FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I STOCKHOLM 2016-02-17 22295-15 1 Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Medical Market I.N.T. AB, 556321-0151 Ombud: Advokaterna Anna Ulfsdotter Forssell och Sara-Li Olövssori · . Advokatfirman Delphi KB Box1432 111 84 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 KONKURRENSVERKET Z016 -02- 1 7 "lfii.,, Avd Ombud: Margarita Skeppstedt. SLL Juridik Landstingstyrelsens förvaltning Box22550 Dnr 104 22 Stockholm SAKEN Off�ntlig upphandling KSnr Aktbil I . FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten. avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska förordnande den 23 oktober 2015 upphör därmed att gälla. · Dok.Id 690040 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:. 00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22295-15 I STdCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling av ramavtal for fuvasiva neonatalventilatorer till Nya Karolinska Solna och Karolinska ·· Universitetssjukhtiset. (dnr LS.1412�1437).Upphandlfo.gen genoinförs i ett öppet förl'arande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LQU Av tilldelningsbeslut o'ch bifogad upphandlingsrapport framgår att Medical Market I.N.T. AB (Medical Market) har lämnat ett anbud som förkastats och att en annan anbudsgivare bar tilldelats det upphandlade kontraktet (nedan benämnt vinnande bolag). · Medical Market ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund anger Me?ical Market att det vinnande anbudet inte uppfyller alla obligatoriska krav i upphandlingen och att Medical Markets lidit, eller i vart fall riskerat lida, skada av att det vinnande anbudet antogs. Enligt skallkraven ska den offererade ventilatorn ha en lösning för att integreras i landstingets system. Därtill ska aktiv befuktning finnas och ingå i ventilatorn. Vinnande bolag har i sitt anbud angett ett svar som inte på något sätt behandlar hur integration av befuktaren ska ske. Vinnande bolags offererade ventilator saknar integrerad befuktare. Befuktaren fästs därför i dagsläget på ventilatqrn med ett kardborreband, en lösning som vinnande bolag utformat på egen hand. Enligt skallkraven ska vidare offererad utrustning fungera för avsett ändamål vid svenskt sjukhus och vara CE­ märkt enligt MDD 93/42/EG. Enligt svenska standarden SS EN 1789:2007 + A2:2014, vilken ingår i MDD 93/42/EG, måste medicinskt utrustning sitta · fast och fastsättning·en måste vara testad för att klara 100 för att vara godkänd. Vinnande bolags lösning med fastsättning medelst kardborreband uppfyller inte den aktuella standardens krav eftersom befuktaren inte är korrekt integrerad i transportkuvös. Penna bristfälliga integration f'ar till följd att transportkuvösen som helhet inte anses uppfylla kraven i svensk standard. Vinnande bolag har därför inte angett en lösning enligt skall- 2 .- 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN. DOM 22295-15 I STOCKHOLM . kravet, dvs. inte angett hur ventilator inklusive· befuktare ska kunna integreras med transportkuvösen på ett godkänt och säkert.�ätt som uppfyller alla krav och regler enligt såväl förfrågningsunderlaget som svensk standard. Detta innebär att vinnande bolags anbud inte uppfyller skall-kravet i 16.4. Sammanfattningsvis uppfyller vinnande bolags anbud inte skall-kraven i punkt 16.4, 16.2 (läst tillsammans med krav i punkt 11.11) och 10.3. Såvitt �vser skada anför Medical Market bl.a. följande. Om ymnande bolags anbud hade förkastats skulle upphan�lingen ha gjorts om och Medical Market hade då fått en ny möjlighet att tävla om avtalet i fråga. De krav som Medical Market inte ansågs uppfylla vid tiden för utvärderingen kommer att kunna uppfyllas om en ny upphandling genomförs. Medical Market offererade ett mycket konkurrenskraftigt pris i upphandlingen, vilket innebär att det finns stor sannolikhet att Medical Market skulle tilldelas avtal i en ny upphandling. SLL bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Vinnande bolags anbud uppfyller uppställda obligatoriska krav. Medical Market sammanblandar två helt fristående krav på offererad utrustning. Något krav på integration av befuktare finns inte i upphandlingen. Vinnande bolags ventilator uppfyller Icravet på GE-märkning enligt MDD 93/42/EG. Enligt standarden SS EN 1789:2007 + A2:2014 gällande fastsättning av delar på transportkuvös är det transportkuvöstillverkarens ansvar att säkerställa att transportkuvössystemet som sådant är certifierat och godkänt för flyg och transport. Denna lösning fa1ler utanför omfattningen av denna upphandling. Medical-Markets anbud uppfyllde inte ett flertal obligatoriska Icrav och har inte lidit skada. . Förvaltningsrätten har den 23 oktober 2015 beslutat att SLL inte får ingå avtal avseende upphandlingen innan något annat har bestämts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22295-15 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖRAVGöRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandHngar på ett öppet sätt. Vid uppliandlingar'ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU a�ges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Medical Market har anfört att vinnande bolag inte uppfyllt följande i · förl'rågningsunderlaget angivna obligatoriska krav: Krav 9. 4 Utrustningen ska vara CE-mäikt enligt MDD 93/42/EG, Krav 10. 3 Ventilatorn ska vara anpassad för att användas för barn från 300 gupp till minst 10 kg kroppsvikt. Krav. I0.9 Aktiv befuktning ska finnas och ingå till ventilatorn. Krav II. II Ventilatorn ska ha funktion för högfrekvent oscillatorisk ventilation (HFOV), som klarar oscillationsamplitud upp till 90 cm H20, frekvens mellan 5-20 Hz och CDP mellan 5-40 cm H20. Krav 16. 2 Ventilatorn ska ha batteri för minst 1 h drift vid HFO. Krav16.4Denoffereradeventilatornskahaenlösningförattintegrerasi vårt system (Neocot, Mansell) för externtransport med bibehållen prestanda för ventilatorn och utan att påverka transportsystemets funktionalitet (så som yttre dimensioner) i ambulans, flygplan och helikopter. Inledande fråga i målet är om Medical Market visat att så är fallet. 5 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM- 22295-15 Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det vinnande bolaget i sitt anbud besvarat samtliga obligatoriska krav med att man uppfyller kravet. Det obligatoriska kravet 9.4 i förfrågningsunderlaget innebär att utrustningen ska vara CE-märkt enHgt Mbb 93/42iEG. Medical Market h� . . inte gjort gällande att den utrustning den vinnande anbudsgivaren erbjuder saknar sådan märkning. Huruvida utrustningen uppfyller de bakomliggande kriterierna för CE-märkning omfattas inte av det ställda kravet. Medical Market har inte visat att utrustningen inte är CE-märkt. Vidare har Medical Market, mot bakgrund av en samläsning av kraven i 16.4 och10.9, anfört att vinnande bolag, i strid med kraven, i sitt anbud inte redovisat hur man avser att integrera en befuktare i transportkuvössystemet. Krav 16.4 innebär enligt förvaltningsrättens mening att det är ventilatorn som ska ha en lösning för integration i systemet. Förvaltningsrätten anser det inte visat att det i förfrågningsunderlaget ställs obligatoriska krav på att det i anbudet ska redovisas lösningar för hur man avser att integrera en befuktare i transportkuvössystemet. Medical Market har således inte visat att vinnande bolag inte uppfyllt krav 16.4. Medical Market bar inte preciserat några omständigheter rörande på vilket sätt det vinnande anbudet brister i förhållande till kraven i 10.3, 11.11 och 16.2. Förvaltningsrätten anser det inte visat att det vinnande bolaget inte uppfyllt dessa krav. Möt denna bakgrund kan Medical Market inte anses ha visat att Stockholms läns landsting har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 §, eller någon annan bestämmelse, i .t;.,OU. Det saknas därmed grund för att, med anledning av vinnande bolags anbud, ingripa med stöd av 16 kap. 5 § LOU. Medical Markets ansökan ska således avslås. I STOCKHOLM 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22295-15 · I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lA LOU). I� Lrnnea M ammar Förvaltningsrättsfiskal Föredraget av Peter Collert. J1@�✓ 11� �I�w��-' SVERIGESDOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR N PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karrurumätten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrättett. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammatri\tten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsr�tten har kommit till, 3. det är avv:ikt för ledning avrättstilliimpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler il�B 0 � t,tJ där klaganden kan. nås för dclgiv®Ig. Om . . dessa uppgifter har lämnats tidigare i milet - och om de fortfarande är .aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, tdefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begätan om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) omoffentligupphandling, • lagen (2007:1092) omupphandlinginom o:tnrådena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars-ochsäkerhetsområdet. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Nifler upplysningar om hur man över­ klagar kan Nivända Er till förvaltningsrätten. . 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast Det är _därför vilctigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillståndbör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltdefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se d.�.��