FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-03-25 Meddelad i Stockholm Mål nr 23645-10 Enhet 14 Sida 1 (8) SÖKANDE Managing Interactive Relations Agency (Mira) Network AB, 556524-6237 Kungsgatan 55 111 22 Stockholm MOTPART Kungliga Tekniska högskolan 100 44 Stockholm SAKEN 201f-D3· 2 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LO DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id4002 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom,se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 115 76 Stockholm E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23645-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Kungliga Tekniska högskolan (KTH) har genomfört en upphandling avse­ ende KTH Alumni Network File F-2009-0029. Enligt tilldelningsbeslut daterat den12 februari2010 och avsänt den 1. 6februari2010 har KTH beslutat att teckna avtal med annan anbudsgiva­ re·än Mira Network AB. Mira Network AB ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrät­ ten vid sin slutliga prövning beslutar att Mira Network AB:s anbud är det mest fördelaktiga och att KTH ska ingå avtal med Mira Network AB. I andra hand yrkas att förvaltningsrätten beslutar att KTH ska göra en ny utvärdering av lämnade anbud samt att förvaltningsrätten i tredje hand ska besluta att upphandlingen ska göras om. KTH bestrider bifall till ansökan. Förvaltningsrättenharibeslutden19februari2010 förordnatattupphand­ lingen tills vidare inte får avslutas. UTVECKLANDE AV TALAN Mira Network AB anför bland annat följande. KTH har inte utfört utvärde­ ringen enligt LOU utan tagit avgörande hänsyn till egenskaper som inte framgår av förfrågningsunderlaget och inte rekommenderat ett anbud till lägre pris som uppfyller ställda krav. KTH bryter därmed mot1 kap.9 § LOU. I utvärderingen fastslår KTH att Mira Network uppfyller ställda krav men att annan anbudsgivare är "superior" inom tre områden: a) användaren kan i högre grad anpassa sin startsida Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23645-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen b) administrationsgränssnittet är enklare att använda genom att vara själv­ förklarande och intuitivt c) fristående alumniföreningar får en kopia av "communityn" som med­ lemsverktyg med ökad användbarhet och funktionalitet. Dessa konkreta punkter är nya krav som inte framgår av förfrågningsun­ derlaget. De nya kraven har uppenbarligen testats hos IntraWorlds. Mira Network AB har inte infonnerats om de specifika krav som KTH ställt vad gäller "usability" och som KTH också menar är avgörande vid val av leve­ rantör. Därmed har anbudsgivarna inte fått samma förutsättningar. Mira Network AB uppfyller även de tillkommande kraven och skulle ha upplyst KTH om det om kraven angivits in förfrågningsunderlaget, vid demonstra­ tionstillfället eller om KTH begärt kompletterande information. Mira Net­ work AB är medvetna om att KTH anser att "usability is crucial" och att detta krav ingår i "functionality". Usability är ett vittomfattande begrepp. För att en opartisk värdering ska kunna göras måste den innebörd köparen lägger i begreppet tydliggöras i förfrågningsunderlaget. KTH anför bland annat följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbuden kommer att värderas med utgångspunkt från fyra utvärderingskri­ terier varav de viktigaste är Functionality och Price, där Functionality vär­ deras dubbelt jämfört med Price. Kriteriet Functionality är till för att värde­ ra hur systemet uppfyller kraven i punkt 1.2 och 1.3 i förfrågningsunderla­ get. Av punkt 1.2 framgår att det är användarvänligheten som är avgörande samt att KTH som en del av utvärderingen vill testa systemet för att se hur systemet fungerar och hur det passar in i organisationen. En del av Func­ tionality är användarvänligheten och det ligger i sakens natur att användar­ vänlighet bedöms av en tilltänkt användare med hänsyn till dennes behov. Av upphandlingsprotokollet framgår att det som skiljer anbuden åt är att användarvänligheten för KTH är väsentligt högre hos IntraWorld än hos Mira. Det är således inte några nya utvärderingskriterier som införts utan FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 23645-10 utgör en del av det i förfrågningsunderlaget angivna utvärderingskriteriet Functionality. KTH är medvetet om att Miras system kan anpassas precis som IntraWorlds. KTH har tagit med detta i bedömningen av användarvän­ ligheten och då bedömt IntraWorlds system som mer användarvänligt. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 16 kap. 2 § första stycket LOU har följande lydelse. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget Invitation to tender for KTH Alumni Network framgår bland annat följande. 1.2. Technical Requirements Usability is crucial. The responsiveness ofthe interface and quick loading ofimages are very important to us. As a part ofthe evaluation process, we would like to test the system in order to see how it works and how it will fit in to our organization. 4.2. Evaluation ofthe Tender KTH will accept that tender which fulfils the requirement ofthis invitation to tender and is the most economically favourable with respect to the terms and conditions in this Invitation, taking to consideration the conditions for Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23645-10 Allmänna avdelningen evolution ofthe tender. "The most economically favourable" means that the price is but one among a number offactors which will be considered. The tender will be evaluated by the following criteria: - Functionality - Price - Development strategy/potential - Implementation plan The two most important criteria