KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 5 BESLUT 2012-02-07 Meddelat i Stockholm Sida 1 (2) Mål nr 6127-11 zon-02- o 9 KLAGANDE Patria Helicopters AB, 556042-7717 Box 116 190 46 Stockholm-Arlanda MOTPARTER 1 Försvarets materielverk 115 88 Stockholm 2. Actea Consulting AB, 556592-5053 Stora Badhusgatan 18-20, 9 tr 411 21 Göteborg ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 26 oktober 2011 i mål nr 18419-11, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007.1091) om offentlig upphandling, LOU KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avskriver målet. DokJd 237328 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-1lost: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Ex1>editionstid måndag - fredag 09:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 5 BESLUT Sida 2 Mål nr 6127-11 YRKANDEN M.M.. Patria Helicopters AB har överklagat förvaltningsrättens dom. Försvarets materielverk har uppgett att avtal i den aktuella upphandlingen har slutits med en annan leverantör den 13 december 2011 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE I 16 kap. 10 § första stycket LOU (i dess lydelse före den 1 november 2011) föreskrivs att när en förlängd avtalsspärr gäller enligt 9 §, får den upphand­ lande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att för­ valtningsrätten har avgj01i målet Enligt 16 kap. 13 § LOU får överprövning av en upphandling inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphand­ lande myndigheten och en leverantör. Förvaltningsrätten meddelade dom den 26 oktober 2011 och avtal har slutits den 13 december 201L Kammarrätten får därför inte överpröva upphand­ lingen. Målet ska således skrivas av. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). ,.--;7/I )i�// c:>/77- tt� l/ vc,t.- , l Peter SjöberJ j fd. kammarrättsråd ordförande kammarrättsråd referent tfassessor David Brandell föredragande .-" FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Aci.ea Consulting AB, 556592-5053 Stora Badhusgatan 18-20 411 21 Göteborg Mål nr 18419-11 Enhet 15 Sida 1 (6) SÖKANDE DOM 2011-· l 0-26 Meddelad i Stockholm MOTPART Försvarets mai.erielverk 115 88 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätien bifaller ansökan om överprövning på så sätt att en ny utvärdering av upphandlingen "Teknisk dokumentation HKP 10 " (362866 - Al825416) ska göras där anbudet från Patria Helicopters AB inte ska ingå. Dnk.ld 174094 Postadress --- -·----- Besöksadress Tegeluddsvägcn 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expcditionstid måndag fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRATTEN DOM 1 84 1 9-1 1 BAKGRUND Försvarets materielverk (FMV) genomför upphandlingen "Teknisk do­ kumentation HKP10 "avseende tekniskt stöd för bevakning och samman­ ställning av konfigurationsstyrande dokumentation från tillverkare samt uppdatering och framtagning av anpassad dokumentation för Försvarsmak­ ten (362866 - AI825416). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfa­ rande enligt LOtJ. I tilldelningsbeslut daterat den 6 september 201 1 anges bl.a. att FMV antagit Patria Helicopters AB:s (PI--:IAB) anbud då samtliga anbudsgivare uppfyllt de krav som ställts i enlighet med förfrågningsun­ derlaget och PHAB erbjudit det lägsta timpriset. YRKANDE M.M. Actea Consulting AB (Actea) ansöker om överprövning och yrkar att till­ delade levenmtören diskvalificeras och att nästföljande leverantör i utvär­ deringsordningen tilldelas beställningen. Som grund anförs bl.a. följande. Tilldelad leverantör uppfyller inte skall-krav i punkt 6.2. iv som lyder "Ha två (2) namngivna personer anställda i företaget som tillsammans uppfyller ovanstående krav och som aktivt jobbar mot denna beställning". PFIAB svarade följande: "PHAB med sin underleverantör ProAvia, har två namn att ange som tillsammans uppfyller detta krav". PHAB:s svar strider mot FMV :s skall-krav. Vid kontroll av bifogade CV :n frän tilldelad leverantör framgår det klart och tydligt att övriga offererade konsulter inte uppfyller skall-krav i punkt 6.2. ii och med det uppfyller inte PHAB skall-krav i punkt 6.2. iv. FMV vitsordar att den leverantör som tilldelats upphandlingskontraktet i sitt anbud förklarat sig uppfylla skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 6.2 iv, genom dels en anställd hos leverantören, dels en anställd hos en underleverantör, och medger att detta inte helt motsvarar nämnda skall­ krav. i STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 3 FÖR.V ALTNINGSR:\TTEN DOM 184 1 9- 1 1 FMV avvaktar förvaltningsrättens ställningstagande till om bristen i anbu­ det enligt ovan borde leda till rättelse av upphandlingen på så sätt att det aktuella anbudet förkastas och upphandlingskontraktet i stället tilldelas klaganden, vars anbud innehåller det näst lägsta timpriset. PHAB har beretts tillfälle att yttra sig över ansökan om öveq)rövning och anfört bl.a. följande. FMV kommer att få efterfrågad kompetens till rätt kvalitc och till bästa pris enligt gällande tilldelningsbeslut. Tilldelningsbe­ :slutet är därför rätt. Skulle förvaltningsrätten komma till slutsatsen att till­ delningsbeslutet är felaktigt, ska upphandlingen göras om i sin helhet, så att PHAB kan anpassa sig till FMV:s varierande praxis. Detta då PHAB kan presentera CV för teknisk skribent utan att nyttja någon konsult. A.ctea hävdar att PHAB inte uppfyller skall-kravet i punkt 6.2 iv. FMV:s praxis i tidigare upphandlingar med samma syfte, till exempel teknisk do­ kurnentation HKP15 (Stöd HKPl5 till FMV och Förband), som FMV tecknat med PHAB medger att PHAB som huvudleverantör med konsult­ stöd levererar efterfrågad service. PHAB vill även påpeka att just Actea, för ovan refererat avtal avseende teknisk dokumentation HKP 1 5 , är under­ leverantör till PHAB som konsult och därn1ed bekräftar denna praxis. Även Actea är därför fullt medvetet om rådande pra"'\:is, som aktör, leveran­ tör, underleverantör och konsult till industrin samt FMV. Pl IAB har säkrnt kompetensen för detta offe1isvar, i likhet med tidigare upphandlingar, och kompetensen kommer att levereras enligt ställda krav. Personen är anställd och till PHAB:s fulla förfogande genom tecknade av­ tal, Actea hävdar vidare att "övriga offererade konsulter inte uppfyller skall­ krav". PHAB har endast engagerat en konsult. Konsulten ska aktivt jobba mot beställningen under PHAB:s ledning. Konsulten uppfyller med råge I STOCKHOLM /\llmLinna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRATTEN DOM 1 8419-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ställt knw i 6.2 ii. Han har arbetat som teknikinformatör/teknisk shibent i minst två år vilket verifieras i CV. Konsulten ifråga har mer än tio års erfa­ renhei: av denna typ av arbete. Konsulten får därför anses som mycket väl lämpad för leverans av FMV efterfrågad kompetens. UTREDNING I MÅLET 6.2 Skall-krav Leverantören skall: ii. Haarbetatsomteknikinformatör/tekniskskribentiminst.två(2)är. (Vcrilieras i CV) iv. Hatvå(2)namngivnapersoneranställdaiföretagetsomtillsammans uppfyller ovanstående krav och som aktivt jobbar mot denna beställning. DOMSKÄL 'f'illämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fär avslutas först sedan rättelse har gjorts. FÖRVALTN iN(;SRJ\TTEN i STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 18419- 1 1 Förvaltningsrättens bedömning Av principerna om likabehandling och öppenhet följer bl.a. att alla leveran­ törer ska ges så lika förutsät1ningar som möjligt Dei.ta medför ai.t ett anbud som inte uppfyller ei1 förfrågningsunderlags obligatoriska krav, s.k. skall­ krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Den upphandlande myndigheten för inte heller .frånfalla uppställda krav eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen. Det är den part som gör gällande att en upp­ handling är felaktig som på et1 klaii: och tydligt sätt ska ange vilk.a omstän­ digheter som ligger till grund för talan. Actca har anfört att det vid kontroll av bifogade CV:n från PHAB:s anbud framgår att offererade konsulter inte uppfyller obligatoriska krav i punkt 6.2 ii. Förvaltningsrätten finner inte att Actea visat att PHAB:s anbud stri­ der mot detta krav. Anledning till ingripande enligt LOU på denna gnmd löreligger därför inte. Actea har vidai-e anfö1i att PHAB:s anbud inte heller uppfyller det obliga­ toriska kravet i punkt 6.2. iv avseende anställda personer i företaget med efterfrågad kompetens. FMV har även medgei1 att PHAB:s anbud inte helt motsvarar nämnda skall-krav i punkt 6.2. iv. PHAB har anfört att FMV i andra upphandlingar med samma syfte medget1 att PHAB som huvudleve­ rantör med konsultstöd levererar efterfrågad service och att PHAB skulle kunna presentera CV för teknisk skribent utan ai1 nyttja någon konsult. FörvoJtningsrätien finner att PHAB inte uppfyller det obligatoriska kravet i 6.2 iv. FMV har, trots denna brist, antagit PHAB:s anbud och därn1ed bru­ tit mot likabehandlingsprincipen. Någon möjlighet för förvaltningsrätten att beakta omständigheter som inte framgår av förfrågningsunderlaget, så­ som FMV:s tidigare pra'\is, finns inte. Inte heller finns någon möjlighet att ta hänsyn till kompetens och meriter som inte tramgår av PHAB :s anbud. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄ'r1'EN DOlYI 18419-11 Sammanfattningsvis har FMV brutit mot l kap. 9 § LOU med hänsyn till bristen i PHAB:s anbud avseende kravet på två anställda personer i företa­ get Actea har härigenom lidit skada. Förutsättning för ingripande enligt 16 kap. 5 § LOlJ föreligger således. En mer ingripande åtgärd än vad som är nödvändig bör inte vidtas. Eftersom konstaterad brist inte beror på någon felaktighet i det konkurrensuppsökande skedet är det tillräcklig au FMV vidtar rättelse på så sätt att en ny anbudsutvärdering görs och att FMV där­ vid bortser från PHAB:s anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilag:a (DV 3 109/lA LOU). 1 Föredragande har varit A1ma Mörtberg. i STOCKHOLM Allmiinna avddningen ·)r r· : f)(�_ :t)zjk:,) .S,.,:_\. Q..JL.x..J...c \;�(l� --i) (\ _ \1 Bmbro Lundholm Rådman SVERIGES D0Ms1-roLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltnings.rättens beslut ska skriva till KanmJ.an:ätten i S1ock.holn1. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätte11. Överklagandet ska ha konu-:nit in till förvaltningsrättcn inom tre vecko.t: från den dag då. klaganden fick del av beslutet. Tiden 2. det beslut som övetklagas 1ned uppgift 3. 0111 fö1,;altr1ingsrättens 11.a1n1.1, måh1ummer samt dagen för beslutet, for överklagandet för offentlivJ)att räknas 'b 0 som klaganden vill fä till stånd, 4-. de skäl som ldao-anden ani:rer till stöd fot b0 begäran om ptövningstillstånd, .5. elen ändrino- av förvaltnirn:rsrättens beslut �J o. emellertid från den chg beslutet 111.eddelades. 6. de bevis som klaganden viJl åbernpa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Ad.tessen till förvaltningsriitten framg:'tr av beslutet. Om klaganden anlita1: ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge silt namn, adtess och telefonnurmner. Om någon person- eller acli:essuppgift iindtas, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I m,1.l om öve1v.tövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när t..--io dagar har gått från det att rätten avgjmt målet eller upphävt ett inte1-imistiskt b eslut. I vissa fall får avtal slutas omedclba1-t. Ett övetkJagande av rättens avgöi:ande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infonnati.011 finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysn:ingat orn hui: man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.i.ngsi:ätten. DV 3109/lA LOU (Jm sisi:t cLw;cn för i.iverklar;anclet infaller JJ:1 lördag, sönchg eller helgdag, midson1marni1:011, julafton eller nyå.1:safton räcker det att sk1�ivelsen kom.met in nästa vardag. Föi: att ett överklagande ska kunna tas upp i ka1m11anätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammaträtlen lä1nnar prövn.i.ngsti.llstånd om det är av vikt fot ledning n.v riittstilfämpningen att överklagandet prövas, anledning förL:kommet til.l i-indr.i.ng i det slut vatt.ill förvaltningst'.ilten komrnit eller det annats finns synnerliga skiil ait pröva överklagandet. Orn prövningstillstånd inte meddelas står föi:vahningsriittens beslut fast. Det ät &irför viktigt att det klart och tydligt f.ramgåt av överklagandet till lrnnu1.1aLTätten varfö1: man anse1: att ptövningstillståncl bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefo1111U1:nmer. Dessutom ska :1dress och tekfonmumnei: till atbetsplatsen och evcniuell annan phts dät klaganden kan nås för delgivning länJ.nas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. On:1 någon person- eller adtessuppgift lindras ät det vil<:tigt att a11.11J.älan sna.rast görs till kammarräten, I� 0 HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överldaga kammarrättens avgörande ska skliva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skiivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lii11uu1s till kammarrätten. Överldagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Tiden för överldagande för det allmänna räknas dock från elen dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillständ inte meddelas står kammarrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillständ bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007·l092)omupphandling inom områdenavatten, energi,transporterochposttjänsterfår avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt utVanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt bes!ut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått frän det att rätten avgj ort målet eller upphävt det inte1imistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bilaga Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 2 3. 4 . 5 den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan niis för tlelgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgirt ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta föivaltningsdomstolen det beslut som överklagas med uppgift. om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfäprövningstillslåncl den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill 1a ti l l stånd och skälen härför de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vm:ie särskilt bevis dv 689-LOU F'ormulär 9