FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2011-01-18 Meddelad i Linköping Mål nr 10194-10 Rotel 4 ij Sida 1 (6) Dok.Id 35129 Postadress Box406 .581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Henrik Rapps Glas AB, 556688--3921 Husarvägen 37 590 72 Ljungsbro MOTPART Fjärde storstadsregionens kommunalförbund Upphandlingscenter 601 81 Nonköping SAKEN 20U -01- 1 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Henrik Rapps Glas AB:s ansökan. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-2.5 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 2 10194-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Fjärde storstadsregionens kommunalförbund (Upphandlingscenter) genom­ för en upphandling avseende ramavtal på glasmästeri�jänster, dnr UH-10- 94. Upphandlingen har genomfö1is genom ett öppet förfarande. Upphandlingscenter har den 10 december 2010 fattat tilldelningsbeslut där annan leverantör än Henrik Rapps Glas AB har antagits. Henrik Rapps Glas AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar, som det får förstås, att upphandlingen ska avbrytas och att intresserade glasmäs­ terier samlas med kommunrepresentant och diskuterar fram en gemensam timdebitering och gemensamma glaspriser. Därefter servar nännaste lig­ gande glasmästeri det rektorsmmådet. Upphandlingscenter yrkar att förvaltningsrätten lämnar bolagets talan utan bifall. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m. m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkärmande och propo1iionalitet iakttas. Av 12 kap. 1 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta an­ tingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphand­ lande myndigheten, eller FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 3 10194..10 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Enligt 12 kap. 3 § LOU får en upphandlande myndighet förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsställande svar. I 16 kap. 5 § LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Relevanta avsnitt i anbudsunderlaget 5.0 Priser Timdebitering Priset ska avse totalkostnad per timma och inkludera samtliga kostnader för arbetets utförande. (Arbetsledning, administration, sociala avgifter, semester­ ersättning, försäkringar, resor, etablering, handverktyg och mindre redskap, transport, måttagning, nyckelhämtning, städning efter utfö1i arbete m.m.) Vid övertidsarbete, beordrat av beställaren, debiteras utöver angivna ersätt­ ningar ett tillägg per övertidstimme enligt gällande kollektivavtal. Material Materialpriserna enligt nedan ska inkludera samtliga åtaganden i anbudsför­ frågan såsom frakt, emballage, lasttillbehör, expeditions-, fakturerings- eller andra avgifter. Hjälpmedel (tex. hyra av kranbil, skylift, ställning, etc.) debiteras enligt re­ dovisade nettofakturor med ett totalt tillägg på 6 %. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10194-10 I LINKÖPING 5.1 Prislista och anbudsutvärdering Det anbud som innehåller lägst utvärderingspris för respektive område, kommer att antas. Parternas argumentation Bolaget ställer sig frågande till om det vinnande anbudet är seriöst efter­ som de har angett så pass låga priser för glas att det i förhållande till övriga inlämnade anbud kan tyckas orimligt. Bolaget ställer sig även frågande till hur en ob. tidsersättning kan sättas så lågt. - Bolaget ifrågasätter vidare huruvida det verkligt lägsta priset kan beräknas genom användandet av aktuellt frågeformulär. Bolaget anser att man vid tilldelningen ska ta hän­ syn till inställelsetid, mi\jöaspekt och på sikt lägsta priset med tanke på de långa ressträckorna. Bolaget vill även att arbetena ska tidsbegränsas i avta­ let så att arbetena inte ska ta orimligt lång tid, vilket skulle kunna leda till högre pris i längden. Upphandlingscenter tillbakavisar bolagets inställning om att vinnande an­ bud är orimligt lågt. Prisdifferensen mellan de konkurrerande anbuden är inte så pass stor att Upphandlingscenter har haft skäl att ifrågasätta något av dem. Någon bestämmelse som förbjuder en upphandlande myndighet att anta ett anbud som är lågt eller orimligt finns därtill inte. - Upphandlings­ center anför vidare att de är lagligen förhindrade att ta dylika mi\jömässiga hänsyn som bolaget anfört p.g.a. att det skulle strida mot de grundläggande EU-rättsliga principerna, särskilt mot principen om förbud mot lokala hän­ syn. - Bolagets övriga inställning om saltade fakturor, inställelsetid och på sikt lägsta priset är av spekulativ art. Upphandlingscenter kommer att genomföra sedvanlig avtalsuppföljning gentemot antagen anbudsgivare. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. Bolaget har enbart lämnat anbud för område B. Vinnande anbud har angivit betydligt lägre material- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10194-10 I LINKÖPING kostnad än bolaget och även lägre än de övriga anbudsgivarna. Tillsam­ mans med lite lägre pris för arbetskostnaden har det vinnande bolaget fått en lägre totalkostnad än bolaget och övriga anbudsgivare. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Av de administrativa föreskrifterna till den aktuella upphandlingen framgår att anbud kommer utvärderas med hänsyn tagit till lägsta pris. Upphand­ lingscenter har antagit anbudet från Bilglas i Linköping Åke Bengtsson AB, vilket är det anbud som har det lägsta priset. Bolaget anför bl.a. att Bilglas i Linköping Åke Bengtsson AB:s anbud inte skulle ha vunnit då priset är orimligt lågt. Enligt bestämmelsen i 12 kap. 3 § LOU får den upp­ handlande myndigheten förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Bestämmelsen innebär dock ingen skyldighet för den upp­ handlande myndigheten att förkasta låga anbud. Det finns inte heller något förbud mot att anta onormalt låga anbud. Av principerna om likabehandling, öppenhet och förutsebarhet följer att ett förfrågningsunderlag ska vara korrekt och fullständigt samt tydliggöra vil­ ka hiterier och omständigheter som är avgörande för vilken anbudsgivare som kommer att tilldelas kontraktet. Det fim1s inte lagreglerat hur upp­ handlade myndigheten ska beräkna lägsta priset. Enligt förvaltningsrätten har aktuellt förfrågningsunderlag inte sådana oklarheter och brister att an­ budsgivare inte kunnat skapa sig en bild av m�jligheterna att lärmia ett konkurrenshaftigt anbud. Linköpings kommun har således inte brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU genom att anta anbudet från Bilglas i Linköping Åke Bengtsson AB. Inte heller någon annan bestämmelse i LOU kan anses ha brutits mot. Ansökan om överprövning ska därför avslås. DOM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 10194-10 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Föredragande har varit Carin Michelsen. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning �� rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:l091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1-valtningsrätten. DV .3109/lD LOU