FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Lars Överström SÖKANDE DOM 2016-12-21 Meddelad i Karlstad Mål nr 4303-16 Sida 1 (4) Rett Bemanning Sverige AB, 556998-1185 Ekonomikompetens Box 364 651 09 Karlstad MOTPART KONKURRENSVERKET 2015 -12- 2 2 Avd Dnr KSnr ( ( Region Örebro län, Upphandlingsavdelningen Box 1613 701 16 Örebro SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Aktbll Förvaltningsrätten avslår Rett Bemanning Sverige AB:s ansökan om över­ prövning. ( ( Dok.Id 169874 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon 054-14 85 00 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se BAKGRUND,PARTERNAS TALAN r' 054-14 85 30 Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 ( Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4303-16 Region Örebro län (Regionen) har genomfört en upphandling benämnd "Bemanningstjänster hyrläkare primärvård". Rett Bemanning Sverige AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse på så sätt att Bolaget antas som leverantör och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bland annat följande. Bolaget är ännu inte kvalitetscertifierat, men arbetar i enlighet med de rikt­ linjer som definieras i ISO 9004 som är en del av ISO 9000-serien, och den standard som ger vägledning till hur organisationer på bästa sätt kan gå till­ väga för att uppfylla kraven i standarden för kvalitetsledning och styrning så att ledningssystemet når avsedd nytta i verksamheten. Bolaget har under en lång tid levererat läkare till landsting samt både de större ledande privata aktörerna samt till enskilda mindre privata aktörer inom hälsosektorn och har idag mellan 15 och 20 leveransavtal med dessa aktörer, däribland Reg­ ionen avseende psykiatri. Bolaget har flera läkare med lång tjänstgöring där uppdragen flera gånger förlängts. Bolaget är en av de ledande leverantörerna i branschen av läkare inom de berörda specialiteterna och har ett grundmurat rykte som en seriös leverantör och ett företag med kvalitetssäkrade proces­ ser. Anbudsprocessens syfte var att ge landstingen möjlighet att finna pro­ fessionella aktörer samt naturligtvis att se till att mindre seriösa leverantörer inte blev antagna. Efter att Bolaget tagit del av tilldelningsbeskedet har Bo­ laget haft kontakt med ansvariga upphandlare. Av deras svar framgick bl.a. att "Det har varit ett krav i upphandlingen att vara certifierad av tredje part, för att på så sätt säkerställa att angivet kvalitetsledningssystem löpande ut­ värderas av en utomstående" samt "vår bedömning är gjord just utifrån det material som du angivit och där framgår det tyvärr inget som styrker att kra­ vet uppfylls. Vi står därmed fast vid vårt förstnämnda svar om att det varit ett krav i upphandlingen att vara certifierad av tredje part, för att på så sätt säkerställa att angivet kvalitetsledningssystem löpande utvärderas av en ut­ omstående. Detta har även framgått under frågor och svar under annonse- I KARLSTAD (- ( ( ringstiden". Bolaget har till Regionen framfört att det blivit både konfunde­ rat och besviket. Som Bolaget förstår det har det uppfyllt samtliga krav föru­ tom "Kvalitetsledningsstandarder" och att här måste det ha blivit ett miss­ tag. Bolaget arbetar efter ISO 9000-standard samt har bifogad bilaga som visar detta. Bolaget har fullständiga rutiner med Kvalitetspolicy, Grundläg­ gande värderingar och Ledningssystem för kvalitet och säkerhet i Bolagets arbete. Staff Up arbetar också i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter enligt SOSFS 2005:12 samt SOSFS 2006:11. Bolagets processer är fram­ tagna i samarbete med "något oberoende certifieringsorgan". De ska utvär­ deras kontinuerligt av dels Bolagets revisor, dels av externa certifierings­ konsulter. De gör förberedande arbete inför ISO 9001 och IS014001 samt för arbetsmiljö ISO 18001. De utför också miljöredovisning och periodiska besiktningar. Bolagets ambition är att under 2017 bli certifierat. Regionen motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Bolaget har inte lämnat anbud i upphandlingen. Det framgår inte av ansökan om över­ prövning på vilket sätt Bolaget skulle kunna föra StaffUp AB:s talan. Såvitt Regionen förstår gör inte Bolaget gällande att det lidit skada. Bolaget har tagit del av vad Regionen anfört. SKÄL FÖRAV GÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en le'+eran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphand­ lande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 3 4303-16 (- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4303-16 I KARLSTAD upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Aktuell ansökan om överprövning har gjorts av Rett Bemanning Sverige AB. Regionen har obestritt uppgett att något anbud inte lämnats av Rett Bemanning Sverige AB. Det bolag som Rett Bemanning Sverige AB för sin talan för synes avse att annat bolag (StaffUp AB) med ett annat organi­ sationsnummer. Rett Bemanning Sverige AB har inte ifrågasatt de krav som ställts i förfrågningsunderlaget, innebärande bland annat att man inte kunnat lämna ett konkurrenslaaftigt anbud på grund av olika orsaker, utan dess ta­ lan hänför sig till att inlämnat anbud av StaffUp AB borde ha antagits. Rett Bemanning Sverige AB har således inte visat att det lidit eller riskerat att lida skada varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). Hans-Erik( onasson HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandenka ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningsrillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se