FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Lina Levin SÖKANDE DOM 2013-07-16 Meddelad i Falun 1 KONKURRENSVERKET 2013 -07- 2 6 Avd Onr 1KSnf Mål nr 2901-13 Enhet2 Ramböll Sverige AB, 556133-0506 Box17009 10462 Stockholm Ombud: Joakim Norrgård Ramböll Sverige AB Box17009 10462 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 89441 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se I . .• ,; Ji1it; _ ._ ·-__ 1�,qi;s, varvid anbudet från Ramhöll Sverige AB uteslöts och andra leveran- ,_!r"'1?!1r tilldelades kontrakt i upphandlingens olika tjänsteområden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 290 1- 13 2 I FALUN Enhet 2 Trafikverket genomför genom öppet förfarande en upphandling av "Kon­ ;' 't Ramhöll Sverige AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen görs om med beaktande av Bolagets anbud. I andra hand yrkar Bolaget att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. föl­ jande. Trafikverket har uppställt krav på anbudsgivarnas "långsiktiga en­ gagemang" (UUB.5141) och "process för att säkerställa beställarens lång­ siktiga behov av konsulter" (UUB.5142). Kraven utgör kvalificeringskrav och ingår i det övergripande kravet på "teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga" (UUB.514). För att visa att kraven är uppfyllda ska anbuds­ givarna till sina anbud bifoga en beskrivning av hur kraven uppfylls. Tra­ fikverket har dock inte närmare preciserat vad anbudsgivarnas beskriv­ ningar ska innehålla eller hur informationen ska presenteras för att kraven ska anses uppfyllda. Förfrågningsunderlaget brister därmed i transparens. Vidare har Trafikverket, genom att inte kvalificera Bolagets anbud, brutit mot likabehandlingsprincipen. Trafikverket medger bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kraven i UUB.5141 och UUB.5142 står i strid med de unionsrättsliga principerna om likabehandling och transparens. Förfrågningsunderlaget har i dessa delar inte varit så utformat att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer har kunnat tolka informationen på samma sätt (se EU-domstolens dom i C- 19 /00 , SIAC Construction). Det har inte varit klart vad som ska ingå i den efterfrågade beskrivningen för att ställda kva­ lificeringskrav ska anses uppfyllda. Bristerna i upphandlingen finns i för- \,T)-- nir· l-areldenummer TRV 20 13/1652 . Tilldelningsbeslut fattades den 2 5 juni sultl:lppdrag för utförande av tjänster inom Samhällsbehov exkl. miljö", ,.11/t(', 1 ·::·;,.:, ;)1) 1 :'.•,:· i' _1, !( ,; ;i �AfGRUND OCH YRKANDEN •I.,.�·�•-•---•-· ,_._ . .,_,,._) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2901 -1 3 3 I FALUN Enhet 2 frågningsunderlaget och är hänförliga till upphandlingens konkurrensupp­ sökande skede, varför upphandlingen ska göras om. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (6 kap.16 § lagen [ 2007:1091] om offentlig upphandling, LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndigheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). När en anbudsgivare som i förevarande fall gör gällande flera skäl för in­ gripande enligt LOU bör förvaltningsrätten i första hand pröva de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvalt­ ningsrätten tar därför först ställning till om Trafikverket utformat förfråg­ ningsunderlaget i strid med LOU. Parterna är överens om att kvalificeringskraven i avsnitt UUB. 51 41 och UUB.51 42 om att anbudsgivaren ska ha ett långsiktigt engagemang och en process för att säkerställa beställarens långsiktiga behov av konsulter står i strid med de unionsrättsliga principerna om likabehandling och transpa­ rens. Förvaltningsrätten finner inte skäl att avvika från parternas bedöm­ ning i denna del. Bolaget får till följd härav anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed. Eftersom bristerna är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet ska upphand­ lingen göras om. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 290 1- 13 4 IFALUN Enhet 2 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109 /lC LOU). Anna Önell rådman ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elleradressuppgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. � Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 6 1. Klagandens person-/organisationsnurnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se