FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktenno SÖKANDE DOM Mål nr 12387-10 E Sida 1 (7) 13 20'W �10= Q 1 Meddelad i Malmö Ramböll Sverige AB, 556133-0506 Box 17009 104 62 Stockholm MOTPART Lunds kommun Rådhuset, Box 41 221 00 Lund SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. Dok.Id 31869 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 12387-10 E Lunds kommun genomför upphandling av "Spår på Lundalänken - Kon­ sult för förstudie". Upphandling görs i enlighet med reglerna om ett för­ enklat förfarande enligt LOU. Genom beslut den 1 september 2010 tillde­ lades Kreera Samhällsbyggnad AB kontraktet. Ramböll Sverige AB (Ramböll) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar i första hand att förvaltningsrätten förordnar att upphandling­ en får avslutas först efter att Lunds kommun vidtagit rättelse på så sätt att vinnande anbud förkastas och förnyad anbudsutvärdering görs och i andra hand att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Lunds kommun bestrider Rambölls yrkanden. Förvaltningsrätten har i beslut den 10 september 2010 förordnat att upp­ handlingen inte får avslutas intill dess annat beslutas. PARTERNAS ARGUMENTATION Ramböll Lunds kommun har brutit mot 1 § 9 § LOU - i första hand mot principen om likabehandling - genom att kommunen i anbudsutvärderingen valt att tilldela Ramböll en lägre poäng avseende utvärderingskriteriet Organisa­ tion och bemanning i förhållande till övriga anbudsgivare. Rambölls orga­ nisation och bemanning är minst likvärdig den som presenteras i det vin­ nande anbudet och överträffar till och med denna på många av de punkter som enligt förfrågningsunderlaget ska utgöra bedömningskriterier. Ram­ bölls anbud kom efter genomförd utvärdering på tredje plats, efter Kreera och Tyrens anbud. Av de tre högst rankade anbuden erhöll Ramböll ett lägre mervärde (400) beträffande Organisation och bemanning än de två FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 12387-10 E jämförelseanbuden (600). Ramböll har erhållit ett i förhållande till jämfö­ relseanbuden för lågt mervärde avseende kriteriet utifrån angivna bedöm-· ningskriterier. Om Ramböll erhållit samma mervärde som jämförelseanbu­ den skulle Ramhöll ha tilldelats uppdraget. Ramböll riskerar därför att lida skada av utvärderingen. Lunds kommun har inte kunnat redogöra för eller motivera skillnaden i poängsättningen. Enligt p. 8 i avsnitt 2.5 .4. i Upphandlingsföreskrifter ska utvärderingen av kriteriet Organisation och bemanning baseras på redovisning av tilltänkt organisationsstruktur och bemanning av uppdraget, CV för personal samt redogörelse för hur anbudsgivaren säkerställer att tillräckliga resurser med rätt kompetens tillförs uppdraget i rätt tid och rätt omfattning. Anbuden har poängsatts mot den målfonnulering som anges i 4.3.1. i Upphandlingsföre­ skrifter: Målet är att Beställaren alltid ska ha tillgång till rätt organisation med rätt kompetensför genom.förande av.förstudien, Det finns åtminstone tre omständigheter, som var för sig och definitivt sammantaget gör att Rambölls lägre poäng i förhållande till jämförelseanbuden för det aktuella kriteriet är omotiverat. Ramböll erbjuder en organisation med (1) kompe­ tenser och erfarenheter som minst motsvarar både Kreera och Tyrens. Ramböll redogör (2) på ett tydligare sätt än både Kreera och Tyrens hur man avser bemanna uppdraget samt hur man (3) säkerställer att tillräckliga resurser med rätt kompetens tillförs uppdraget. En översiktlig resurssatt tidsplan (ATR-plan) ska enligt upphandlingsföre­ skriftema bifogas anbudet. Den syftar till att ge infonnation om bl.a. med vilka/hur stora resurser och när i tiden konsulten avser bemanna uppdraget, d.v.s. information som är användbar för bedömning av anbudsgivamas uppfyllelse av kommunens målformulering. Tyrens har endast angivit anta­ let timmar för varje steg men inte resurser medan Kreera har angivit resur­ ser, men inte fördelat timmarna. För kommunen är det svårt att se hur kon­ sulten kommer att bemanna projektet, vilket torde försvåra bedömningen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12387-10 E I MALMÖ Avdelning 1 av hur väl anbudsgivaren uppfyller kommunens målformulering i 4.3.1. Av Rambölls ATR-plan framgår både resurser och fördelning av timmar på dessa. Ramböll, och även Tyrens, har en organisation bestående av kompe­ tensansvariga samt handläggare. Kreeras organisation består endast av kompetensansvariga. Denna organisation är mycket sårbar, och det kan ifrågasättas hur Kreera avser säkerställa att tillräckliga resurser med rätt kompetens tillförs uppdraget i rätt tid och i rätt omfattning. Ramböll anser att Kreera inte redogör för detta i sitt anbud så som föreskrivs i p. 8 i av­ snitt 2.5.4. i Upphandlingsföreskrifter. Detta framgår inte heller av ATR­ planen. Även om ATR-planen inte ingår i utvärderingen så visar denna hur de tänkta resurserna planeras användas i uppdraget. Ramböll anser vidare att Kreera inte uppfyller skall-krav avseende föresla­ gen uppdragsansvarig samt att det kan ifrågasättas om Kreera uppfyller vissa övriga skall-krav. Lunds kommun Rambölls grunder för ansökan kan delas upp i två delar; dels påstås att Lunds kornmun brutit mot principen om likabehandling vid utvärderingen, dels att det vinnande anbudet inte uppfyller ställda skall-krav. För det fall förvaltningsrätten skulle anse att Kreeras anbud inte uppfyllt ställda kom­ petenskrav men inte brutit mot principen om likabehandling bör Rambölls ansökan avslås då Ramböll inte i detta fall lidit skada eftersom Ramböll ändå inte skulle ha tilldelats uppdraget då Tyrens anbud återfinns som nummer två efter Kreera i utvärderingen. Utvärderingen avseende kriteriet Organisation och bemmming är genom­ förd i enlighet med förfrågningsunderlaget. Kreeras anbud såvitt avser Or­ ganisation och bemanning innehåller en ytterst gedigen beskrivning av den tilltänkta organisationsstrukturen och bemanningen av uppdraget vilket inkluderar omfattande information om tillgänglig kompetens och resurser Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12387-10 E I MALMÖ Avdelning 1 samt om den ansvariga personalen och deras biträdens yrkeserfarenhet och kvalifikationer. Sammantaget Kreeras anbud i denna del bedömts som ut­ omordentligt bra. Kreeras förslag till Organisation och bemanning bedöm­ des således svara mycket bra upp mot Beställarens mål innefattande en mycket bra redogörelse och konlaetisering i svaret och erhöll därför 3 po­ äng. Rarnbölls anbud i denna del har sammantaget bedömts svara bra upp mot Beställarens mål och har därför erhållit 2 poäng. Ramböll hänvisar bl. a. till efterfrågad ATR-plan vid sitt påstående om brott mot likabehand­ lingsprincipen. Denna ingår inte vid utvärderingen av kriteriet utvärdering­ en av kriteriet Organisation och bemanning. Lunds kommun anser att Kreera definitivt uppfyller de ställda skall-kraven. DOMSKÄL Relevanta bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om prop01iionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12387-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning Ramböll har angripit poängsättningen i utvärderingen avseende kriteriet Organisation och bemanning och menar att bolaget har tilldelats för få po­ äng i denna del i förhållande till anbudsgivama Kreera och Tyrens som hamnat på första och andra plats vid utvärderingen och att likabehand­ lingsprincipen därmed har åsidosatts. Utvärderingen i denna del ska enligt förfrågningsunderlaget (4.3., 2.5.8.) baseras på anbudsgivarens förslag till Organisation och bemanning som ska bifogas anbudet och vilken poäng­ sätts mellan O och 3 i förhållande till hur väl förslaget svarar upp mot målet att beställaren alltid ska ha tillgång till rätt organisation med rätt kompe­ tens för genomförande av förstudien. Enligt förfrågningsunderlaget (4.3.1.) tilldelas anbudsgivare vars förslag till organisation och bemanning sam­ mantaget svarar mycket bra upp mot beställarens mål och där redogörelse och konkretisering i svaret är mycket bra 3 poäng, medan ett förslag som sammantaget svarar bra upp mot beställarens mål och där redogörelse och konkretisering i svaret är bra ger 2 poäng. Av utvärderingsprotokollet framgår att Kreera och Tyrens erhållit 3 poäng för kriteriet ifråga (vilket ger ett mervärde på 600) samt att övriga anbudsgivare som gått vidare till utvärdering, däribland Ramböll, tilldelats 2 poäng (vilket ger ett mervärde på 400). Det är enligt förvaltningsrätten inte visat att Lunds kommun avvi­ kit från vad som anges förfrågningsunderlaget eller agerat i strid med lika­ behandlingsprincipen i aktuell del av utvärderingen. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte med hänvisning till vad Ramböll anfört i denna del. Ramböll har vidare gjort gällande att vinnande anbudsgivare, Kreera, inte uppfyller vissa obligatoriska krav, s.k. skall-krav, och därför borde ha för­ kastats. Eftersom Ramböll placerat sig på tredje plats vid utvärderingen har bolaget inte lidit eller kunnat komma lida skada för det fall Kreeras anbud inte skulle anses uppfylla de obligatoriska kraven och därför rätteligen borde ha uteslutits. Något ingripande enligt LOU kan redan på denna grund Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12387-10 E I MALMÖ Avdelning 1 inte bli aktuellt varför det saknas skäl för förvaltningsrätten att i sak ta ställning till om Kreeras anbud uppfyller de obligatoriska kraven eller inte. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten således inte att Ramböll an­ fört några omständigheter som kan läggas till grund för ingripande enligt LOU och bolaget ansökan ska därför avslås. Rättens interimistiska beslut från den 10 september 2 010 upphör därmed att gälla. Rätten erinrar om att när ett upphandlingskontrakt har tecknats kan ett överklagande av denna dom inte prövas efter det att tio dagar gått från do­ mens meddelandedag, om inte kammarrätten dessförinnan fattar ett interi­ mistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas. Detta gäller även om domen överklagas inom den anvisade tiden tre veckor. HU ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv3I09/1b) ii .-• 1: .,. I dif lal �s�nu sson . /i. /� / I '•· HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvalmingsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrärten i Göteborg. Skrivelsen ska dock slå.ekas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ ldagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande sk.a kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överlda­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överldagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet.. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt nan1n, adress och telefon­ nummer. u'-' :, 000 1-.!. 0 N www.domstol.se