FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2010-08-05 Meddelad i Linköping Mål nr 5743-10 Rotel 6 Sida 1 (.5) Linköpings Stadsmission, 822001-0022 Box 16 58102 Linköping MOTPART Linköpings kommm1 581 81 Linköping Ombud: Ragnhild Klintberg Linköpings kommun 581 81 Linköping SAKEN 2010 -08- 0 6 Upphandling av öppenvård för missbrukare enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 24 jrmi 2010 upphör att gälla. Dok.Id 17954 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5743-10 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Genom tilldelningsbeslut den 16 juni 2010 gällande upphandling av öp-­ penvård avseende stödbostäder för personer med missbruks- eller beroen­ deproblematik, Dnr On 2010-27, har Linköpings kommun (Kommunen) antagit annan leverantör än Linköpings Stadsmission (Stadsmissionen). Upphandlingen genomfördes med förenklat förfarande. Stadsmissionen ansöker om överprövning av upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till Stadsmissionens ansökan. Förvaltningsrätten har den 24 juni 20 I 0 interimistiskt beslutat att upphand­ lingen inte får avslutas tills annat beslutas i målet. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE Utredning m. m. Upphandlingsobjekten omfattar stödbostädema Villa Nova och August­ bergsgården. Avtalsperioden är 2011-01-01-2013-12--3l, med möjlighet för beställaren att förlänga avtalet två år per gång vid två tillfällen. Av fem inlämnade anbud uppfyller tre anbud samtliga skall-krav. Ett av de godtag­ bara anbuden lämnades av Stadsmissionen. Upphandlingen genomförs i konkurrens med utvärderingsmodell ekonomiskt mest fördelaktig. Som ekonomiskt mest fördelaktiga anbud avses det anbud som har lägst totalt jämförelsepris. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5743-10 I LINKÖPING 3.5.13 Personalbemanning i stödbostäderna Personalbemanningen i stödbostäder för personer med missbruks- eller beroendeproblem ska utgå från den enskildes behov. Utföraren ska kunna öka bemanningen vid behov i akuta situationer samt för kortare perioder inom ramen för gällande avtal. Tillgång till personal ska finnas dygnet runt. Utföraren ansvarar för att personal i erforder­ lig omfattning, med lämplig utbildning och personlig lämplighet anställs. Lämplig utbild­ ning kan vara socionom, socialpedagog, behandlingsassistent, mentalskötare, underskö­ terska, arbetsterapeut eller beteendevetenskaplig utbildning. 3.5.17 Ledning. bemanning och kompetens Utföraren ska säkerställa att verksamheten är bemannad efter de krav som ställs på verk­ samheten samt att personalen har erforderlig utbildning och lämplighet utifrån målgrup­ pens behov. Parternas argumentation Stadsmissionen anför bl.a. följande. Stadsmissionen driver sedan flera år, på uppdrag av Omsorgsnämnden, två liknande stödbostäder som de nu efterfrågade. Enligt fackliga och arbetsmiljömässiga krav måste två perso­ ner tjänstgöra samtidigt, dygnet runt. De som bor i stödboenden har miss­ bruks- och drogberoendeproblematik och är aktiva i missbruk. Arbetsmil­ jöverket har haft tillsyn av Stadsmissionens bostäder och godkänt ordning•· en med två personal som tjänstgör dygnet runt. - Stadsmissionen var i kon­ takt med Arbetsmi\jöverket angående denna fråga innan anbud för ifråga­ varande verksamheter, Villa Nova och Augustbergsgården, lämnades. Ver­ ket lämnade sairuna besked, att med tanke på målgruppen, kvalitet och säkerhet, måste två personer tjänstgöra samtidigt och särskilt på natten. Kostnaden för detta ingår i det pris per vårddygn som Stadsmissionen läm­ nade. Den utförare, som enligt Kommunens beslut tilldelats uppdraget att driva Villa Nova och Augustbergsgården, kan omöjligt i sitt pris ha räknat in denna omständighet. Priset är alldeles för lågt för att omfatta kostnaden för dubbelbemanning. Det låga priset medför att det är omöjligt att bedriva Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5743-10 I LINKÖPING tillsyn, bra verksamhetsinnehåll, god vård samt bra och säker personalpoli­ tik. Därmed kan kraven på kvalitet och säkerhet inte uppfyllas. Kommunen anför bl.a. följande. Kommunen har under flera år arbetat med att säkra kvaliten i de insatser som erbjuds inom social�jänstens verk­ samheter. I upphandlingen har med hänsyn härtill ställts krav på bl.a. per-­ sonalbemanning samt personalens kompetens och utbildning. - Det är den upphandlande myndigheten som fastställer vilka krav som ska ställas på det som upphandlas. Kommunen har inte uppställt något krav på dubbel­ bemanning. Kraven har ställts utifrån erfarenhet av bemam1ing och övriga delar i pågående väl fungerande verksan1het. - Priserna i det vimrnnde an­ budet överstiger den prisnivå som gäller enligt nuvarande avtal för verk­ sanilieten vid aktuella stödbostäder. Något skäl att förkasta det vinnande anbudet har därmed inte förelegat på den grunden att priset varit onormalt lågt. Lagtext m. m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och proportionalitet iakttas. Av 12 kap. 3 § LOU följer att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. I 16 kap. 2 § LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de gmndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stärmnelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Stadsmissionen har anfört att Kommunen handlat i strid med LOU genom att anta ett anbud som varit för lågt för att innefatta dubbelbemanning, Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5743-10 I LINKÖPING dygnet nmt, vid öppenvård i stödbostädema Villa Nova och Augustbergs­ gården. Av förfrågningsunderlaget framgår att tillgång till personal ska finnas dyg­ net runt på stödbostäderna. Vidare framgår att utföraren ska säkerställa att verksamheten är bemannad efter de krav som ställs på verksamheten. Mot denna bakgrund kan förfrågningsunderlaget, enligt förvaltningsrättens me­ ning, emellertid inte anses im1efatta ett krav på att stödbostädema ska var dubbelbemam1ade dygnet runt. Inte heller i övrigt kan ett sådant krav anses framgå av förfrågningsunderlaget. Då LOU eller EU-direktiven inte im1ehåller regler för krav på objekten som ska upphandlas, är det en uppgift för den upphandlande myndigheten att avgöra detta. Att upphandlingen inte kan anses innefatta ett krav på dubbelbemanning dygnet runt strider därför inte mot LOU. Vidare bör framhållas att LOU inte iimehåller någon skyldighet att förkasta ett onor-­ malt lågt anbud. Sarmnanfattningsvis är det inte visat i målet att Kommunen i upphand­ lingsförfarandet brutit mot bestämmelserna i LOU eller gemenskapsrätten. Vad Stadsmissionen anfört föranleder ingen am1an bedömning. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/1d) Föredragande har varit Maria Nilsson. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningstättens be­ slut ska skriva till Katnrnarrätten i Jön.köping. Skrivelsen ska dock skick.as eller lämnas till förvaltoingsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor &ån den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bromnr::i.tten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kam1JJ.artätten lämnat prövningstill­ stånd om det ät av vikt för ledrung av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annats finns synnerliga skhl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gan.det till ka.mmaträtten. varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personn1.J.!Il1net, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgi.ft ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till k.2mmar6tten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon- nUllllJlet. roD DN www,domstol..se