KAMMARRÄTIEN I STOCKHOLM Avdelning 04 Ombud: Advokat Annika Gustafsson Advokatfirman Andermyr Gustafsson Linden HB Box 3152 Mål nr 584-08 2009 -04- 0 9 Meddelad i Stockholm Sida 1 (11) DOM Dok.Id 144924 Postadress Besöksadress .BirgerJarlsTqrg_5 Telefon Telefax 08-56169000 08-1498 89 E-post: kanunarrattenistock11olm@dom.se· wwwJcammarrattenistockbolro.domstol.se Expedltionstid måndag-fredag 09:00-16:00 Bo� 2302 l03 17 Stockholm MOTPART Täby kommun 103 63 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Länsrätten i Stockholms läns dom den 20 december 2007 i mål nr 10633-07, se bilaga -------------""'-SklfflNt----- --------------- -- Laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900), KL inhämtar yttrande från Skolverket gällande aktuell lagstiftning och huruvida 9 kap. 8 a § skollagen (1985: 1100) är dispositiv eller inte. Sida 2 Mål nr 584-08 hemställer dessutom att kammarrätten prövar om de överklagade besluten är förenliga med bestämmelserna om statligt stöd i a1tikel 87.1 EG­ fördraget. - --- den kommunalt drivna verksamheten har dessutom varit direkt kopplat till beslutet att medverka till att TFG skulle kunna starta en gymnasie- --------kola...i-sammaJokalec_Det.har.såledeshandlat omen verksamhets­ övergång, vilket bekräftas av att bestämmelser vid verksamhetsövergång enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd har tilHimpats. Värderingen av inventarierna ifrågasätts inte. Att bara inventarierna skulle ha ett värde är däremot orimligt. Även värdet på rörelsen, dess s.k. varumärke, utbildningsverksamhetens kundstock i form av elever och dess sociala kapital i fornt av lärarkompetens etc. ska också ersättas. Skolan har således ett helt annat värde än vad TFG betalat. Det kan inte anför, utöver vad han tidigare anfort, till stöd för sin talan bl.a. roljande. Länsrätten har helt och hållet missat frågan om goodwill och värdeöverföring. Tibble gymnasium hade vid överlåtelsen ett värde som Täby kommun inte såg till att få ersättning för. Kommunen har genomfört transaktionen på ett sådant sätt att ko1mnunmedlemmamas tillgångar har bytt ägare utan att en korrekt värdering har gjo1ts. Däm1ed har inte högsta ersättning uppburits. utöver vad de tidigare anfört, till stöd för sin talan i huvudsak följande. Kommunen har varken avslutat eller lagt ned verksamheten vid Tibble gymnasium utan det är endast huvudmannen som ä r ny. Någon saklig grund för nedläggning eller avveckling har inte förelegat eftersom ett stort elevunderlag och anställda lärare redan fanns att ?llgå. Dessutom var rubriken på själva besluts�endet i komm unfullmäktige "Förslag till verksamhetsövergäng - från det kommunala Tibble gymnasium till Tibble Fristående GymnasiumTFG AB" (TFG). Beslutet att lägga ned Sida 3 Mål nr 584-08 vara lagstiftarens mening att det ska vara möjligt att lemma köpa en skola för 9 miljoner la, som har över tusen elever och som av externa och insatta bedömare värderats till minst 40 miljoner kr på den nu faktiskt existerande marlmaden för gymnasieskolor. Tibble gymnasium är inte vilken skola som helst utan en skola som, genom skattebetalarnas för­ sorg, utvecklats till en attraktiv skola med erkänt hög kvalite på sin undervisning. Den har nyligen renoverats och byggts om av kommunen for över 50 miljoner kr och omsatte ca 70 miljoner kr per år. Att det skulle vara marknadsmässigt att överföra verksamhet med i ovanligt hög grad garanterade inkomster till priset för inventarier är ett främmande synsätt för näringslivet. Täby kommun har genom de nu överklagade besluten dels gynnat en enskild näringsidkare, TFG, genom att sköta dennes etablering på marknaden, dels gynnat denne genom att inte se till att få en marknadsmässig bedömning av värdet på att öv�rta en etablerad verksamhet med i huvudsak säkra inkomster. Ett sådant agerande är lag­ stridigt och därför ska kommunfullmäktiges beslut, såsom stridande mot kommunallagen, upphävas. Det är vidare felaktigt att det skulle ha sak­ nats andra intressenter som var villiga att ta över driften av Tibble gym­ nasium. Det kan ifrågasättas om länsrätten gjort en riktig bedönming när den funnit att Täby kommuns ersättning till TFG inte strider mot lagen. Kom­ munens avtal om generella ersättningsregler för en tid om fyra år framåt innebär att de flesta programmen :f'ar en lägre ersättning än vad som gällt ---------------¾U:r--kommunem..:utbildnmgamedan-ett-f'ataLfåtLen.något högre· ersätt­ ning. Den faktiska konsekvensen av om en lägre ersättning än den som anges i riksprislistan anses tillåten är att elever i landets friskolor riskerar att få en kvalitativt sämre utbildning på grund av mindre resurser. Frisko­ lorna riskerar att hamna i ett osunt beroendeförhållande till kommunen. Huvudsyftet enligt den nuvarande lydelsen i 9 kap.8 a § skollagen är att förhindra varje möjlighet till förhandlingar om ersättningen till fristående skolor och att ge en klar riktlinje för ersättningsnivån när det inte finns jämförbara kommunala utbildningar. Det finns bara två sätt att lagenligt Sida4 Mål nr 584-08 fastställa den ersättning som ska utges till friskolor; genom riksprislistan eller ersättning i jämförelse med kommunalt erbjuden utbildning (se Kammarrätten i Göteborgs dom den 12 november 2007 i mål nr 1546- 06). Ersättningsnivåerna i avtalet mellan kommunen och TFG har be­ stämts efter rnultiplar för den kommunala gymnasieutbildningen vid ett helt annat program än de som TFG erbjuder för år 2007. Det är en sam­ tidigt utförd kommunal utbildning som rätteligen ska utgöra jämförelsen. I annat fall ska riksprislistan tillämpas. Av rättspraxis framgår att i den mån det är möjligt att göra avvikelser från den kommunala ersättnings­ normen får avvikelserna inte vara schabloniserade, utan ska ha stöd i lag eller annan författning. Multiplar utgör en klar schablonisering. Den er­ sättningskonstruktion kommunen nu har skapat får till följd att kommu­ nen tillämpar olika ersättningsregler för olika fristående skolor. För ele­ ver som går vid det estetiska programmet på Täby Enskilda Gymnasium betalar kommunen ersättning enligt riksprislistan, medan TFG :far en av­ sevärt lägre ersättning till sin skola för de elever som valt samma prog­ ram. Detta strider klart mot skyldigheten för kommunen att behandla sina medlemmar lika. I sin ansökan till Skolverket har TFG för övrigt uppgett riksprislistans högre ersättningar som beräkningsgrund för sin budget. Det ifrågasätts om undantagsbestämmelsen beträffande inom vilken tidpunkt kungörelseförfarandet ska ske är tillämplig. Underlagen för besluten var undermåliga och minoriteten i kommunfullmäktige gavs inte möjlighet att få en anständig genomlysning. Rimlig tid för rådrum har Klagandena ger in bl.a. följande handlingar. Rapport, upprättad den 28 januari 2008 av Sveriges kommuner och Landsting, benämnd "Avknoppning" av skolor - juridiska aspekter, promemoria, upprättad den 28 april 2008 av Statskontoret, benämnd "Prissättning vid överlåtelse av offentlig verksamhet till kommunal personal (s.k. avknoppning) - kommunalrättsliga och EG/EU-rättsliga aspekter" samt rapport, upprättad den 12 mars 2008 av Öhrlings PricewaterhouseCoopers, benämnd S id a 5 Mål m 584-08 "Granslming av avveckling av Tibble gymnasium som kommunal verk­ samhet samt beviljande av skolpeng till Täby Friskola AB för driften av Hägemässkolan". Som bevisning for att det finns en "marlmad" för skolor, ger klagandena in bl.a. ett marlmadsvärdesunderlag upprättat av KPMG Corporate Finance avseende Skarpängsskolan, daterat den 28 mars 2008 samt en intresseanmälan från Kunskapsskolan daterad den 13 maj 2008. för,utövervadbontidigareanfö1i,till stödför sin talan bl.a. följande. Genom att driva igenom en privatisering mot elever och lärares uppfattning, att ta besluten ensam i fullmäktige trots protester från de andrapartierna och att inte ta sig tid att fråga kommtminvånama samt föräldrar strider besluten mot 1 kap. 2 § regeringsformen. Skolla­ gens regler bör tolkas p å så sätt att man ska ha rätt att slutföra si n utbild­ ning vid den skola man har börjat. Kommunen har bara tagit betalt för in­ ventarierna trots att det finns ett värde i alla kunniga och engagerade lära­ re, tillgång till centralt belägna lokaler och säkra intäkter i mänga år. Täby kommun (kommunen) bestrider bifall till överklagandena. Till stöd för sin inställning vidhåller kommunen vad den tidigare anfört och tillägger bl.a. följande. När ett företag stiger i värde uppkommer internt upparbetad goodwill, varvid varumärket blir mer eftertraktat pämark­ naden. I forvärvssammanhang kan goodwill vidare beskrivas och identi­ fieras som skillnaden mellan anskaffningsvärdet och de identifierade 1-------------1-1&t:t�s-vei:l4�-det-aktuella..äteruiet-har..lrommunen....-­ inte avyttrat någon form av bolag eller annan association. Kommunen har däremot avslutat en verksamhet som kommunen bedrivit i egen regi, avyttratinventarier samt upplåtit lokaler på marknadsmässiga villkor till en privat aktör. I den uppkomna situationen bar kommunen på intet sätt överlåtit en verksamhet med omsättningsbar goodwill. När enskilda rätts- subjekt söker förvärva viss kommunal verksamhet är de att betrakta som köpare, vilka agerar på en marknad med ett antal marknadsaktörer. K o m - munen är dä att betrakta som en aktör. I den beskrivna situationen be- Sida6 Mål nr 584-08 stäms marlmadspriset för en vara eller en tjänst av vad marknaden är beredd att betala. Vid tiden för de överklagade besluten hade endast TFG visat intresse för att driva gymnasieskola i egen regi. Att andra aktörer i efterhand har påstått att vederlaget TFG utgett till kommunen är för lågt salmar relevans, eftersom TFG betalat vad marknaden ansåg att försälj­ ningsobjektet var värt vid försäljningstidpunkten (i praktiken inventarier jämte marknadsmässig hyra för lokaler). Det falctum att av kommunen anställd personal arbetsrättsligt har möjlighet att få anställning hos en privat aktör efter en nedläggning av en kommunal skola förändrar på intet sätt sakförhållandet att kommunen lagt ned och därmed avslutat den kommunala gyrnnasieverksamheten. Det kan inte strida mot kommunal­ lagen att ha en policy där kommunen uppmuntrar anställda att ta över och driva skattefinansierad verksamhet. Det finns inget som förhindrar att kommunen betalar en lägre ersättning än vad som följer av den s.k. riks­ prislistan om den fristående gymnasieskolan träffar en överenskommelse med kommunen om en lägre ersättningsnivå. Avtalet strider således inte mot skollagen. Syftet med parternas överenskommelse var att kommun­ medlemmarnas kostnader för gymnasieutbildningen i kommunen inte skulle påverkas när Tibble gymnasium lades ner och TFG startade sin skolverksamhet. En fristående gymnasieskola äger naturligtvis rätt att fritt förfoga över såväl tillerkända rättigheter som sin egendom genom att t.ex. ingå avtal och/eller avstå från en viss rättighet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser framgår av länsrättens dom. Enligt 10 kap. 10 § KL får vid prövningen av ett överklagande inte beak­ tas andra omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före klagotidens utgång. Detta innebär att vad en klagande anför i skrivelser som ges in i målet efter klagotidens utgång endast kan beaktas i de avse­ enden det innefattar förtydliganden och preciseringar av de omständig­ heter som åberopats i det inom rätt tid ingivna överklagandet hos läns- Sida 7 Mål nr 5 84-0 8 rätten (se RÅ 1994 ref. 65 och RÅ 1 995 ref. 89). Felaktigheter som en klagande åberopat sedan klagotiden till länsrätten gått ut kan således inte prövas av kammarrätten. Verksamhetsövergång Täby kommun beslutade den 10 maj 200 7, under § 62 om verksamhets­ övergång - från det kommunala Tibble gymnasium till Tibble Fristående Gymnasium TFG AB - i enlighet med tjänsteutlåtande, att från och med den 1 juli 200 7 avveckla den kommunala verksamheten vid Tibble gym­ nasium samt att bl.a. godkänna ett förslag till ramavtal mellan kommunen och TFG. Ramavtalet innefattar bl.a. avtal om hyreskontrakt, verksam­ hetsavtal och pantsättningsavtal. Av verksamhetsavtalet framgår bl.a. följande. Kommunen och TFG kommer överens om att ekonomisk ersätt­ ning (s.k. skolpeng) ska utgå till TFG per Täbyelev i det fall kommunen inte anordnar det nationella programmet i den kommunala gymnasie­ skolan. Skolpengen ska beräknas som en multipel av kommunens interna skolpeng enligt en i avtalet angiven uppräkning. Täby kommun beslutade vidare den 10 m�j 20 07, under § 63 om försälj-• ning av inventarier och utrustning i Tibble gymnasium till TFG för totalt 9,2 miljoner kr inklusive mervärdesskatt enligt köpeavtal och inventarie­ lista. _Täby kommun har gjort gällande att kommunen genom de överklagade --------------esl-Y-t�rula�hai.:-�eti.�amh�'-'- -­ --- egen regi, avyttrat inventarier samt upplåtit lokaler på marlrnadsmässiga villkor till en privat aktör. Kommunen menar att besluten inte omfattar en överlåtelse av verksamhet, vilket däremot de klagande anser att de gör. Av utredningen i målet framgår att det egentliga syftet med de överklaga­ de besluten var att överföra huvudmannaskapet för Tibble gymnasium från kommunal till privat regi samt att ett av kommunen utvalt bolag, TFG, gavs möjlighet att driva skolverksamhet i samma lokaler och med i Sida 8 Mål nr 5 84-08 stort sett samma elever och personal som tidigare. Enligt kanunanättens mening saknar det betydelse hur detta förfarande har rubricerats. Då beslutens verkliga innebörd således innefattar en verk.samhetsövergäng är det lagligheten av detta förfarande som ska prövas i målet. Understöd åt enskilda näringsidkare Klagandena har bl.a. anfört att verksamhetsöverföringen inneburit ett otillåtet stöd till enskild näringsidkare bl.a. genom att TFG utan en korrekt marknadsvärdering fått överta tillgångar som betingar ett betyd­ ligt högre värde än vad som betalats. Enligt 2 kap. 8 § första stycket KL får en kommun genomföra åtgärder för att allmänt främj a näringslivet i kommunen. Enligt samma bestäm­ melse andra stycket får individuellt inriktat stöd till enskilda närings­ idkare lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det. I uttrycket "synnerliga skäl" ligger att det endast är i undantagsfall som sådant stöd kan anses godtagbart. Det ankommer på den kommun som beslutat om stödet att visa förekomsten av sådana omständigheter som gör att det föreligger synnerliga skäl. Utgångspunkten är alltså att en kommun inte får ge stöd till enskild näringsidkare oavsett hur stödet utformas. Det far således inte ske någon förmögenhetsöverföring mellan kommunen och enskilda näringsidkare. Dettainnebärattförsäljningellerupplåtelseavolikatyperavkommunal +-------------e�dem-till--nä:Fiag&idkar-e-sem-fegel-ska-ske-till-marlmad��--------+ nadspriset ska avspegla det totala värdet av det som ska överlåtas. Har kommunen i en verksamhet som ska överlåtas upparbetat vissa mervär- den ska således även dessa värden omfattas av den överenskomna ersättningen. Av kommunens tjänsteutlåtande daterat den 1 6 april 2007 framgår att inventarier och utrustning värderats av kommunens upphandlingsenhet med stöd av externa konsulter/experter vad gäller vissa specialområden Sida 9 Mål nr 584-08 samt att försäljningspriset fastställts till 9,2 miljoner la" inklusive mervär~ desskatt. Nägon utredning av värdet pä eventuellt upparbetade mervärden beträffande den verksamhet som ska överlätas har dock inte -· av vad som framgår av utredningen i målet - vidtagits av kommunen. Klagandena har gjort gällande att rörelsen vid verksamhetsövergången - utöver värdet på inventarier och utrustning - betingade mervärden, säsom rörel sens varumärke, utbildningsverksarnhetens kundstock i form av elever liksom l ärarkompetens. Enligt kammarrättens mening framstår det som i det närmaste uteslutet, med hänsyn till vad klagandena anfört i dessa hänseenden, att det totala värdet av den överlåtna verksamheten endast skulle motsvara värdet av inventarier och annan utrustning. Kommunen har inte heller presenterat nägon sådan utredning, exempelvis en värdering av samtliga överlåtna värden eller resultatet av ett anbudsförfarande, som kan medföra en annan bedömning. Kammarrätten finner mot denna bakgrund att det totala ekonomiska värdet på verksamheten översteg värdet på inventarierna och utrustningen och att det vid tidpunkten för de överklagade besluten därmed fanns ett övervärde i verksamheten som inte prissatts. Genom att endast ta betalt för inventarier och annan utrustning finner kammarrätten att kommunen har lämnat ett individuellt riktat stöd till TFG. Att det skulle ha förelegat några synnerliga skäl som gjort det påkallat att ge det aktuella stödet till +--------------,H1.1.cf-fl.a· Hm�lis-gäJlan�esluten-�åledes-m0-t-bestä1:nmelseni-. -� 2 kap. 8 § andra stycket KL och ska därför redan på denna grund upp- rshlllagens bidragssystem I 9 kap. 8 a § skollagen ges regler bl.a. om det bidrag som hemkorn� munen ska erlägga för varje elev som genomgår sådan gymnasieutbild­ ning som en fristäende skola lämnar. Om utbildningen i bidragshänseen­ de har hänförts till ett sådant nationellt progran1 som elevens hemkom- hävas. Sida 10 Målnr584-08 mun anordnar, ska bidraget bestämmas efter samma grunder som kom­ munen tillämpar vid fördelning av resurser till det programmet i de egna gymnasieskolorna. I andra fall ska elevens hemkommun betala det be­ l opp som regeringen eller den myndighet som regeringen bestämt har föreslaivit, dvs. enligt Skolverkets så kallade riksprislista. I mälet är ostridigt att kommunen och TFG i avtal enats om en lägre ersättningsnivå än vad som följer av Skolverkets riksprislista. Kom­ munen har därvid anfört bl.a. att det inte finns något som förhindrar en sådan överenskommelse och att det står TFG fritt att avstå från en viss rättighet. Bidrag till fristående skolor betalas ut med stöd av offentligrättslig l agstiftning. Kommunen kan med anledning härav enbart utge bidrag eller annat stöd i den mån skollagstiftningen medger det. Av :llirarbetena till den nuvarande lydelsen av 9 kap. 8 a § skollagen (prop. 2004/05: 1, Utgiftsområde 16, s. 69) framgår att ersättningen, för det fall elevens hemkommun inte anordnar det aktuell a programmet, alltid ska utgå med det belopp som regeringen eller den myndighet som regeringen bestämt har föreslaivit Mot bakgrund av det anförda finns det enligt kammar­ rättens mening ingen laglig möjlighet för en kommun att frångå Skol­ verkets riksprislista i de fall kommunen inte själv anordnar det aktuella gymnasieprogrammet Täby kommuns överenskommelse med TFG avseende lägre ersättning per elev än vad som föreskrivs i Skolverkets +---------------Hllc!>Bl'.isli.st.a-smd�i:-därme�t-9-�llagen�1dagadwce,____ besluten således strider mot lag ska de upphävas också på den grunden. Vid denna utgång finns inte skäl att inl1ämta yttrande från Skolverket. Övriga omständigheter Vad klagandena anfört i övrigt kan inte föranleda att besluten ska upphävas enligt någon av de grunder som anges i 1 0 kap. 8 § KL. HUR MAN ÖVERKLAGAR rmulär 1), se bilaga. Sida 11 Målnr584-08 DOMSLUT Kammarrätten upphäver länsrättens dom och kommunfullmäktige i Täby kommuns beslut den 10 maj 2007, § 62 och § 63 . Kammarrätten avslår yrkandet om inhämtande av yttrande från Skolverket. kammarrättsråd kammarrättsråd tf assessor referent Anna-Karin Lönnheden föredragande I avgörandet har även deltagit de särskilda ledamöterna Ulla Bergengren och Sture Johansson. �. a��J��tb&g LÄNSRÄTTEN I DOM Sipa I (38) STOCKHOLMS LÄN ··· · 2007-12-20 Meddelad i ·stockholm Mål nr 10633-07 Rotel 227 .KLAGANDE 1. Dok.Id 232257 Postadress 115 76Stockholm Täby kommunfullmäktiges beslut 2007-05-10, § 62-63 Bcsöksadrcss Telefon Telefax Expcdltionstld måndag-fredag 09:0 0-14:30 Täby kommun 183 80 Täby Ombud: Advokat Annika Gustafsson Advokatftnnan Andermyr Gustafsso·n Linden HB Box 3152 I03 63 Stockholm ÖVERKLAGAT BESLUT Tegeluddsvägen I 08-561680 00 08-56168001 E-post: lansrattenistockholm@dom.se LÄNSRÄTIEN I STOCKHOLMS LÄN SAKEN Sida 2 DOM I 0633-07 2007-12-20 Laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991 :900) - KL DOMSLUT Länsrätten avvisar "verklagande av Skolverkets beslut om att godkänna Täby friskola enligt 9 kap. 1 2 § skollagen och överlämnar en kopia på överklagandet till Skolverket för erforderlig handläggning. Länsrätten avslår överklagandena i övrigt. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2007-12-20 BAKGRUND Kommunfullmäktige i Täby kommun (nedan komm unen) beslutade den 1 0 maj 2007, under § 62 att från och med den 1 juli 2007 awecl. 2 § KL. E;nligt nämn- Sida 32 10633-07 a, varor eller tjänster, köper eller säljer fastigheter etc. Länsrätten finner såle­ des inte att kommunens beslut kan anses strida mot 2 kap. 2 § KL. 1.a. anfört att överlåtelsen av Tibble gymnasium till TFG innebär att kommunen ger ett betydande indivi- duellt stöd till enskilda näringsidkare och har anfört att TFG, genom att fått ta över tillgångar utan en riktig marknadsvärdering, sannolikt har fått ett stöd från kommunen som strider mot KL. Av 2 kap. 8 § KL följer att kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget. Individuellt inrik­ tat stöd till enskilda näringsidkare fär dock lämnas bara om d.et finns syn­ nerliga skäl för deJ,nJ.igt kommunen har de dock tillämpat de värderings­ principer som tillämpats i likartade ärenden (lex. försäljning till förskolor). Försäljningen av inventarier har föregåtts av en värdering som genomförts av upphandlingsenheten inom den kommunala verksamhetsgrenen konsult . och service. Upphandlingsenheten har vid sidan av enhetens eget arbete specialområden. Länsrätten kan mot denna bakgrund inte finna annat än att kommunen får anses ha avyttrat inventarierna till marknadspris, varför för­ säljningen inte kan anses strida mot 2 kap. 8 § KL. Vad härefter gäller frå- gan om goodwill har l.a. anfört en 20-40 miljoner kronor. Detta värde, denna "goodwill", skulle sålunda LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2007- 12-20 da lagrum skall ko.mmuner och landsting behandla sina medlemmar lik om det inte finns sakliga skäl för något annat. Den i paragrafen fastslagna likställighetsprincipen gäller dock enbart i kommuns relationer till sina egna medlemmar, och för principens tillämplighet anses vidare krävas att kommunen träder i kontakt med sina medlemmar i denna deras egenskap, t.ex. genom att mot avgift tillhandahålla dem olika slags prestationer. P1in­ cipen behöver därför ej iakttas, då kommun anställer personal, upphandlar LÄNSRÄTTEN I DOM. STOCi(HOLMS LÄN 2007-12-20 ägarna av TFG kunna realisera vid en vidareförsäljning av verksamheten på skolan. Även detta faktum brunnar, enligt deras mening, inom kommunalla­ gensreglerom gynnandeav enskildpåettotillbörligt sätt.I yttrandeharde vidare utvecklat att kommunens beslut strider mot bestämmel serna om för­ bud mot individuellt stöd till näringsidkare och i forsta hand avses då inte de inventarier som kommunen sålt till TFG, utan det stora värdet ligger i stället i den upparbetade rörelse, den goodwill, som de facto finns i den populära utbildningsverksam heten vid Tibble gymnasium . Enligt­ -mening är det inte rimligt att denna ''goodwill" utan skälig er­ sättning överförs från skattebetalarna i Täby till TFG. Kommunen har bl.a. anfört att denmassiva kritik som har riktatsmot TFG sannolikt innebär att skolan kommer att granskas hårdare än andra skolor, varför den eventuella g o o d w i l l s o m T F G m ö j l i g e n s k u l l e h a k u n n a t " ä r v a " av T i b b l e g y m n a s i u m kan ifrågasättas. Mot bakgrund av kommunens uppgift om att försäljningen av inventarier har föregåtts av en värdering som genomförts av upphand­ lingsenheten inom den kommunala verksamhetsgrenen konsult och service och även biträtts av externa konsulter/experter vid värderingarna inom vissa specialområden, kan länsrätten inte finna att försäljningen strider mot 2 kap. 8 § KL. Vad som i övrigt anfcirts anser länsrätten vara frågor som rör beslu­ tets lämplighet och skälighet, vilket inte innefattas av länsrättens prövning. ar bl.a. anfört att det inte har redovisats någon omstän- 1g etsom onstitueratsädanbrådskaattbestämmelsernaomminsten Sida33 10633-07 Kungörelseförfarandet veckas kungörande- och kallelsetid enligt huvudregeln i 5 kap. 8-10 § § inte kunnat tillämpas och att kungörande inte har skett i ortstidningen, va1för kungörande- och kallelseförfarande följaktligen :i11te har skett i laga ord­ ning. Enligt kommunens uppfattning brådskade beslutet eftersom eleverna behövde fa så god tid som möjligt på sig för sina omval och att fullmäktiges uppfattning även hade fog för sig rent objektivt eftersom de elever som p å ­ verkades av beslutet var tvungna att göra ett omval senast den 1 1 maj 2007. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2007-12-20 Sida 34 10633-07 il I ! 1----- ---- - Huvudreglerna enligt 5 k�p. 8-10 § § KL är att kungörelse av sammanträ­ den skall anslås på kommunens eller landstingets anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen och införas i den eller de ortstidningar som fullmäk tige beslutar. I 5 kap. 1 1 § KL medges dock en förkortad kungörel­ setid om ärendet är så brådskande att det inte hinner kungöras enligt huvud­ reglerna. Det räcker då att kungörelsen anslås senast vardagen före sam­ manträdesdagen och att den på ett lämpligt sätt lämnas till ledamöterna och ersättarna så att den kan antas nå dem inom samma tid. Om ett ärende är brådskande avgörs ytterst av fullmäktige. Då de elever som påverkades av beslutet var tvungna att göra ett omval senast den 1 1 maj 2007 finner läns­ rätten att fullmäktige rent objektivt haft fog för sin uppfattning att det aktu� ella ärendet var brådskande. Länsrätten kan mot denna bakgrund inte finna annat än att beslutet har skett i laga ordning. Bidrag av hemkommunen och har med anledning av kommunens överenskommelse med TFG avseende ersättning per elev bl.a. anfört att antingen anordnar den egna kommunen gymnasieprogrammet och då gäller kommunens kostnad och i andra fall gäller Skolverkets riksprislista. I 9 kap. 8a§skollagengesregleromdetbidragsomhemkommunenskallerlägga för gymnasieutbildning för varje elev. Om utbildningen i bidragshänseende har hänförts till ett sådant nationellt program som elevens hemkommun anordnar, skall bidraget bestämmas efter samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till det programmet i de egna gymnasie- -�1rmnn,.,,-+-,,-nm-rimt-""1nrttelevenshemkommunbetaladetbeloppsom re­ geringen eller den myndighet som regeringen bestämt har föreskrivit. Ett avtalmellan_ettfriståendegymnasiumochenkommunsomföreskriveratt det fristående gymnasiet skall erhålla en ersättning som går utöver den s.k. riksprislistan, torde således enligt länsrättens mening stå i strid mot ovan angivna bestämmelse. I nu aktuellt mål har dock kommunen och TFG över­ enskommit om att kommunen skall ersätta TFG med samma belopp som DOM Sida35 LÄNSRÄTTEN I 1 0633-07 STOCKHOLMS LÄN 2007-12-20 åtgått för att driva Tibble gymnasium i kommunal regi. Enligt kommunen är motivet till denna sk.rivning i avtalet att man är mån om att skolverksam­ beten inte skal) kosta mer när den går över från att vara kommunal till att skötas i privat regi och att TFG rent faktiskt därför avstått från en fönnän som de enligt skollagen skulle kunna göra gällande. Mot bakgrund av ovan­ stående kan 1änsrätten inte finna att kommunens överenskommelse med TFG avseende ersättning per elev strider mot 9 kap. 8a§ skollagen. Elevinflytande m.m. bar bl.a. anfört att trots att en betydande majoritet elever har en annan mening, har kommunen inte gett eleverna något som helst inflytande över beslutet samt i och med att något besked inte getts om att påbörjad utbildning kan fullföljas med samma bredd och inriktning har k o m m u n e n b r u t i t m o t 5 k a p . 2 § s k o l l a g e n . I o c h m e d a t t n å gra g a r a n t i e r inte getts för att eleverna får fullfölja sina påbörjade individuella program anser�dare att kommunen har brutit mot 5 kap. 20 § skollagen i detta avseende. Kommunen har bl.a. anfört att de elever som gick ut årskurs 9 vårtermin 2007 och som sökt till Tibble gymnasium un­ derrättades av kommunen i slutet av april om den planerade övergången av verksamhet från Tibble gymnasium till TFG. I kommunens utskick fram­ höll kommunen att elever som sökt till Tibble gymnasium måste göra ett omval senast den 1 1 maj 2007 samt att eleverna inte per automatik skulle komma att överföras till TFG. Kommunen meddelade även att programut­ b u d e t s o m f u n n i t s p å T i b b l e G ym na s i u m fr a m g e n t v ar s ö k b a r t h o s T F G . I varje skolformskapitel finns en bestämmelse om elevin ytan e. tgangs.. punkten för elevernas inflytande är attverksamheten inom det offentliga skolväsendet skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demo­ kratiska värderingar,jfr I kap. 2 § skollagen. Vilka former elevinflytandet skall ha måst e i en skola med decentraliserat verksamhet sansvru: till stor del avgöraslokalt. Inflytandetfår intepåverka de ramarsom statsmakterna u p p s t ä l l t fci r u t b i l d n i n g e n . O c k s å v i s s a l o k a l a r a m a r , t . e x . d e e k o n o m i s k a , LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2007-12-20 sätter gränser för inflytandet. I förordningarna för de skilda skolfonnema och i läroplanerna finns bestämmelser om elevinflytande. Skyldigheten att fastställa en plan för utbildningen regleras i5 kap. 4a respektive 4b § § skollagen. En elev som har påbörjat en utbildning på ett specialutfonnat eller ett individuellt program i en kommun har således enligt skollagen rätt att fullfölja programmet enligt den plan som fanns när utbildningen inled­ des. Eleven är dock inte tillförsäkrad en rätt att slutföra sin utbildning på en skola där studiema påbörjades, va1för länsrätten inte finner att beslutet stri­ der mot 5 kap. 2 eller 20 § § skollagen. Regeringsformen ar bLa. med hänvisning till 2 § regeringsformen anfört att kommunen, genom att driva igenom en privatisering mot en majoritet elever och lärares uppfattning, i grunden bar visat att man inte bryr sig om delaktighet i besluten i Täby kommun. Då beslutet har fattats av en folkvald majoritet i kommunfullmäktige, finner länsrätten inte att beslutet kan anses stå i strid med regeringsformen. Yrkanden som inte omfattas av länsrättens laglighetsprövning i målet har bl.a. anfört att han frågar sig vilka alternativ till TFG som undersökts och om detta är den bästa ''upphandling" av gymna­ sieutbildning Täby Kommun kan göra samt att beslutet medför negativ kon- sekvens förTäbyelevema. "verl