Dok.Id 933075 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-04-23 Mål nr 23777-17 KONKURRENSVERKEF 2CT·1J ��c;.. 2 /4 _,, Avd Dnr KSnr Avdelning 33 SÖKANDE MOTPART Kulturnämnden i Stockholm stad Box 27806 115 93 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Meddelad i Stockholm Förvaltningsrätten avvisar yrkandet att upphandlingarna ska göras om. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ogiltigförklaring av ingångna avtal med med- med och�mt med med- 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 08-561 680 0I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Kulturnämnden i Stockholm stad (Staden) har genomfört följande direktupphandlingar 1. Gestaltningsuppdrag Bobergsskolan N. Djurgårdsstaden, dels med - dels med 2. Gestaltningsuppdrag Farsta tunnelbaneuppgång Hökarängen gestaltning av 3. Gestaltningsuppdrag Sjöviksskolan, gestaltning av�ch 4. Gestaltningsuppdrag Kämpetorp, gestaltning av 5. Gestaltningsuppdrag Vasa Real, dels med och dels med _ _ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling avseende uppdrag 5 prövas av förvaltningsrätten i mål nr 30159-17. rkar dels att upphandlingen ska göras om, dels att förvaltningsrätten ska ogiltigförklara avtalen och anför bl.a. följande. Samtliga avtal överstiger gränsvärdet för direktupphandling och skulle därför ha utannonserats av Stockholm stad. Stockholm stad har tecknat avtalen utan föregående annonsering när det inte varit tillåtet att använda direktupphandling. Inte heller motiveras varför myndigheten återigen väljer direktupphandling, trots de höga arvodeskostnadema, eller varför man anser sig använda sig av en undantagsregel. Det har därför inte funnits möjlighet för leverantörer att hemställa om överprövning av de avtal som tecknats, eftersom myndigheten valt att inte meddela detta offentligt. Den upphandlande myndigheten, Stockholms stad, måste visa att de skäl som anges för att motivera förhandlat förfarande utan annonsering gör det absolut nödvändigt att kontraktet tilldelas en särskild leverantör. Undantaget 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 från annonseringsplikten ska tillämpas restriktivt och endast i undantagsfall när myndigheten kan visa att inga likvärdig konstverk eller konstnärer existerar. Det framgår inte av konstrådets beskrivning att det handlar om ensamrätt eller att myndigheten kunnat bevisa att uppdraget inte skulle kunna tilldelas en annan leverantör. Staden har anfört att tidsfaktorer i sig kan göra att det är svårt att exempelvis genomföra en upphandling i form av en projekttävling eftersom risken är att byggprojektet är avslutat innan den konstnärliga gestaltningen är upphandlad och möjligheterna att integrera konstverket i byggverket då blir starkt begränsade. Staden har de resurser som behövs för att följa lagen om offentlig upphandling för att i stället skylla på bristande planering i byggprocessen. I stort sett samtliga landsting och kommuner följer LOU och utannonserar sina gestaltningsuppdrag korrekt. Stockholms konst har inte på sin hemsida eller på annat sätt meddelat att man avser teckna kontrakt och därmed gjort det möjligt för anbudssökande att hemställa om överprövning. Kulturnämnden i Stockholm stad (Staden) anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Staden har i upphandlingen använt sig av direktupphandling med hänvisning till att det som ska upphandlas av konstnärliga skäl endast kan fullgöras av viss leverantör. Staden har vid specifika tillfällen genomfört upphandlingar av byggnads­ eller platsspecifik konstnärlig gestaltning, där bl. a platsens särskilda karaktär, interaktionen med den verksamhet som ska bedrivas på den aktuella platsen och samspelet med arkitektoniska värden i byggnader och landskap har lett till att Staden har tillämpat undantaget för konstnärliga skäl. Det handlar i det här fallet inte om val av en konstnär eller inköp av ett konstverk som sedan kan placeras var som helst, utan det är fråga om en platsintegrerad konstnärlig gestaltning som skapas just för den specifika platsen för att uppnå de särskilda syften som Staden har med den konstnärliga gestaltningen. Syftet med upphandlingen är att förvärva ett I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation, skapat utifrån Stadens specifika krav för den aktuella platsen. När det gäller byggnadsintegrerade konstverk finns det även en komplicerande faktor i den komplexitet som ofta följer av den samverkan som krävs mellan själva byggentreprenaden och den konstnärliga gestaltningen. När det gäller den del av projektet som avser konstnärlig gestaltning är den så tätt kopplad till själva byggprojektet att det konstnärliga gestaltningsprojektet oftast inte kan påbörjas förrän det har fattats ett genomförandebeslut avseende byggprojektet. Eftersom konstnären som ska utföra det byggnadsintegrerade konstverket ändå måste kopplas in på ett så tidigt stadium som möjligt ofta innan byggnaden är uppförd för att kunna tillvarata möjligheterna att verkligen skapa ett konstnärligt mervärde måste urvalet av konstnären ofta ske under stor tidspress. Om konstnären kommer in på ett tidigt stadium i byggprocessen är det möjligt att jämka utformningen av olika element i byggnadsverket för att på så sätt skapa en unik konstnärlig gestaltning av byggnaden. Dessa tidsfaktorer kan i sig göra att det är svårt att t.ex. genomföra en upphandling i form av en projekttävling eftersom risken är att byggprojektet är avslutat innan den konstnärliga gestaltningen är upphandlad och möjligheterna att integrera konstverket i byggverket då blir starkt begränsade. Staden har varit angelägen om att i ett inledande skede av projekterings­ stadiet ändå eftersträva att ta tillvara på den konkurrens som finns på marknaden i största möjliga utsträckning. Detta sker genom ett brett anslag i det inledande stadiet, närmast jämförbart med en förstudie av marknaden. I detta arbete betraktas som de konstnärer som aktivt valt att anmäla sitt intresse för offentliga konstgestaltningsuppdrag i enlighet med vad som annonseras på Stockholm konst hemsida, dels de konstnärer som av andra skäl, till exempel konstnärligt uttryck, erfarenhet och teknikkunnande, bedöms vara relevanta att ta ställning till för att högsta konstnärliga resultat för det specifika uppdraget skall kunna uppnås. Samtliga diskuteras och bedöms ingående ur konstnärligt kvalitetsperspektiv inom Stockholm I STOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM konsts organisation och professionella nätverk. De konstnärsmappar som inkommit genom annonsering liksom andra möjliga val av konstnärskap presenteras och diskuteras jämte Stockholm konsts samtliga pågående gestaltningsprojekt också regelmässigt vid Stockholm konsts projektledarmöten. Graden av öppenhet vid Stockholms konst upphandlingar av gestaltningsuppdrag är sammanfattningsvis mycket hög och det står envar fritt att anmäla intresse för offentliga konst­ gestaltningsuppdrag genom Stockholm konst. Baserat på konstprogrammet och de unika förutsättningarna för det konkreta projektet har i regel den sakkunniga projektledaren utifrån detta större urval av konstnärer presenterat ett urval om tre till fyra konstnärer för en särskild samrådsgrupp. Samrådsgruppen har en bred sammansättning, med representation från beställaren, från verksamheten som ska använda byggnaden, politiskt folkvalda representanter, samt arkitekter och landskapsarkitekter som stått för utformningen av själva byggnadsverket. Samrådsgruppen har alltid en majoritet av konstnärligt sakkunniga. Inom ramen för dessa interna överväganden diskuterar Samrådsgruppen olika alternativ och de specifika förutsättningarna för det aktuella byggnadsverket och den aktuella platsen, för att komma fram till vilken konstnärlig gestaltning som kan vara bäst lämpad för platsen. Dessa diskussioner resulterar i att samrådsgruppen fastställer vilken konstnärlig gestaltning Staden vill anskaffa och en av konstnärerna i det mindre urvalet kontaktas och ombeds att ta fram ett skissförslag. De närmare förutsättningarna för och specifika utförandet av den konstnärliga gestaltningen diskuteras i regel i en fotilöpande dialog mellan beställaren och konstnären för med utgångspunkt i den kravbild som samrådsgruppen har tagit fram åstadkomma ett unikt konstverk som är skräddarsytt för den aktuella platsen, verksamheten och konstnärens egna kvaliteer. Om skissförslaget godkänns av samrådsgruppen ges konstnären ett uppdrag att FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM genomföra konstverket. När den faktiska upphandlingen inleds i och med att kontakt tas med en utsedd konstnär för att denna sedan ska ta fram ett skissförslag att presentera för samrådsgruppen rör det sig obestridligen om skapandet av ett unikt konstverk utifrån Stadens mycket specifika önskemål som ingen annan än upphovsrättshavaren till konstverket, den aktuella konstnären, kan utföra åt Staden. Bobergsskolan Avtalet med Interiör Det interiöra uppdraget gick till bl.a. då hon under drygt 30 år konsekvent i olika material visat sig ha en unik förmåga att behärska rumslig gestaltning både avseende traditionellt måleri, men också i större installationer på museer och konsthallar. Det som gör-mik och speciellt lämplig för uppgiften att gestalta en skolmatsal och ett mediatek är hennes förmåga att med konstnärlig kvalitet behålla lekfullhet och humor i anslaget. Hennes konstnärskap är generöst och fler skiktat både avseende material och symbolik öppnar sig för till skolans elever och personal.­ har förmågan att additivt och ledigt inta en monumental vägg, men samtidigt i sina verk bibehålla den konstnärliga skärpan. Hon kan sålunda med sin skiss "natur som tagit sin genom väggen och av en slump bildat ett mönster: halsband' både inordna sig och utmana den givna förutsättningen genom att bidra med ett fritt konstnärligt språk.-har, som framgått, lång konstnärlig erfarenhet och det är en ära för Stockholm konst att en så pass väletablerad konstnär som-väljer och förstår det viktiga i att den bästa av samtidskonsten skall ut i stadens offentliga miljö. Staden via Stockholm konst hävdar sålunda med emfas att ..r rätt konstnär på rätt plats. En annan konstnär hade inte varit möjlig. Bobergskolan m.fl. hade då gått miste om förmånen att fä ta del av en av svensk samtidskonst stora kvinnliga konstnärer. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM Avtalet med- exteriör pecialitet är hon med sitt ljud tar fram platsens unika ljudbild dvs. hon utgår ifrån det exakta rum och plats som ljudet ska upplevas i och skapar ett ljudverk utifrån detta. Det kan så vara underjordens, havets eller vindens ljud - ljud som accentuerar Bobergsskola och dess omgivande tegelarkitektur. Ljud som främst barnen kan stillas av och tröstas av i en kaotisk lekmiljö Poängen, och det unika med detta ljudverk som kopplas till bänkar, är sålunda att det är gjorts speciellt för platsen samt att det i sig avseende teknik och hållbarhet tangerar Norra Djurgårdstadens övergripande tema.-liksom hennes ljudverk är kongenialt med plats och funktion. Hökarängens T-hana Avtalet med valdes att göra ett skissuppdrag därför att hennes konstnärskap lyste klarast av de föreslagna konstnärerna. Ett modigt val då hennes arbeten är baserade på huvudsakligen performance och komplexa ideer kring människans relation till naturen, förankrat till stor del i etnobiologin med en stor portion värme, humor och poesi. Att arbeta med en offentlig permanent gestaltning är nytt för henne, men hennes noggrannhet och materialkänsla lämnar inga tvivel om att hon skulle göra detta på ett intressant och för uppdraget passande sätt. Hennes arbete kommer möta människorna i Hökarängen p å ett överraskande och spännande sätt och troligen även flytta lite på gränserna för vad den offentliga konsten är idag. Efter det första urvalet vidtog en serie kontakter mellan Stadens konstnärliga projektledare och �är man även besökte platsen för den konstnärliga gestaltningen och närmare diskuterade Stadens kravbild och de yttre förutsättningarna. Viktiga faktorer i den här 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM diskussionen var platsen och miljöns krav och att konstnären i detta sammanhang beaktade och satte in den skulpturala gestaltningen i ett övergripande tänk kring säkerhet, ljus och trygghet dvs. helt avgörande frågor avseende material och formgestaltning. Det konstnärliga förslaget är utfo1mat specifikt för den aktuella platsen i samråd med beställare, landskapsarkitekter och konstnärliga projektledare. Staden har härigenom velat förvärva ett unikt konstverk som inte återfinns någon annanstans. I processen fram till det unika konstverket har staden utgått från ett bredare urval konstnärer för att ändå, i möjligaste mån, säkerställa att undantaget i LOU har tillämpats med den urskillning som krävs enligt upphandlings­ reglema. Sjöviksskolan Avtalet med-och- Den konstnärliga gestaltningen förhåller sig till och utgår från de befintliga planritningar som finns av platsen och utformas i samarbete med berörda parter. Konsten ska vara byggnads- eller platsintegrerad och samtidigt en självständig gestaltning som står i dialog med de dagliga brukarna. För Sjöviksskolan är det väsentligt att konstnären för det interiöra uppdraget har: • förmåga att förstå och samspela med den omkringliggande kontexten • förmåga att skapa en pågående dialog med barnen • stor teknik- och materialkännedom • dokumenterad skicklighet inom sitt konstnärliga medium • förmåga att samarbeta och slutföra sitt uppdrag För Sjöviksskolan är det väsentligt att konstnären för det exteriöra uppdraget har: • erfarenhet av att arbeta utomhus • erfarenhet av att arbeta med skala • stor teknik- och materialkännedom • dokumenterad skicklighet inom sitt konstnärliga medium& • förmåga att furstä och samspela med den omkringliggande kontexten • förmåga att samarbeta och slutföra sitt uppdrag 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM I diskussionen i samrådsgruppen beslutades dels att slå ihop det exteriöra och det interiöra uppdraget och dels att fokus för konstverket skulle ligga på att skapa en konstnärlig variation av de terazzogolv som redan var planerade för skolans inredning.-och-har stor erfarenhet av konstnärligt arbete. De har båda varit verksamma konstnärer i mer än 20 år vardera och de har genomfött flera offentliga gestaltningar där skala, materialkännedom och samarbete varit grundläggande delar. Tillsammans har de en unik förmåga att se och förstå skolans verksamhet och möta eleverna och den kontext som en så stor skola som Sjöviksskolan för med sig.-arbetar med skulpturer och objekt i olika format och material, ofta med taktila och performativa inslag. Hon är även professor i textil på Konstfack något som gör en henne särskilt väl lämpad för ett uppdrag i Sjöviksskolan där det pedagogiska anslaget utgör en viktig del. Hennes erfarenhet av att i sitt konstnärskap arbeta med nya tekniker och förmågan att översätta abstraktatankar och fenomen till något gripbart och visuellt gör att hon står ut i valet av konstnär. konstnärskap bottnar i mångt och mycket i tankar och ideer, han utgår inte sällan från historiska texter och/eller en plats historia. Sedan många år utgör han del i konstnärskollektivet Uglycute som bygger hela sin verksamhet på interdisciplinära samarbeten, föreläsningar, workshops och utställningsverksamhet. Sammantaget gör det här-tiIl ett självklart val då uppdraget präglas aven komplex och pedagogisk struktur. Staden vill härigenom skapa ett unikt konstverk som i högsta grad är kopplat till de två konstnärernas alldeles särskilda förmåga. Förutsättningarna för att genomföra en förhandlad upphandling utan föregående annonsering har därför förelegat och Staden har i alla delar följt LOU och de grundläggande principerna. 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Kämpetorp Avtaletmed-Bullerplanket 10 Stadens projektledare har utifrån konstprogramet för Kämpetorp formulerat en kravspecifikation och kommit till slutsatsen att det bullerplank som avskärmar idrottsplatsens lek från trafik är en prioriterad plats för konstnärlig gestaltning. Det är ett konstruktivt i omfång monumentalt uppdrag som sig kräver extra mycket av utvald konstnär. Uppdraget innebär tillika ett gestaltningsuppdrag i nära dialog med arkitekt, Iandskapsarkitekt m.fl. Detta förntsätter lyhördhet och social kompetens för samarbeten på flera nivåer. Just i detta omfattande projekt har det varit viktigt att konstnären inte arbetat parallellt med andra stora uppdrag dvs. att tid avsätts för att fullt ut utveckla skissuppdraget. För Idrottshallen presenterades två konstnärer varav det självklara valet blev Samrådsgruppen förordade enhälligt för ett skissförslag p.g.a. hennes förmåga att inta och kombinera färg till rytmiskt "matematiska" strukturer. visade med sin skiss ett verk i handfast bemålad aluminium som med färg och rytm genererar optiska effekter och interaktion. I förslaget fanns ett mångbottnat och livfullt geometriskt mönster med proportioner som varieras mot en "oändlighet" och är förankrat i en textil teknik och taktil konstnärlig kvalitet i beständiga material. �estaltning är unikt platsintegrerad och löser på konstnärlig väg en stöITe arkitektoniskt gestaltnings/ljudproblem. Det är ett unikt verk av en unik konstnär på en unik plats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET L a g e n ( 2 0 0 7 : 1 0 9 1 ) o m o f fe n t l i g u p p h a n d l i n g h a r g e n o m l a g e n ( 2 0 1 6 : 1 1 4 5 ) om offentlig upphandling, som trädde i kraft den 1 januari 2017, upphävts. Av övergångsbestämmelser framgår dock att den upphävda lagen gäller för sådan upphandling som har påbö1jats före ikraftträdandet. Det är därmed lagen (2007:1091) om offentlig upphandling som ska tillämpas i målet. 23777-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM Yrkandet a t t uppha ndlingen görs om Överprövning av en upphandling får enligt 16 kap. 6 § LOU inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Eftersom -ansökan om överprövning av upphandlingarna, och yrkandet att upphandlingarna görs om kom in till förvaltningsrätten efter att avtalen hade tecknats, kan förvaltningsrätten inte överpröva upphandling­ arna. Yrkandet därom ska därför avvisas. Ogiltighetsförklaring av avtalet Av 15 kap. 3 § LOU framgår att direktupphandling får användas i tillämplig omfattning i de fall förutsättningarna för förhandlat förfarande utan föregående annonsering som avses i 4 kap. 5-9 § § är uppfyllda eller om det finns synnerliga skäl. I 4 kap . 5 § första stycket anges bl.a. att upphandlande enhet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid tilldelning av kontrakt som avser byggentreprenader, varor och tjänster om det som ska upphandlas av tekniska eller konstärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan fullgöras av endast en viss leverantör. Kammanätten i Stockholm har i dom den 27 juni 2017 i mål nr 6434-16 uttalat bl.a. följande. Vid upphandling av konstnärligaverk är det i huvudsak konstnärliga eller estetiska värderingar som styr valet av leverantör. Den upphandlande myndigheten måste dock på ett objektivt sätt kunna visa att det som ska upphandlas, på grund av konstnärliga skäl, endast kan fullgöras av en viss leverantör. Detta görs ofta genom att upphandlande myndighet på förhand fastställer upphandlingsföremålet i en kravbild som visar vad det är för typ av konstverk man vill förvärva. Därefter görs en urvalsprocess av något slag. Enligt det nya LOU-direktivet får undantag från 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM annonseringsskyldigheten på grund av konstnä rliga skäl göras om syftet med upphandlingen är att skapa eller förvärva ett unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation.Dettainnebärattkonstnärensidentitetisigkanavgörakonstföremålets unika art och värde. Enligt kamm arrätten medför detta att den upphandlande myndighetens subjektiva uppfattning får avgöra vilken konstnär som är bäst lämpad att utföra uppdraget. Myndigheten behöver därmed inte, på ett objektivt sätt, visa att det inte finns någon annan leverantör som haft möjlighet att utföra uppdraget. Kammarrätten anser att den nuvarande undantagsbestämmelsen i 4 kap. 5 § LOU ska tolkas i enlighet med detta (direktivkonfonn tolkning). Fråga i målet är om Staden haft förutsättningar för att använda sig av direktupphandling. Det nya LOU-direktivet ger stöd för att en upphandlande myndighet kan välja ut en konstnär utifrån hans eller hennes särställning/identitet om syftet med upphandlingen är att köpa ett unikt konstverk eller konstnärlig prestation från den konstnären. Förvaltningsrätten anser att det som kommit fram i målet ger stöd för att Staden haft som syfte att förvärva ett sådant unikt konstverk. Undantaget i 4 kap. 5 § första stycket 2 LOU är därmed tillämpligt och Staden har haft rätt att ingå avtal med och - med -och-och med llll utan föregående annonsering. Eftersom det funnits förutsättningar att tillämpa undantagsbestämmelsen i 4 kap. 5 § första stycket 2 LOU är bestämmelserna om tröskelvärden i 3 kap. I § första stycket 2 och andra stycket LOU inte tillämpliga. - -nvändning beträffande detta föranleder därför ingen annan bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar sammanfattningsvis med beaktande av både det som-anfört och Staden har svarat att det inte kommit fram grund för ingripande med stöd av LOU. Ansökan om överprövning av avtalens giltighet ska där för avslås. 12 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23777-17 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Kaija Hultquist Rådman Hanna Hansson har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www. domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades . Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida c,;;: www.domstol.se �0 ..l Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ww,v.domstol.se