LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN Föredraganden: C. Andersson SÖKANDE DOM 2010-02-03 Meddelad i Luleå Mål nr 2415-09E Rotel 1 Sida l(ll) JOB Reklambyrå AB, 556582-3407 Box 264 971 08 Luleå MOTPART Luleå kommun 971 85 Luleå SAKEN Överprövning enligt lagen(2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten bifaller JOBs ansökan och upphäver tilldelningsbeskedet daterat den 30 november 2009 samt förordnar att Luleå kommuns upphandling avseende Marknadsbyrå(jänster skall göras om. BAKGRUND Luleå kommun(kommunen) har genomfö1i en öppen upphandling enligt LOU avseende Marknadsbyrå(jänster. Av tilldelningsbesked den 30 november 2009 framgår att kommunen antagit Vinter reklambyrå i Luleå AB som leverantör. JOB Reklambyrå AB(JOB) har hos länsrätten ansökt om överprövning av upphandlingen. I beslut den 8 december 2009 har länsrätten förordnat att aktuell upphandling inte får avslutas innan länsrätten beslutat något annat. Dok.Id 64497 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 2 2415-09E YRKANDEN M.M. JOB JOB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten skall besluta att upphandlingen skall göras om samt anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Upphandlingen har två väsentliga brister. För det första var förfrågningsunderlaget ofullständigt och gav inte anbudsgivarna sam­ ma förutsättningar. För det andra har utvärderingen av ideskisserna inte gjorts enligt den modell som anges i underlaget. Mot bakgrund av de brister som finns i förfrågningsunderlaget och informationen till anbudsgi­ varna samt de fördelar som en av anbudsgivarna haft bör länsrätten ålägga Luleå kommun att göra om upphandlingen. Upphandlingen är också upplagd såsom en tävling där anbudsgivarnas kompetens och ideer bedöms av en "jury". I viktningen bedöms 30 % på pris, 35 % på kvalite och 35 % på ideskiss vilket innebär att tilldelningsbe­ slutet i huvudsak grundas på subjektiva värderingar. På grund härav är be­ stämmelserna för projekttävlingar synnerligen tillämpliga. Enligt LOU kap. 14 om projekttävlingar på tjänsteområdet, ska utvärderingen göras av en jury där minst en tredjedel av ledamöterna har motsvarande kompetens som ställs på anbudsgivarna. Enligt svar 13 har bedömningen gjorts av kommunledningsförvaltningens ledningsgrupp bestående av kommunchef och kontorschefer. I förfrågningsunderlaget hänvisas till "den varumärkesresa som Luleå in­ ledde för ett antal år sedan" och som upphandlingen syftar till att fortsätta. Bilagorna Vision 2050 och Språkhandboken är grundläggande policydo­ kument, men för uppdraget saknades väsentlig dokumentation av gällande marknadsstrategi, varumärkesplattform och grafisk profil. Eftersom en annan reklambyrå arbetat fortlöpande med uppdraget bad JOB att få dessa dokument och ett klargörande om grundtanken var att bygga vidare på denna strategi och pågående aktiviteter. Svaret var att den strategiska in- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 2415-09E riktningen gäller tills vidare(frågor-svar 11), men att plattformen och pro­ filen inte fanns dokumenterade(frågor-svar 17). Kommunen kompletterade då förfrågningsunderlaget med en grafisk profil och tillämpningar av kam­ panjen "Ett förnyat Luleå" samt förlängde svarstiden. En viktig förutsätt­ ning var alltså den kampanj och de aktiviteter som den andra reklambyrån arbetat med, men detta framgick inte av det urspnmgliga underlaget. I den fortsatta dialogen med anbudsgivarna(frågor-svar 18-19) är svaren delvis motsägelsefulla. Svaren och kompletteringarna visar att Luleå kommun inte hade grundläggande beslut och styrdokument på plats när upphand­ lingen startade och den strategiska plattform, som normalt är fundamentet i ett varumärkesbyggande, saknas fortfarande. Därmed var anbudsgivarna inte likställda. I dialogen med komm1men framkom att strategin, plattfor­ men och profilen inte fanns dokumenterade. Kommunen lät då Vinter re­ klambyrå upprätta en Visual Identity/Grafisk profil med olika enheter i kampanjen "Ett förnyat Luleå" som komplettering till förfrågningsunderla­ get. Dessutom förlängdes anbudstiden, vilket visar att kommunen ansåg att kampanjmaterialet var en viktig förutsättning. Eftersom Vinter reklambyrå arbetat med kampanjen i flera år utan anbudsupphandling och konkurrens hade den en särställning och avgörande fördelar jämfört med övriga an­ budsgivare. Bristen på fastställda styrdokument tyder på att kommunen inte haft en tillräckligt självständig roll som beställare. Förhållandet illu­ streras av att kommunen uppdrog till byrån att ta fram kompletteringar till förfrågningsunderlaget mitt under pågående upphandling. Tilldelningsbeslutet grundar sig på mycket små marginaler. Det skiljer endast 0,5 poäng mellan fyra av de fem anbuden och en hundradels poäng (0,01) mellan JOBs och vinnarens. Avtalet är av stor ekonomisk betydelse och sträcker sig över tre-fyra år. Utvärderingen avviker på en väsentlig punkt från vad som anges i punkt 1.6 i förfrågningsunderlaget. Där sägs att ideskisserna ska poängsättas i skalan 1-10 men utvärderingen har gjorts med ett relativt betygssystem där anbuden fått poängen 5, 6, 7, 8, 9, 10 NORRBOTTENS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2415-09E NORRBOTTENS LÄN eller O beroende på juryns omdömen. Juryn har inte rangordnat förslagen i skalan 1-10 utan i stället givit dem betygen; underkänd, godkänd, väl god­ känd etc. Betygen grundar sig på en poängindelning efter kriterier som inte redovisas i förfrågningsunderlaget. Om utvärderingen gjorts enligt under­ laget, där bästa anbud fått 10 poäng och övriga i fallande skala, kunde ut­ fallet ha blivit ett annat. Med fem anbud borde poängen fördelats; 10, 8, 6, 4, 2. Ideskissema skulle innehålla bestämda aktiviteter som prov på an­ budsgivamas förmåga och kompetens. Ett upplägg som innebar att ideerna måste anpassas till en färdig mall. Detta är troligen en av orsakerna till att juryn haft svårt att rangordna anbuden och gjort bedömningen efter en an­ nan betygsmodell. Upphandlingen uppfyller inte lagens krav på transpa­ rens och likabehandling. Kommunen Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunen har genomfört upphandlingen Marknadsbyrå�jänster enligt förfrågningsunderlaget. Det är inte frågan om en projekttävling enligt 14 kap. LOU, varför dessa bestämmelser inte har varit tillämpliga. Kommunen har tillhandahållit samtliga anbudsgivare samma förfrågnings­ underlag och förutsättningar för uppdraget. Av underlaget framgår att kommunens Vision 2050 är plattformen för utvecklings- och profilerings­ arbetet. Kommunen har under anbudstiden också svarat på frågor i denna del (t.ex. fråga 18-19) och åter angett att ideskisser ska förhålla sig till Vision 2050. Med anledning av de frågor och synpunkter som ställdes till kommunen under anbudstiden angående bristande information av grafisk profil valde kommunen emellertid att den 27 augusti 2009 komplettera underlaget med en bilaga innehållande grafisk profil, exempel på tidigare trycksaker och profilprogrammet "Ett förnyat Luleå". Samtidigt förlängdes även anbudstiden till den 30 september 2009. Detta gjordes för att det inte LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 5 2415-09E skulle uppfattas som att information undanhållits, men kompletteringarna har inte på något sätt varit behövliga för att kunna lämna anbud på uppdraget. Profilprogrammet "Ett förnyat Luleå" var redan genomfört in­ nan den nu aktuella upphandlingen inleddes. Påståendet att kommunen låtit Vinter reklambyrå upprätta handlingar mitt under upphandlingstiden för att ta fram kompletteringar till upphandlingen är helt befängt. Kommunen valde att komplettera underlaget med det material som finns när det gäller grafisk profil och trycksaker för att det inte skulle uppfattas som att materi­ al undanhållits. Det fanns även tillgängligt för alla på kommunens webbsi­ da. Däremot måste förstås kontaktuppgifter och annan färskvara ständigt uppdateras på webben för att informationen ska vara aktuell och korrekt. Syftet med den nu upphandlade \jänsten är att stärka varumärket Luleå kommun genom att i upphandlingen efterfråga nya ideer. Anbudsgivarna skulle därmed ha kunnat lämna anbud även utan att ha någon kännedom om vad "Ett förnyat Luleå" innehöll. Upphandlingen har utförts i enlighet med bestämmelserna i LOU. Det innebär bland annat att samtliga anbuds­ givare behandlats lika och i enlighet med principen om transparens. Av bilaga 1 till förfrågningsunderlaget "Verksamhetskrav och anbudsfor­ mulär gällande Marknadsföringstjänster" finns en detaljerad beskrivning av bedömningsgrunderna och utvärderingskriterierna vad gäller ideskiss och kvalitet. Dessa kriterier har också följts vid utvärderingen. Utvärde­ ringen präglas således av öppenhet och likabehandling. Den i förfrågnings­ underlagen angivna poängskalan 1-10 har använts. Att flera anbud fått samma poängvärde vad gäller vissa kriterier under "ideskiss" är inte mer märkligt än den självklarheten att angivande av samma pris skulle ha inne­ burit samma poäng när det gäller kategorin "pris". Resultatet av utvärde­ ringen skulle inte heller blivit förändrad även om poängen fördelats på det sätt JOB Reklambyrå förespråkar. Även om skillnaden mellan det vinnan­ de anbudet och JOB är liten har dock en vinnare kunnat särskiljas. De änd­ ringar av utvärderingen som JOB anser borde göras innebär enbart att LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM skillnaden mellan anbudsgivarna kommer att bli större och medför att det vinnande anbudet får en större marginal till tvåan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Av 4 kap. 1 § LOU framgår att vid offentlig upphandling skall öppet eller selektivt förfarande användas. Förhandlat förfarande med eller föregående annonsering får dock användas under de förutsättningar och på det sätt som anges i 2 - 9 §§. Av 8 kap. 9 § andra stycket LOU framgår att den upphandlande myndighe­ ten skall på begäran av en leverantör lämna ut kompletterande upplysning­ ar om förfrågningsunderlaget senast sex dagar före angiven sista dag för att komma in med anbud, under förutsättning att en sådan begäran har gjorts i god tid. Enligt 12 kap. 1 § LOU skall en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som im1ehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, skall myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, mi\jöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het skall i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 12 kap. 2 § LOU skall den upphandlande myndigheten ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt tred­ je stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kon­ trakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upp­ handlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbuds- Sida 6 2415-09E LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 7 2415-09E sökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interi­ mistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten skall besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. HANDLINGAR I MÅLET Förfrågningsunderlaget Förfrågningsunderlagets innehåll i vissa delar anges nedan i enlighet med förfrågningsunderlaget. 1. 6 Prövning av anbud - Prövning av anbud kommer att ske i två steg en­ ligt nedan: Steg 1 -Kvalificeringsfas -Följande uppgifter granskas: - Leverantörens ifyllda uppgifter i kommunens bilaga Leverantörsin­ formation, bilaga 4. - Leverantörens erläggande av allmänna avgifter. Leverantörer som har oreglerade skatteskulder kan komma att diskvalificeras. - Leverantören ska inneha F-skattsedel. - Att leverantören uppfyller kommunens ställda ska-krav. Steg 2 -Utvärderingsfas -I utvärderingsfasen utvärderas de anbud som gått vidare från kvalificeringsfasen. Prövning kommer att ske enligt princi­ pen "det ekonomiskt mest fördelaktiga" med hänsyn till nedan angivna kriterier, viktningsgrad anges inom parentes. - Ideskiss (35 %) - Kvalitet (35 %) Pris (30 %) Anbuden bedöms efter respektive kriterium vilka poängsätts i skalan 1-10. Erhållen poäng multipliceras sedan med angiven viktningsprocent. Ett an­ bud kan alltså få maximalt 10 poäng. Poängbedömningen av anbudens priser går till så att anbud med lägst pris får betyget tio multiplicerat med viktningen. Poängbedömningen av övriga anbudsgivares priser sker med utgångspunkt från lägsta pris enligt följande formel: Pp = prispoäng, x = lägsta pris, y = leverantörens pris, v = viktning .X Pp=-x l 0xv y Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 2415-09E Poängbedömningen av anbudens Ideskiss och Kvalitet går till så att an­ budsgivares svar i kommunens bilaga för Verksamhetskrav och anbuds­ formulär Del B poängsätts. Dessa kriterier beräknas enligt följande formel: K. = kvalitetspoäng, x = svarspoäng, y = max svarspoäng, v = viktning Bedömningen kommer att ske utifrån leverantörens skriftliga redogörelser i anbudet. Komplettering med frågor och svar Kommunen har den 9 september 2009 kompletterat med frågor och svar gällande aktuell upphandling, anges nedan i vissa delar. Fråga 11: Ska "ett förnyat Luleå" finnas kvar? Svar tillfråga 11: Varu­ märkesplattformen "Ett förnyat Luleå" beslutades under 2005 har varit och är den strategiska inriktningen för Luleå kommuns arbete nationellt, regi­ onalt och lokalt med varumärket Luleå. "Ett förnyat Luleå" kommer att finnas kvar till dess beslut fattas om annan inriktning. Fråga 17: Vi har fått den grafiska identiteten för "Ett förnyat Luleå" men den kommunikativa plattformen men målgrupper och annat saknas helt. Svar tillfråga 17: Arbetet med "Ett förnyat Luleå" saknar i dagsläget for­ mellt beslutad kommunikativ plattform. De utpekade målgrupper(9st) för Ett förnyat Luleå är; NORRBOTTENS LÄN X Kp =-xl0xv y - - - - Luleåborna(förnyelse, valmöjligheter, jobb, boende) Lokala 18-34 år(budskap: utveckla och förnya din stad) Externa 18-34 år(budskap: valmöjlighet, jobb, skola, barnomsorg, boende) Lokala B2B(business to business)(budskap: förnyelse, tillväxt) Externa B2B(budskap: förnyelse, tillväxtort, 18-34 år) Studenter(ni är viktiga, vi vill att ni stannar) Hemvändare Gobb, boende, miljö, skola, barnomsorg) Investerare(teknik, talang, tillväxtort) Besökare(budskap: handel, nöjen, upplevelser, konferenser/möten) Fråga 18: Vad menas med att "Ett förnyat Luleå" ska gälla tills beslut tas i annan riktning? Menar ni att ideskisser samt strategi SKA förhålla sig till "Ett förnyat Luleå" eller kan dessa ha en annan inriktning? Svar tillfråga I8: N�j, ideskisserna SKA förhålla sig till Vision 2050 och de mål som är uppsatta i punkten 1.5. Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 2415-09E Fråga 19: Hur menar ni att Vision 2050 och "Ett förnyat Luleå" komplet­ terar varandra när nu bägge dessa ska gälla? Svar tillfi·åga 19: Vision 2050 är Luleå kommuns övergripande vision/strategi, där "Ett förnyat Lu­ leå" har/är varit en del i att bygga upp varumärket Luleå. I dagsläget finns det inget beslut taget att "ett förnyat Luleå" ska läggas ned. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrättens prövning enligt LOU utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden framfört i målet finns anledning att vidta åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU. JOB har gjort gällande att kommunen använt sig av fel upphandlingsförfarande, att förfrågningsunderlaget var ofullständigt och gav inte anbudsgivarna samma förutsättningar, att kom­ munen inte hade tillräckligt med styrdokument när upphandlingen påbörja­ des och att trots komplettering av förfrågningsunderlaget föreligger fråge­ tecken. JOB har vidare gjort gällande att utvärderingen av ideskisserna avviker den från vad som sägs i förfrågningsunderlaget vad gäller poäng­ sättningen. Länsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som be­ stämmer hur förfrågningsunderlaget skall utformas och vilken utvärde­ ringsmodell den önskar använda i en upphandling, så länge det inte strider mot LOU eller de gemenskapsrättsliga grundprinciperna. Av transparens - och likabehandlingsprinciperna följer att den upphandlande myndighetens krav och utvärderingsmodell skall ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget skall kun­ na skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt an­ bud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag. I förevarande upphandling avseende Marknadsbyrå�jänster har kommunen i förfrågningsunderlaget angett att upphandlingen genomförs som Öppen NORRBOTTENS LÄN LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 10 2415-09E upphandling enligt LOU samt lämnat även ett förtydligande, öppen upp­ handling: Upphandling där alla leverantörer har rätt att delta. Deltagande leverantörer skall lämna skriftliga anbud. Länsrätten finner att JOB inte anfört något som visar att kommunens val av upphandlingsform utgör grund för åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU i detta avseende. Beträffande utvärderingen av ideskisser anges i kommunens förfrågnings­ underlag att poängbedömning av anbudens ideskiss beräknas efter formel där bedömningen kommer att ske utifrån leverantörens skriftliga redogö­ relser i anbudet, att ideskissen kommer att bedömas och poängsättas av ledningsgrupp och att poängsättningen anges i skalan 1 - 10 där 10 är den högst värderade poäng som kan erhållas. Länsrätten anser att såsom fram­ går av anbudsutvärderingen är poängen, vad gäller ideskiss, satta i enlighet med förfrågningsunderlaget. Att vid poängindelningen givits även omdö­ men i samband med poängsättning följer enligt länsrätten förfrågningsun­ derlaget. Länsrätten finner således att JOB inte beträffande utvärdering av ideskisser visat att kommunen brustit i upphandlingsförfarandet på så sätt att bestämmelserna i LOU frångåtts. När det gäller utformningen av förfrågningsunderlaget och likabehand­ lingsprincipen gör länsrätten följande bedömning. Det saknas detaljerade regler för hur ett förfrågningsunderlag skall vara utformat. Emellertid skall en upphandlande myndighet, behandla alla leverantörer på ett likvärdigt sätt. Detta följer av likabehandlingsprincipen, vilken im1ebär att upphand­ lingen inte otillbörligen skall gynna eller missgynna någon leverantör. Upphandlingskriterierna skall också vara formulerade på ett sådant sätt att alla anbudsgivare kan tolka kriterierna lika. Detta följer av transparens­ principen och innebär främst en skyldighet för den upphandlande myndig­ heten att utforma förfrågningsunderlaget och lämna information på sådant sätt att alla leverantörer får tillgång till samma information. EG-rättsliga principerna gäller under hela förfarandet och tar även hänsyn till potentiel- LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM Sida 11 2415-09E la anbudsgivare som valt att inte lämna något anbud. Av detta fö�jer att förfrågningsunderlaget skall vara upprättat på ett uttömmande sätt när upp­ handlingen påbörjas och får därefter inte ändras Gfr EG-domstolens dom i mål C-278/01, kommissionen mot Spanien). Den upphandlande myndighe­ ten har däremot, på begäran av anbudsgivare, möjlighet att lämna ut kom­ pletterande upplysningar. Detta i syfte att förtydliga förfrågningsunderla­ get, men endast under förutsättning att de grundläggande principerna inte frångås. Enligt länsrättens mening framgår det av förfrågningsunderlaget i föreva­ rande upphandling inte tillräckligt tydligt förutsättningarna för uppdraget, särskilt vad gäller dokumentationen av kampanjen 'Ett förnyat Luleå". Därtill kommer att den komplettering som kommunen den 9 september 2009 lämnat till anbudsgivarna enligt länsrättens mening med särskilt be­ aktande svaren på vissa frågor kan tolkas som delvis ändrade förutsättning­ ar för anbud. Länsrätten anser således att kommunen i förfrågningsunder­ laget inte redovisat ett tillräckligt underlag för anbudsgivningen och att kompletteringen den 9 september 2009 inte varit av den karaktär som avses i 8 kap. 9 § LOU. Länsrätten bedömer därmed att kommunen i denna del har brutit mot principerna om likabehandling och transparens. Länsrätten anser att JOB till följd av kommunens upphandlingsförfarande har lidit eller kunnat komma att lida skada. Förutsättningarna för åtgärd med stöd av 16 kap. 2 § föreligger därmed. De konstaterade bristerna får anses ha påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Läns­ rätten finner därför att upphandlingen skall göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR se bilaga(DV 3109/1C) cl'- CQ,��--- R Hirvelä 0 � 0 i:,. 0 0 tillstånd bör meddelas. SVERIGES D. O. . M. S. TOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. ( Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill läns.rätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till (·..:: kammarrätten varför man anser att prövnings­ www.domstol.se ..........