; h ,Jll "1••1• "·4� .J,V.,L;\j '.J FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM lGÖTEBORG 2010-07-15 Avdehrlng 1 Meddelad i Salubdous AB, 556592-9717 Nääs Fabriker 5021 448 51 Tollered NR. 2791 Måln:r 13466-10 E Enhet 1:1 S. 2/13 Sida 1 (11) Dok.Id 26430 Fostadress Box 53197 400 l 5 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 03 l - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se E;i:peditionstid mändag- fredag 09:00-15:00 Ombud; Advokaterna Kaisa Adlercreutz och Maria Lidbom MAQS Law Finn Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Västra Götalandsregionen 462 80 Vänersborg SAKEN Göteborg SÖKANDE ■ll■IL■LSS&i 2010 -07- 1 5 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltni:ngsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 22 juni 2010 upphör danned att gälla. 15.JUL.2010 11:43 FÖRVALTNINGSRÅTTEN N1.2791 S. 3/13 Sida2 DOM 13466-10 E I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Västra Götalandsregionen (regionen) hat genomfört en iipphandling av produktgrupp Q "Dyna med extra hög luftventilation som avleder fukt och värme". Bolaget har ansökt om överprovning och förvaltningsrätten har i dom den 15 april 2010 avslagit ansökan, mål nr 7510-10. Bolaget har överklagat domen till kammarrätten som i beslut den 14 juni 2010 undan­ röjt :torvaltningsrättens dom med motiveringen att förvaltn.ingsrätten inte har prövat bolagets andrahandsyrkanden om att aktuell upphandling ska göras om och bolagets till följd därav anförda grunder. Förvaltningsrätten har den 22 juni 2010 förordnat att upphandlingen inte f'ar avslutas innan ftirvaltningsrätten slutligen prövar upphandlingen eller något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Salubrious AB Bolaget ansöker om överprövning och y,:kar i första hand att upphandling­ en får avslutas först sedan rättelse gjorts� innebärande att utvärderingen görs om och vinnande anbud från Göran Sjödens Rehabshop A.B (Rehab­ shop) rätteligen förkastas och därmed undantas från utvärderingen. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget, Kravspecifikation, pun,kten 12, anges tydligt att information som ska bifogas anbudet och instruktioner och bruksanvisningar for handhavande och förvaring ska vara på svenska. Det har således varit tydligt för varje anbudsgivare att uppställda krav på såväl information som bifogas anbudet som bruksanvisning för handhavande ska vara på svenska. 1� J1 L �n'I' ''·4� J, \., ' LI; ) • J FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning 1 0IR. 2791 3. 4/13 Sida3 13466-10 E DOM Den av Rehabshop offererade produkten har inte innehållit märkning med instruktion på svenska och uppfyller därför inte kravet i punkten 12. Av anbudsutvärderingen, punkten Q.6.9, framgår att den av Rebabshop offere� rade produkten innehåller anvisning på engelska. Bm.ksanvisningen på engelska på dynans märkning utgör undantag från kravet att alla bruksan­ visningar slca vara på svenska - ett undantag som inte nämnts i förfråg­ n.ingsunderlaget. Av ordalydelsen i punkten tolv framgår vidare att för det fäll bruksanvisningen inte är på svenska kan även alternativt internationella standardiserade symboler accepteras. Precis som regionen medger i sitt yttrande innehåller märkningen på Rehabshops offererade produkt endast instruktion på engelska och saknat· även internationella standardiserade symboler. Regionens påstående att bruksanvisningen på dynan inte ska vara på svenska är således en ren efterhandskonstruktion. Ur ett brukarper� spektiv är det ett rimligt antagande att det måste anses vara mer angeläget att instrub.iionen på själva dynan är på svenska än på det infomiationsblad som bilagts anbudet. Under punkten Q, 1, 10 framgår att den av Rehabshop offererade produkten Stimulite Contoured XS harm.ax: brukarvikt "ca 120 ki'• Aven den av Re­ habshop till anbudet bilagda "kvalitetspolicy" garanterar en belastning av 120 kg samt bilagd p rodukt kravspecifikation. Det är därför mycket tydligt att Rehabshops anbud inte haruppfyllt kravet om 125 kg. Regionen har efter anbudstidens utgång i en begäran om komplettering be­ gärt att Rehabshop ska bekräfta att deras produkt har en brukarvik.t om högst 125 kg. Regionen har därigenom i strid med likabehandlingsprincipen och kravet på transparens begärt en komplettering av ett inte uppfyllt krav. Ett förtydligande eller en komplettering får inte leda till att annat än margi­ nella sakuppgifter tillförs ett anbud eller en ansökan. Ett anbud som helt saknar vissa uppgifter som efterfrågats i förfrågningsunderlaget� kan inte kompletteras med dessa efter anbudstidens utgång utan risk för särbehand" '5..JLL.2C'O ":44 �IR.2791 3. 5/13 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13466-10 E I GÖTEBORG Avdelning 1 ling och konkUitensbegränsning (jfr Kamn1arrättens i Jönköping dom den 25 september 2009, mål nr 2467-09). Begäran om komplettering har inne� burit en särbehandling av anbudsgivaren och strider därmed mot likabe­ handlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU samt mot 9 kap. 8 § LOU. Regionen har tilldelat anbudsgivama 1-5 poäng per bör-krav. Regionen har i produktkravspecifikationen inte angett hur poängtilldelningen ska ske, dvs. vad som krävs för att få viss poäng för respektive bör-krav. Det är där­ för omöjligt for anbudsgivarna att .förutse vilken poäng som kommer att erhållas för vilka uppgifter. Förfrågningsunderlaget är därför otydligt och står därmedistridmedkravenpåtransparensochproportionalitet. Genom att använda bör-krav i produk:tkravspecifikationen som är så otydliga att det inte går att utläsa vad som s ka tillmätas betydelse vid utvärderingen har regionen lämnat öppet för ett stort mått av godtycke och fri prövningsrätt samt brutit mot principerna om transparens och öppenhet (ifr Kammarrät­ tens i Göteborg dom den 20 mars 2009, mål nr 6996�08), Utvärderingsme­ toden är så otydlig att leverantörerna inte har kunnat förutse hur deras an­ bud skulle komma att värderas. Upphandlingen ska därför göras om) varvid bör-kraven ska omformuleras på sätt att det framgår av varj e bör-krav vad anbudsgivaren bör ange för att erhålla viss poäng. Regionen gör även gällande att den omständigheten att märkningen av dy­ nan endast är på engelska i stället är något som värderas inom ramen för bör-kravet i punkten Q.6.9 och att Rehabshops offererade produkt endast fått fy1·a poäng för det aktuella kravet. I punkten anges överhuvudtaget inte att en instruktion på engelska ger lägre poäng for det sagda bör-kravet. Re­ gionen har således haft svårt att hantera bruksanvisningar på engelska, om det ska vaxa ett absolut krav eller ett bör-krav. Överträdelsen 1nedför att bolaget lider eller kan komma att lida skada om upphandlingen fullföljs. Bolaget har kommit på andxa plats i utvärderingen :5..Jll.2G'C ":44 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 NR.2791 3. 13466-10E DOM Sida i och skulle ha vunnit upphandlingen om Rehabshops rätteligen hade uteslu­ tits från utvärderingen. 'Upphandlingen bör därför rättas på så sätt att Re­ habshops anbud förkastas, alternativt att upphandlingen görs om. Även po­ tentiella anbudsgivare kan ha avstått från att lämna in anbud på grund av krav avseende språk och brnkarvikt. Västra Götalandsregionen Regionen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak. följande. Av kravet i kravspecifikationen kru.1 utläsas att information om erbjudna pro­ dukter som bifogas anbudet ska vara på svenska. Vidare anges att text i instruktioner och bruksanvisningar ska vara avfattade på svenska alterna­ tivt internationella standardiserade symboler, Hur märkning på själva dy­ mm ska se ut kan mte utläsas av aktuellt krav. Det faktum att tvättråds­ märkningen på dynan är på engelska kan inte innebära att kravet för doku­ mentation på svenska inte skulle var uppfyllt, särskilt inte då motsvarande infonnation finns in.lämnad även på svenska. I bifogad kravspecifikation har Rehabshop fyllt i att det accepterar kravet på dokumentation. Rehabshop har också ingett information om erbjudna produkter på svenska. Förutom kvalitetspolicyn och produktinformationen som bilagts ansökan har Rehabshop när det gäller den vinnande produkten Stinmlite Contoured XS till anbudet bifogat bilagdaproduktblad. Kravet under punkten 12 i k:ravspecifikationen är med hänsyn till ovanstående uppfyllt av Rehabshop. Regionen hat vid utvärderingen av anbudet i ruta:11 för kommentarer angett avseende bör-krav följande. ''Inga tvättsymboler. Anvisning på engelska.'' Kommentaren om anvisning på engelska avser att märkningen på själva dynan är på engelska. Utvärderingspoängen påverkades av att märkningen på dynan inte var på svenska och Rehabshop tilldelades fyra poäng för det 6/13 15.,,UL.2010 11:44 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning l i1 · 117a1 , •J 7,/J'J Sida 6 13466-.10 E DOM aktuellakravet I produh..1:inforrnationen som bilagts anbudet finns skötsel­ råd på svenska med utförliga tvättinstruktioner för dyna och överdrag. An­ visningen på engelska som finns på dynan innehåller inte någon annan in­ formation än den som finns i produktinformationen. I l \ , L ' I <.:, ' . Att dynan ldarar cirka 120 kg kan betyda att den klarar en vikt även något överstigande 120 kg och 125 kg kan således innefattas. Som framgår av anbudsprövningen har Rehabshop svarat ja avseende kravet om en brukar­ vikt på. 125 kg och har därmed ansett att krav avseende brukarvikt har upp­ fyllts. Rehabshop bar också i mtrul för kommentarer vid max brukarvikt skrivit "ca 1 20 kg". Uppgifter om brukarvikt har därför lämnats i anbudet. Krav på brukarvikt är dänned uppfyllt och regionen ktmde därfor inte dis­ kvalificera Rehabshops anbud. Dock önskade regionen ett förtydligande av anbudet i det avseendet, Efter begäran om förtydligande bekräftade Rehab� shop dynans brukarv:ikt till 125 kg. Regionen har således inte llildrat eller frångått uppställt hav. Det är inte fråga om att Rehabshops anbud helt saknade uppgifter om vad som efter.frågades i förfrågningsunderlaget. Förtydligandet ligger inom ramen för de uppgifter som lfunnats i anbudet. Anbudet och förtydligandet får förstås så att Rehabshop redan vid anbudets lämnande uppfyllde det uppställda kravet. Det är samma produkt som avses och bekräftelse har erhållits om att den klarar brukarvikten 125 kg. Förtydligandet kan därför inte anses medföra sådan risk för särbehandling eller konkurrensbegräns• ning som avses i 9 kap. 8 § LOU. Utvärderingsmodellen är inte otydlig och regionen har inte brutit m.ot pri11� ciperna om transparens och öppenhet. Till skillnad frå.11 det avgörande som bolaget åberopar, Kammarrättens i Göteborg dom den 20 mars 2009, mål nr 6996-08, fim1s i nu aktuell upphandling vägledning kring vad som är av betydelse vid utvärderingen av de olika kraven och det är inte fråga om en 1h.JLL"L1''1' ••,4r.: ..,, ,VIJ •.I FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 �IR. 2791 S. 3/13 Sida 7 DOM 13466-10E sådan fri prövningsrätt som i det nämnda avgörandet. Den vägledning som lämnats i anslutning till de olika bör-kraven är tillräcklig för att leverantö­ rernaskakunnaförutsevadsomtillmätsbetydelsevidanbudsutvärdedng­ en och lämna konkurrenskraftiga anbud, Av förfrägn.ingsunderlaget fram"• går att poängintervallet för varje bör-krav är 1-5. Angelägenhetsgraden är också angiven genom viktningen från 1-20 för varje bör-krav. Poängen för de olika bör"kraven a dderas till en funktionsutvärderingspoäng som viktas i torhållande till priset. I kombination med angivande av omständigheter som beaktas i anslutning till varje bör-krav har leverantörerna fått klart för sig hur anbudet kommer att värderas. Regionen har också vid anbudsutvärderingen redovisat kommentarer till poängsättningen, Bedömningar har således gjorts i enlighet med vad som angetts i förfrågningsunderlaget. På så sätt ål det också lätt för leverantö·" rernaattjämföraochsevarförenproduktharfåttenhögreellerlägrepo· äng än en annan produkt. Genom denna öppenhet motverkas godtyckliga b edömningar. Leverantörema har genom förfrågningsunderlaget fått till­ räcklig information för att kunna lämna konkurrenskraftiga anbud. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten har enligt 1 6 kap. 2 § första stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet 11:: .ILL "1'\•1· ··.41:: FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 MR. 2791 S. 9/13 Sida 8 1 3466-10 B DOM och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 9 kap. 8 § första stycket LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning ellerfelräkningellernågotannatuppenbartfelianbudsansökanelleranbu­ det. Enligt andra stycket får myndigheten begära att e n anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning , Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten bedömer först vad bolaget anfört avseende Rehabshops uppfyllandeavkravavseendespråkiinstruktionerförproduktenochkrav avseende brukarvikt och därefter om regionen handlat korrekt när den be­ gärt förtydligande av anbudet. Slutligen tar förvaltningsr!itten ställning till vad bolaget anfört som grund för sitt andrahandsyrkande, dvs, om förfråg­ ningsunderlaget varit så otydligt att bolaget inte kunnat förutse vad som skulle komma att tillmätas betydelse vid utvärderingen av anbuden och att upphandlingen av denna anledning måste göras om helt. Uppjj)lande av krav med avseende på angjyctnde av sp,råk Vad först gäller bolagets invändning att Rehabshop inte uppfyller kravet att all text i instruktioner och bruksanvisningar för handhavande och förvaring ska vara avfattade på svenska, alternativt internationella standardiserade symboler, gö:r förvaltningsrätt:en följande överväganden. ,.I,-,LJJ,.I 15. .,UL. 2010 11:45 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 H 2191 S. 10/13 DOM Sida 9 13466-10 E I kravspecifikationen vid avsnitt "12 Dokumentation" anges följande. Till anbudet ska bifogas information om erbjudnaprodukter. Denna injormation kan besråavbroschyrer,produktblad,säkerhetsdatabladetc ochskavarapåsvenska. All te.,r;t i instruktioner och brukscmvisningarför handhavande ochforvaring .ska vara avfattade på svenska alternativt internationella standardiserade symboler. Under texten finns en ruta där anbudsgivaren kan ange om dessa krav accep� teras eller inte. Annat framgår inte än att Rehabshop har markerat att det absoluta kravet på dokumentation på svenska språket accepterats och att det också har lämnat infonnation om erbjudna produkter pä svenska i den skriftliga information som har bilagts anbudet. Med hänsyn härtill f'ar Rehabshop anse s uppfylla de i förfrågningsunderlaget ställda kravet avseende språk. Krav och komplettering av anbudet med avseende på brukarvikt Bolaget har giort gällande dels att Rehabshops anbud inte uppfyller kravet pä brukarvik.idelsattdetförtydligandesomregionenharbegärtfrånRehabshop står i strid med bestämmelserna i LOU, I fö rfr å gn i n g s u n d e r l a g e t s F u n kt i o n el l a kr a v , p u nk t e n Q . 1 , 1 0 , a n g e s fö l ­ jande.Brukarviktminst100kgisb. 45cmellernärmastestorlek, brukar­ vikt 125 kg i sb. 47 cm eller narmasre storlek. Leverantören ska här dels ange om dynorna uppfyller kraven och dels ange ma,,:: brukarvikt. Den upphandlande myndigheten far begära att ett anbud eller en ansökan förtydligas eller kompletteras, om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Ett förtydligande eller en komplettering får inte leda till att armat än marginella sakuppgifter tillförs ett anbud eller en ansökan. Det åligget upphandlande myndigheter att behandla leverantörer på ert likvärdigt sätt utan risk för särbehandling. l förarbetena till LOU 15. ,.;UL.2010 11:46 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IH. 2791 Sida 10 DOM 13466--10 E S. 11/13 I GÖTEBORG Avdelning 1 uttalas att möjligheten att begära komplettering av anbud ska användas restriktivt av myndigheten (se prop. 2006/07:128 s. 377). Rehabshopharisittanbudangettattdynanklararenbrukarviktomcirka 120 kg samt svarat ja på att dynan uppfyller ställt krav, Mot den bakgrunden anser förval.tningsrätten att regionens begäran om förtydligande avseende bru­ karvikt endast utgör ett förtydligande av en sedan tidigare angiven uppgift i anbudet och inte att anbudet tillförts nya uppgifter, Regionen kan därför inte genom sin begäran anses ha särbehandlat Rehabshop på sätt att det strider mot likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten anser också att uppgifterna om brukarvikt om cirka 120 kg) med dess förtydligande, innebfu' att Rehabshop i sitt anbud far anses uppfylla kravetpåbrukarvikt. Otydligt förfragningsunderlag Bolaget gör även gällande att förfrågningsunderlaget varit otydligt, efter­ som det inte framgått hur de s.k. bör"kraven skulle komma att poängsättas vid utvärderingen av anbuden. Det är ett oeftergivligt krav att fötfrågningsunderlaget ska vara så klart och tydligt utfonuat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen, I förfrågningsunderlaget hm· regionen avseende Funktionsutvärdering, punkten Q.6 med tillhörande punkter, angett de bör-krav som bedöms v-id utvärderingen och vilken viktning de ges vid utvärderingen. I förfrågnings­ underlaget, Inbjudan till anbudsgivning, punkten 2.1 2.2 Utvärdering av anbud - utvärderingskriterier, anges att 1---5 poäng kommer att ges per krav vid produk.1Utvärderingen. Regionen har u11der respektive bör-krav även �� Jll "Li''1 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 NR.2791 S. 12/13 Sida 11 13466·1OE .I•• , I'J "·46 •• • DOM angett de underkriterier som kommer att tillmätas betydelse vid utvärde­ ringen. Vad bolaget anför utgör därför inte skäl för annan bedömning än att anbudsgivarna på ett tillfredsställande sätt kunnat utläsa och förstå hur ett konkmTenskraftigt och ändamålsenligt anbud ska formuleras. Förfarandet kan där.for inte anses stå i strid .med kraven på fö1utsebarhet, transparens och. likabehandling. Sammanfattning Sammanfattningsvis har bolaget därmed inte visat att upphandlingen hat innehållit sådana brister att det finns skäl att ingripa mot den, Bolagets an­ sökan om överprövning ska därför avslås, c�:: :s::== Olle Holmstedt HURMANÖVERKLA.GAR,sebilaga1 (DV3109/lBLOU) Chefsrådman Föredragande har varit Henny Johansson, 1� .JLL n°•1' ···4' ',)''LVJ '\; �!R. ), SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND 2791 ., 1J"//13' Den sotn vill övetklaga förvaltnings1:ättens beslut ska skti"Vll. till Kammaniitten i Götebo:r:g. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö:tvaltningsrätten, Överldagandet ska ha kommit in till förvaltningsriitten inoru. tte veckor från den dag då lclaganden fick dcl av beslutet. Tiden för överk.l¾o-andet föt offentligpart räknas emelle.t.iid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fö1: överklagandet infallet på lördag, söndag elle:r: helg&g, midsommarafton, julafton eller nyårsafton täcker det att skrivelsen komtne:t in nästa vardag. För att ett övetltlaga.nde ska kunna tas u.pp i ka1ntnattåtwl fo;i:d:J;as att p:rövningstillstand meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt föt ledning av rättstillä.tnpcingen att Ö'9'e.tlcl::i.gandetprövas, anledning förekommer till -ändring i det slut vartill fötvaltrringsrätten kommit eller det annars finns synne.d:iga skäl !ltt pröva. övetltlagandet. Om ptövnirtgstillstånd inte meddelas ståt fötv'altnio.gsrii.tcens beslm: fast Det är diirfot: viktigt att det klatt och tydligt fratngåt av öve.rklagandet till katn.tnarriitten varföt man anser att prövningstillstålld bfä- meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla L den klagandes nrunn, pei:sonnumme.:i:, yrke, postadtess och telefonnummer. Dessutom ska adt:ess och telefo:nnummer till atbetsplau,en och eventuell annan plats dål: khlganden kan nås för clelgiwng Hit,mas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet, Om någon p erson- ellet adtessuppgift ändxas ät det 'Viktigt att ar.unfilan snarast görs till karntna.rtätten, 2. det beslut so:tn överklagas med uppgift 3. om förvaltnings:tätteos namn, :målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden a.nge:t till stöd för begäran om p1:övningstillstånd, 5. den ändring av förvaltrringsrätten$ beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill abe.topa och vad han/hon vill st:y.tka med varje särskilt bevis. Skrivelsenskav:u:aundetteclcnadav klaganden eller hans ombud. Adtessen till förvaltningsrätten framgåt av beslutet. Om klaganden anlltai: ombud ska denne sända in fullmrutt i otigmal samt uppge sitt nato.n, a&ess och telefonnummer. Om någon person- elle:i: a&essuppgift ändtas� ska Ni utan &öjsmål anmäla änd.tlogen till kam.mattätten. I mfil om övetprövaing enli lagen (2007:1091) om offentlig upphandling elle:i: lagen (2007:'1092) om upphandling inom områdena vatten, ene.i:gi, transporter och posttjänste.t f'ar avw slutas inrutn tiden föt övetltlagande av rättens dom elle.t beslut har löpt ut I de flesta fall far a11't�l slutas när tio dagat har gått från det att :rätten avgjort målet elle:t upphävt ett interimistiskt beslut I -vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett öve:rklagande av :tättens avgörande får inte prö'j)'as sedan avtal hat sluti.t:s. Fullständig ioJonnacion finns i 1.6 kapitlet i de ovan angivna �oatt'la, BehöYer Ni fler upplysning.t;i; om hur man överklagru: kan Ni v-ända Er till förvaltnings:tätten. DV 3109/1B LOU gt