" �11. FEB. LO15 10: 43 Forvaltningsratten i GBG • FÖ�VALTNINGSRÄTTEN DOM Målnr � IGOTEBORG 2015-02-11 456-15 Meddelad i Göteborg 2015 -02- 1 1 � Avd Avdelning 3 Enhet 32 SÖKANDE Dokld 318403 Postadress Box 53191 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefou Telefax 031 • 732 70 00 03 l " 111 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expet:littonstid måndag- fredag 0S:00-16:00 Cordovan Group AB, 556594-6729 Box2202 Dnr 403 14 Göteborg... MOTPART , KSnr AktbH Göteborgs Stads Upphandlings AB, 556070-5054 Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNJNGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. NR. 2188 s. 2 Sida 1 (9) KONKURRENSVERKET �11. FEB. 2015 10:44 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM NR.2188 S.3 I GÖTEBORG Sida 2 456-l5 BAKGRUND Göteborgs Stads Upphandlings AB (Upphandlingsbolaget) genomfor en xamavtalsupphandling av Rektyterjng.skonsulenter, dnr 546/13. Upphandlingen genomftirs genom förenklat förfarande och avser tre delområden: a) Rekrytering av medarbetare b) Rekrytering av chefer och specialister c) Rekrytering av exekutiva chefer Upphandlingsbolaget hat beslutat att ftirkastat Cord.ovan Group AB:s (Cordovans) anbud avseende områdena b) och c) och att teckna avtal ro.ed andra leverantörer. Cordovan har begärt överprövning avseende dessa områden. Förfrågoingsunderlaget innehåller i avsnitten 6.1.2 och 7, 1.2 som a'\l'Set område b) respektive o) taljan.de bestämmelse: L�werantören ska ange vilka standardiserade processer som används. År Leverantörens rekryteringsprocess certifierad enligt ISO 10667 (del 2} ska kopia pä certifieringen bifogas. I annat fall ska Leverantören till anbudet bifoga dokumentation sam beskriver de arbetsmoment och metoder som slrskaffades först och de ville 'Visa att de hade arbetat länge i enlighetmedstandarden.Enavderaskonsultergenomfördeencertifiering _11. FEB. 2015 10:45 Forvaltningsratten i GBG NR. 2188 FÖRVALTNINGSR.ÄTTEN DOM I GÖTEBORG hos DNV i j anuari 201 5 för DNV GL "Standard for :Recruitment Personnel no 1.1", Cordovan har lidit skada på grund av Upphandlingsbolagets btott mot LOU. Om en korrekt utvärdering hade gjorts hade Cordovan tilldelats ramavtal i område b) och c) eftersom Cord.ovan var den leverantör som lämnat lägst pris inom de båda avtalsområdena. Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. En given utgångspunkt är att det är den upphandlande myndigheten som är bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som ställs i ett förftågningsunderlag, Cordovan. äl' inte certifierad enligt ISO 1 0667 del 2. Cordovan har i sin ansökan, liksom i anbudet, uppgett att de kommer att cextifie� sin rekryteringsprocess genom DNV den 14januari 2015. Uppbandlingsbolaget har varit i kontakt med DNV som Uppgett att Cord.ovan inte fmns registrerade över huvud taget :för någon certifiering och att de inte helle.r har genomgått någon ISO-certifiering. Att Cordovan till anbudet bifogat en enanvändarlicens för ISO 1 0667 del 1 visar inget annat än en nyttjanderätt till informationen tör del 1 i aktuell standard Frågan är om Cord.ovan genom besktlv.ningen i anbudet uppfyllt det alternativa metodkravet, Cordovan har i bilaga till sitt aribud med mycket text redogjort för diverse t.eoretiska metoder och dessa metoders fl'.lr- och nackdelar. Det relevanta, och vad beskrivningen ska styrka, är emellertid om Cordovan använder standardiserade och evidensbaserad metoder i enlighet med kravets utfonmring. Vad beskrivningen avseende metodkravet ska innehålla är hur Cord.ovan genom standardisera.de och evidensbaserade metoder säkrar en likvärdighet mot den angivna standarden. Avgörande för bedönutlngen ät vad som framgick i Cordovans S. 7 Sida 6 456- 1 5 11.FEB.201510:46 Forvaltningsratten GBG DOM NR.2188 S. 8 Sida? 456• 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN ! GÖTEBORG anbud. Upphaudlingsbolaget kan inte läsa in eller fömraätta nå.got annat än vad som framgår av anbudet. Bedöm.mn.gen av Cordovans anbud är utförd av pei:soner med lång exfarenhet och hög kompetens inom området. Det fyller ingen funktion att utveckla fördelarna med kompetensbaserad rekrytering i anbudet. Vad Upphandlingsbolaget vill få. svar på genom metod.kravetärhurCordovanföregendelprocessmässigtanvänderde delarna som ingår i en komptetensbaserad rekrytering, d.v.s. bur delarna , integrerasochutvärderasflSxattnådetslutligaresultatetochmotvilken evidens detta sker. Cord.ovan använder flera metoder för att nå ett resultat. Av metodkravet följex- att en fdrklaring ska lämnas för integreringen av data som utgcir grund för sl:utsatsema liksom evidensen for slutsatserna. Trots all text som Cordovan skrivit fram.glo: inte hur detta. som är det -väsentliga i en rekrytering� görs. Det är av självklara skäl av stor betydelse förenuppdragsgivareavkomplexarekryteringarattvetahursåskeroch på vilka vetenskapliga grunder. Inte bara att ett antal metoder används. Cordovan gör en stor sak och återkommer ständigt till intexbedömaxreliabilitet i sin ansökan. Faktum är att det endast på ett ställe i ansökan som begreppet nämns och det ståt då fritt och utan någon närmare :förklaring alls. Interbedömarreliabilitet är en begränsad del av en process och snarare en kvalitetssäkring av tillförlitligheten i metoderna så att synsättet och bedömningar överensstämmer. Däremot säger det ingenting direkt om hur de olika delarna i processen ska bedömas och integreras och med vilken evidens detta sker, Co:rdovan menar även att det utifrån anbudetkan utläsas hur eventuella gränsvärden fastställs. Hur Upphandlingsbolaget än läser Cordovans anbud kan sådan infonnation inte utläsas någon stans. Cordo-van :menar i sin ansökan att det redan genom att en kravprofil tas fram även skulle följa hur eventuella gyäitsvärden tas fram, Så är inte fallet. Cordovans beskrivning anger bara att en kravpro:fil tas fram� inte hur gränsvärdena hanteras. Sammanfattningsvis är .11.FEB.2015 10:46 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 456- 1 5 I GÖTEBORG metod.km-vet såväl proportionerligt som tydligt. Cordovans anbud uppfyller inte kravet och har rätteligen förkastats. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genom.fiSra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU), Om den upphandlande myndigheten har bnitit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 5 § LOU). Forvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Cordovan Uppfyller det alternativa metodlo:avet. Det är fråga om ett s.k. skall-lo:av vilket innebär att det måste vara uppfyllt för att den upphandlande myndighet.en ska kunna utvärdera anbudet. I målet är det ostridigt att Cordovan skickat in certifiering endast avseende ISO 10667 del 1. Någon kopia på certifiering enligtISO 10667 del 2 skickades inte in. Det har inte heller gjorts gällande att någon dokumentation som visade att certifiering enligt ISO 10667 del 2 var nära förestående. Upphandlingsbolaget har därmed haft att utgå ifrån att Cordovan avsett art kvalificera sig enligt det altemativa metodkravet, NR.2188 S.9 Sida 8 Jl. FEB. 2015 10:46 Forvaltningsratten i GBG NR. 2188 S. 10 Sida 9 456-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Upphancllingsbolaget har genom det alternativa metodkravet velat säkerställa att anbudsgivaren lever upp till krav motsvarande standarden ISO 1 0667 del 2. Upphandlingsbolaget har äVen efterfrågat en förklaring till integrering av data som utgör grunden samt evidensen för de slutsatser somskadras, Detfåranseshaståttklartfördensomlämnatanbudetattdet som Upphandlingsbolaget efterfråga är en förklaring som säkerställer att rekryteringen sker enligt ett visst standaxdisexat förfarande på en nivå motsvarande ISO 10667 del 2. Att enbart redovisa att man arbetar enligt standarden ISO 10667 i alla sina uppdrag är inte tilltäckligt för att visa att man når upp till denna nivå. Det är inte heller vad som efterfrågas i :förfrågningsunderlaget. Trots den ingående beskrivningen av de modeller som Cordovan anVänder kan forvaltningsrätten inte se att Cordovan har förklarat hur integreringen av dat.a gär till eller evidensen för de slutsatser som dras, Att beskriva fördelarna med de modeller man använder och kompetensen hos konsulterna ger inte heller något svar på det som Upphandlingsbolaget eftem:ågat. Att enbart ange att det föreligger interbedöman-eliabilitet utan att närmare beskriva vari den består kan inte heller anses tillräckligt för att uppfylla det lcrav som Upphandlingsbolaget uppställt. Sammantaget hat Cordovan inte uppfyllt uppställt skall-krav. Upphandlingsbolaget har därför varit tvunget att förkasta Cordovans anbud för att inte särbehandla denna anbudsgivare. Det saknas därför �d för ingripande enligt LOU. Ansökan ska dänned avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/1BLOU) /L It_ t,--(.L----· Ola Norbäck Förvaltningsrättsfiskal • 11. FEB. 2015 10:47 Forvaltningsratten GBG NR. 2188 S. 11 •I SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND D en s o i:c. vill övcdmga foml tm:o.gs d tteas b eslut till b r;, $1a d e:o. o ch mo bil. t.clcfon. A dtcss och sbsktiva'lillK:arnrnomi.ttfll.iGötebo,;g. telefo=wximextilllrlag,odeusaxbctsp)ats Slaivclsa,,sb.dockskickastlletlä®i.astill skaocks!qessamteventnell91!1Wladress ffu:valttrlngstätteo. ditkhg:.mden :hn llb för � Om �skahako1l:imitintill dess.uppgiftaharlämoatstidig:u:eidkt­ �inomtrevecko,:&indendag ochomde�ii.taktuelk-behöv� dl kl:.agai,.de:ll fick. del av bc:shlt:ct. Om bes,b.itet de .inte uppges igen. Om klaganden anliw: • harmeddelatsvidenmwnllgförhandling,ellet ombud,sb.ombudetsnmm,postadress,r.i­ dEI:vidcusådanfötbsodlingliarangettsnär postadtess,�UIIIDlettillarbetspla.i3en besl.utm: kommei: 11.tt meddel!s, ska. dock och mobiltelefom:mmrnec m:iges. Om'fligon ö ver k ia d et ha komm!.t ic. fflOm. tt e veclmt pca; on - eller wes suppgi!t åodns , s ka gm iim1ringcnutandi:öjswlanmihstill fdn. deo. (lag domstolcos beslot medde-hdPS, Tuicn fö r öv � c t fö r o ffentlig p art � fimden�beslutetD)l'l')deJades. Omsistadagenfö.tövetklagandetiaf,lletpå 1ötdag, söndagellerhelgdag.midsnrnrnarafton. ji.ilii.ftondlanyhsafi:on1'åcketdet11.ttsbivelse:o. mal.1X1et'.in.nästavmdag. Fötattett�sb.kumia.tasuppi katnmarri.ttenf'o.rdl1l.sAttpmmingstillsdn.4 lämnar 1. detmms11i,l,.Aningattbmivia riktighctcna�detsbtsom f�tt:cuhukommittill, 2. detinttU1matts:ldantti&tind 1:z,nJdeJasgårattbedöma:iktighete:ow detslutsomffuva1tninguättbac kommittill, 3. detlirav'Viktfö;i:ledoiugav prövasavhögtctitt,cilet 4. dett:MUSfuinssynnctliga.skälattprova. bn:irnanitteo :2. dendom/bcshJts0m.överklagas:tm:d uppgiftomf&:vBlmingsmttms:namn, måloumrou samt dage.o. f0r besl� 3. deskilsomlwgwleo.ange:tillstödföcen. begä:mnompr� 4. denänch:inga�fötVal� dom/bcsJntsomkJapidcnvillS.tillstånd, 5. debevissom�wJllbeqiaochffd han/honvillstytkamed-ntjesii.tskiltbevis. .Adtesscntillförnl�mmgitav­ domeo./besluret. Idlom��lap(2007:1091) om o ffm ttig npp bandli o g cDcr .Jagcn (20 0 7 : 1 0 9 2) om uppbandfmg iuom omddc:n.a. va� en� , �ochposttj"ånstetfuAvtalslut.as1ll1laQ 1ideafot�ea.v�do=� övctklagandet. pmn.ssedanavml1w&.11'-tits.� Otn�timiintemeddelasstit ��beslut&t.Det:ärdärlö.r lapA. v.ilrtigtattdetklartochtydligt�av öv=:ldagandettillbtnma:n:ittc:n.�ma.o. anseiattpxövniugstillståndbötm.eddeJJs. Skrivelsan med iiverklapnde ska innehålla 1. � pwoo.-/�nsn� postadress, e-postll.dte$$ och telt:fonnumtllCr BchövctNiflet'1ppl�ga:om.hw� överldagatkanNi'ri:&ldaEttill förvultaingmttc b�lntb2tlöpt\\t. Ideflesta&l1flta.vtalsmtas nättiodaguhugatt�detaurittena'9Biott mälc:tclla:upphivtett.intt:ritnistisktbeslut.I wsse.6illfåravmlslutaomrddbart.Ett övettfa Ql)e�Vrittensa.vgömndefhinte ga $.Q!O,:mAtionBmisi16kapitletideovanaiigivna meddelas. K:amma1'1Jltte;0. p�tilJsmnd Ottl. � att ö-uerJ,:laganra:t