LÄNSRÄTTEN I VÄSTERBOTTENS LÄN Föredragande Clu·istina Röclmer SÖKANDE Avancit AB, 556583-1210 Tingsvägen 19 191 61 Sollentuna MOTPART Målm 2143-08 E Kansli 3 Sida 1 (5) DOM Meddelad i Umeå 2009 -0 1�• 2 2 KOIICblll5i,/SICEf 2009-01-23 y Västerbottens läns landsting, 232100-0222 Upphandling och juridik 901 85 Umeå SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Västerbottens läns landsting (landstinget) har infordrat anbud avseende IT­ baserat stöd för arbetsvärdering och lönekmiläggning (VLL 1005-2008) och beslutat att anta det anbud som lämnats av Valuator AB. - Vid upphandlingen har använts förenklat förfarande. Avancit AB (bolaget) yrkar i länsrätten att upphandlingen inte får avslutas fö1Tän rättelse gjo1is. Landstinget bestrider bifall till bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 8 december 2008 har länsrätten förordnat att upphandlingen inte får avslutas i1man något annat har beslutats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) DokJd 41.354 Postadress Box 19.3 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon 090-17 74 00 E-post: Telefax 090-13 75 88 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 2143-08 E I VÄSTERBOTTENS LÄN Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) Landstingetsförfrågningsunderlag och utvärdering av anbuden Under punkten 2. 2 Obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget anges följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (skall-krav). Förutsättningen för att ett anbud skall kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa skall-krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller skall-kraven kommer att förkastas. Skall-kraven avser såväl krav på anbudsgivaren som på efterfrågade tjänster. Dessutom gäller även avtalsmallen som skall-krav. · Den skall vara godkänd i sin helhet av anbudsgivaren. Av anbudet skall framgå att samtliga skall-krav är uppfyllda. Bifogat anbudsformulär med checklista kan utgöra ett hjälpmedel för detta. Under punkten 4. 2 Skall-krav anges bl.a. följande. Arbetsvärdering och individbedömning skall kunna utföras i samma system. Av landstingets tilldelningsbeslut inklusive bilaga framgår bl.a. följande. .Vid anbudstidens utgång hade två företag inkommit med anbud. Anbudet från Avancit togs inte upp till anbudsprövning då offererad tjänst inte bedömdes motsvara vad som efterfrågats. Som skäl härför angav landstinget följande: "Ett skall-krav var att individbedömning ska kunna göras i samma system som det för arbetsvärdering och lönekaiiläggning. Avancit har förberedelser för att till arbetsvärderingssystemet knyta anteckningar från medarbetarsamtal/uppföljning av enskildas bidrag till att Sida 3 LÄNSRÄTTEN DOM 2143-08 E nå verksamhetens mål. Däremot finns inte ett färdigt system för att översätta individuell bedömning till mätbara värden. Bedömningen är därför att Avancit inte uppfyller detta skall-krav." Bolagets anbud I Svar på kravspecifikation har bolaget uppgett att kravet att arbetsvärdering och individbedömning skall kunna utföras i samma system uppfylls. Som kommentar anges att alla funktioner films i samma verktyg. Parternas anföranden Bolaget anför. Bolagets anbud har förkastats utan stöd i förfrågningsunderlaget. Landstinget anser att bolaget inte uppfyller kravet att arbetsvärdering och individbedömning skall kunna utföras i samma system. Bolaget uppfyller skall-kravet, funktionerna utförs i samma system. Enligt landstingets motivering finns inte ett färdigt system för att översätta individuell bedömning till mätbara värden varför bolaget inte bedöms uppfylla skall-kravet. Detta är dock inte uppställt som skall-krav, varken att systemet ska vara färdigt i1man leveransdag eller att mätbara värden ska användas. Om det hade varit ett krav skulle bolaget ha implementerat en av de föreslagna lösningarna till demonstrationstillfället. Bolaget tillhandahåller vid leverans en av två föreslagna varianter för att möta detta behov. Detta har tydligt kommunicerats. Generellt gäller också att genom anbudet förbinder sig leverantören att fullfölja avtalet vid leveransdagen. Landstinget anför. Landstinget har i de1ma upphandling haft ambitionen att upphandla ett furdigt system och inte ett system som inte var klaii vid tilldelningen av kontraktet och där den utvärderade lösningen skulle utvecklas under kontraktstiden. - Irmebördcn av avsnitt 2.2 i förfrågningsunderlaget är att samtliga skall-krav måste vara uppfyllda för I VÄSTERBOTTENS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 2143-08 E att ett anbud ska kunna kvalificeras till utvärdering. Skall-kraven måste vidare vara uppfyllda vid anbudstidens utgång. Såsom förfrågningsunderlaget är formulerat är det således inte tillräckligt att i anbudet ange att ett visst skall-krav kommer att uppfyllas vid leveransen. Ett sådant anbud måste läggas åt sidan och kan inte tas upp till prövning. - I ansökan om överprövning anför bolaget ". . . om detta skulle utgjort ett krav hade vi implementerat en av våra föreslagna lösningar till demonstrationstillfället." Detta uttalande kan inte tolkas på annat sätt än att bolaget vitsordar att det aktuella skall-kravet inte var uppfyllt vid anbudstidens utgång. Landstingets motivering till att inte ta upp anbudet till prövning har således stöd i bolagets egen ansökan om överprövning. - Mot bakgrund av vad som anfö1is ovan har landstinget agerat helt i enlighet med villkoren i förfrågningsunderlaget då man uteslutit anbudet. Då bolagets anbud inte uppfyller samtliga skall-krav och sålunda rätteligen diskvalificerats från utvärderingen föreligger inte grund för ingripande enligt 16 kap. LOU. Länsrättens bedömning Bolaget menar att dess anbud förkastats utan stöd i förfrågningsunderlaget, dels på grund av att det i förfrågningsunderlaget inte krävts att systemet ska vara färdigt före leveransdag, dels på grund av att det aktuella skall­ kravet inte har den innebörd som landstinget gör gällande. Under punkten 2.2 Obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget anges bl.a. att det av anbudet ska framgå att samtliga skall-krav är uppfyllda. Utifrån denna formulering kan enligt länsrättens mening inte dras annan slutsats än att skall-kraven måste vara uppfyllda vid anbudstidens utgång. Förfrågningsunderlagets lydelse av det i målet aktuella skall-kravet är att arbetsvärdering och individbedömning skall kum1a utföras i samma system. Någon närmare förklaring om vad som avses ges inte. I bilaga till I VÄSTERBOTTENS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 2143-08 E tilldelningsbeslutet anger landstinget att bolaget inte har ett färdigt system för att översätta individuell bedömning till mätbara värden och därför inte uppfyller skall-kravet. Länsrätten ifrågasätter inte att landstingets avsikt med skall-kravet varit att kunna integrera funktionerna. Fråga är dock om det kan anses framgå av förfrågningsunderlaget. Bolaget synes tolka kravet som att det är tillräckligt att funktionerna var för sig kan utföras i samma system. Utifrån formuleringen av kravet och att inte kompletterande information ges finner länsrätten det svårt att ge någon av parternas tolkningavskall-kravetföreträde. Förfrågningsunderlagetmåstedärför anses brista i tydlighet. Det är viktigt att krav är klart och tydligt formulerade så att potentiella leverantörer får en uppfattning om vad som har betydelse vid upphandlingen. De1ma aspekt gör sig särskilt gällande vid utformningen av skall-krav eftersom icke uppfyllande av sådana krav innebär att anbudet inte ens kommer att utvärderas. På grund av det anförda finner länsrätten att upphandlingen strider mot principen om förutsebarhet i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har lidit eller kunnat komma att lida skada till följd härav. Länsrätten kan enligt 16 kap. 2 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Med hänsyn till att den aktuella felaktigheten hänför sig till förfrågningsunderlaget, dvs. till upphandlingens konkurrensuppsökande skede, finner länsrätten det otillräckligt att enbmi vidta rättelse. Upphandlingen ska därför göras om. DOMSLUT Länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. I VÄSTERBOTTENS LÄN