FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-11-25 Allmänna avdelningen Meddelad i Sida 1 (5) Enhet 15 SÖKANDE Stockholm Mål n r 24588-13 Apper System AB, 556494-8148 Korsgatan 24 411 16 Göteborg MOTPART Stockholms stad Arbetsmarknadsförvaltningen, SFI Stockholm Box 10014 121 26 Stockholm Ombud: Stadsadvokat Eva Ahlholm Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -11- 2 5 Avd Dnr KSnr Aktbil' Förvaltnings.rätten avslår Apper System AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 420155 Postadress Bestlksadress Tegeluddsvägen l Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24588-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholms stad (staden) genomför en upphandling avseende inköp av administrationsverktyg för Centrum för samhällsorientering i Stockholms län, dnr. AMN 2013-0211-5.0. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut den 7 oktober 2013 framgår att en annan anbudsgivare än Apper System AB (bolaget) tilldelades kontrakt i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar, som det får förstås, att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas genom att utvärderingen görs om. Staden bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning. Bolaget har utvecklat grunderna för sin ansökan genom att anföra i huvudsak följande. I anbudsunderlaget och i tilldelningsbeslutet har staden ang_ivit att "en av Staden utsedd testperson" under maximalt 30 minuter på egen hand ska genomföra de operationer som angivits i kallelsen till demonstationen. Operationerna är väl beskrivna i kallelsen. Dessa genomfördes utan några som helst funktionsfel av bolagets representant inom den angivna tidsramen. Därefter skulle stadens testperson ta över och genomföra samma operationer efter en manual framtagen för ändamålet. Efter mindre än fem minuter frångick testpersonen den manual bolaget tagit fram och började göra på sitt egna sätt och diskutera med övriga hur produkten borde användas, eller hur vissa begrepp som bolaget benämner på ett sätt staden på ett annat. Efter en stunds knappande förklarade sig testpersonen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24588-13 Allmänna avdelningen nöjd och avbröt arbetet. Därefter avslutade stadens representanter mötet. YogaLogic AB (YongLogic AB, förvaltingsrättens anmärkning) vars anbud antagits av staden anger i sitt anbud "Södertälje Arbetslivskontor" som en av flera referenskunder. Bolaget noterar att stadens testperson är anställd som handläggare vid Södertälje kommun. En utvärdering av systemets användbarhet har inte genomförts på ett sät t som kan anses vara neutralt och oberoende. Staden har inte genomfört utvärderingen på ett kon-ekt sätt och är därför inte heller kompetent att göra en saklig och rättvisande bedömning av angivna funktioner och deras användbarhet. Vidare befann sig den av staden utsedda testpersonen vid tillfället i en jävsposition och kunde därmed inte heller genomföra en neutral granskning av respektive anbudsgivares produkter. Staden har utvecklat grunderna för sin talan genom att anföra i huvudsak följande. Utvärdering har skett i enlighet med i förfrågningsunderlaget angivna förutsättningar och det har inte förelegat jäv. Alla moment har bedömts och alla anbudsgivare har fått samma möjlighet att göra den aktuella presentationen. Det kan också understrykas att bedömningen inte bara baserades pä testpersonens del av presentationen, utan även den inledande delen, där anbudsgivaren själv hade 30 minuter pä sig att visa de olika transaktionerna, som finns beskrivna i inbjudan. Delen med testpersonen syftar till att bedömningsgruppen ska kunna bedöma användbarheten. Detta är viktigt inte minst eftersom många handläggare från Arbetsförmedlingen och övriga kommuner som ska använda systemet inte är några dataexpe11er. Oavsett detta så menar nämnden att bedömningsgruppen har lämplig kompetens. Det framgår inte närmare hur det skulle föreliggajäv med anledning av de omständigheter som bolaget har angivit. Nämnden menar att det inte skulle ha förelegat jäv även om en person i bedömningsgruppen hade varit anställd i Södertälje kommun. Hur I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 24588-13 som helst så stämmer inte uppgiften att någon i bedömningsgruppen har varit anställd i Södertälje kommun. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten, som grundas på vad sökanden har framfört i målet, utgör en kontroll av om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna och om det därför finns grund för åtgärder enligt LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klait och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU (jfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit, eller kan komma att lida, skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Bolaget har i sin ansökan invänt att utvärderingen inte skett på ett neutralt och oberoende sätt. Förv�ltningsrätten finner