FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-06 Meddelad i Stockholm Mål nr 22623-11 Enhet 14 KONKURRENSVERKET MAQS Law Firm Advokatbyrå AB, 556559-7092 Box 7009 103 86 Stockholm LJ ..i. !"I<"' Ombud: Advokat Malin Wallin och jur. kand. Joel Gustafssonlposs Adress som ovan MOTPART Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) 105 25 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU. DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen avse­ ende ramavtal för juristtjänster, dnr 2011-001363, ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska förordnande i beslut den 11 november 2011 upphör därmed att gälla. Avd Dnr 'Vf'' &"'UL 0 6 Aktbil Dok.Id 200368 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) genomför, genom förenklat förfarande, en upphandling avseende ramavtal för juristtjänster, dnr 2011-001363. Sida har den 30 september 2011 inbjudit till anbudsgivning avseende upp­ handlingen. Enligt inbjudan var sista anbudsdag den 14 november 2011. Förvaltningsrätten har den 11 november 2011 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE OCH INSTÄLLNING MAQS Law Firm Advokatbyrå AB (MAQS) yrkar att upphandlingen ska göras om. Sida bestrider bifall till ansökan. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER MAQS anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Grunder Sidas krav på att minst en jurist inom vart och ett av de upphandlade rätts­ områdena ska ha varit advokat i minst tio år är konkurrensbegränsande och upphandlingen står således i strid med kraven på proportionalitet och lika­ behandling i 1 kap. 9 § LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Upphandlingen genomförs på ett icke rättsenligt sätt varför MAQS riskerar att lida skada. För det fall MAQS haft möjlighet att lämna anbud i upp­ handlingen finns möjlighet att MAQS skulle ha tilldelats kontrakt. Sakomständigheter Proportionalitetsprincipen Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten inte får ställa högre krav på anbudsgivaren än vad som krävs och är ändamåls­ enligt för upphandlingen. Detta innebär att kraven ska ha ett naturligt sam­ band med och stå i proportion till det behov som ska täckas (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 8457•0 08). Av EU-domstolens praxis rörande proportionalitetsprincipen framgår att en bedömning ska göras i tre steg. För det första ska bedömas om åtgärden är lämplig och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet. För det andra ska bedömas om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syf­ tet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. För det tredje ska bedömas om den negativa effekt som åtgärden får är oproportio­ nerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Skall-la·avet är oförenligt med proportionalitetsprincipen Sida har inbjudit att inkomma med anbud avseende jurist�jänster inom tio rättsområden. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren för varje rättsområde ska offerera minst en jurist i var och en av tre definierade personalkategorier. Vidare framgår att föreslagen person i personalkategori 1 ska ha jur. kand. examen, minst tio års erfarenhet av relevant rättsområde, vara medlem av Sveriges Advokatsamfund (Advokatsamfundet) sedan minst tio år och ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen MAQS har inga invändningar mot att Sida uppställer ett krav på lång erfa­ renhet av det aktuella rättsområdet och har inte heller något att erinra mot det syfte som Sida uppgett med kravet. MAQS ifrågasätter inte heller vär­ det i att anlita en advokat och ser ett stort värde i Advokatsamfundet och de krav som ställs på framförallt god advokatsed. MAQS ifrågasätter däremot rimligheten i Sidas krav på att dessa jurister även ska ha varit advokater i minst tio år. Ett sådant krav innebär nämligen att endast jurister som arbe­ tat på advokatbyrå i minst 15 år kan komma ifråga för uppdrag. Om ovan nämnda trestegsmodell tillämpas på kravet på minst tio års med­ lemskap i Advokatsamfundet kan konstateras att det är tveksamt om åtgär­ den, dvs. kravet, skulle kunna anses lämplig och effektiv för att uppnå syf­ tet att få tillgång till hög kompetens. I vilket fall är åtgärden inte nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet. Många jurister inhämtar sin kunskap från andra arbetsplatser än advokatbyråer. Relevant kunskap kan t.ex. in­ hämtas från arbete i domstol, arbete vid myndighet eller annat kvalificerat juridiskt arbete. Det kan även konstateras att inom vissa av de rättsområden som upphand­ lingen avser, bl.a. upphandling, har flera av Sveriges mest framstående jurister inte varit medlemmar av Advokatsamfundet i minst tio år. De skäl som Sida anfört för detta krav tillgodoses således inte ens av kravet. Sidas motivering kan inte heller anses tillfredställande mot bakgrund av vad kra­ vet på tio års medlemskap i Advokatsamfundet faktiskt innebär. Kravet kan nämligen inte anses utgöra något egentligt krav på erfarenhet från ett rättsområde, utan utgör snarare ett bevis för ett visst mått av professiona­ lism och erfarenhet av att tillämpa de advokatetiska reglerna. Det krävs bl.a. en muntlig examen för att bli advokat. Advokaten ska också ha visat lämplighet för yrket. Här ska dock noteras att den examen och även lämpligheten avser regleringen och tillämpningen av god advokatsed. Ett 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen krav på muntlig examen infördes först 2004 vilket innebär att de advokater som varit ledamöter i minst tio år inte avlagt muntlig examen. Om Sida verkligen, såsom framhållits i frågor och svar, efterfrågat en hög kompetens kunde Sida ha formulerat kravet annorlunda. Exempelvis hade ett krav på 15 års erfarenhet av rättsområdet kombinerat med ett krav på att juristen de facto är advokat, bättre tillgodosett det eftersträvade syftet. Ett sådant krav är också mindre ingripande i enlighet med trestegsmodellen. Det ska också särskilt framhållas att kravet blir än mer begränsande då anbudsgivarna måste lämna anbud på samtliga rättsområden och kraven på personalens erfarenhet är desamma för alla dessa områden. Bred definition av rättsområden Det sätt på vilket Sida angivit de olika rättsområdena motverkar i det när­ maste att Sida för samtliga dessa får tillgång till absolut spetskompetens. Som rättsområde 1 och 2 har Sida angett svensk respektive internationell affärsjuridik. Det rör sig här om breda begrepp som innefattar en rad juri­ diska kompetensområden som sinsemellan uppvisar stora skillnader såsom t.ex. associationsrätt, avtalsrätt, skatterätt, miljörätt, obeståndsrätt samt EU- och konkurrensrätt. Även om Sida därutöver särskilt angett åtta andra rättsområden, kan Sidas angivna syfte med kravet på tio års erfarenhet som advokat, nämligen att få tillgång till absolut spetskompetens, ifrågasättas. Det är oklart vilken spetskompetens Sida menar att man kommer att få utifrån så breda rättsområden. Det aktuella kravet är således inte utformat på ett sätt som tillgodoser det angivna behovet. Sida har dessutom anfört att det inte uppställts något krav på att anbudsgi­ varen ska kunna tillhandahålla tio olika advokater med erforderlig tid som advokat inom de angivna rättsområdena utan det är "fullt tillåtet för en 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudsgivare att ange en och samma person under flera rättsområden". Även med anledning härav kan det ifrågasättas hur den absoluta spetskom­ petens som Sida efterfrågar tillgodoses genom det aktuella skall-kravet. Med tanke på den grad av specialisering som förekommer bland dagens jurister är det svårt att tänka sig en advokat som har sådan absolut spets­ kompetens som Sida efterfrågar inom t.ex. såväl arbetsrätt som IT-rätt. Tio års erfarenhet av relevant rättsområde Skall-kravets utformning innebär att en advokat som visserligen har varit ledamot av Sveriges advokatsamfund under minst tio år men som endast har viss begränsad erfarenhet av exempelvis arbetsrätt, uppfyller kravet medan en advokat som varit ledamot av Sveriges advokatsamfund i fem år och uteslutande arbetat med arbetsrättsliga frågor under sammanlagt tio år, inte gör det. Det bör inte råda någon tvekan om att den senare advokaten har mer absolut spetskompetens inom arbetsrätt än den förstnämnde. Även med dessa utgångspunkter är således Sidas krav på minst tio års medlem­ skap i Sveriges advokatsamfund mycket bristfälligt utformat och tillgodo­ ser inte det syfte som Sida framhåller. Det angivna syftet tillgodoses bättre med ett skall-krav som utformats på ett annat sätt. Möjlighet att anlita underleverantör Vad gäller möjligheten att anlita underleverantör eller bilda konsortium kan konstateras att denna möjlighet, oavsett om den är realistisk eller �j, inte är direkt relaterad till frågan om ett krav är proportionerligt. Ett krav som i sig är opropo1tionerligt blir inte prop01tionerligt enbart utifrån leve­ rantörers möjlighet att anlita underleverantörer. Inte heller av Sida åbero­ pade Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1073-10 kan tolkas på detta sätt. Kammarrätten hade nämligen redan konstaterat att kravet, som, avsåg 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen viss omsättning, beloppsmässigt stod i proportion till den aktuella upp­ handlingens syfte. Här ska också understrykas de särskilda förutsättningar som gäller för ad­ vokatbyråer med hänsyn till bl.a. just god advokatsed. De förhållanden under vilka advokater kan samarbeta är enligt det etiska regelverket be­ gränsade. Att advokatbyråer, för att lämna anbud i offentliga upphandling­ ar, bildar konsortier måste också vara högst ovanligt och ingenting som kan krävas av den upphandlande myndigheten. Skada Upphandlingen genomförs i strid med LOU och de grundläggande princi­ perna för upphandling, framförallt proportionalitets- och likabehandlings­ principerna, i enlighet med vad som anförts ovan. Detta förhindrar MAQS från att lämna anbud i upphandlingen. Med hänsyn härtill och då MAQS annars haft god möjlighet att erhålla kontrakt i upphandlingen riskerar MAQS att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om. Sida anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Grund för bestridandet Sida har inte i upphandlingen brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i LOU. Sakomständigheter Skall-kravet är förenligt med proportionalitetsprincipen Det är ofta komplicerat att utforma förfrågningsunderlag. Särskilt kompli­ cerat är det att utforma kriterier som alla anbudsgivare uppfattar som bra 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och på samma sätt. Sida är medvetna om att de kvalificeringskrav som ställts kan uppfattas som höga. En grundläggande utgångspunkt vid be­ dömning av förfrågningsunderlag måste dock vara att den upphandlande myndigheten själv tillåts precisera sitt behov. Kriterierna i förfrågningsun­ derlaget har utformats utifrån Sidas behov av att i vissa situationer få till­ gång till absolut spetskompetens inom angivna rättsområden. Att upphand­ lande myndigheter har stor frihet när de bestämmer föremålet för upphand­ lingen framgår av RÅ 2010 ref. 78. Sida har en intern enhet för juridisk rådgivning och juristernas arbetsupp­ gifter spänner över i stort sett samtliga förekommande rättsområden. De jurister som arbetar på enheten har många års arbetslivserfarenhet från bl.a. advokatbyrå och domstol. Sidas behov avjuridiska �jänster i den löpande verksamheten tillgodoses således i stor utsträckning av dem. Däremot har Sidas jurister begränsade möjligheter att specialisera sig inom något av de olika rättsområdena. Avrop av juris�jänster från ramavtalen sker för det fall den egna personalens tid och kompetens i specifika frågor inte är till­ räcklig och behovet av spetskompetens inom angivna rättsområden måste förstås mot denna bakgrund. Det bör härvid beaktas att Sidas verksamhet är omfattande och bedrivs inom många olika verksamhetsområden i en komplex internationell kon­ text. Sida tecknar årligen ett stort antal överenskommelser och kontrakt både inom biståndsverksamheten och i myndighetens övriga verksamhet, vilket ställer krav på både teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet från bl.a. avtalsförhandlingar för att kunna tillhandahålla det stöd som behövs. Det rör sig ofta om mycket stora värden i avtalen och i sammanhanget kan nämnas att Sida under 2011 hanterar 17,5 miljarder kr av biståndsanslaget. För att kunna bli advokat är det ett krav att personen i fråga har jur. kand. examen och minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. En ad- 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vokat måste också ha avlagt en muntlig examen och visat sig lämpad för yrket. Advokater måste också vidareutbilda sig fortlöpande. Vidare utförs advokaters arbete inom ramen för etiska regler eftersom alla advokater är skyldiga att följa god advokatsed. Alla advokater står också under tillsyn av advokatsamfundets disciplinnämnd. Därmed är advokattiteln en tydlig och viktig kvalitetsstämpel. Syftet med det av Sida uppställda kravet på tio års medlemskap i advokatsamfundet är att säkerställa att inom va�je rätts­ område i vart fall en person har mycket hög teoretisk och praktisk kompe­ tens som erhållits genom arbete som advokat, då detta vittnar om att perso­ nen hållit hög kvalitet i den juridiska rådgivningen. Tidsaspekten är viktig dels för att Sida ska kunna känna trygghet i att den juridiska rådgivningen har varit av hög kvalitet sedan lång tid tillbaka, och därmed sannolikt kommer att vara det även under ramavtalet, dels för att advokaten då även hunnit få den praktiska erfarenhet som krävs för att kunna lämna efterfrå­ gat stöd. Kravet kan inte anses strida mot proportionalitetsprincipen. Bred definition av rättsområden Eftersom det inte är möjligt förutse i detalj vilka frågor och därmed rätts­ områden som kan komma att aktualiseras under den period ramavtalet är giltigt har Sida valt att i förfrågningsunderlaget ange breda definitioner av de rättsområden inom vilka anbudsgivarna ska ha kompetens. Alternativet att i förfrågningsunderlaget ange mer specifika rättsområden skulle innebä­ ra en stor risk att utesluta områden inom vilka behov senare skulle upp­ komma. Ramavtalet skulle därmed i dessa fall bli oanvändbart för Sida. Det finns naturliga kopplingar mellan flera av de i anbudsunderlaget an­ givna rättsområdena, t.ex. svensk affärsjuridik och internationell affärsjuri­ dik. Andra rättsområden med naturlig koppling är t.ex. finansiell rätt i kombination med svensk och internationell affär�juridik, fastighetsrätt och entreprenadjuridik samt processföring i kombination med flera av de övri- 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ga rättsområdena. Det fcirekommer inte sällan att jurister arbetar inom flera närliggande rättsområden, i vart fall över tid. Att under dessa förutsättning­ ar kräva att juristen enbart ska ha arbetat med ett och samma rättsområde under tio år har Sida bedömt vara att ställa ett alltför högt krav. Sida har inte i förfrågningsunderlaget uppställt krav på att det måste vara olika personer för vart och ett av de angivna rättsområdena. Det krävs så­ ledes inte tio olika personer med vardera tio års erfarenhet av relevant rättsområde som varit medlemmar i Advokatsamfundet sedan minst tio år. Det är tvärtom fullt tillåtet för en anbudsgivare att ange en och samma per­ son under flera rättsområden. För att öka förutsebarheten för anbudsgivarna har Sida i förevarande upp.. handling enbart kvalificeringskrav. Av de anbudsgivare som klarat kvalifi­ ceringskraven ska de tre anbudsgivare som offererat lägst pris per timme tilldelas kontrakt från vilka avrop sedan ska ske utifrån en fastställd rang­ ordning. Upphandlingen har utformats på detta sätt för att minimera risken för att utvärdering av anbuden vad gäller arbetslivserfarenhet och kompe­ tens skulle komma att ske på ett godtyckligt vis. Med hänsyn till att det slutligen enbart är timpriset som är avgörande för vilka anbudsgivare som tilldelas kontrakt har Sida valt att sätta tydliga kvalificeringskrav. Tio års erfarenhet av relevant rättsområde Formuleringen "tio års erfarenhet av relevant rättsområde" i förfrågnings­ underlaget måste anses vara tydlig i att det är arbetserfarenhet som avses. Sida valde att inte exakt specificera den andel av arbetstiden som måste ha ägnats åt det enskilda rättsområdet då detta skulle vara mycket svått för anbudsgivare att bevisa och för Sida att bedöma. Det är upp till anbudsgi­ varen att i anbudstext och CV göra trovärdigt att de jurister som presente­ ras kontinuerligt under minst tio år har ägnat en stor del av sin arbetstid åt 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen det aktuella rättsområdet och därmed tillägnat sig både erfarenhet och ak­ tuell kunskap inom området. Möjlighet att använda underleverantör Enligt punkterna 7 och 8 i förfrågningsunderlagets avsnitt 3 är det tillåtet att bilda konsortium och/eller att lägga ut delar av upphandlingskontraktet på underleverantörer. MAQS hade således, om egen kapacitet saknas i nå­ got avseende, kunnat lämnat anbud som uppfyllt i upphandlingen ställda skall-krav antingen med hjälp av anlitad underleverantör med efterfrågad kapacitet, eller genom konsortium tillsammans med annan anbudsgivare som har efterfrågad kapacitet. Den omständigheten att anbudsgivarna har möjlighet att anlita underleverantörer eller att gå samman i konsortium bi­ drar till att det ställda kravet inte kan anses oproportionerligt i förhållande till det syfte som kravet avsåg att säkerställa (se KammatTätten i Jönköpings dom i mål nr 1073-10). De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Sida har haft samma krav i tidigare upphandling av ramavtal för juristtjänster utan att detta har uppfattats stå i strid med proportionali­ tetsprincipen. De av Sida uppställda kraven avseende personalkategori l innebär inte större krav på leverantören än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för att Sidas syfte i den aktuella upphandlingen ska uppnås. Kraven är kopplade till föremålet för upphandlingen. Det har utifrån vad MAQS anfört i målet inte framkommit att kravet på tio års medlemskap i advokatsamfundet är vare sig godtyckligt eller osakligt. Det är vidare inte konkurrensbegränsande då det drabbar alla anbudsgivare lika. Det är därtill tillåtet att ingå i konso1iium eller anlita underkonsulter. 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sammanfattningsvis anser Sida att kravet inte står i strid med proportiona­ litetsprincipen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlag Av förfrågningsunderlaget framgår att anbud kan lämnas avseende jurist­ �jänster inom följande rättsområden; svensk affårsjuridik, internationell affärsjuridik, entreprenadjuridik, finansiell rätt (inklusive krediträtt), pro­ cessföring, IT-rätt, immaterialrätt, offentlig rätt (inklusive offentlig upp­ handling), arbetsrätt och fastighetsrätt. I förfrågningsunderlagets punkt 6.1 anges följande. Anbudsgivare skall föreslå personer med för uppdraget adekvat utbildning och erfarenhet. An­ budsgivaren skall redovisa personal inom samtliga efterfrågade rättsområ­ den och inom vaije rättsområde skall minst en person per personalkategori l , 2 och 3 nedan redovisas. l . 2. 3. Advokat med minst 10 års erfarenhet av relevant rättsområde. Biträdande jurist med minst fem års erfarenhet inom aktuellt områ­ de. Biträdande jurist med 3-5 års erfarenhet inom aktuellt område. 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I förfrågningsunderlagets punkt 6.2 anges föUande vad avser personalkate­ gori l. Föreslagna personer skall ha: • Juris kandidatexamen • • • Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om det uppställda kravet att föreslagna personer inom personalkategori l ska ha varit medlemmar i advokatsamfundet sedan minst tio år, strider mot proportionalitetsprincipen. En upphandlande myndighet kan fritt utforma förfrågningsunderlaget ut­ ifrån sina behov under förutsättning att de krav som ställs är förenliga med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för lag­ stiftningen. Proportionalitetsprincipen innebär att de krav som ställs vid en upphandling ska vara både nödvändiga och ändamålsenliga med hänsyn till det syfte som eftersträvas. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det som upphandlas. Av EG-domstolens praxis rörande proportionalitetsprincipen frmhgår att en bedömning ska göras i tre steg. Till en bö1:jan bedöms om åtgärden i fråga är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet. Där­ efter bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syf­ tet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms om den negativa effekten som åtgärden får är oproportionerlig eller överdriven jämfö1t med det eftersträvade syftet. Det är den upphand­ lande myndigheten som har bevisbördan för att en ifrågasatt åtgärd är för­ enlig med proportionalitetsprincipen (se Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 3477-09 samt Konkurrensverkets yttrande den 15 juli 2008 i Kammarrätten i Stockholms mål nr 4283-08). Minst tio års erfarenhet av relevant rättsområde. Medlem av advokatsamfundet sedan minst tio år. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22623-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida har anfört att Sida har ett behov av absolut spetskompetens inom de angivna rättsområdena och att syftet med kravet på tio års medlemskap i advokatsamfundet är att säkerställa att i vart fall en person inom va�je rättsområde har mycket hög teoretisk och praktisk kompetens som erhållits genom arbete som advokat. Vidare har Sida anfört att de omständigheterna att Sida inte uppställt krav på att det måste vara olika personer som anges i personalkategori 1 för vart och ett av de angivna rättsområdena och att anbudsgivarna har möjlighet att använda underleverantörer eller bilda kon­ sortium ytterligare bidrar till att det ställda kravet inte kan anses opropor­ tionerligt. Även om det framstår som lämpligt att uppställa krav på att personer inom personalkategori 1 ska vara advokater anser förvaltningsrätten, mot bak­ grund av vad Sida anfört angående syftet med kravet, att Sida inte visat att det är nödvändigt att föreslagna personer ska ha varit medlemmar i advo­ katsamfundet i så pass lång tid som tio år. Kravet är därmed inte förenligt med LOU:s princip om proportionalitet. MAQS har i anledning av kravet lidit eller riskerat att lida skada varför det finns grund för ingripande enligt LOU. Med hänsyn till att förvaltningsrät­ ten funnit att kravet är oproportionerligt har upphandlingens konkurrens­ uppsökande skede påverkats, varför ansökan ska bifallas på så sätt att upp­ handlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Annika Falkenborn Rådman Föredragande har varit Stina Wesslau. Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND f!l� Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. D essutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) omoffentligupphandlingeller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU 1.