet. Upphandlande myndigheter har därmed haft fog för att förkasta Microsynths anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Daniel Bålman Förvaltningsrättsfiskal Anna Aktermo har föredragit målet. I., st!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. 5ida2av 2 www.domstol.se