FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM 2011-06-14 Meddelad i Stockholm Mål nr 847.3-11 Enhet 12 KONKURRENSVERKET 2011 -06- 1 4 Dnr Doss Aktbil Jacksons Trädvård AB, 556591-9858 Katarina Bangata 65 116 42 Stockholm Ombud: Advokat Madeleine Sifve1i Advokatfirman Nova AB Linnegatan 18 114 47 Stockholm MOTPARTER 1. Södetiälje kommun 151 89 Södertälje 2. Telge i Söde1iälje AB, 556307-6867 Box 633 151 27 Söde1iälje SAKEN I Överprövning enligt lagen (2007:1091) offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar att Södertälje kommuns och Telge i Söde1iälje AB:s upphandling av aboristtjänster (dnr TI 2010-0154) rättas på så sätt att en ny utvärdering av anbuden genomförs varvid anbudet från Jacksons Trädvård AB:s ska beaktas. Avd Dok.Id 129166 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8473-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Söde1iälje kommun och Telge i Söde1iälje AB genomför en samordnad upphandling av arboristtjänster (dnr TI 2010-0154). Upphandling har genomförts med stöd av reglerna om förenklat förfarande. Av tilldelnings­ beslut meddelat den 14 april 2011 framgår att Söde1iälje kommun och Telge i Söde1iälje AB beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än .lacksons Trädvård AB (bolaget). Bolaget yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att priser enligt bolagets prissatta bilaga 4 läggs till grund för utvärderingen av bolagets anbud. Bolagets priser ger ett totalbelopp om 348 000 kr och inte, som Södertälje kommun och Telge i Södertälje AB (båda i det följande benämnda "kommunen") angivit i underlaget för anbudsutvärderingen 513 000 kr. Till utveckling av sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Vid utvärderingen av anbuden har kommunen gjmi ett tillägg i bolagets anbud och lagt detta pris till grund för anbudsutvärderingen. Bolagets anbud har därför fått en högre totalsumma än vad som offererats. Om kommunen utgått från bolagets offererade pris skulle bolagets pris varit det lägsta och bolaget tilldelats kontraktet. Av upphandlingsföreskrifterna framgår bl.a. att anbuden ska innehålla en prissatt bilaga 4. Prisbilagan innefattar bl.a. posten "beskärning och sektionsfällning". För denna post har bolaget offererat O kr/timme. Vid anbudsutvärderingen har dock inte kommunen utgått från det offererade priset utan på eget bevåg åsatt posten priset 550 kr/timme. Detta utgör ett otillåtet tillägg till bolagets anbud. Genom detta tillägg har 165 000 kr adderats till bolagets anbud och det anbud som lagt till grund för utvärderingen blivit 513 000 kr istället för 348 000 kr. Om kommunen haft några frågor angående det offererade priset borde man ha tagit kontakt med bolaget och begärt en förklaring. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8473-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kommunen yrkar i första hand att bolagets yrkande ska lämnas utan bifall och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till utveckling av sin talan anför kommunen i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att det angivna timpriset för arborist, arbetsledare och trädbeskärning kommer att multipliceras med 300 timmar vardera. Under anbudstiden inkom en fråga. Bl.a. efterfrågades hur tjänsterna "arborist" och "beskärning och sektionsfällning" skilde sig åt. Kommunen besvarade frågan i denna del med att man räknade med att beskärning och sektionsfällning görs av en arborist. Eftersom det av förutsättningarna framgår att offererat timpris för arborist ska multipliceras med 300 timmar, samma gäller för timpriset för beskärning och sektionsfällning och att det framgår att kommunen förutsätter att det är en arborist som utför det senare, är kommunens tolkning att timpriset för arborist även gäller för beskärning och sektionsfällning. Om bolagets tolkning vore riktig skulle det innebära att man skulle utföra arbeten utan ersättning till ett beräknat värde av 165 000 kr per år. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 12 kap. 1 § LOU framgår bl.a. följande. En upphandlande enhet ska anta antingen 1) det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande enheten, eller 2) det anbud som innehåller det lägsta priset. Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 847.3-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bestämmelse i denna lag och detta har medfö11 att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Som skall-krav gäller att uppgifter enligt prissatt bilaga 4 ska anges i anbudet. I bilaga 4 ska anges priser per timme för posterna 1) arborist, 2) arbetare, 3) konsultation statusbenämning av träd, 4) beskärning och sektionsfällning, 5) sky-lift och 6) framtagning av TA-plan. I punkt AFB.52 anges bl.a. att vid prövning av anbud kommer anbuden att utvärderas med avseende på lägst pris enligt prisbilaga, bilaga 1. Vidare anges följande. Det angivna timpriset för arborist, arbetsledare och beskärning kommer att multipliceras med .300 timmar vardera. Timpris för sky-lift multipliceras med 150 timmar och konsultation/statusbenämning av träd samt framtagning av TA-plan med 10 timmar vardera. Därefter görs en sammanräkning. I den av bolaget inlämnade bilaga 4 anges timpriset för beskärning och sektionsfällning med O kr. I prisbilaga 1, benämnd "kvalificering och utvärdering", har för bolagets vidkommande för beskärning och sektionsfällning ett timpris om 550 kr använts vid sammanräkningen. Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget anges att vid prövning av anbud kommer anbuden att utvärderas med avseende på lägst pris. Anbudsgivarna har haft att offerera priser för sex olika poster. En upphandlande myndighet har möjlighet att i förfrågningsunderlaget ange vilka principer som ska tillämpas för anbudsutvärderingen. För det fall en anbudsgivare offererar 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8473-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen en viss post i ett anbud med noll kr kan den upphandlande myndigheten ange att en fingerad prisuppgift ska användas vid utvärderingen. Om den upphandlande myndigheten avser att använda fingerade prisuppgifter vid anbudsutvärderingen måste detta framgå av förfrågningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten kan inte i efterhand, sedan anbud lämnats, fritt välja vilken prisuppgift som ska användas. I det aktuella förfrågnings­ underlaget anges inte att fingerade prisuppgifter skulle kunna komma att användas vid anbudsutvärderingen. Därav följer att kommunen vid utvärderingen är bunden av det pris som anbudsgivaren angett, vilket även anbudsgivaren är. Vid dessa förhållanden finner förvaltningsrätten att kommunen inte haft rätt att vid utvärderingen göra tillägg till bolagets anbud på sätt som skett. Bolaget har till följd härav lidit skada. Den kommunikation som förevarit om innebörden av en viss post medför inte någon annan bedömning. Eftersom förfarandet inte hänför sig till den uppsökande delen av upphandlingen ska rättelse av upphandlingen ske på så sätt att ny utvärdering av anbuden ska göras och att därvid ska beaktas .Jacksons Trädvård AB:s anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Ann-Jeanette Eriksson rådman Föredragande har varit Magnus Franzen. 5 ,<>'"�';;_. Bi i lIl!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU