Dok.Id 260794 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2016-09-06 Meddelad i Linköping SÖKANDE Åre Continental Inn AB, 556675-2779 Ombud: advokaterna UlfHökeberg och Victoria von Uexkilll Advokatfirman Fylgia KB Box 55555 102 04 Stockholm MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Ombud: advokaten ToralfHällen och Gustav Nittby FloodHerslowHolme Advokatbyrå AB Box 7615 103 94 Stockholm SAKEN Mål nr 3980-16 KONKUR RENSVERKET Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU 1 Avd Dnr KSnr 2016 -09- 0 7 ,_ Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Ansökan avslås. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3980-16 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen Ramavtal Tillfälligt boende för asylsökande Stockholms län (dnr 3.2.1-2016-41264) genom förenklat förfa­ rande enligt LOU. Upphandlingen omfattar sju olika boendeformer (A-G) med olika kontraktstider. Anbud har kunnat lämnas på ett eller flera av dessa delområden. Åre Continental Inn AB (Bolaget) har lämnat anbud av­ seende boendeform B för avropsavtalstid tre år. Den 1 juni 2016 har ett tilldelningsbeslut fattats i upphandlingen. Det fram­ går att Åre Continental Inn AB (Bolaget) inte har kvalificerats för att gå vidare till utvärdering. Som skäl anges följande. Anbudet uppfyller ej krav enligt pkt 3.5. Överstrykningar i hyresavtalet mellan hyresvärd och första­ handshyresgäst, det framgår inte vem som är hyresgäst. Bolaget yrkar i ansökan om överprövning att upphandlingen rättas på sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid Bolagets anbud beaktas. Migrationsverket bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Bolaget har i anbudet gett in lagfartsuppgifter och pekat ut tomträttsinneha­ varen Älvsjö DGC Assets AB (Älvsjö) och Bolagets tilltänkta hyresvärd Connect Stockholm AB (Connect). Bolaget har gett in Hyreskontrakt mellan Älvsjö och Connect och Samarbetsavtal/Hyresavtal mellan Connect och Bolaget. Av misstag har Bolaget gett in en kopia av hyreskontraktet mellan Älvsjö och Connect vari sekretessmarkeringar gjorts bl.a. av hyresgästen Connects namn. Att Älvsö hyr ut till Connect anges dock tydligt i anbudet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3980-16 I LINKÖPING Informationen om vem som är hyresgäst i förhållande till Älvsjö saknas därmed inte i anbudet.Hela avtalskedjan framgår således av anbudet med bilagor. Därmed är det obligatoriska kravet i 3.5 förfrågningsunderlaget uppfyllt. Migrationsverket Av den bilagda lagfarten framgår att Stockholms kommun är fastighetsägare och att Älvsjö är tomträttsinnehavare. Bolaget har vidare bifogatHyresav­ tal/Samarbetsavtal mellan Bolaget och Connect samtHyreskontrakt för lo­ kal avseende fastigheten. Av hyreskontraktet framgår att Älvsjö är hyres­ värd. Av hyresavtalet går inte att utläsa vem som är hyresgäst. Bland annat är hyresgästens organisationsnummer och del av hyresgästens firmanamn överstruket. De av Bolaget ingivna handlingarna styrker inte att Bolaget disponerar fastigheten. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagrum Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsformuläret anges bl.a. följande. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3980-16 2.7 Ramavtal Upphandlingen avser ramavtal som kommer att tecknas per boendeform och avropsavtalstid med flera leverantörer. Ramavtalet innebär att avrop/beställ­ ning kommer att ske utifrån rangordning i respektive boendeform och av­ ropsavtalstid och avropsavtal upprättas för viss tid. 3.5 Disponerande av fastighet (fastighetsägare) Leverantören ska äga eller hyra, dvs. ha tillgång till, den fastighet som ska användas för att bedriva den verksamhet som efterfrågas i upphandlingen. Leverantören ska vid anbudsingivandet styrka att denne har tillgång till fas­ tigheten genom lagfart, fullständiga köpehandlingar eller hyreskontrakt för aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) som visar att anbudsgivaren dispo­ nerar fastigheten. Vid hyreskontrakt/villkorat hyreskontrakt ska även lagfart eller fullständiga köpehandlingar för aktuell anläggning (fastighet/ fastig­ heter) bifogas. En kombination av ovanstående dokument kan accepteras för att uppfylla kravet. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att Bolagets ansökan till dess utformning om­ fattar hela upphandlingen, d.v.s. kontrakt för alla boendeformer och avrops­ avtalstider. Som ovan angetts har dock Bolaget endast lämnat anbud avse­ ende boendeform B och avropsavtalstiden tre år. Bolaget har heller inte ut­ tryckt att man haft för avsikt att konkurrera om övriga delar av upphand­ lingen. Med beaktande av angivna förhållanden finner förvaltningsrätten att Bolaget, till den del ansökan rör kontraktsområden för vilka anbud inte har offererats, inte har visat att det lider eller kan komma att lida skada till följd av de brister som anförts i målet GfrHFD 2013 ref 53). Vad gäller den del av upphandlingen där Bolaget har lämnat anbud kan följande sägas. I LINKÖPING 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3980-16 En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex.Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i mål n r 2691-15). Såsom kravet på bevisning i punkt 3.5 är utformad ska i tillämpligt fall före­ liggande hyreskontrakt visa att anbudsgivaren förfogar över den anläggning som erbjuds. Eftersom kravet syftar till att kontrollera rätten att förfoga över fastigheten bör därvid, i de fall som anbudsgivaren inte hyr direkt från fas­ tighetsägaren, sådant krav gälla för alla de hyrekontrakt som är nödvändiga för att anbudsgivaren ska inneha rätt att nyttja fastigheten för avsett ända­ mål. Kravet som sådant bedöms därvid uppfylla LOU:s krav på transparens. I förevarande fall framgår det av Bolagets avtal med Connect Stockholm AB att sistnämnt bolag ställer nödvändiga resurser i form av lokaler till Bo­ lagets förfogande under kontraktstiden. Eftersom Connect Stockholm AB inte är fastighetsägare krävs dock att Bolaget därutöver visar att Connect Stockholm AB i sin tur förfogar över anläggningen ifråga. I denna del åbe­ ropas av Bolaget ett hyreskontrakt med tomrättsinnehavaren Älvsjö DgC Assets AB som hyresvärd. I detta kontrakt har namnet på hyresgästen delvis strukits över. På grund av att det till följd av denna åtgärd inte klart kan ut­ läsas vem som är hyresgäst i förhållande till tomträttsinnehavaren kan inte i anbudet bifogade hyreskontrakt enligt förvaltningsrätten anses visa att Bo­ laget disponerar över fastigheten på vilken verksamheten är avsedd att bed­ rivas. Bolagets beskrivning av avtalskedjan i anbudet kan inte heller läka bristen i den ingivna dokumentationen eftersom det obligatoriska kravet, på sätt angivits ovan, är direkt knutet till berörda kontrakt. Eftersom Bolaget vid tiden för anbudslämnandet, på sätt som krävs enligt förfrågningsun- I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3980-16 I LINKÖPING