FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Rättelse/komplettering Dom, 2012-02-20 Rättelse, 2012-02-21 Beslutat av: rådmannen Carl-Gustaf Juhlin Rättat enligt 32 § FPL. Rätt datum för dom ska vara 2012-02-20. IMål nr 4460-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredragande: Jan Käll SÖKANDE DOM 2012-02-1'2 Meddelad i Växjö Sida 1 (5) Alfa Kommun & Landsting AB, 556549-2807 Dockplatsen 1 211 19 Malmö Ombud: Advokat Jerker Alm Advokatfirman Vinge KB Box 1064 251 10 Helsingborg MOTPART Karlskrona kommun Upphandlingsenheten Serviceförvaltningen 371 83 Karlskrona Ombud: Per Mortensen Karlskrona kommun Upphandlingsenheten 371 83 Karlskrona SAKEN Begäran om överprövning av upphandling enligt lagen om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. DokJd 44314 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-2.55 02 E-post: forvaltningsratteniva�jo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4460-11 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Karlskrona kommun beslutade avseende verksamhetssystem för handi­ kapp- och äldreomsorg att anta det anbud som lämnats in av Logica Sve­ rige AB. Alfa Kommun & Landsting AB (bolaget) yrkar i första hand att forvalt­ ningsrätten fastställer att bolagets anbud är kravuppfyllande och förordnar om rättelse i form av ny utvärdering vid vilken bolagets anbud ska beaktas. I andra hand yrkas, för det fall att bolagets anbud inte anses kravuppfyl­ lande, att förvaltningsrätten förordnar om att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Bolagets anbud är kravuppfyllande. Det skulle vara i direkt strid med likabehandlingsprincipen att kräva att samtliga funktioner är fiirdigutvecklade vid tidpunkten för anbuds avgivande. Om en anbudsgivare kan göra sannolikt att funktionen är färdigutvecklad vid leveranstidpunkten - som enligt avtalsvillkoren senast är vid starten av kvartal 4 år 2012 - så kan den upphandlande myndigheten inte förkasta anbudet. Bolaget har gjort sannolikt att det kommer att ha ett färdigt sy­ stem i enlighet med vad som rätteligen kan krävas. Redan nu eller inom kort är 56 % av de obligatoriska kraven där kommunen anser brist före­ ligga uppfyllda. När det gäller det vinnande bolaget Logicas anbud så är det inte kravuppfyllande. Logica har avseende krav 61 och 70 i kravspeci­ fikationen uppgett att de funktioner som där efterfrågas kommer att vara färdiga för leverans under 2012. För det fall att bolagets anbud inte skulle anses vara kravuppfyllande kan i konsekvens härmed inte heller Logicas anbud vara kravuppfyllande, Vidare uppfyller inte heller Logica ska­ kraven 10, 11, 12 och 16 i förfrågningsunderlaget. Logica har inte heller, vilket är ett ska-krav, oreserverat accepterat de obligatoriska avtalsvillko­ ren utan har fört fram kompletteringar som helt avviker från de obligato­ riska avtalsvillkoren. Kommunen skulle således vid en korrekt hantering ha förkastat Logicas anbud. Karlskrona kommun anser att ansökningen ska avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4460-11 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 1 6 kap 5 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att den far avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphand­ lande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1t att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada. Av utredningen framgår att den akh1ella upphandlingen är en s.k. selektiv upphandling och att den har genomförts i två steg, där det första steget ut­ gjordes av kvalificering och det andra steget av utvärdering. Bolaget har i kvalificeringsdelen uppgett att samtliga ska-krav varit uppfyllda. Det har dock, i samband med utvärderingsdelen, visat sig att bolagets anbud brister i 94 stycken av de uppställda ska-kraven. Bolaget har häremot invänt att det inte kan krävas att samtliga programfunktioner ska vara färdigutveck­ lade vid tidpunkten för anbudets avgivande samt att bolaget redan i dagslä­ get uppfyller 56 % av de obligatoriska kraven där brist ansetts föreligga. Förvaltningsrättens gör därvid följande bedömning. Även om det inte kan krävas av bolaget att samtliga funktioner var färdig­ utvecklade vid tidpunkten för anbudets avgivande så måste emellertid bo­ laget kunna göra sannolikt att bolaget vid leveranstillfället kommer att kunna leverera ett funktionsdugligt system. Enligt förvaltningsrättens upp­ fattning ankommer det inledningsvis på kommunen att pröva och bedöma om det av bolaget offererade systemet skulle äga funktionalitet i drift vid leverenstillfället. Vid utvärderingen framkom att de påvisade bristerna i 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4460-11 I VÄXJÖ bolagets system i ett flertal fall hänförde sig till sådana krav som lagstift­ ningen ställer på dylika system. Mot bakgrund härav, samt det faktum att bolaget självt uppgett att det i dagsläget endast uppfyller dryga hälften av de påvisade bristerna samt att systemet enligt avtalsvillkoren ska börja le­ vereras i mars 2012, kan bolaget inte anses ha gjort sannolikt att det vid leveranstillfället skulle kunna leverera ett på alla sätt funktionsdugligt sy­ stem. Kommunen har således haft fog för sitt beslut att inte ta med bolagets anbud i den slutliga utvärderingen av de inkomna anbuden. Vad det gäller frågan huruvida Logicas anbud är kravuppfyllande så fram­ går det av utredningen avseende krav 61 och 70 i kravspecifikationen att Logica angett att dessa funktioner kommer att levereras under 2012. Såd­ ana förbehåll har också varit möjliga att göra, och i konsekvens med vad som ovan anförts om att en upphandlande myndighet vid tidpunkten för anbuds avgivande inte kan kräva att samtliga funktioner ska vara färdigut­ vecklade samt att det i förevarande fall endast är fråga om två stycken funktioner far Logica anses ha gjort sannolikt att de vid leverans kommer att kunna uppfylla kraven. Logicas anbud är således kravuppfyllande i dessa delar. När det så gäller förfrågningsunderlagets anbudskrav 10, 11 och 12 så kan det inte av vad bolaget anfört anses visat att Logicas anbud skulle stå i strid med dessa. Vad bolaget anfört angående krav 1 6 om att det endast ska redovisas ett timpris för konsulter. Något sådan specifikat­ ion kan emellertid enligt förvaltningsrättens mening inte utläsas ur aktuella anbudskravet. Vad slutligen angår det bolaget anfö1t om att Logica inte oreserverat antagit de obligatoriska avtalsvillkoren så framgår det av ut­ redningen att de kompletterande avtalsvillkor som Logica bifogat sitt an­ bud endast utgör förslag till komplettering. Därtill har Logica uppgett att de accepterar de av kommunen uppställda avtalsvillkoren. Därmed kan det heller inte i den delen anses visat att Logicas anbud skulle stå i strid med de i förfrågningsunderlaget uppställda kraven. FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4460-11 I VÄXJÖ Sammanfattningsvis har upphandlingen inte skett i strid med de grundläg­ gande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Inte heller kan bolaget, då dess anbud rätteligen uteslutits från utvärderingen, ansetts ha lidit skada. Bolagets an­ sökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 ( DV 3109-l D-LOU) 5 \I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överl