Avdelning 1 Enhet 12 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 294232 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Tele2 Sverige AB, 556267-5164 Box 63 164 94 Kista MOTPARTER 1. VŠstra Gštalandsregionen 462 80 VŠnersborg 2. TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142 123 86 Farsta SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2014-10-07 MŒl nr 5056-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5056-14 I G…TEBORG BAKGRUND VŠstra Gštalandsregionen (VGR) genomfšr en upphandling (fšrhandlat fšrfarande) av datakommunikations- och teleoperatšrstjŠnster med diarie- nummer SN 245-2013. Tilldelningsbeslut meddelades den 30 april 2014, och TeliaSonera Sverige AB (TeliaSonera) antogs som leverantšr fšr den del som avser teleoperatšrstjŠnster. Anbudet frŒn Tele2 Sverige AB (Tele2) placerade sig pŒ andra plats vid anbudsutvŠrderingen. YRKANDEN M.M. Tele2 ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten ska fšr- ordna att upphandlingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse skett pŒ sŒ sŠtt att en ny anbudsutvŠrdering gšrs, och dŒ ska anbudet frŒn TeliaSonera fšrkas- tas. Som grunder fšr sin ansškan anger Tele2 fšljande. Det som VGR efterfrŒ- gar i skall-kravet i avsnitt 2.2.5 Šr fšrval. Detta framgŒr uttryckligen av ordalydelsen. Den lšsning som TeliaSonera erbjuder Šr inte fšrval utan prefixval. Det Šr allmŠnt vedertaget att prefixval Šr en helt annan tjŠnst Šn fšrval eftersom de bŒda tjŠnsterna stŠller olika krav pŒ kunden fšr att denne ska kunna ringa samtal med fšrvals- respektive prefixvalsoperatš- ren. TeliaSonera har šverhuvudtaget inte mšjlighet att erbjuda tjŠnsten fšrval. TeliaSonera har inte heller mšjlighet att se till att VGR kan ringa med prefixval šver de direktfšrbindelser som Tele2, sŒsom befintlig leve- rantšr, idag tillhandahŒller VGR. Tele2 har varken teknisk mšjlighet eller nŒgon skyldighet att se till att VGR genom prefixval kan ringa med TeliaSonera šver Tele2:s direktfšrbindelser. TeliaSonera kan dŠrfšr inte erbjuda VGR mšjligheten/funktionen att vŠxla šver till nytt trafikavtal utan att portera fšrbindelser. Genom att anta anbudet frŒn TeliaSonera, trots att detta inte uppfyller samtliga obligatoriska krav, har VGR brutit mot de 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5056-14 I G…TEBORG grundlŠggande principerna om transparens och likabehandling. Tele2 har lidit eller kan komma att lida skada pŒ grund av underlŒtenheten att fšr- kasta TeliaSoneras anbud. VGR motsŠtter sig ansškan och anfšr fšljande. Begreppet ÓfšrvalÓ efter- frŒgar mšjligheten att vŠxla šver till nytt trafikavtal utan att portera fšrbin- delser. Kravet avser i det avseendet vŠxeltelefoni i vilket det gŒr att i vŠxel lŠgga prefix, dvs. ringande kunder kommer inte att mŠrka nŒgon skillnad om det finns ett prefix eller fšrval enligt den tekniska definition som Tele2 belyser. Begreppet fšrval avser inte en specifik tjŠnst/teknisk lšsning utan mšjlighet/funktionalitet. Detta uppnŒs med TeliaSoneras fšreslagna metod, varfšr TeliaSonera uppfyller skall-kravet. VGR Šger vŠxlarna och prefix kommer inte att anvŠndas fšr direktfšrbindelserna. TeliaSonera motsŠtter sig ansškan och anfšr fšljande. Avsnitt 2.2.5 i krav- specifikationen Šr en funktionell kravstŠllning i enlighet med vad VGR anfšr. Det saknas anledning att tolka kravet i enlighet med Tele2:s in- skrŠnkta tolkning av fšrval. Detta i all synnerhet som ingen operatšr lŠngre har mšjlighet att uppfylla det regulatoriska fšrvalet, dvs. det regulatoriska fšrval som Tele2 gšr gŠllande existerar inte lŠngre. Det framgŒr inte nŒ- gonstans i upphandlingen att fšrval ska ha den betydelse som Tele2 menar. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠt- ten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5056-14 I G…TEBORG Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vidare ska principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). I mŒl om šverpršvning enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter denne grundar sin talan och att domstolens pršvning bšr begrŠnsas till de grunder som parten Œberopar (jfr R 2009 ref. 69). FšrfrŒgningsunderlaget I anbudsinbjudan anges bl.a. fšljande. Av anbudet ska framgŒ att samtliga skall-krav Šr uppfyllda. Bilaga 02 Kravuppfyllelse ska undertecknas och bilŠggas till anbudet (avsnitt 2.2 ÓObligatoriska kravÓ). Skall-kraven utgšr minimikrav (avsnitt 3.1.1 ÓKvalificeringÓ). I kravspecifikationen fšr teleoperatšrstjŠnster anges bl.a. fšljande. I un- derlaget anges effektmŒl under vissa avsnitt. Dessa syftar till att ytterligare fšrtydliga VŠstra Gštalandsregionens mŒl och ambitioner vad avser opera- tšrstjŠnster (avsnitt 1.1 ÓMŒl fšr upphandlingenÓ). Portering ska ske snabbt och med ett minimum av stšrningar. Leverantšren ska aktivt planera och genomfšra portering/migrering med hšgt tempo Ð dock utan att Šventyra sŠkerheten (avsnitt 2.2 Portering Ð effektmŒl). Fšrval ska fšr BestŠllaren kunna vara ett fšrsta steg vid portering av fšrbindelser fšr att pŒ sŒ sŠtt snabbt driftsŠtta avtalet vad gŠller samtalstrafik (avsnitt 2.2.5 ÓFšrval pŒ fšrbindelserÓ). 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5056-14 I G…TEBORG FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten har att pršva om de omstŠndigheter som Tele2 grundar sin talan pŒ visar att VGR har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och att detta medfšrt att Tele2 lidit eller kan komma att lida skada. Tele2 gšr gŠllande att TeliaSoneras anbud inte uppfyller samtliga obligato- riska krav och hŠnvisar till kravet gŠllande fšrval pŒ fšrbindelser under avsnitt 2.2.5 i kravspecifikationen fšr teleoperatšrstjŠnster. Mot bakgrund av hur ovan redovisade avsnitt i fšrfrŒgningsunderlaget Šr formulerade mŒste kravet gŠllande fšrval pŒ fšrbindelser ses i ljuset av det effektmŒl som anges fšr portering. Detta fŒr dŠrmed nŠrmast betraktas som ett funktionskrav. Kravet kan inte anses innefatta ett obligatoriskt krav pŒ hur den efterfrŒgade funktionen ska uppnŒs. En sŒdan tolkning stšds ocksŒ av att begreppet Óskall-kravÓ uttryckligen anges betrŠffande andra krav i kravspecifikationen nŠr detta Œsyftas. I TeliaSoneras anbud anges vidare att kravet Šr uppfyllt och att detta ska uppnŒs enligt fšljande. Fšrval innebŠr att VGR har ett fšrprogrammerat val av TS som teleoperatšr. VGR kan fšr snabb driftsŠttning šverrida sitt fšr- val genom att slŒ TS prefix 9501. Befintliga abonnemang hos TS som inte har TS som fšrval kan anvŠnda fšrval genom att slŒ prefix 9501. Efter att fšrval Šr driftsatt sŒ behšvs inte prefixet anvŠndas. Varken den kortfattade beskrivning som TeliaSonera lŠmnar i sitt anbud eller vad Tele2 anfšr i švrigt visar att TeliaSonera inte uppfyller aktuella krav. Vad som anges i TeliaSoneras anbud utgšr inte heller en otillŒten reservation i fšrhŒllande till de krav som stŠlls upp. VGR har dŠrfšr inte 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5056-14 I G…TEBORG varit skyldigt att fšrkasta TeliaSoneras anbud pŒ nŒgon av de grunder som Tele2 Œberopar. Sammanfattningsvis Šr det inte visat att VGR brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠm- melse i denna lag. Det saknas dŠrmed skŠl fšr ingripande enligt LOU. An- sškan om šverpršvning ska sŒledes avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Marianne LindŽn RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Mattias HŒkansson. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket