FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-21 Mål nr 12808-18 Sida 1 (5) �,.,./ r ; Aktbil Avd. 3 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Rantzows Sport AB, 556184-1395 Fritiofs Väg 1 266 75 Hjämarp MOTPART Vänersborgs kommun 462 85 Vänersborg SAKEN . Avd Dnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU -- KSnr i__;� ..,- •.. .• ,. Dok.Id 576365 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSV!RKET l"l ·"'r I:.,. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-21 BAKGRUND Vänersborgs kommun genomför en upphandling av gymnastik- och idrottsmaterial, dnr 2017/55. Av tilldelningsbeslut daterat den 22 oktober 2018 framgår att Sport & Fritidsgrossisten i Sverige AB (Sport & Fritidsgrossisten) vunnit upphandlingen och att Rantzows Sport AB kommit på fjärde plats. YRKANDEN M.M. Rantzows Sport AB (Rantzows) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att en ny utvärdering ska genomföras utan beaktande av Sport & Fritidsgrossistens anbud och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Rantzows anför i huvudsak följande. Sport & Fritidsgrossistens anbud uppfyller inte samtliga ställda krav och borde ha förkastats. Upphandlingen brister vidare i öppenhet när det gäller möjligheten att kontrollera att offererade anbudspriser och rabatter uppfyller ställda krav. Dessa omständigheter har inneburit skada eller risk för skada för Rantzows. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivarna skicka in en anbudsprislista och i en kolumn ange sina ordinarie priser på hela det offererade sortimentet. Sport & Fritidsgrossisten har i en annan upphandling under sommaren 2018 bifogat sin bruttoprislista. Dessa priser stämmer inte överens med de prisuppgifter som Sport & Fritidsgrossisten lämnat i nu aktuell upphandling. Det går inte heller att jämföra priserna i anbudet med Sport & Fritidsgrossistens hemsida eftersom alla priser inte visas där. Sport & Fritidsgrossisten uppfyller därmed inte kravet på att ange ordinarie priser i upphandlingen. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivarna även ange vilka rabatter som lämnas på vardera produktgruppen och sortimentet får som mest vara uppdelat i tolv produktgrupper. Indelningen ska stämma överens med anbudsgivarens katalog/hemsida. Av Sport & Sida 2 12808-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2018-11-21 Sida 3 12808-18 Fritidsgrossistens rabattlista framgår att man använt en produktindelning som inte stämmer överens med varken deras hemsida eller deras senaste produktkatalog. Sport & Fritidsgrossistens ifyllda priser i utvärderingslistan stämmer inte överens med deras ovan nämnda bruttoprislista. Sport & Fritidsgrossistens anbud borde därmed ha förkastats. Vänersborgs kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Sport & Fritidsgrossistens anbud uppfyller samtliga ställda krav. I upphandlingen har efterfrågats en komplett anbudsprislista vilket Sport & Fritidsgrossisten har skickat in. Priserna är inte fiktiva. Sport & Fritidsgrossisten har vidare lämnat in rabattsatser och produktgrupper i enlighet med förfrågningsunderlaget. Gruppindelningen stämmer överens med deras hemsida eller produktkatalog. Det är irrelevant att jämföra inlämnade priser med priser inlämnade vid en annan upphandling. Rantzows placerade sig som nummer fyra i utvärderingen av totalt sex kvalificerade leverantörer. Rantzows riskerar därmed inte att lida skada till följd av påstådda brister i upphandlingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om elen upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-21 att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning ska begränsas till de grunder som parten åberopar. Högsta förvaltningsdomstolen har i HFD 2013 ref. 53 uttalat att det för ingripande av domstolen krävs att det sökande bolaget konkretiserar på vilket sätt påstådda brister har medfört att bolaget har lidit eller kunnat komma att lida skada. Rantzows har placerat sig först på fjärde plats i utvärderingen. Mot bakgrund av att Rantzows inte har visat på vilket sätt det lidit eller riskerat att lida skada till följd av de påstådda bristerna i Sport & Fritidsgrossistens anbud saknas det skäl för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen. Även om förvaltningsrätten skulle besluta att Sport & Fritidsgrossistens anbud inte ska beaktas skulle detta inte innebära att Rantzows skulle ha vunnit upphandlingen. Rantzows har inte heller anfört något i övrigt som skulle kunna medföra att upphandlingen ska göras om. Sammantaget innebär detta att Rantzows inte har visat att bolaget lidit eller riskerat att lida skada. Rantzows ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida 4 12808-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 5 12808-18 2018-11-21 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit Lena Rehnberg u:i beslut kan överklaga. Här framgår hur det går ,, oul.laga l �!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se