FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-09-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 37651-10 Enhet 13 Sida 1 (14) Dok.Id 52389 Postadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se LUTAB Professor Sten Luthander Ingenjörsbyrå AB, 556097-6960 Ombud: Advokat Maria Lidbom/ jur.kand. Joel Gustafsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box74 201 20 Malmö MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1090) om offentlig upphandling - LOU DOMSKÄL 2010 ··09- 2 7 1. Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen avseende position 7 "stödsystem" får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att prövning av om inlämnade anbud ska tas upp till utvärdering ska ske med hänsyn till det i förfrågningsunderlaget ställda kravet på "ledning", som detta tolkas av förvaltningsrätten, nämligen att offererad konsult ska ha kompetens att ta huvudansvar för större grupp. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 19 augusti 2010 ska inte längre gälla. 2. Besöksadress Tegeluddsvägen I 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 11.5 76 Stockholm E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) har genomfört en upphandling av ramavtal för konsulttjänster inom flygområdet, dnr 353547-Al798587. Upphandlingen, som avser 8 positioner, har genomförts som en öppen upphandling. Enligt tilldelningsbeslut den 30 mars 2010 beslutade FMV att anta och teckna avtal med leverantörer enligt följande rangordning avseende position 7 "Stödsystem". 1. ÅF Infrastruktur AB 2. Milso AB 3. Actea Consulting AB LUTAB Professor Sten Luthander Ingenjörsbyrå AB (LUTAB) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att anbudsutvärderingen avseende position 7 "Stödsystem" görs om varvid anbudet från LUTAB tas upp till utvärdering. FMV bestrider bifall till ansökan. Till stöd för ansökan anför LUTAB sammanfattningsvis följande. I förfrågningsunderlaget framgår att FMV infordrat minst ett CV avseende position 7 "stödsystem". Det framgår även att samtliga offererade konsulter inte behöver uppfylla kompetensnivåbeslaivningen inom samtliga per position förekommande områden utan att det är tillräckligt att anbudsgivaren som helhet har kompetens inom samtliga områden för varje position. Av upphandlingsrapporten framgår att FMV ansett att LUTAB:s Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 Allmänna avdelningen anbud inte uppfyller skall-kravet vad gäller grundområdet "Grunddata och produktionssystem för geodata/flyginformation". Det går också att utläsa att det enbart är kravet på "ledning" som LUTAB inte anses uppfylla. Skall-kraven i en upphandling innebär bl.a. att anbudsgivarna ska kunna förutse vad som krävs för deltagande i en upphandling. LOU erbjuder inga möjligheter för upphandlande myndighet att justera ett i förfrågnings­ underlaget uppställt skall-krav. Ett anbud som uppfyller de i förfrågnings­ underlaget ställda skall-kraven kan inte förkastas och ska tas upp till utvärdering. Såsom skall-krav avseende position 7 "stödsystem" har angetts att anbudsgivaren ska uppfylla kompetensnivå fyra i kompetens­ nivåbeskrivningen. Det är enbart avseende begreppet "ledning" i kompe­ tensnivåbeskrivningen som LUTAB inte anses ha uppfyllt skall-laavet. LUTAB angav i anbudet att samtliga skall-krav avseende position 7 "stöd­ system" var uppfyllda. Tre konsulter har offererats, varvid framför allt Jouni Lundqvist har den kompetens som nu är föremål för prövning. LUTAB har även, i sitt svar på FMV:s begäran om komplettering, uttryckligen angett att samtliga offererade konsulter uppfyllde ställda skall­ krav. Härvid har LUTAB, bl.a. avseende Jouni Lundqvist, i komplette­ rande CV, angett exempel på erfarenhet jämte referens från ledningsarbete. Här ska noteras att kravet på ledning, såsom det är formulerat i förfråg­ ningstmderlaget, enbart anger att konsulten ska kunna ta huvudansvaret för en större grupp. Något krav på redovisning av erfarenhet eller liknande uppställs inte avseende nivå fyra. Att FMV i sin begäran om komplettering gett uttryck för att anbudsgivare skulle inkomma med en tydlig beskrivning av uppdrag/arbetsuppgifter står således inte i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget. Skall-kravet avseende "ledning" har varit begränsat på så sätt att anbudsgivarna har haft att bekräfta att kompetens att leda en större grupp funnits. Något krav på redovisad erfarenhet har inte uppställts i förfrågningsunderlaget. FMV har genom sin komplettering justerat kravet avseende ledning av större respektive mindre grupp. På I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 Allmänna avdelningen samma sätt som upphandlande myndighet inte kan frånfalla ett i förfråg­ ningsunderlaget uppställt skall-krav saknas möjlighet för upphandlande myndighet att på annat sätt utöka eller förändra ett skall-krav. Det är skall­ kravet som angetts i förfrågningsunderlaget som ska utvärderas. LUTAB:s anbud uppfyller samtliga i förfrågningsunderlaget ställda skall­ krav. Av denna anledning skulle LUTAB:s anbud inte ha förkastats utan tagits upp till anbudsprövning. Upphandlingen har genomförts i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 kap. LOU och gemenskapsrätten. Till följd av att FMV förkastat LUTAB:s anbud, trots att detta uppfyllt samtliga skall-krav, har LUTAB lidit eller riskerar att lida skada. FMV anför i huvudsak följande som grund för sitt bestridande. I förfrågningsunderlaget redovisades en beskrivning av FMV:s modell för kompetensklassning av konsulter. Såvitt nu är i fråga har en bedömning förvisso gjorts av nivå fyra men hela modellen måste beaktas vid bedömningen av innebörden av varje nivå. Således ska modellen läsas i ett sammanhang varvid den beskriver olika nivåer och utvecklingssteg i en konsults kompetensprofil. Det som anges för en nivå tjänar som stöd för tolkningen av en amian nivå. På anbudsdagen hade elva anbud inkommit och samtliga anbud hade en generellt dålig beskrivning av kravuppfyllnad i konsulternas ev:n. FMV kunde därför inte göra en rättvis värdering av anbuden då bifogade ev:n var alltför bristfälliga. FMV begärde därför in komplettering av samtliga anbudsgivare i form av förtydliganden och FMV bad bl.a. om "en tydlig beskrivning av uppdrag/uppgift som inneburit ledning av en större grupp för kompetensnivå fyra respektive mindre grupp för kompetensnivå tre". Det bestrids att FMV utökat eller förändrat aktuellt skall-krav. Av det aktuella skall-kravet framgår tydligt att FMV kräver att konsulten ska ha en viss kompetensnivå. Det är inte rimligt att det skulle ha räckt med att I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 LUTAB bekräftade att konsulten hade aktuell kompetensnivå. En sådan inställning är inte heller förenlig med förfrågningsunderlagets krav. FMV har i förfrågningsunderlaget begärt in ev och angett att krav verifieras i ev. FMV har inget intresse av att få en belaäftelse på viss kompetensnivå om konsulten inte håller en sådan nivå. Det finns anledning att i detta sammanhang titta närmare på modellen för de olika kompetensnivåerna. För nivå tre kan särskilt noteras ". . . kan leda en mindre grupp" och för nivå fem "har stor vana och erfarenhet att verka i ledande befattning". För nivå fyra används inte motsvarande formulering men någon principiell skillnad i sak avses inte såvitt avser frågan om konsulten ska inneha viss erfarenhet och kompetens. Oaktat detta förhållande följer det av det grundläggande skall-kravet att konsulten ska besitta aktuell kompetens­ nivå. Även nivå fyra omfattas således av ett krav på erfarenhet och att konsulten har en kompetens motsvarande kraven för denna nivå. Detta synsätt får även stöd av att FMV i förfrågningsunderlaget tydligt angett att kravuppfyllnad kan komma att behöva verifieras med inlämnande av CV, vari t.ex. erfarenhet anges. FMV har således inte ändrat eller utökat ett skall-krav utan istället begärt verifiering av ett befintligt skall-krav. LUTAB:s offererade konsult uppfyller inte skall-kravet avseende ledar­ skap. Erfarenhet av att leda en grupp på fyra personer vid något tillfälle innebär inte att LUTAB visat att konsulten har kompetens och erfarenhet att ta huvudansvar för ledning av större grupp. Denna slutsats vinner stöd i allmänt språkbruk och vid en jämförelse av nivåerna tre och fem. Mindre brister i ett upphandlingsunderlag får godtas så länge de grund­ läggande EG-rättsliga principerna inte träds förnär. Även om det föreligger en viss oklarhet i formuleringen för nivå fyra i själva kompetensmodellen är förfrågningsunderlaget i övrigt och i sin helhet så tydligt att en normalt omsorgsfull och kompetent leverantör har kunnat förstå vad som avses med aktuellt skall-krav. Vare sig skall-kravets utformning eller begäran om förtydligande och verifiering har orsakat LUTAB skada eftersom aktuell I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 37651-10 konsult inte innehar en kompetensnivå i enlighet med det skall-krav som ställts. LUTAB anför i yttrande bl.a. följande. LUTAB har inte gjort gällande att förfrågningsunderlaget är otydligt. Ansökan om överprövning föranleds av att FMV ändrat aktuellt skall-krav och därmed utgått från förutsättningar som inte angetts i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget har varit tydligt och anbud har lämnats på de uppgifter som presenterats däri. Oaktat på vilket sätt aktuellt skall-krav ska tolkas uppfyller LUTAB:s offererade konsult kravet på ledningsförmåga motsvarande nivå fyra. Det är kraven i förfrågningsunderlaget som ska ligga till grund för prövning av huruvida LUTAB:s anbud uppfyllt samtliga uppställda skall-krav och inte det skall­ krav som FMV har utformat i sin begäran om komplettering. Ingen av nivåerna ett till fyra anger att offererad konsult ska intyga erfarenhet av ledningsarbete. Det enda krav som uppställs är att konsulten ska inneha denna färdighet. FMV har anfört att kravet på att anbudsgivarna skulle inge CV också innebar att anbudsgivarna haft att ange specifika beskrivningar avseende varje krav i kompetensprofilen. Detta går däremot inte att utläsa ur förfrågningsunderlaget och har därför inte utgjort ett skall­ krav. Inte heller av den CV-mall som anbudsgivarna haft att fylla i framgår att några tydliga beskrivningar efterfrågats. Den förfrågan som FMV ställt till LUTAB har inte varit i enlighet med förfrågningsunderlaget. LUTAB har, förutom att beslaiva erfarenheten för offererade konsulter, även angett referenser. Dessa referenser har kunnat styrka bl.a. att den offererade konsulten Jouni Lundqvist har förmåga att leda en större grupp. FMV har inte överhuvudtaget kontaktat angivna referenser för att verifiera de uppgifter som angetts i anbudet. Offererad konsult Jouni Lundqvist upp­ fyller, oaktat hur skall-kravet ska tolkas, skall-kravet avseende lednings­ förmåga. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FMV anför i yttrande bl.a. följande. LUTAB vitsordar att skall-kravet innebär att en viss konsult ska ha en viss kompetens. Det räcker inte att LUTAB bekräftar att konsulten innehar viss kompetens om så inte är fallet. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att kravuppfyllnad verifieras genom s.k. ev. Det utgör inte någon skyldighet för FMV att därutöver ta kontakt med referenser. Sådan kontakt utgör en möjlighet för FMV som kan utnyttjas om FMV är tveksamt i något avseende. Det torde närmast vara en självklarhet att förfrågningsunderlagets krav på verifiering av skall-kravet genom ev innebär att den av LUTAB påstådda kompetens­ nivån ska styrkas genom en beskrivning av bl.a. utbildning eller arbetslivs­ erfarenhet. Detta oaktat hur kravet för just nivå fyra är utformat. Komplet­ teringen innebar att FMV önskade ett förtydligande av tidigare lämnad ev såvitt avser erfarenhet. Enligt FMV:s bedömning står det klart att aktuell konsult inte uppfyller kravet för kompetensnivå fyra. UTREDNING I MÅLET I punkt 5.3 i FMV:s förfrågningsunderlag anges följande modell för kompetensklassning. Nivå 1 Kunskap Nyss genomförd utbildning. Erfarenhet Kortare arbetserfarenhet. Ledning Kräver arbetsledning. Självständighet Kan �jälvständigt utföra enklare uppgifter. Nivå2 Kunskap Har utbildning inom området, viss svårighetsgrad. Erfarenhet 1-3 års arbetserfarenhet inom området, har deltagit i eller utför liknande uppdrag. Ledning Kräver arbetsledning. Självständighet Kan självständigt utföra avgränsade arbetsuppgifter. Nivå 3 Kunskap Hög kompetens inom sitt område. Erfarenhet 4-8 års arbetserfarenhet inom området, är förebild för andra konsulter på lägre nivå. Har befunnit sig på nivå2 under minst2 år. Ledning Tar ansvar för delområde, kan leda en mindre grupp. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 Allmänna avdelningen I STOCKHOLM Självständighet Kan arbeta �jälvständigt. Nivå 4 Kunskap Hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom ett område. Erfarenhet Har deltagit i stora uppdrag inom olika områden och genomför uppdrag med mycket hög kvalitet, nivån uppnås normalt tidigast efter 9-12 år arbets- erfarenhet inom området. Har befunnit sig på nivå 3 under minst2 år. Ledning Tar huvudansvar för ledning av större grupp. Självständighet Mycket stor. Nivå5 Kunskap Kompetens av högsta rang, uppfattas som expert på marknaden. Erfarenhet Som nivå 4 men har befunnit sig på nivå 4 under minst 3 år. Ledning Har stor vana och erfarenhet att verka i ledande befattning. Självständighet Mycket stor. I punkt 10.1 i FMV:s förfrågningsunderlag anges att FMV kommer att anta det anbud som uppfyller villkoren i förfrågningsunderlaget och som är det mest ekonomiskt fördelaktiga med hänsyn till angivna kriterier. I punkt 10.1.1 i FMV:s förfrågningsunderlag anges bl.a. följande. Nedan angivna krav ska uppfyllas för att anbudet ska gå vidare till utvärdering av bör-krav och pris. Kraven är generella för positionerna och verifieras i CV. Civilingenjör eller på annat sätt förvärvat motsvarande kompetens inom respektive teknik- 01måde. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. Datorvana (MSOffice) Generella skall-krav, övriga skall- och bör..luav kan komma att verifieras av FMV genom kontroll av referenser samt genom intervju. Det åligger anbudsgivaren att kontrollera att referenspersoner är tillgängliga under V. 2-4 2010. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Samtliga skall-krav i anbudsinfordran måste vara uppfyllda. Offererade konsulters CV skall presenteras i en FMV CV-mall (bilaga 1). En konsult behöver inte uppfylla kompetensnivåbeskrivningen (se avsnitt 5.3) inom samtliga i teknikområdet förekommande områden. Anbudsgivaren ska ha kompetens inom alla områden. I punkt 10.1.2 i FMV:s förfrågningsunderlag anges följande specifika skall-krav vad avser position 7 "Stödsystem". - Skall ha kompetens motsvarande minst nivå 4 enl kompetensnivå­ beskrivningen inom teknikområdet stödsystem flygområdet (se avsnitt 5.1 pos 7). DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt andra punkten i övergångsbestämmelserna till lagen (2010:571) om ändring i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling gäller äldre bestämmelser på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 9 kap. 8 § andra stycket LOU anges att upphandlande myndighet får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletter handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I 16 kap. 2 § LOU, i dess lydelse före den 15 juli 2010, anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En ansökan om överprövning enligt LOU avser frågan om den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon amian bestämmelse i denna lag, samt om detta medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada. För det fall förvaltningsrätten finner att upphandlingen genomförts i strid med LOU och detta medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada ska domstolen förordna om rättelse alternativt att upphandlingen ska göras om. När det gäller valet mellan rättelse eller att upphandlingen ska göras om har Regeringsrätten i RÅ 2005 ref. 47 uttalat att prövande domstol har att, oavsett hur yrkandet utformats, välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas. I de fall bristen är att hänföra till det s.k. konkurrensuppsökande skedet finns dock inte möjlighet till rättelse utan upphandlingen ska i dessa fall göras om. Av Regeringsrättens avgörande i RÅ 2009 ref. 69 framgår att som huvud­ princip i mål om offentlig upphandling bör krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på. Förvaltningsrätten är således bunden av de omständigheter sökanden har lagt till gnmd för sin talan. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten är dock inte bunden av de yrkanden som framförts eller den ordning i vilken de uppställts. LUTAB yrkar att upphandlingen av position 7 "stödsystem" ska rättas på så vis att utvärderingen görs om varvid anbudet från LUTAB tas upp till utvärdering. Till grund för yrkandet anför LUTAB att det skall-krav avseende "ledning" som uppställts i förfrågningsunderlaget inte innebär ett krav på att offererad konsult ska ha erfarenhet av ledning av större grupp. LUTAB gör vidare gällande att FMV, genom att felaktigt förkasta och inte ta upp LUTAB:s anbud till utvärdering, har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, samt att LUTAB härigenom lidit eller riskerar att lida skada. Kammarrätten i Stockholm har i dom den 5 augusti 2010 ( mål nr 3481-10) återförvisat målet till förvaltningsrätten och anfört att LUTAB inte har gjort gällande att förfrågningsunderlaget varit otydligt och att en prövning av frågan om ingripande på den grunden därför inte ska göras. Frågan om det finns brister i förfrågningsunderlaget är således inte föremål för förvaltningsrättensprövningiförevarandemål. Rättenskaiställetta ställning till om FMV har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU genom att inte uppta LUTAB:s anbud avseende position 7 "Stödsystem" till utvärdering. Av FMV:s förfrågningsunderlag, vad avser position 7 "Stödsystem" kan utläsas att offererad konsult ska ha kompetens motsvarande minst nivå fyra i FMV:s kompetensnivåbeskrivning. I kompetensnivåbeskrivningen upp­ ställs bl.a. ett krav på "ledning". Under nivå fyra anges att offererad konsult ska ta huvudansvar för ledning av större grupp. Förvaltningsrätten har inledningsvis att ta ställning till om kravet på "ledning" enligt kompetensnivå fyra, och därmed det i förfrågningsunderlaget angivna I STOCKHOLM Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 skall-kravet, innebär att offererad konsult ska ha erfarenhet av ledning av större grupp. I förfrågningsunderlaget anges inte uttryckligen att offererad konsult ska ha erfarenhet av ledning av större grupp. Inte heller i någon av de lägre kompetensnivåerna (nivå ett till tre) anges att offererad konsult ska ha erfarenhet av ledning. Ett sådant krav anges däremot uttryckligen under nivå fem i kompetensnivåbeskrivningen. Förvaltningsrätten anser att de olika nivåerna i kompetensnivåbeskrivningen, vid tolkningen av nivåernas innebörd, måste relateras till varandra och läsas i ett sammanhang. Detta överensstämmer med FMV:s uppfattning om hur kompetensnivå­ beskrivningen ska tolkas. Mot bakgrund av att ett krav på vana och erfarenhet av ledning särskilt tas upp under kompetensnivå fem, anser förvaltningsrätten däremot, till skillnad från FMV, att ett sådant krav inte kan läsas in under kompetensnivå fyra. Formuleringen av kravet på "ledning" i kompetensnivå fyra i förfrågningsunderlaget leder istället till slutsatsen att det på denna nivå endast krävs att offererad konsult kan ta huvudansvar för ledning av en större grupp, d.v.s. har denna kompetens. Enligt rättens mening ställs däremot inget krav på att offererad konsult dessutom ska ha sådan erfarenhet. LUTAB hävdar att FMV:s begäran om komplettering den 18 februari 2010, som innebar att anbudsgivarna skulle lämna en tydlig beskrivning av uppdrag/arbetsuppgifter, inte överensstämmer med förfrågningsunderlaget. FMV gör å sin sida gällande att kravet på "ledning" som anges i kompetensnivå fyra innebär att offererad konsult ska ha kompetens och erfarenhet av att ta huvudansvar för ledning av större grupp. FMV anser inte att den begäran om komplettering som gjordes innebar någon förändring av det i förfrågningsunderlaget angivna skall-kravet, utan endast ett förtydligande av det skall-krav som redan ställts upp. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I förfrågningsunderlaget anges att generella skall-krav samt övriga skall­ och bör-krav kan komma att verifieras av FMV genom kontroll av referenser samt genom intervju. Det anges även att offererade konsulters ev ska presenteras i en FMV ev-mall. Förvaltningsrätten har i det föregående kommit fram till att det i förfrågningsunderlaget angivna skall­ kravet avseende "ledning" enligt kompetensnivå fyra innebär att offererad konsult ska kunna ta huvudansvar för ledning av större grupp. Det är därmed denna kompetens som, enlig förfrågningsunderlaget, ska styrkas genom ev och referenser. FMV har, sedan anbudstiden gått ut, uppmanat samtliga anbudsgivare att komplettera sina anbud och lämna en tydlig beskrivning av de uppdrag/arbetsuppgifter som inneburit ledning av en större grupp för kompetensnivå fyra respektive mindre grupp för kompetensnivå tre. Enligt förvaltningsrättens mening har FMV, genom att begära denna komplettering, bett anbudsgivarna att lämna uppgifter om den erfarenhet som offererade konsulter har. I förfrågningsunderlaget ställs dock varken krav på att offererade konsulter ska ha viss erfarenhet av ledning eller att anbudsgivama, genom beskrivning av uppdrag/arbetsuppgifter som innebär ledning av större grupp, ska styrka den erfarenhet som de offererade konsulterna har. Upphandlande myndighet får begära att förtydliganden eller komplet­ teringar av inlämnade anbud görs. Innebörden av begreppen förtydliga och komplettera ligger i själva begreppen. Att förtydliga eller komplettera något förutsätter att det redan finns uppgifter som kan förtydligas eller kompletteras. Det innebär att redan lämnade uppgifter konkretiseras. Då varken krav på erfarenhet ställts eller verifikationer avseende erfarenhet efterfrågats av FMV i förfrågningsunderlaget, kan FMV:s begäran om en tydlig beskrivning av uppdrag/arbetsuppgifter som inneburit ledning av en större grupp, inte anses innebära att redan lämnade uppgifter verifieras I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 37651-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen eller konkretiseras. FMV kan däimed inte anses ha begärt förtydligande eller komplettering av redan inlämnade anbud. Enligt rättens mening har FMV istället begärt in ny information för att verifiera krav som inte har uppställts i förfrågningsunderlaget. En upphandlande myndighet får i regel inte tillföra andra krav än de som anges i förfrågningsunderlaget. I och med att FMV har krävt att anbudsgivarna ska redovisa att offererade konsulter även har erfarenhet av "ledning" har FMV justerat det skall-krav som angetts i förfrågnings­ underlaget. Då FMV, vid bedömningen av LUTAB:s kvalifikationer, har frångått det i förfrågningsunderlaget uppställda skall-kravet på "ledning" och därmed inte tagit upp LUTAB:s anbud till utvärdering har FMV agerat i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Detta har med­ fört att LUTAB lidit eller kan komma att lida skada. Det finns därmed förutsättningar för ingripande. Det fel som således har begåtts kan inte anses ha påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede, utan istället det senare stadium i förfarandet, då anbud har lämnats och prövning av leverantörer och anbud ska göras. Skall-kraven måste värderas på samma sätt för samtliga anbudsgivare. Upphandlingen av position 7 "Stödsystem" ska därför rättas på så sätt att prövningen av vilka anbud som ska tas upp till utvärdering ska göras med hänsyn till det i förfrågnings­ underlaget uppställda skall-kravet på "ledning" med innebörden att offererad konsult ska ha kompetens att ta huvudansvar för ledning av en större grupp. Ansökan om överprövning ska bifallas i enlighet med det sagda. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA). �?/:? ,J ,/J deleine Benndorf Rådman / Föredragande har varit Sophia Häggmark Svensson. I � .L . L- -0 : : : 'R · �