LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN David Lindberg KLAGANDE DOM 2008-03-17 Meddelad i Karlstad Mål nr 239-08 Rotel 1 Sida 1 (5) Lyreco Sverige AB, 556303-6341 Box 501 564 28 Bankeryd MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling r7lf5illW'liflilll@11!ZW11iFl1:11?":m::wrrr FWfJ' ; KONKURRENS\.IERxifJ ·•I Ak1b!I Dok.Id 37982 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Lyreco Sverige AB (Lyreco) begär överprövning av Karlstads kommuns upphandling benämnd "Kontorsmaterial mm" och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har skett genom att utvärde­ ringsmodellen i tilldelningsbeslutet räknas om och i andra hand att upp­ handlingen skall göras om. Lyreco yrkar även att länsrätten interimistiskt förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats och anför bl.a. följande. I utvärderingen under punkt 2.1 står följande. "För kontorsmaterial/skolmaterial gäller att minst 120 positioner är offererade." Lyreco anser att detta innebär att man skall offerera 120 artiklar som deltar i utvärderingen med sitt egna pris. För att detta skall gälla laävs det att ar­ tiklarna uppfyller kraven enligt punkten 2.8 som lyder enligt följande. "En bedömning görs om de offererade produkterna är likvärdiga eller bättre kvalitetsmässigt jämfört med efterfrågade produkter angivna i prisspecifika­ tionen." Då tilldelningsbeslutet kom till Lyreco den 28 januari 2008 var utslaget att Svanströms vunnit upphandlingen tillsammans med Corporate Express. Lyreco hamnade på tredje plats. När det felaktiga antalet artiklar räknas bort från det totala antalet artiklar som Karlstads kommun laävde pris på (totalt 148 artiklar) visar det sig att AGE har av totalt 148 artiklar fått 106 artiklar godkända, Svanströms har av totalt 148 artiklar fått 116 artiklar godkända samt att Corporate Express har av totalt 148 artiklar fått Avd Dnr Doss 2008-03-18 N LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2008-03-17 119 artiklar godkända. Lyreco anser att AGE, Svanströms och Corporate Express ej lever upp till Skall kravet om att 120 positioner skall offereras Dessa bolag skall därför strykas i utvärderingen och Karlstads kommun skall göra en ny utvärdering. Utöver detta har Lyreco hittat ytterligare ett antal artiklar som enligt bolagets bedömning inte uppfyller kraven om lik­ värdig produkt. Karlstads kommun yrkar att länsrätten fastställer tilldelningsbeslutet och anför i svar bl.a. följande. Lyreco anför att kommunen vid utvärderingen av inkomna anbud begått felaktigheter avseende utvärderingen av kvalitet och sortimentsbredd. Förfrågningsunderlaget beskriver i detalj förutsätt­ ningarna för anbudsgivningen och hur utvärderingen skall gå till. Det efter­ frågade sortimentet består av standardiserade produkter som finns på mark­ naden i stor omfattning till varierande priser, kvalitet och utförande. Vid utvärderingen har följts förfrågningsunderlagets regler. I Lyrecos klagomål är dessa regler inte korrekt beskrivna. Följande regler är beslaivna i för­ frågningsunderlaget och har tillämpats vid utvärderingen av anbuden: 1. För att få sitt anbud utvärderat överhuvudtaget skall offereras minst 120 posi­ tioner av totalt 149 efterfrågade. Detta uppfyllde samtliga anbudsgivare. 2. Produkternas kvalitet bedömdes mot ställda krav och undersöktes om någon position ej besvarats i anbudet. För Lyrecos del gällde detta en position (nr 84) 3. Detta innebar att för position 84 åsattes ett jämförelsepris som var lika med det högsta priset av de från övriga anbudsgivare som offererat en godkänd produkt. Karlstads kommun vidhåller att utvärderingen skett rättvist och enligt den i förfrågningsunderlaget angivna metoden. Lyreco har vidare angivit att det finns några fel vid bedömningen av några enskilda produkter. Karlstads kommun medger att det finns några sådana påpekade fel. Dessa fel är marginella och påverkar inte utvärderingen så att Lyrecos tredje plats skulle förändras. Prisskillnaden mellan de antagna anbuden från Svanströms respektive Corporate Express och Lyreco är så stor att även om Sida 2 239-08 LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2008-03-17 Sida 3 239-08 en förnyad utvärdering skulle göras med beaktande av Lyrecos påpekande skulle slutresultatet inte förändras. Lyreco tillägger i genmäle bl.a. följande. Skall kravet på 120 offererade artiklar innebär enligt Lyreco att en artikel inte kan räknas som offererad om den inte blir godkänd. Enligt hur kommunen nu tolkar skall-kravet räcker det att offerera 120 artiklar. Om artikeln är godkänd eller inte läggs ingen aspekt på. Lyreco anser att det sätt kommunen nu definierar offererad artikel inte överensstämmer med praxis. Karlstads kommun skriver att de fel som gjorts är marginella och inte påverkar utvärderingen. Detta håller inte Lyreco med om eftersom de enligt bolagets sätt att se på saken inte borde gå vidare i utvärderingen. Länsrätten har den 4 februari 2008 beslutat att Karlstads kommun tills vida­ re inte får avsluta upphandlingen. DOMSKÄL Enligt 1 kap 4 § lagen (1992:1524) om offentlig upphandling (LOU), vilken är tillämplig på upphandlingar som påbörjats före den 1 januari 2008, skall upphandling göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Har den upphandlande enheten brntit mot 1 kap 4 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada skall länsrätten enligt 7 kap 2 § LOU besluta att upp­ handlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2008-03-17 Sida 4 239-08 Det är den upphandlande enheten som bestämmer vad som skall upphandlas och som därför också har stor frihet att bestämma de laav som skall ställas på anbuden. Den aktuella upphandlingen avser kontorsmateriel/ skolmateriel, kopie­ ringspapper, kuvert med småtryck och bild/småslöjd till förskola/skola. Lyreco har dock enbart överklagat upphandlingen i den del som avser kon­ torsmateriel/skolmateriel. I förfrågningsunderlaget, punkten 2.1, anges följande: 2.1 HELT ELLER DELAT ANBUD Anbud kan komma att antagas helt eller delat. För att komma med vid utvärderingen skall ett minsta antalet positioner offererats. För kontorsmaterial/skolmaterial gäller att minst 120 positio­ ner är offererade. Länsrätten gör följande bedömning. Av vad som framkommit av den upphandlande enhetens, Karlstads kom­ mun, förfrågningsunderlag finner länsrätten att punkten 2.1 inte kan tolkas på det sätt som Lyreco uppgett. Av förfrågningsunderlagets ordalydelse framgår det enligt länsrättens mening att en förutsättning för att komma med vid utvärderingen varit att minst 120 positioner har offererats. I detta har det inte funnit något krav på att 120 positioner senare skall vara god­ kända utan av ordalydelsen framgår att minst 120 positioner inledningsvis skall vara offererade för att anbudsgivaren skall ha möjlighet att gå vidare till utvärderingsfasen. Länsrätten instämmer således inte i Lyrecos uppfattning att Karlstads kommuns förfarande strider mot det förfrågningsunderlag som legat till grund för upphandlingen. Det har inte heller av de uppgifter som Lyreco i LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2008-03-17 Sida 5 239-08 övrigt anfört framkommit att de mindre felaktigheter i utvärderingen som Karlstads kommun gjort medfört att Lyreco lidit eller kan komma att lida skada. Lyrecos begäran om överprövning skall därför avslås i sin helhet. Länsrättens interimistiska beslut upphör i och med denna dom att gälla. DOMSLUT Länsrätten avslår Lyreco Sverige AB:s begäran om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lB). ����(\. Anders Osterlin