LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrättsnotarien David Gripenhjärta SÖKANDE BAGA Water Technology AB, 556445-5557 Fiskhamnen 3 371 37 Karlskrona MOTPART Länsstyrelsen i Dalarnas län 791 84FALUN SAKEN Mål m 3458·-08 E Rotel 6 Sida 1 (20) DOM 2009-03-12 Meddelad i Falun Dok.Id 58899 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: Jansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) YRKANDEN M.M. Länsstyrelsen i Dalarnas län (nedan länsstyrelsen) genomför offentlig upp­ handling av ett nytt paketavloppsverk för Gamla och Nya Staberg. Upp­ handlingen sker som förenklad upphandling. Länsstyrelsen har beslutat att Emendo AB (nedan Emendo) ska tilldelas avtal enligt upphandlingen, med hänvisning till att detta bolag vid anbudsutvärderingen har erhållit den högsta sammanlagda poängen bland anbudsgivarna. BAGA Water Technology AB (nedan BAGA), som inte har tilldelats avtal, ansöker hos länsrätten om överprövning av upphandlingen. BAGA yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse har gjorts. Den rättelse som bolaget begär är att anbudsutvärderingen ska göras om. Länsstyrelsen bestrider BAGA:s ansökan om överprövning. Länsrätten har den 2 januari 2009 interimistiskt beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten slutligt har avgjort målet eller något annat har beslutats. 2009 -03- 1 3 Sida2 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03-12 DOMSKÄL J. Relevanta bestämmelser Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap.2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 9 kap. 8 § första stycket LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar fel­ skrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten f'ar begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 2. Allmänt omfö,frågningsunderlaget oclt anbudsutvärderingen Av länsstyrelsens förfrågningsunderlag (som har upprättats av konsulten SWECO) framgår att länsstyrelsen ska anta det anbud som är det ekono­ miskt mest fördelaktiga med hänsyn taget till följande faktorer där viktning ska ske enligt följande procentsatser. 40% 30% Av länsstyrelsens anbudsutvärdering (som har utförts av konsulten SWECO) framgår att anbudsgivarna vid upphandlingen har tilldelats föl­ Sida 3 3458-08 Pris Processutformning och layout Serviceavtal Driftkostnader Referenser Summa 100 % jande poäng. .5% .5% 20% Värdering Pris Processutformning Serviceavtal Driftkostnader Referenser Summa 40% 20% 10% 10% 20% BAGA 40% 5% 4% 10% 5% 64% Emendo 38% 16% 10% 6% 20% 90% Miljö & Bioteknik 31% 16% 6% 4% Hydropress Huber 15% 15% 4% 1% 20% 15% 77% 51% Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03-12 3. Anbudsutvärderingen enligtfaktorn Pris 3.1. Fö-r_frågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att upphandlingen ifråga avser ett nytt paketavloppsverk. I en lista i förfrågningsunderlaget anges vilken utrustning som ska ingå i offererad anläggning. I listan anges inte servicehus eller överbyggnad. Däremot anges bl.a. förslagsritningar på lämplig utformning/storlek på överbyggnad. I en annan lista anges sådana arbeten som beställaren ska utföra och till­ handahålla via sidoentreprenör. Härvid anges bl.a.: Överbyggnad inklusive grund i lämpligt utförande och storlek för pro­ cessutrusningen m.m. efter ritningsunderlag från entreprenören. Belysning, värme och ventilation i överbyggnaden. - Erforderlig el-central varifrån process-el m.m. kan anslutas. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att respektive anbudsgivares poäng enligt faktorn Pris ska beräknas på följande sätt: Prispoäng = 40 % * lägsta anbudspris / aktuellt anbudspris 3.2. BAGA:sanbud BAGA har i sitt anbud, under rubriken Pris, angett att "BAGA Kompakt 20" i utförande enligt förfrågningsunderlaget med servicehus med tvätt- - LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2009-03-12 Sida 5 3458-08 bänk, genomströmningsvärmare, utmstning för flödesproportionell prov­ tagning, stymtmstning med larm och eventuell framtida :fjärrövervakning, kostar 480 000 kr. 3.3. Anbudsutvärderingen Av länsstyrelsens anbudsutvärdering framgår att respektive bolags poäng enligt faktorn Pris har räknats ut med den metod som föreskrivs i förfråg­ ningsunderlaget, där BAGA:s anbudspris utgör lägsta anbudspris. Vid po­ ängtillsättningen enligt faktorn Pris har länsstyrelsen utgått från föUande anbudspriser. 3.4. BAGA:s anförande hos länsrätten BAGA anför i huvudsak fö\jande. Värderingen av pris har gjorts på ett felaktigt och missledande sätt. I BAGA:s offererade leverans ingår kom-­ pleti servicehus. Den yta som servicehuset kräver enligt respektive anbud, innebär att BAGA:s anbud blir 70 000 kronor billigare utan servicehus. I anbuden från Emendo och Miljö & Bioteknik tillkommer kostnaden för servicehuset, vilket påverkar kostnaden med mellan 150 000- 200 000 kr. Om oklarhet rått vid bedömning av offerten rörande servicehus borde ut­ värderaren ha begärt komplettering. Någon sådan begäran har inte före­ kommit. BAGA:s anläggning bör grävas ned till ett djup motsvarande 3,4 meter om man inte accepterar någon form av markhöjning. Emendos an­ läggning bör enligt anbudsunderlaget grävas ned till ett djup på ca 4 meter om man inte accepterar någon form av markförhöjning. Mi\jö & Biotek­ niks anläggning kräver ett nedgrävningsdjup på 2,4 meter. Den påstådda kostnaden för den en meter djupare schaktningen för BAGA:s anläggning BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Summa kostnad 480 000 505 000 612 000 1250 000 Poäng 40% 38% 31% 15% LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 samt kostnad för tankföring och spontning, har ingenting med verkligheten att göra och är därför felaktig. Emendos anläggning är i denna mening den klart dyraste. BAGA:s cisterner är försedda med förankringskjol. Utrust­ ning för förankring ingår i BAGA:s leverans. Emendo och Miljö & Bio­ tekniks cisterner måste kompletteras för att kunna förankras. Om man stu-• derar anläggningsritningarna framkommer det att Emendos anläggning kräver mest arbete gällande schaktning, förankring och eventuell spontning om detta skulle vara nödvändigt. Mi\jö & Biotekniks anläggning kräver minst kostnader när det gäller schaktningsarbeten och eventuell spontning. Utvärdering av schaktnings- och förankringskostnader för respektive an­ bud har inte angivits alternativt inte utförts. Bolaget vill även påstå att pris­ skillnaden mellan anbudsgivarna är för står för att det ska vara försvarbart att anta Emendos anbud. 3.5. Länsstyrelsensanförandehoslänsrätten Länsstyrelsen anför i huvudsak fö\jande. I förfrågningsunderlaget efterfrå­ gas inget servicehus till reningsverket p.g.a. att specifika arkitektoniska krav ställs på denna byggnad. I utvärderingen av BAGA:s anbud har ingen värdering av detta icke efterfrågade mervärde utförts. Kostnaden har dock likställts med den merkostnad som den ca en meter djupare schakten med spont och tankförankring som BAGA:s anläggning kräver. 3.6. Länsrättensbedömning Enligt länsrätten framgår det tydligt av förfrågningsunderlaget att över­ byggnad är utrustning som inte omfattas av den aktuella upphandlingen och att den ska tillhandahållas av länsstyrelsen via sidoentreprenör. Av BAGA:s anbud framgår det å andra sidan tydligt att bolaget i sitt anbud felaktigt har imäknat kostnaden för servicehus i sitt pris. Övriga anbudsgi­ vare har på grund av detta fel tilldelats högre poäng enligt faktorn Pris än Sida 6 3458-08 Sida 7 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03-12 vad som annars skulle ha skett. Enligt länsrätten rör det sig här om ett så­ dant uppenbart fel som avses i 9 kap. 8 § första stycket LOU.Frågan är således närmast om länsstyrelsen borde ha begärt att BAGA skulle inge kompletterande information för att avhjälpa felet. Med hänsyn främst till att för:frågningsunderlaget i nu aktuellt hänseende har utformats på ett tydligt sätt och att bestämmelsen i 9 kap. 8 § första stycket LOU enligt förarbetena ska tillämpas restriktivt (se prop. 2006/07:128, s. 377), gör länsrätten bedömningen att länsstyrelsen inte kan anses ha bort begära att BAGA skulle inge kompletterande information. På grund av det ovan sagda och omständigheterna i övrigt kan länsstyrel­ sen inte anses ha brutit mot någon bestämmelse i LOU, såvitt avser an­ budsutvärderingen enligt faktorn Pris. Sida 8 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03-12 4. Anbudsvärderingen enligtfaktorn Processutformning 4.1. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att respektive anbudsgivares poäng enligt faktorn Processutforrnning ska beräknas på föUande sätt: Processpoäng = 30 % * lägsta processpoäng / aktuell processpoäng 4.2. Anbudsutvärderingen Av länsstyrelsens anbudsutvärdering framgår att länsstyrelsen har tilldelat bolagen fö\jande poäng enligt faktorn Processutforrnning. BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Poäng 5% 16% 16% 15% 4.3. BAGA:sanförandehoslänsrätten BAGA anför i huvudsak fö\jande: Bolaget ifrågasätter hur värderingen av processutforrnningen har utförts och efterlyser dokumentation för denna utvärdering. Bolaget anser att dess anbud inte är otydligt vad avser processutforrnning och dimensionering. All information som krävs finns i anbudet. Det till anbudet bifogade processchemat och principritningen visar klart anlägg­ ningens funktion. Om man studerat processchemat för att göra en verklig utvärdering av de inlämnade anbuden skulle man konstaterat att anbuden från Mi\jö & Bioteknik samt BAGA är baserade på portionsvis behandling av det inkommande avloppsvattnet. Detta är en betydligt säkrare teknik för småskaliga anläggningar. Anläggningen ska kunna ta hand om 20 m3 av- LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 loppsvatten per dygn. Såväl BAGA:s som Miljö & Biotekniks anläggning fördelar detta flöde på dygnets 24 timmar, medan Emendos anläggning momentant måste behandla upp till 4 m3 per timme (40 % av flödet under två timmar). Detta innebär att Emendos anläggning under högsäsong kommer att uppvisa högre utsläppsvärden än de anläggningar som offere­ rats av BAGA och Miljö & Bioteknik. Just av denna anledning friskriver sig Emendo från hastigt ökade flöden samt påpekar att föroreningskoncent­ rationen i inkommande avloppsvatten inte som årsmedelvärde får överstiga 260 mg/1 gällande BOD7. SWECO visar också tydligt i sin rapport att man inte studerat den av BAGA inlämnade processbeskrivningen vid sin bedömning, då man skri­ ver att sedimenteringen efter biologin har hög ytbelastning med ett punktutsläpp. Den hydrauliska belastningsytan på den yttre sedimentationsbassängen i biosteget är 2,6 m2 vilket medger ett flöde med mycket god sedimentering på 2,6 m3 per timme. All belastning under 1 m3 per m2 hydraulisk belast­ ningsytaärenligtallmänvedertagenuppfattning"lågbelastning". Under kortare tid kan man med fortfarande god sedimentation acceptera upp till 1,5 gånger den hydrauliska belastningsytan, alltså 3,9 m3 per timme. Vid det i anbudet fastställda dygnsflödet på 20 m3 kommer flödet i sedi­ mentationsdelen inte att överstiga 1 m3 per timme, vilket innebär en hyd­ raulisk belastning på knappt 400 liter per m2 och timme (1 000 liter/2,6 m2). SWECO:s påstående :framstår därmed som helt ogrundat. I själva verket skapar den av BAGA använda processen med reservoar som fungerar u�järnningsmaskin och företagets patenterade sedimentationstek­ nik mycket goda förutsättningar för en stabil och säker reningsprocess. Sida 9 3458-08 LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2009-03-1 2 Sida 10 3458-08 Enligt den gjorda utvärderingen innehåller processlösningen många kom­ ponenter vilket skulle öka risken för tekniska problem och kräva stort un­ derhåll. Möjligtvis har bolaget inte varit tillräckligt tydligt i sitt anbud. Bo­ laget lämnade två anbud, ett med UP.-membran och ett standardalternativ. Standardalternativet som bedömts innehåller inte fler pumpar än Emendo, såvida man inte medräknar slampumpen till slamsilon, jämte de pumpar som ingår i membranutförandet. Emendo saknar helt slamsilo. Att BAGA:s anbud innehåller två stycken luftkompressorer är enbart en säkerhetsåtgärd och bör inte av utvärderingsmannen ses som negativt, då dubbelt utförande av pumpar eller kompressorer är normalutförande för kommunala verk när man vill säkra en process.För att få en fullgod funk­ tion räcker det med en kompressor. Den andra kompressorn är enbart för säkerhet. Att anläggningen är tekniskt komplicerad är därför felaktigt. Det-­ ta kan lätt verifieras av bolagets referenter. Om länsstyrelsen så önskar kan BAGA leverera med en kompressor samt reducera priset. Det har gjorts avdrag för att kvaliteten på väsentliga komponenter som pumpar m.m. inte framgår av bolagets anbud. Bolaget ifrågasätter dock att det under anbudsförfarandet har angetts att detta ska anges. Bolaget har stor erfarenhet av mindre avloppsanläggningar. 4.4, Länsstyrelsens anförande hos länsrätten Länsstyrelsen anför i huvudsak fö\jande: BAGA BAGA:s anbud är otydligt vad avser processutformning och dimensione­ ring. Processen har dock tolkats som försedimentering, fällning och biolo­ gisk rening med dränkt bärarmaterial. I stora delar ter sig dimensionering- Sida 11 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03-12 en på ritningarna rimlig, men sedimenteringen efter biologin har hög ytbe­ lastning med ett punk:tutsläpp, vilket ökar risken för dåliga utsläpp. Brist­ fällig beskrivning och liten slutsedimentering har medfört avdrag på 4 %. BAGA:s processlösning innehåller många komponenter, totalt sju pumpar, två fläktar samt tre automatfilter. Risken för tekniska problem med ett så stort antal komponenter har bedömts som hög och underhållet kan förvän­ tas bli stort. Den tekniskt komplicerade anläggningen har medfört ett av­ drag på 8 %. Av BAGA:s anbud framgår inte fabrikat eller kvalitet på väsentliga kom­ ponenter som pumpar m.m. Detta har medfört ett avdrag på 3 %. Emendo Emendos processutformning framgår tydligt med dimensioner och uppe­ hållstider på tankar och biosteg. Biosteget är av typen biobädd och bedöms som lämpligt för avsedd applikation. Nackdel med lösningen är att proces­ sen saknar separat slamtank. Detta har medfört ett avdrag på 4 %. Fö\jande är bra. Emendos processlösning innehåller totalt tre pumpar samt en värmefläkt. Processen bedöms tekniskt som enkel med liten risk för haverier och lågt underhåll. I Emendos anbud framgår fabrikat på huvud­ sakliga komponenter som pumpar etc. Dessa är av etablerade leverantörer med god kvalitet. Miljö & Bioteknik Mi\jö & Biotekniks anbud omfattar två alternativ på processutformning. Det har uppfattats som att anbud 1 med två tankar är huvudanbudet, vilket är den lösning som har utvärderats. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 Processutforrnningen framgår tydligt med dimensioner och uppehållstider på tankar och biosteg. Biosteget är av typen SBR vilket är en beprövad och enkel teknik för småskaliga reningsverk. Anläggningen har dessutom en separat slamtank. Nackdelen med lösningen är att den kräver två SBR­ tankar vid den här dimensionen vilket medför att en stor överbyggnad krävs. Detta ger ett avdrag på 4 %. Följande är bra. Processlösningen innehåller totalt fyra pumpar samt två blåsmaskiner. Processen bedöms tekniskt som enkel och med liten risk för haverier och lågt underhåll.Fabrikat på huvudsakliga komponenter som pumpar etc. framgår tydligt av anbudet. Dessa är av etablerade leverantörer med god kvalitet. Övrigt Alla tre anläggningar har någon form av pumpgrop vilket medför att be­ handlingen blir mer eller mindre satsvis i alla förslagen. I både BAGA:s och Emendos förslag nyttjas bärarmaterial som belastas diskontinuerligt. Normalt drivs den här typen av reningssteg med ett kontinuerligt flöde, men det går givetvis att driva bägge varianterna under förutsättning att be­ lastningsuppehållen inte blir alltför långa. Det finns dock inget som säger att det skulle vara någon fördel att driva processerna satsvis, speciellt efter-­ som detta medför en ojämn hydraulisk belastning på sedimenteringen. Det är rimligt att man kan förutsätta att slutsedimenteringen fungerar unge­ fär motsvarande som en lamellsedimentering. Vid en yta på 2,6 m2 skulle det då medföra en ytbelastning på 1,5 m/h vid Qdim. Enligt Naturvårds­ verkets föreskrifter bör en slutsedimentering inte ha en ytbelastning över­ stigande 1,3 m/h; dessutom förutsätter detta att vattenavdraget genom ski­ borden är väl utformade, vilket redovisat punktutsläpp inte bedömts vara. För att utjämningen ska ge något mervärde utifrån sedimenteringsperspek­ tiv måste pumpen vara frekvensstyrd. Utan frekvensstyrning blir den mo- Sida 12 3458-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 mentana belastningen lika hög vid alla flöden; det är bara vilotiderna som påverkas vid olika flöden. Av anbudet framgår det inte att pumpen skulle vara frekvensstyrd, varför det inte går att tillgodogöra sig en sådan lägre belastning.För övrigt finns det även nackdelar med att ha en frekvensstyrd pump. Det är vanligt att maskinell utrustning dubbleras på större renings­ verk och i vissa fall även på mindre. Det framgår dock inte något om denna redundans i anbudet, blåsmaskinerna kunde lika gärna varit dimensionera­ de för parallell drift vid maxbelastningar.Faktum kvarstår dock att anlägg­ ningen trots detta har en mycket stor andel maskinella komponenter. 4.5.Länsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att poäng enligt faktorn Processutform­ ning ska viktas med 30 %. Av anbudsutvärderingen framgår emellertid inte annat än att länsstyrelsen har viktat poängen enligt faktorn med 20 % (se tabell i avsnitt 2 ovan). Länsstyrelsen kan således anses ha avvikit från den i för:frågningsunderlaget förutsatta beräkningsmetoden vid sin anbudsut­ värdering. Något giltigt skäl för en sådan avvikelse har inte framkommit. Enligt länsrätten innebär det ovan sagda att länsstyrelsen inte kan anses ha genomfört den aktuella upphandlingen på ett öppet sätt. Poängsättningen framstår i nu aktuellt avseende som omöjlig att förutse. Länsstyrelsen får därför vid anbudsutvärderingen enligt faktorn Processutformning anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Sida 13 3458-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 5. Anbudsutvärderingen enligtfaktorn Serviceavtal 5.1. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att respektive anbudsgivares poäng enligt faktorn Serviceavtal ska beräknas på fö\jande sätt. Serviceavtalspoäng = 5 % * lägsta serviceavtalskostnad / aktuell serviceav­ talskostnad 5.2. Anbudsutvärderingen Vid poängtillsättningen enligt faktorn Serviceavtal har länsstyrelsen utgått från följande serviceavtalskostnader, där Emendos serviceavtalskostnad utgör lägsta serviceavtalskostnad. 5.3. BAGA:s anförande hos länsrätten BAGA anför i huvudsak följande. Bolaget ifrågasätter och efterlyser do­ kumentation för hur poängsättningen för serviceavtal har gått till. Poäng­ sättningen är helt omöjlig att förstå. Den är inte utförd enligt de presente­ rade värderingsgrunderna och är därför godtycklig. BAGA har en funge­ rande och väletablerad serviceorganisation. Sida 14 3458-08 BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Serviceavtals- kostnad kr/år 10 000 4 000 7 000 10 000 Poäng 4% 10% 6% 4% LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 5.4. Länsstyrelsensariförandehoslänsrätten Länsstyrelsen anför i huvudsak följande. Omfattningen av serviceavtalen har bedömts som likvärdiga. Serviceavtalen har därför värderats procentu­ ellt utifrån den årliga kostnaden. I förfrågningsunderlaget står det att servi­ ceavtalen ska utvärderas utifrån serviceavtalskostnaden vilket också har gjorts. 5.5. Länsrättensbedömning För att komma fram till de poäng som har tilldelats enligt faktorn Service­ avtal måste länsstyrelsen vid sin anbudsutvärdering ha avvikit från den metod som uppställs i förfrågningsunderlaget. En utvärdering i enlighet med förfrågningsunderlagets metod medför nämligen följande poängsätt­ ning (Serviceavtalspoäng = 0,05 * 4 000 / aktuell serviceavtalskostnad). Hydropress Huber 10 000 Av utredningen i målet framgår inte att länsstyrelsen skulle ha haft något giltigt skäl att avvika från den i förfrågningsunderlaget uppställda beräk­ ningsmetoden. Enligt länsrätten innebär det ovan sagda att länsstyrelsen inte kan anses ha genomfört den aktuella upphandlingen på ett öppet sätt. Poängsättningen framstår i nu aktuellt avseende som omöjlig att förutse. Avvikelsen får också anses innebära att anbudsgivama inte har blivit behandlade på ett likvärdigt sätt. Länsstyrelsen f'ar därför vid anbudsutvärderingen enligt faktorn Serviceavtal anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Sida 15 3458-08 Serviceavtals- kostnad kr/år Poäng BAGA Emendo 10 000 4 000 2% 5% Miljö & Bioteknik 7 000 3% 2% LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2009-03-12 Sida 16 3458-08 6. Anbudsutvärderingen enligtfaktorn Referenser 6. 1. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att respektive anbudsgivares poäng enligt faktorn Referenser ska beräknas på föUande sätt: Referenspoäng = 20 % * aktuella referenspoäng / maximal referenspoäng 6.2. Anbudsutvärderingen Av länsstyrelsens anbudsutvärdering framgår att antalet referenser för re­ spektive anbudsgivare har sammanställts och att länsstyrelsen har tilldelat anbudsgivarna fö\jande poäng enligt faktorn Referenser. 6.3. BAGA:s anförande hos länsrätten HAGA anf'ör i huvudsak följande. När det gäller referenser synes det som om länsstyrelsen enbart tagit hänsyn till antalet av leverantörerna listade leveranser och inte tillräckligt värderat funktionen som anbudsgivama refe­ rerat till. På detta sätt hindrar man aktivt nya aktörer att ta sig in på mark­ naden. Såvitt bolaget förstår har länsstyrelsen överhuvudtaget inte varit i kontakt med varken kommunen eller samfälligheten. BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Referenser 1 Diger Diger 16 objekt Poäng 5% 20 % 20 % 15 % LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009--03-12 6. 4. Länsstyrelsens anförande hos länsrätten Länsstyrelsen anför i huvudsak följande. På grund av anläggningens drifts­ fömtsättningar samt att avloppsrening inte tillhör driftspersonalens "kärn­ verksamhet" har länsstyrelsen bedömt det som väsentligt för ett fram­ gångsrikt resultat att den tekniska lösningen är väl beprövad och att leve­ rantören har gedigen och mångårig erfarenhet och kompetens av liknande lösningar. I det sammanhanget kan länsstyrelsen inte förringa den erfaren­ het och kompetens som både Emendo och Miljö & Bioteknik besitter. Länsstyrelsen har dessutom kontrollerat ett antal av dessa anläggningar vilket vidare har verifierat att reningsresultat, slitage och underhåll ligger i linje med länsstyrelsens förväntningar. I förfrågningsunderlaget står det att kompetens, erfarenhet, referenser och allmänna och specifika fackkunska­ per värderas. I BAGA:s anbud finns endast begränsad information om des­ sa förutsättningar. I anbudet redovisas t.ex. enbart en anläggning. Det framgår inte heller något om företagets eller organisationens kompetens eller vilka som deltar i projektet. 6.5. Länsrättens bedömning Enligt länsrätten framgår det inte av vad parterna har anfört och inte heller av utredningen i övrigt att länsstyrelsen skulle ha brutit mot någon be­ stämmelse i LOU, såvitt avser anbudsutvärderingen enligt faktorn Referen­ ser. Sida 17 3458-08 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 7. Övrigt: Anbudsutvärderingen enligtfaktorn Driftkostnader 7. 1. Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår att respektive anbudsgivares poäng enligt faktorn Driftkostnader ska beräknas på följande sätt. Driftkostnadspoäng = 5 % * lägsta driftkostnad / aktuell driftkostnad 7. 2. Anbudsutvärderingen Vid poängtillsättningen enligt faktorn Driftkostnader har länsstyrelsen ut­ gått från fö\jande driftkostnader, där BAGA:s beräknade driftkostnad utgör lägsta driftkostnad. 7.3. Länsrättensbedömning För att komma fram till de poäng som har tilldelats enligt faktorn Service­ avtal måste länsstyrelsen vid sin anbudsutvärdering ha avvikit från den metod som uppställs i förfrågningsunderlaget. En utvärdering i enlighet med för:frågningsunderlagets metod medför nämligen följande poängsätt­ ning. (Driftkostnadspoäng = 0,05 * 8 740 / aktuell driftkostnad) Sida18 3458-08 BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Beräknad drift- kostnad 8 740 15 605 23 264 39 000 Poäng 10 % 6% 4% 1% BAGA Emendo Miljö & Bioteknik Hydropress Huber Beräknad drift- kostnad 8 740 15 605 23 264 39 000 Poäng 5% 3% 2% 1% LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-03-12 Av utredningen i målet framgår inte att länsstyrelsen skulle ha haft något giltigt skäl att avvika från den i förfrågningsunderlaget uppställda beräk­ ningsmetoden. Enligt länsrätten innebär det ovan sagda att länsstyrelsen inte kan anses ha genomfört den aktuella upphandlingen på ett öppet sätt. Poängsättningen framstår i nu aktuellt avseende som omöjlig att förutse. Avvikelsen får också anses innebära att anbudsgivama inte har blivit behandlade på ett likvärdigt sätt. Länsstyrelsen får därför vid anbudsutvärderingen enligt faktorn Driftkostnader anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Sida 19 3458-08 Sida20 LÄNSRÄTTEN DOM 3458-08 I DALARNAS LÄN 2009-03--12 8. Sammanfattning Länsstyrelsen har vid anbudsutvärderingen brutit mot principerna om lika­ behandling och öppenhet enligt 1 kap. 9 § LOU. Agerandet kan anses ha resulterat i att BAGA inte har kunnat förutse hur det egna anbudet och öv­ riga anbud skulle komma att bedömas vid anbudsutvärderingen. Länsrätten gör bedömningen att BAGA därav har lidit skada eller kan komma att lida skada. Enligt länsrätten kan länsstyrelsen inte genom sitt agerande anses ha på­ verkat upphandlingen i dess konkurrensuppsökande skede. Länsrätten an­ ser därför att den offentliga upphandlingen inte behöver göras om. Upp­ handlingen ska dock inte få avslutas innan rättelse har gjorts. Den rättelse som ska ske är att anbudsutvärderingen ska göras om. Härvid ska poäng­ tilldelningen genomföras i enlighet med de förutsättningar som framgår av förfrågningsunderlaget. DOMSLUT Med bifall till BAGA:s ansökan bestämmer länsrätten att den offentliga upphandlingen f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Rättelse ska ske genom att anbudsutvärderingen görs om. Vid anbudsut­ värderingen ska poängsättning ske i enlighet med de förutsättningar som framgår av förfrågningsunderlaget. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 1 09/1 c). SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens b eslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton .räcker det att skrivel­ sen kommet in nästa vardag. För att ett överkla de skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ .rättens b eslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . den klagandes namn, personnu:n:u:ner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där 'k;la­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. gan www.dornstoLse