FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE DOM 2011-01-21 Meddelad i Göteborg Mål nr Sida 1 (12) 20329-10 E, 20330-10 E, 20331-10 E, 20332-10 E, 20333-10 E, 20339-10 E, 20341-10 E, 20389-10 E, 20390-10 E, 20392-10 E, 20393-10 E, 20395-10 E, 20415-10 E, 20418-10 E, 20487-10 E Enhet 2:1 20H -01- 2 6 Drnr Inmeta Licensing AB, 556651-3791 Sveavägen 64 103 63 Stockholm Ombud: Advokaten Robert Storgårds Advokatfirman Lexum RS AB Enhagsslingan 5 187 40 Täby MOTPARTER 1. Hylte kommun 2. Kungälvs kommun 3. Orust kommun 4. Stenungsunds kommun 5. Partille kommun 6. Kungsbacka kommun 7. Falkenbergs kommun 8. Kävlinge kommun 9. Staffanstorps kommun 10. Uppsala kommun 11. Gislaveds kommun 12. Gnosjö kommun 13. Piteå kommun 14. Vingåkers kommun 15. Ånge kommun Ombud för samtliga: SKL Kommentus AB 117 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU Dok.Id 59411 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOMSLUT DOM. Sida 2 20329-10 E m.fl. Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättemas interimistiska beslut upphör därmed att gälla. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20329-10 E m.fl. I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND Hylte kommun m.fl. (kommunerna) har genom SKL Kommentus AB genomfört en samordnad upphandling avseende Microsofts programvaror inom Select och option på Enterprise "Select 2010-2". Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling. I tilldelningsbeslut den 8 september 2010 meddelade kommunerna att avtal skulle tecknas med Inmeta Licensing AB. Sedan en av anbudsgivarna, Atea Sverige AB, ansökt om överprövning av upphandlingen förordnande Förvaltningsrätten i Göteborg i dom den 18 november 2010 (mål nr 16923-10) att upphandlingen inte fick avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att Inmeta Licensing AB:s anbud inte skulle utvärderas. Skälet var att detta bolag i sitt anbud hade angett olika procent­ satser i olika delar i anbudet och därigenom inte följt förfrågningsunder­ lagets krav i detta hänseende. Av nytt tilldelningsbeslut den 26 november 2010 framgår att kommunerna avser att teckna avtal med Atea Sverige AB. YRKANDEN M.M. Inmeta Licensing AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bland annat följande. Bola­ gets anbud uppfyller de obligatoriska skallkraven och ska därför utvärde­ ras. I annat fall görs gällande att förfrågningsunderlaget är oklart när det gäller vad som krävs för att kvalificera sig för en utvärdering och att kravet Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20329-10 E m.fl. I GÖTEBORG Avdelning 2 på transparens därmed inte är uppnått. Bolaget har på grund av bristerna i upphandlingen lidit skada. Bolaget anför till utvecldande av förstahandsyrkandet bland annat följande. I förfrågningsunderlagets punkt 1.18.1 Kvalificering anges att de obligato­ riska krav som måste vara uppfyllda framgår av Bilaga 1 Svarsblankett Select 2010-2 ver 1.0. I denna bilaga anges i inledningen de obligatoriska kraven (s.k. skall-krav) under rubriken "Obligatoriska krav på leverantö­ ren" och därutöver ytterligare ett antal angivna skall-krav under rubriken "Anbudsgivaren skall vara:". Några ytterligare obligatoriska krav anges inte i denna bilaga. Det är med andra ord samtliga obligatoriska krav. Efter dessa obligatoriska krav anges de tilldelningskriterier som ska gälla och hur dessa ska viktas i förhållande till varandra. Det sker under en ny rubrik benämnd "Tilldelningskriterier". Dessa kriterier anges som Pris och Admi­ nistrativa rutiner m.m. Av bilagan framgår således att frågan om priset utgör ett tilldelningskrite­ rium och inte ett obligatoriskt krav (s.k. skall-krav). Angivet priskriterium utgör det ena av två särskilt valda och angivna tilldelningskriterier, priset och administrativa rutiner. Ett tilldelningskriterium kan aldrig utgöra ett obligatoriskt krav (skallkrav). På samma sätt kan ett obligatoriskt krav inte utgöra någon grund för jämförelse mellan anbud. Utvärderingskriteriema utgör den enda grunden för jämförelse mellan de olika anbuden. Detta är en väsentlig och grund­ läggande princip inom offentlig upphandling. Eftersom det som anges beträffande priset inte utgör ett obligatoriskt krav, utan ett tilldelningskriterium, innebär det förhållande att bolagets anbud innehåller olika procentsatser i olika delar i anbudet inte att ett obligato­ riskt krav inte är uppfyllt. Bolaget har i stället uppfyllt alla obligatoriska Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20329-10 E m.fl. I GÖTEBORG Avdelning 2 krav och bolagets anbud ska därför rätteligen ligga till grund för utvärde­ rmgen. Av förvaltningsrättens dom framgår att det i densamma råder en samman­ blandning mellan obligatoriska krav och tilldelningskriterier. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår inte att Pris villkor utgör obligatoriska krav. Om förvaltningsrätten ändå skulle finna att dessa utgör ett obligatoriskt krav görs gällande att bolagets anbud även i det fallet uppfyller kravet. I punkten 1.17 i förfrågningsunderlaget anges ett antal "skall" med s.k. fet stil. Det kan endast vara dessa skall som i förekommande fall avsetts utgöra obligatoriska krav. Bolaget har uppfyllt dessa. Bolaget har i anbudet lämnat prissättning med en rabattsats. Det har skett i procent i och det har skett för såväl nivå D som nivå A. Om förvaltningsrätten trots vad som uttryckligen anges i förfrågnings­ underlaget under punkten 1.18.1 Kvalificering ändå skulle anse att vad som anges i punkten 1.17 Pris villkor även utgör ett obligatoriskt krav görs gällande att bolagets anbud även i det fallet uppfyller dessa krav. I motsats till vad Förvaltningsrätten i Göteborg har kommit fram till mot­ sätter sig bolaget att lydelsen av punkten 1.17 skulle förhindra en anbuds­ givare att lämna "olika procentsatser i olika delar i anbudet". En tolkning av lydelsen att med "en" rabattsats skulle därmed avse "en och samma" rabattsats, innebär i förekommande fall att anbudsgivama även varit för­ hindrade att lämna olika procentsatser inom en och samma nivå. Det innebär att den anbudsgivare som i förekommande fall lämnat två olika rabattsatser gällande nivå D respektive två olika rabattsatser gällande nivå A (vilket Atea Sverige AB bland annat gjort) inte heller kan anses ha upp­ fyllt kravet om att en och samma rabattsats ska lämnas för nivå D respekti- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20329-10 E m.fl. I GÖTEBORG Avdelning 2 ve A. Av bland annat Atea Sverige AB:s anbud framgår att detta bolag gällande nivå D och A har lämnat två olika rabattsatser, vilket även i före­ kommande fall strider mot den ordalydelse som Atea Sverige AB gjort gällande och som förvaltningsrätten godtagit. Det finns i förekommande fall inget stöd för att mer än totalt två procentsatser kan lämnas. Enligt ordalydelsen är det sålunda fråga om antingen högst två procentsatser eller fler (obegränsat). Bolaget har utgått från att inget hinder förelegat att lämna fler än två procentsatser, vilket även Atea Sverige AB uppenbarligen också utgått ifrån. Det ska noteras särskilt att de upphandlande myndigheterna inte har delat Atea Sverige AB:s uppfattning gällande hur ordalydelsen om procentsatserna ska tolkas och tillämpas. Enligt de upphandlande myndig­ heterna kan det i efterhand konstateras att fonnuleringen är olycklig och leder till tolkningsproblem, som enligt de upphandlande myndigheterna medför att upphandlingen därmed inte kan anses ha genomförts på ett god­ tagbart sätt och att kravet på transparens enligt 1 kap. 9 § LOU inte är upp­ fyllt. I det fall priskriteriet ska anses som ett obligatoriskt krav delar bolaget de upphandlande myndigheternas tidigare uppfattning att kravet på transpa­ rens enligt LOU inte är uppfyllt. I synnerhet gäller det med beaktande av vad som uttryckligen har angetts i förfrågningsunderlaget under punl