FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2018-11-16 Mål nr 2443-18 Sida 1(5) SÖKANDE Meddelad i Umeå Nordiska Fallskydd AB,556860-0836 Västra Kuivakangas 332 957 92 Övertorneå MOTPART Skellefteå kommun 93 1 85 Skellefteå SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145)om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id88689 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-1375 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2443-18 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Skellefteå kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Campingstugor Byske (dnr UH- 2018-84 ). Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande. Kommunen har beslutat att diskvalificera det anbud som lämnats av Nor­ diska Fallskydd AB. Som skäl härför har Kommunen angett att anbudet för­ kastas på grund av att kravet på tillgänglighet i badrum och sovrummet inte uppfylls enligt Boverkets byggregler (BBR) och planlagen. Nordiska Fallskydd AB (Nordiska Fallskydd) yrkar i förvaltningsrätten att upphandlingen ska göras om alternativt att det egna anbudet tas med i upp­ handlingen med en anmodan om att korrigera tillgänglighetsmåtten till de önskade. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Nordiska Fallskydd anför bl.a. följande. Kommunen har på felaktiga grunder diskvalificerat deras anbud. I kravspecifikationen står skrivet att "alla stugor ska utföras enligt gällande . tillgänglighetskrav". Då campingstugor, likt hotell, är boende för tillfällig vistelse så gäller normalt inte samma tillgänglighetskrav som för vanliga bostäder (det kan man enkelt verifiera på befintliga hotell i trakten om man så vill). Enligt Boverkets byggregler, BBR, är byggnader som används som fritids­ bostäder undantagna från kravet på tillgänglighet. Detta regleras i8 kap. 6 § plan- och bygglagen (PBL). Det finns dock ingen definition av begreppet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2443-18 IUMEÅ "fritidsbostad"i PB L. Eftersom det inte finns någon definition här f'ar man använda sig av den betydelse definitionen har på Rikstermbanken. Där är definitionen av "fritidsbostad"en bostad som nyttjas för tillfälligt bruk. Det är olika tillgänglighetskrav som gäller för olika byggnadstyper. Nor­ diska Fallskydd har följt normalt gällande krav för byggnadstypen i fråga men skulle gärna utformat stugorna annorlunda om Kommunen hade förtyd­ ligat detta krav i upphandlingen. Önskar man att tillgänglighetskraven ska fullfölja Boverkets föreskrifter för normala bostäder bör man tydliggöra detta i kravspecifikationen. Kommunen har dessutom varit i dialog med Nordiska Fallskydd angående andra spörsmål i upphandlingsförfarandet, varför det kan anses vara särskilt märkligt att man inte nämnt detta krav. Konstruktionsmässigt är det en enkel korrigering som hade fordrats,en kor­ rigering som inneburit ändrat läge av innervägg,en ändring som kan göras utan att korrigera den givna anbudssumman. Kommunenanför bl.a.följande. Kommunen har inte ställt krav på att tillgänglighet ska följa kraven för bostadsutformning (SS 914221). Enligt 8kap. 1 §p. 3 och 8kap. 4 §p. 7och 8 PB L samt 3 kap. 18och 19 §§plan-och byggförordningen ska kraven på tillgänglighet och användbar­ het för personer med nedsatt rörelse eller orienteringsförmåga uppfyllas. IBoverkets byggregler 3:113 anges dimensionerande mått för rullstol. Om inte det dimensionerande måttet följs kan heller inte en byggnad anses upp­ fylla kravet på tillgänglighet för personer med nedsatt rörelseförmåga. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 4 2443-18 Den1 januari 2015 infördes också bristande tillgänglighet som en ny form avdiskrimineringidiskrimineringslagen(medändring1 maj2018medför­ stärkt förbud). TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap.1 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i4 kap.1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap. 6 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Nordiska Fallskydd menar att det i upphandlingsdokumentens Kravspecifi­ kation angivna kravet att alla stugor ska utföras enligt gällande tillgänglig­ hetskrav varit otydligt och att Kommunen därför på felaktiga grunder dis­ kvalificerat deras anbud. Förvaltningsrätten noterar att Kommunen har tillämpat de tillgänglighets­ krav på byggnadsverk som ställs i8 kap. PBL och som har specificerats i de föreskrifter och allmänna råd som anges i punkten31. 13 i Boverkets bygg­ regler. I8 kap. 6 § PBL anges vissa undantag från ovan angivna bestämmel­ ser, bl.a. avseende fritidshus. Campingstugor för uthyrning kan enligt för­ valtningsrättens mening dock inte jämställas med fritidshus, som således undantas från kraven på tillgänglighet. Detta måste också ha stått klart för leverantörer i branschen. Förvaltningsrätten kan därför inte se annat än att de borde ha förstått att kravet skulle tolkas på det sätt som gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2443-18 IUMEÅ Förvaltningsrätten finner således att utformningen av kravet ifråga är till­ räckligt tydlig för att vara förenlig med den gemenskapsrättsliga principen om förutsebarhet. Med hänsyn härtill och då det är ostridigt i målet att an­ budet från Nordiska Fallskydd inte upp fyller kravet har Kommunen haftfog för att diskvalificera anbudet. På grund av det anförda ska ansökan avslås. Upplysningsviskan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avslagit en ansökan från Älö Trä AB (mål nr 2434-18)avseende samma upphand­ ling. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga (FR-05) cd���rz!- ·. Lena Bergsdorf Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. iI:!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. .�. FR-05 Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. � www .domstol.se Sida 2 av 2