FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Lina Levin DOM 2013-05-21 Meddelad i Falun · Mål nr 5177-12 Enhet 2 Sida 1 (6) SÖKANDE Gefleborgs Flyttservice AB, 556750-8949 Lötängsgatan 14 803 01 Gävle Ombud: Advokaten Olov Matsson Advokatfirman Abersten HB Box 1313 801 37 Gävle MOTPARTER 1. Sandvikens kommun 811 80 Sandviken 2. Flyttlasse Aktiebolag, 556625-3414 Lundvägen 6 B 818 31 Valbo SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Sandvikens kommuns upphandling benämnd "Flyttjänster" med diarienummer IE 2012/28 får avslutas först sedan rät­ telse gjorts genom att en ny anbudsutvärdering utan beaktande av Flytt­ lasse Aktiebolags anbud utförs. KONKURRENSVERKEJ' 2013-0S- 2 3 Avd Dnr KSnr Aktbll Dok.fd 82561 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrnttenifa1un@dorn.se Expeditionstid måndag� fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !FALUN Enhet 2 BAKGRUND Upphandling Sandvikens kommun (kommunen) genomför genom förenklat förfarande en upphandling benämnd "Flyttjänster" med diarienummer IE 2012/28 avseende ramavtal för planerade och akuta flyttjänster och övriga tillhö­ rande tjänster inom Sandvikenhus AB:s fastighetsbestånd för successivt avrop under avtalsperioden (upphandlingen). Förfrågningsunderlag Förfrågningsunderlaget innehåller administrativa bestämmelser som anger bl.a. att det skriftliga anbudet ska innehålla anbudsgivarens förslag i dess helhet (avsnitt 2.1), att svars- och prisbilaga ska f yllas i och bifogas (av­ snitt 2. 3.1 ), att anbud som inte innehåller samtliga begärda uppgifter kan komma att förkastas utan att anbudsgivaren ges tillfälle till förtydligande eller komplettering, och att anbudet ska utformas helt i enlighet med för­ frågningsunderlaget (avsnitt 2.5). Vidare innehåller förfrågningsunderlaget utvärderingsbestämmelser som anger att anbudsgivare som inte uppfyller de administrativa bestämmelserna och ska-kraven som återfinns i avsnitt 2 kommer att uteslutas från deltagande i upphandlingen (avsnitt 5.1) samt att svars- och prisbilagan ska fyllas i och lämnas med anbudet (avsnitt 5.2.2). Beträffande prisbilagan innehåller den uppgifter om att priser ska lämnas i svenska kronor, exklusive mervärdesskatt och vara fullständigt ifylld samt att pris ska anges i den efterfrågade enheten enligt nedan. Sida2 5177-12 FLYTTJÄNSTER PRIS PER TIMME [---] 3. Påslag per våning för flytt i hus som saknar hiss. Påslag accepteras ej för markvåning eller våning 1. Ange pris i kronor per våning. [---] ÖVRIGA TJÄNSTER PRIS [---] 13. Städning pris per kvadratmeter (grov nedsmutsning). [---] Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5177-12 Enhet 2 I FALUN Tilldelningsbeslut Fyra leverantörer lämnade anbud i upphandlingen. Anbuden som lämnades av Gefleborgs Flyttservice AB (Flyttservice) och Flyttlasse Aktiebolag (Flyttlasse) gick vidare till anbudsutvärdering. Bolagen tilldelades sam­ manlagd utvärderingspoäng om 25 respektive 28 poäng. Efter utvärdering­ en beslöt kommunen att genom tilldelningsbeslut den 16 november 2012 anta Flyttlasse, som tilldelats högst utvärderingspoäng, som leverantör. YRKANDEN M.M. I ansökan yrkar Flyttservice i första hand att upphandlingen rättas genom att Flyttlasses anbud diskvalificeras och i andra hand att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Kommunen har rättat anbudsutvärderingen och fattat ett nytt tilldelningsbeslut trots att det saknades lagliga grunder för att göra detta. Flyttlasses anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Såvitt avser position 3 har Flyttlasse underlåtit att lämna pris i den efterfrågade enheten. Såvitt avser position 13 har Flyttlasse underlåtit att lämna pris alternativt lämnat en otillåten reservation. Kommunen har själv räknat om uppgifterna i Flyttlas­ ses anbud och tillåtit rättelser av det. Flyttlasse skulle rätteligen ha uteslu­ tits eller i vait fall ha fått 25, och inte 28, poäng. Bolaget har lidit skada till följd av kommunens felaktiga upphandlingsförfarande. Kommunen bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin inställning anför kommunen bl.a. följande. Kommunen har rättat anbudsutvärderingen ef­ tersom beräkningen av påslag per våning (position 3) skett på ett telaktigt sätt. Den uppgift som kommunen lagt till grund för den rättade anbudsut­ värderingen fanns i Flyttlasses anbud. Uppgifterna som ska lämnas enligt position 13 utgör inte ett obligatoriskt krav i upphandlingen. Flyttlasse har angivit att städningen utförs på timtid, d.v.s. i enlighet med offererat pris på position 14. Övriga tjänster (position 12-14) utvärderas inte, utan an­ budsgivare får 10 poäng om de efterfrågade tjänsterna kan tillhandahållas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida4 5177-12 Flyttlasse bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin inställning anför bolaget bl.a. följande. Uppgifterna i prisformuläret har inte tolkats som obligatoriska krav eftersom punkterna i svarbilagan formulerats som frå­ gor. För det fall förvaltningsrätten anser att det finns skäl för ingripande, begärs anstånd för att kunna kontrollera att anbudet uppfyller samtliga krav i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten har härefter berett Flyttlasse tillfälle att slutföra talan innan målet avgörs, men bolaget har inte gjo1i det. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rättsliga utgångspunkter I mål om ingripande enlig lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU, är huvudprincipen att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (se RÅ 2009 ref. 69). Med det sagt har förvaltningsrätten att pröva om det på grundval av vad Flyttservice anfört och åberopat visats att kommunen brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Om så är fallet, har förvaltningsrätten även att pröva om detta medfört att Flytt­ service lidit eller kan komma att lida skada i följd varav det föreligger grund för ingripande enligt LOU (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska ha lika förutsätt­ ningar måste utvärderingen göras efter de krav som ställts upp i förfråg­ ningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten far inte anta ett anbud FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida 5 5177-12 som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. Kraven måste vara uppfyllda för att anbud ska utvärderas. Anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets krav ska som regel inte beaktas vid utvärderingen. Utredning Flyttlasses anbud inbegriper den prisbilaga som förfrågningsunderlaget hänvisar till ifylld. I den har bl.a. följande uppgifter lämnats (kursiverats). FLYTTJÄNSTER PRIS PER TIMME [---] 3. Påslag per våning för flytt i hus som saknar hiss. Påslag accepteras ej för markvåning eller våning 1. Ange pris i kronor per våning. Vid större objekt är tanken att an- vänd extern möbelhiss. Andra upp- drag utföres på timdebitering enligt pris lista. [---] ÖVRIGA TJÄNSTER PRIS [---] [---] 13. Städning pris per kvadratmeter (grov nedsmutsning). Städningen utföres på timtid. Alter- nativt kan ett pris avtalas efter be- siktning. [---] [---] Bedömning I målet står klart att den prisbilaga som fogats till förfrågningsunderlaget, vilket också hänvisar till bilagan, utgör en del av underlaget. De krav som ställts i prisbilagan får därför anses utgöra krav i förfrågningsunderlaget och därmed även beträffande upphandlingen som sådan. Som förfråg­ ningsunderlaget utformats och fornrnlerats kan det alltså inte uppfattas på annat sätt än att det är ett krav i upphandlingen att anbudsgivaren ska lämna dels prispåslag per timme per våning för flytt i hus som saknar hiss (position 3), dels pris på städning per kvadratmeter vid grov nedsmutsning (position 13). Underlåtenhet att uppfylla dessa krav utgör följaktligen grund för anbudsförkastelse. Som framgått av redogörelsen för innehållet i Flyttlasses anbud har bolaget såvitt avser position 3 angivit att tanken vid stöne objekt är att använda extern möbelhiss och att andra uppdrag utförs på tirndebitering enligt pris­ lista. Flyttlasse har således lämnat viss uppgift om prispåslag per timme, [---} [---} Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5177-12 I FALUN Enhet 2 men underlåtit att lämna efterfrågat prispåslag per timn1e per våning. Det innebär att Flyttlasse inte uppfyllt kravet i position 3 i prisbilagan till för­ frågningsunderlaget. Vidare har Flyttlasse såvitt avser position 13 angivit att städningen utförs på timtid och att pris alternativt kan avtalas efter be­ siktning. Flyttlasse har dänned underlåtit att lämna efterfrågat pris per kvadratmeter. Det innebär att Flyttlasse inte heller uppfyllt kravet i posit­ ion 13 i prisbilagan till förfrågningsunderlaget. Vid sådana förhållanden har Flyttlasses anbud, även med beaktande av vad såväl kommunen som bolaget självt anfört, inte kunnat utvärderas efter kraven i förfrågningsunderlaget och inte heller kunnat jämföras med övriga anbud under lika förutsättningar. Genom att ändå utvärdera Flyttlasses an­ bud har kommunen sålunda brutit mot den grundläggande principen om likabehandling. Omständigheterna är sådana att detta medfört att Flyttser­ vice lidit eller i vart fall kan komma att lida skada. Redan till följd härav förligger grund för ingripande enligt LOU. Det saknas därför anledning att pröva vad Flyttservice i övrigt anfört om bristerna i upphandlingen. Ef­ tersom konstaterade brister i upphandlingsförfarandet inte är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet, är rättelse en tillräckligt ingripande åt­ gärd Gfr RÅ 2005 ref. 47). Ansökan ska följaktligen bifallas i enlighet med vad Flyttservice i första hand yrkat, varvid upphandlingen ska rättas genom en ny anbudsutvärdering utan beaktande av Flyttlasses anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). ,.,,---� --� \ -�l�tx�_:dJvJJtlk\ �thström \ förvaltningsrättsfiskal c· / - , \\