;I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE Sida 1 (5) Rapid Bevakning AB, 556565-3002 Box2046 174 02 Sundbyberg MOTPART Nynäshamns kommun 149 81 Nynäshamn SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 2013 -06- 1 1 DOM 2013-06-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 10477-13 KONKURRENSVERKET Avd Dnr Klnr Aklbll Förvaltningsrätten avslår Rapid Bevalrning AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 356716 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltiringsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680"00 115 76 Stockholm E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 10477-13 Nynäshanm kommun (kommunen) har genomfört en förnyad konkurrensutsättning av SKL Kommentus Inköpscentral AB:s (SKI) ramavtalsupphandling av "Bevakning och larmtjänster 2012". Av . tilldelningsbeslut den 23 april2013 framgår att Nynäshamns kommun beslutat att teckna avtal med Securitas Sverige AB (Securitas). Rapid Bevakning AB (bolaget) yrkar i första hand att bolaget ska tilldelas uppdraget i upphandlingen och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Kommunen bestrider bifall till ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU) Om ram.avtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. (5 kap. 7 § 1 st. LOD) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (16 kap. 6 § LOU) Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10477-13 Bolaget har gjort gällande att kommunen har antagit ett anbud med ett orimligt lågt pris i strid med punkten 13.4 i förfrågningsunderlaget. Bolaget anser att Securitas har lämnat ett orimligt lågt pris på två angivna positioner i prisbilagan, dels position 3.3 där priset är 100 kr per timme, och dels punkt 4.1 där priset är 100 kr per tillfälle, inklusive två stycken -· väktare på plats. Enligt det ursprungliga förfrågningsunderlaget får anbudsgivarna inte lämna pris under "självkostnaden" att utföra detta. Bolaget anser därför att upphandlande myndighet har brustit genom att inte begära in en förklaring till dessa priser. Securitas pris är enligt bolaget orimligt lågt och tmder "självkostnaden" att utföra nämnda tjänster enligt punkt 13.4 i för.frågningsunderlaget. Kommunen å sin sida menar att det är ramavtalet som reglerar den förnyade konkurrensutsättningen, inte SKI:s förfrågningsunderlag till upphandlingen av ramavtalet. Kommunen har genomfört en förnyad konkurrensutsättning av SKI:s ramavtal som är korrekt genomförd. Kommunen har inte haft någon anledning att utesluta den vinnande anbudsgivaren från upphandlingen, eftersom de i ram.avtalet angivna priserna endast är takpriser. Kommunens utvärdering har därför genomförts i enlighet med förutsättningarna i ramavtalet, och strider vare sig mot reglerna i LOU eller mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling. Enligt punkten 13 .4 i förfrågningsunderlaget till upphandlingen av ramavtalet kan SKI vid onormalt låga anbud komma att begära in motivering till de priser som lämnats i anbudet och om förklaringen inte är godtagbar kan SKI komma att diskvalificera anbudsgivare som lämnat oskäligt låga priser. OnoITI?-alt lågt anbud kan anses vara att: 1) det offererade priset är lägre än självkostnaden för 2011 års väktartimme enligt BYA (235,88 SEK) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2) offererade priser är väsentligt lägre än övriga i upphandlingen offererade pnser. I punkten 6.2 i ramavtalet står att avtalshandlingarna kompletterar varandra. Om avtalshandlingarna skulle visa sig vara motsägelsefulla i något avseende gäller de, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder annat, sinsemellan i följande ordning: - Skriftliga ändringar och tillägg till ramavtalet -- Detta ramavtal - Eventuella skriftliga förtydliganden till förfrågningsunderlaget - Förfrågningsunderlag med bilagor - Eventuella skriftliga förtydliganden till anbud - Leverantörens anbud Under punkten 3.1 i ramavtalet med projekt nr. 10153 anges följande. Leverantörens ersättning :framgår av bifogad bilaga 2. Ersättningen reglerar samtliga med uppdraget förenade kostnader. Dessa priser utgör dock endast takpris för leverantörens svar vid förnyad konkurrensutsättning, leverantören kan erbjuda lägre priser vid den förnyade konkurrensutsättningen. Förvaltningsrätten konstaterar att öve:rprövningen i nu aktuellt mål gäller den förnyade konkurrensutsättningen enligt 5 kap. 7 § 1 st. LOU. Enligt punkten 6.2 i ramavtalet kompletterar avtalshandlingarna varandra. Om avtalshandlingarna skulle vara motsägelsefulla, är det i första hand villkoren i ram.avtalet som reglerar den förnyade konkurrensutsättningen, ..· . framför förfrågningsunderlaget. I ramavtalet finns endast bestämmelser om takpris, ingen bestämmelse som reglerar frågan om onormalt låga anbud. Punkten 13.4 i förfrågningsunderlaget reglerar däremot frågan om onormalt låga anbud. Den är därför enligt bestämmelserna i punkten 6. 2 i · ramavtalet tillämplig även vid den förnyade konkurrensutsättningen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10477-13 · Enligt punkten 13.4 i förfrågningsunderlaget kan SK.I begära in en förklaring till ett onormalt lågt anbud och förkasta ett sådant Bestämmelsen är däremot inte tvingande utan ger endast SKI möjligheten - att·'företa dessa åtgärder. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att det inte är visat att kommunen-har brutit mot LOU eller de principer som bär upp lagen genom att underlåta att begära in en förklaring till Securitas anbudspris eller genom att godta anbudet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar fmns Julia Nyberg har handlagt målet. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarr�tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltn:ingsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpatt räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsoffi!lliltafton., julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:1nm.er :in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i ka1nt0.arrätten fordras at t prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillsrand om det är av v.ikt för ledning av rättstilliimpningen att överklagandetprövas,anledning förekommer till änru:ing i det slut vartill förvaltningsrätten. ko1Il:lni.t ellei: det annars :finns synnerliga skäl attprövaöverklagruidet. Om p rövningstillstånd mte meddelas står fö1.-valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt :fi:atngår av överklagandet till kammattiitten vatlör man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med övetktagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnumrn.er, yrke, postadress och telefonn.Ulntl?-et. Dessutom. ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell anrnmplats där klaganden kan nås för delgivning lätnnas om. dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Omnågonperson- elleraclressuppgift ändras ät det viktigt att arunälan smrast görs till ka1I.11illl!tätten, 2. 3. 4. 5. .6. det beslut som överklagas :tned uppgift om förvaltrungsrättens namn, :tnålnummer sa:1nt dagen för beslutet, de skäl somklaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud Adressen till förvaltningsxätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar otnbud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnutn1llet. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrii.tten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas :innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löptut I de flesta fall f°ar avtal slutas ruir tio dagar har gått från det att rätten. avgjmt målet eller upphävt ett inte.thnistisktbeslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fåt inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infonnation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vanda Er till fö1.-valtningsrätten. DV3109/1ALOU särskilt bevis.