FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida 1 (10) I FALUN Enhet 2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE 2015-08-05 1587-15 Meddelad i Falun KONKURRENSVERKET 2015 -08- 0 7 Nordic Gas Solutions AB, 556812-1296 Norrbackagatan 3 113 41 Stockholm Dnr Avd MOTPART KSnr Aktbll Gästrike Ekogas AB, 556036-0785 Ombud: Advokaten Lotten Blomkvist Ahlford Advokatbyrå AB Box 1111 751 41 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE förvaltningsrätten avslår Gästrike Ekogas AB:s yrkande om att Nordic Gas Solution AB:s ansökan om överprövning ska avvisas. Förvaltningsrätten avslår Nordic Gas-Solution AB:s ansökan om överpröv­ mng. Dok.Id 143650 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 I FALUN Enhet2 BAKGRUND Gästrike Ekogas AB (Ekogas) genomför en upphandling avseende leverans av en komplett LBG/LNG-backup som ska anslutas till befintlig tankstat­ ion för fordonsgas på Utmarksvägen (Sörby Urfjäll 37:2) i Gävle kommun. Upphandlingen, som i de administrativa föreskrifterna benämns "LBG/LNG-backup", genomrörs genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, trans­ porter och posttjänster (LUF). Ekogas beslutade den 13 april2015 att till­ dela Processkontroll GT kontraktet, vilket även omfattar fyra optioner (Fullserviceavtal, Förvärmning av BOG, Extra luftvärmd förångare samt ... Alternativ utformni.hg på Lagertank/Cistern). Anbudet från Nordic Gas Solution AB förkastades med motiveringen att ett skall-krav gällande platsbesök inte är uppfyllt (punkten 2.1, Bilaga 1). YRKANDEN M.M. Nordic Gas Solution AB (NGS) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att dess anbud ska utvärderas då Ekogas skäl för diskvalifice­ ring av anbudet inte är godtagbara. NGS yrkar i andra hand att anbudet från Processkontroll GT (Processkontroll) ska förkastas då det anbudet inte uppfyller vissa i ansökan närmare angivna obligatoriska krav. NGS yrkar vidare att förvaltningsrätten tar ställning till om utvärderingen har skett i enlighet med likabehandlingsprincipen och om Ekogas har utsatt NGS för otillåten diskriminering. Ekogas bestrider bifall till ansökan och yrkar för egen del att ansökan i första hand ska avvisas på den grunden att den är för sent inkommen samt avser fel part och i andra hand att ansökan ska avslås. Ekogas anför till stöd för sin inställning i korthet att upphandlingen har genomförts i enlig­ het med de grundläggande principerna och LUF. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 I FALUN Enhet2 SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Frågan om avvisning Vad först avser frågan om ansökan ska avvisas noterar förvaltningsrätten att Gävle Energi AB:s namn och kontaktuppgifter finns angivna i doku­ mentshuvudet i tilldelningsbeslutet daterat den 13 april 2015, vilket NGS bifogat sin ansökan. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det från NGS:s sida bekräftats att ansökan avser upphandlingen benämnd "LBG/LNG-backup", i vilken Ekogas meddelade beslut om tilldelning den 13 april2015. NGS:s ansökan om överprövning kom in till förvaltningsrät­ ten den 21 april 201_5 och har således.kommit in i rätt tid (16 kap. 11 § LUFjämförd med 16 kap. 1 § samma lag). Det finns därför inte skäl att avvisa ansökan, varför Ekogas yrkande ska avslås. Förutsättningar för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LUF gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad NGS anfört är visat att Ekogas har brutit mot någon av de_grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta medfört att NGS lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna i LUF innebär att upphandlande enheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om öm­ sesidigt erkännande o6h proportionalitet (1 kap. 24 § LUF). Ar anbudetfrån NGSfelaktigtförkastat? NGS gör gällande att Ekogas förkastande av dess anbud är diskrimine­ rande och står i strid-med bl.a. likabehandlingsprincipen och framför be­ träffande kravet på platsbesök (punkten 2.1, Bilaga 1) bl.a. följande. Det är Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 Enhet2 I FALUN relativt enkelt att mäta upp säk:erhetsavstånd och dessutom finns detaljerad information om layout i förfrågningsunderlaget (Bilaga 2) där det klart och tydligt anges att den i bilagan beskrivna layouten ska användas och att an­ nat kan medföra diskvalificering. NGS tog innan anbudstidens utgång kon­ takt med beställaren, men Ekogas avböjde att delta med en representant vid platsbesöket, varför NGS inte hade något annat val än att genomföra besö­ ket på egen hand. Den aktuella tidpunkten för platsbesöket låg inom an­ budstiden och förfrågningsunderlaget föreskriver inga krav eller begräns­ ningar om när besöket ska göras eller hur det ska anmälas. NGS:s repre­ sentant på platsen, Tony Knutsson, kontrollernde de platsspecifika förhål­ _ landena och det stämmer inte att dennes besök enbart avsåg en uppskatt­ ning av kostnaderna för markentreprenaden. Tony Knutsson deltog dess­ förinnan i en intern projektgenomgång med speciellt fokus på säk:erhetsav­ stånd och hade vid besöket tillgång till en layoutritning över anläggningen. Tony Knutsson har erforderliga kunskaper för sitt uppdrag och några kom­ petens- eller erfarenhetskrav hos representanten finns dessutom inte angi­ vet i förfrågningsunderlaget. Ekogas gör för sin del gällande att anbudet från NGS är rätteligen förkastat och framför bl.a. följande. Under den sista anbudsdagen, den 13 mars 2015, kontaktades Ekogas av NGS:s underentreprenör, Tony Knutsson, för att få göra ett platsbesök. Tony Knutsson uppgav då att besöket syftade till att göra en uppskattning av kostnaderna för markarbeten. Det framkom vidare att Tony Knutsson saknade kunskap rörande säkerhetsavstånd och att någon layout inte avsågs presenteras vid besöket. Till följd av detta och den sena förfrågan, fanns varken behov eller möjlighet för Ekogas att ställa en representant till förfogande. Det aktuella kravet, vilket i sig är tydligt utformat, är av stor betydelse för Ekogas och har uppställts mot bakgrund av att det är av högsta vikt att stadgade säk:erhetsavstånd uppfylls. NGS har, i likhet med övriga anbudsgivare, haft god tid på sig att kontakta och boka ett besök med representant från Ekogas. Av mailkorrespondens mel- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 Enhet 2 I FALUN lan Tony Knutsson och Ekogas framgår att den ritning som Tony Knutsson hade tillgänglig vid sitt besök endast utgör den översiktsritning som fanns tillgänglig i förfrågningsunderlaget. Tony Knutsson har även vid förnyad kontakt fram.hållit att syftet med besöket inte var att lämna de uppgifter som föreskrivs i förfrågningsunderlaget. Någon representant från NGS har således inte kontaktat Ekogas gällande platsbesök och NGS har inte heller på annat sätt efter Tony Knutssons uppgivna besök presenterat den efter­ frågade layoutritningen. Skall-kravet i punkten 2.1 i den tekniska beskriv­ ningen är därmed inte uppfyllt. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I förfrågningsunderlaget föreskrivs att anbudsgivaren ska genomföra ett besök på plats och presentera en layout som säkerställer att samtliga säker­ hetsavstånd enligt LNGA 2010 uppfylls. Vid besöket ska beställarens re­ presentant delta (punkten 2.1, Bilaga 1). Av utredningen i målet framgår att något platsbesök av NGS där represen­ tant från Ekogas deltagit inte har kommit till stånd. Någon layoutritning har således inte heller presenterats av NGS vid ett sådant besök.Enligt förvaltningsrättens mening ger den mailkorrespondens som Ekogas gett in och åberopat i målet stöd för uppfattningen att syftet med platsbesöket i första hand varit att göra en uppskattning av kostnaderna för kommande markarbeten. Den omständigheten att den person som kontaktade Ekogas inför besöket var densamme som avsågs utfora markarbetena i egenskap av underentreprenör till NGS, talar även för att besöket inte i första hand syf­ tat till att presentera den efterfrågade layouten. Enligt förvaltningsrätten har det inte framkommit några omständigheter som visar att Ekogas skulle ha försvårat NGS:s möjligheter att få till stånd det aktuella besöket inom anbudstiden eller att Ekogas härvidlag har agerat på ett sätt som står i strid med likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten gör mot den bakgrunden Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1587-15 I FALUN Enhet 2 bedömningen att NGS inte uppfyller kravet i punkten 2.1 i förfrågningsun­ derlaget och att Ekogas har därför haft fog för att förkasta anbudet på den grund som angetts. Ar anbudetfrån Processkontrollfelaktigt kvalificerat? NGS gör gällande att anbudet från Processkontroll inte uppfyller samtliga skall-krav och att anbudet därför borde ha förkastats. NGS anför i denna del bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget (Bilaga 1) föreskrivs ett gene­ rellt krav på att anläggningen ska vara helt automatiserad och konstruerad f ö r k 0 1 ; 1 t i n u e r l i g o c h o b e m a n n a d d r i ft - ( p unkt 2 .2 ) . N å g o t un d