( � I LINKÖPING 2013-06-03 Enhet 2 Meddelad i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖKANDE TeliaSonera Sverige AB, 556430-0142 123 86 Farsta Ombud: Advokaterna JoakimLaver och OlofLarsberger Hannes Snellman Advokatbyrå AB Box 7801 103 96 Stockholm MOTPART Kriminalvården, 202100-0225 Slottsgatan 78 601 80 Norrköping SAKEN Mål nr 1403-13 Sida 1 (16) Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I KONKURRENSVERKtrI 2013-06- 0 4 Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten beslutar att Kriminalvårdens upphandling avseende tele­ och datakommunikation (diarienummer 2012-012206) ska göras om. Dok.Id 119515 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefon 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Besöksadress Brigadgatan 3 013-25 11 00 Telefax E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 I LINKÖPING Enhet 2 BAKGRUND Kriminalvården genomför en upphandling gällande tele- och datakommunikation till Kriminalvården, diarienummer 2012-012206. Upphandlingen genomförs som urvalsupphandling enligt kapitel 15 i LOU. Vid anbudstidens utgång hade tre anbud lämnats i upphandlingen. I Kriminalvårdens tilldelningsbeslut den 19 februari 2013 antogs anbud som lämnats av Tele2 Sverige AB (Tele2). Av förfrågningsunderlaget framgår att Kriminalvården kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt baserat på kriterierna "Funktion" (med en viktning om 70 procent) och "Pris" (med en viktning om 30 procent). Enligt tilldelningsbeslutet framgår det att anbudet lämnat av Tele2 var det mest ekonomiskt fördelaktiga. TeliaSonera Sverige AB (Telia) hamnade på andra plats i upphandlingen. ANSÖKAN OM ÖVERPRÖVNING Telia ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att en ny utvärdering görs, varvid anbudet ingivet av Tele2 förkastas. I andra hand yrkar Telia att förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen ska göras om. Som grund för Telias yrkanden angavs bl.a. följande. Kriminalvården har antagit Tele2:s anbud trots att anbudet inte uppfyllt samtliga skallkrav och har därigenom brutit mot de grundläggande principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. Kriminalvården har därtill fastställt en löptid för det aktuella ramavtalet som överstiger fyra år utan att det funnits särskilda skäl. Telia har lidit skada av ovanstående agerande från Kriminalvården. Kriminalvården bestrider bifall till Telias yrkanden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 3 1403-13 Tele2 har beretts tillfälle för att komma in med yttrande. VAD PARTERNA ANFÖRT Brott mot transparens och likabehandlingsprinciperna Telia: Tele2 uppfyller inte skallkrav rörande akut avstängning av telefoni, projektbeskrivning och angivande av priser. • Akut avstängning av telefoni Kravet i punkt 2.4 i service- och tillgänglighetsbilagan, rörande akut avstängning, avser medflyttning av hela växelnummer och flyttning av enstaka anknytningar. Tele2 har enbart uppgett att det kan erbjuda vidarekoppling av hela växelnummer och påstådd åtgärdstid för sådan vidarekoppling. Det har inte framgått, i enlighet med ställda skallkrav, om Tele2 även kan erbjuda flytting av enstaka anknytningar. Tele2 har följaktligen underlåtit att ange åtgärdstid för flyttning av enstaka anknytningar. • Projektbeskrivning Tele2:s projektbeskrivning uppfyller inte skallkraven i punkt 7.1.1.1.5 i kravspecifikationen utan är av generell karaktär. Den är sålunda inte anpassad till upphandlingen och av Kriminalvården efterfrågade tjänster. I projektbeskrivningen har utelämnats ett flertal av de uppgifter som efterfrågats och som Kriminalvården således krävt ska framgå av ingiven beskrivning. Kriminalvården har hänvisat till att Tele2 uppfyller kraven och att det framgår av Tele2:s leveransplan som är sekretessbelagd. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 I LINKÖPING Enhet 2 • Angivande avpriser Av e-post från Kriminalvården till Tele2 anges dels att "Säkerhet i lokala nät" ska kunna avropas separat, dels att Kriminalvården saknar ett pris för "Säkerhet i lokala nät". Tele2 har vid tidpunkten för anbudsingivning inte prissatt tjänsten rörande "Säkerhet i lokala nät" och Tele2:s anbud har således vid denna tidpunkt varit ofullständigt. Kriminalvården har gett Tele2 möjlighet att läka den skallkravsbrist som den ofullständiga prisangivelsen inneburit, vilket har utgjort en överträdelse av principerna om likabehandling och transparens. En grundförutsättning för ett förtydligande eller en komplettering är att det redan finns uppgifter som kan förtydligas eller kompletteras. I förevarande fall har prisuppgiften helt saknats i Tele2:s anbud. Det kan därför inte vara fråga om en komplettering i LOU:s mening. Vidare förutsätter begäran om kompletteringar och förtydliganden att det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Detta innebär att förtydliganden och kompletteringar inte får hamna i konflikt med likabehandlingsprincipen. En komplettering får aldrig användas i syfte att läka en skallkravsbrist (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms beslut den 24 maj 2011 i mål 7138-10). I prisbilagan anges att alla tjänster som framgår av tjänstekatalogen ska vara tydligt prissatta. En av dessa tjänster som framgår av tjänstekatalogen är "Säkerhet i lokala nät". Telia f'ar i denna del även hänvisa till protokoll från möte mellan Kriminalvården och Tele2 den 30 januari 2013. I protokollet framgår att Tele2 i ett stort antal fall angivit fel pris och att Tele2 tillåtits justera de felaktiga priserna. Även detta utgör otillåtna justeringar. Sammantaget har Tele2 inte uppfyllt kraven i punkt 1 och 1.1 i prisbilagan om att alla erbjudna tjänster ska prissättas. Tele2:s anbud skulle därför rätteligen ha Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 403-13 Enhet 2 I LINKÖPING ( förkastats även av denna anledning. Att så inte har gjorts har inneburit att Tele2 gynnats på Telias bekostnad och att förfarandet därför står i strid med principerna om likabehandling och transparens. • Ska.derekvisitet Telia hamnade på andra plats i utvärderingen. Tele2 har inte uppfyllt samtliga skallkrav i upphandlingen och har därtill tillåtits att komma in med kompletteringar i strid med LOU. För det fall Kriminalvården agerat i enlighet med LOU och förkastat Tele2:s anbud skulle Telia hamnat på första plats i utvärderingen och därmed ha tilldelats det aktuella kontraktet. Det råder därför ingen tvekan om att Telia lidit eller kan komma att lida skada av de överträdelser av principerna om likabehandling och transparens som underlåtenheten att förkasta Tele2:s anbud, och antagandet av detta anbud, inneburit. Eftersom felen förekommit i upphandlingens utvärderingsskede är det tillräckligt att upphandlingen rättas i enlighet med Telias förstahandsyrkande. Kriminalvården: Tele2:s anbud uppfyller samtliga krav som ställts i förfrågningsunderlaget och det saknas förutsättningar för att vidta rättelse. • Akut avstängning av telefoni Av punkt 3.1.1.1.4 i kravspecifikationen framgår att leverantören ska uppfylla kraven som ställs i bilagan service och tillgänglighet. Av punkt 2.4 i den sistnämnda handlingen framgår att akut avstängning av telefoni ska ske dygnet runt året runt och att åtgärdstiden för detta i princip ska vara omgående. Under punkten hänvisas till bilagan nulägesbeskrivning. I punkt 5.2.1.1.1 i kravspecifikationen framgår att erbjudna tjänster för telefoni bör i så stor grad som möjligt omfatta de funktioner som motsvarar de som finns i dagens telefonilösning för Kriminalvården. Funktioner i dagens lösning framgår av bilaga nulägesbeskrivning. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 Enhet 2 I LINKÖPING Det skallkrav som ställs är således att akut avstängning av telefoni ska kunna ske. Att den erbjudna lösningen bör motsvara den lösning som anges i nulägesbeskrivningen är ett börkrav. Tele2:s anbud uppfyller dock, vilket framgår under punkt 2.1.4 i prisbilagan, såväl skallkravet som börkravet. • Projektbeskrivning Tele2:s anbud uppfyller de nämnda kraven och det framgår i Tele2:s leveransplan. • Angivande avpriser Av punkt 3.1.1.1.2 i kravspecifikationen framgår att leverantören kortfattat ska beskriva de tjänster som erbjuds i bilagan tjänstekatalog. Av punkt 3.1.1.1.3 i kravspecifikationen framgår att leverantören ska ange pris för alla tjänster och dess olika varianter i bilagan priser. Enligt punkt 6.3 i kravspecifikationen är tjänsten "Säkerhet i lokala nät", som består av två delar, en sådan optionstjänst som leverantören ska tillhandahålla. Av kraven framgår således att tjänsten "Säkerhet i lokala nät" ska tillhandahållas och att pris ska anges för samtliga tillhandahållna tjänster. Tele2 har, genom att kryssa i rutorna i avsnitt 6.3 i kravspecifikationen, bekräftat att de efterfrågade tjänsterna erbjuds. Av kravspecifikationen framgår inte att paketeringen av tjänsterna måste ske på samma sätt som Kriminalvården har efterfrågat den. Tele2 tillhandahåller tjänsten "Säkerhet i lokala nät" som en del av tjänsten "LAN som tjänst". Det framgår av avsnitt 10 i bilagan tjänstekatalog till Tele2:s anbud. Tjänsten är prissatt och Tele2:s anbud uppfyller således de ställda kraven. I sammanhanget kan noteras att Kriminalvården inte utformat prisbilagan på så sätt att "Säkerhet i lokala nät" tagits upp som en separat punkt. Anbudsgivama har lämnat priset på den tjänsten på olika sätt. Samtliga anbudsgivare har dock lämnat uppgiften. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 Enhet 2 ( Det är riktigt att Kriminalvården har bett Tele2 att bryta ut tjänsten "Säkerhet i lokala nät" från tjänsten "LAN som tjänst". Det gjordes för att utvärderingen av anbuden skulle kunna göras på ett rättvisande sätt. I efterhand kan konstateras att det i prisbilagan tydligare borde ha specificerats hur priset för tjänsten "Säkerhet i lokala nät" skulle anges. Denna brist i förfrågningsunderlaget kan dock knappast utgöra skäl att vidta åtgärder enligt LOU Gfr RÅ 2002 ref. 50). Kriminalvården anser att förtydligandet ligger inom ramen för vad som är tillåtet enligt 15 kap. 12 § LOU. I bilagan anläggningar och anknytningar angav Tele2 olika priser för samma tjänst. Kriminalvården gav Tele2 möjlighet att rätta dessa uppenbara felskrivningar i enlighet med bestämmelserna i 15 kap. 12 § LOU. Det ledde till att det angavs högre priser för merparten av de rättade posterna. Det bör här noteras att även Telia tilläts göra vissa ändringar i bilagan anläggningar och anknytningar. Upphandlingsförfarandet Telia: Upphandlingen är en ramavtalsupphandling och Kriminalvården har använt sig av en löptid som överstiger fyra år utan att särskilda skäl har förelegat. Enligt vad som framgår av kravspecifikationen omfattar upphandlingen ett antal bastjänster och ett antal optioner för löpande avrop Gfr även vad som anges under rubrikerna i "Inledning" och "Upphandlingens omfattning" i upphandlingsrapporten). Den av Kriminalvården valda avtalstiden riskerar att begränsa konkurrensen på aktuell marknad på ett otillbörligt sätt eftersom konkurrensen om att få leverera aktuella tjänster till Kriminalvården utsläcks under längre tid än vad som medges i LOU. Kriminalvården har således agerat i strid med 5 kap. 3 § LOU då avtalstiden fastställts till totalt sex år. Denna felaktighet rör förfrågningsunderlagets utformning, därmed har fel förekommit i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. ( I LINKÖPING Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 I LINKÖPING Enhet 2 Telia har det legitima intresset att Kriminalvården inte ingår ramavtal med längre löptid än vad LOD medger och därvid stänger marknaden för konkurrens såvitt gäller leveranser av aktuella tjänster till Kriminalvården under en så pass lång tid som sex år. Telia har därför lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom det rör sig om ett fel i upphandlingens konkurrenssökande skede och Telia lidit eller riskerar att lida skada ska upphandlingen göras om. Kriminalvården: Bestämmelsen i 5 kap. 3 § LOD som Telia hänvisar till gäller vid upphandling av ramavtal. Den aktuella upphandlingen avser inte ett ramavtal varför bestämmelsen inte är tillämplig. Av förfrågningsunderlaget framgår att det inte rör sig om ett ramavtal. I tilldelningsrapporten som är en bilaga till tilldelningsbeslutet, har ordet ramavtal av misstag använts. I tilldelningsbeslutet anges endast benämningen avtal. Avtalet innehåller bastjänster samt tilläggstjänster som kan beställas vid behov och tilläggstjänstema är prissatta i upphandlingen. VAD TELE2 ANFÖRT Tele2 tillhandahåller tjänsten "Säkerhet i lokala nät" som en del av tjänsten "LAN som tjänst", dvs. priset för "Säkerhet i lokala nät" är inkluderat i "LAN som tjänst" i Tele2:s anbud. Således är tjänsten prissatt och skallkravet uppfyllt. I den aktuella upphandlingen är det fråga om tilldelning av ett avtal om köp av vissa tjänster där någon senare tilldelning av kontrakt inte kommer att ske. Att det finns vissa tilläggstjänster som Kriminalvården i tillägg till bastjänsterna kan avropa vid behov innebär givetvis inte att avtalet därigenom blivit ett ramavtal i lagens mening, utan detta är mer eller mindre standard i princip samtliga upphandlingar på området. Ingenstans i upphandlingsunderlaget anges att det är fråga om ett ramavtal. Att det Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 140 3-13 I LINKÖPING Enhet 2 förekommer ett skrivfel i den upphandlingsrapport som Kriminalvården har låtit upprätta efter upphandlingen förändrar inte det faktum att det inte är fråga om ett ramavtal. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Rättslig reglering Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 5 kap. 3 § LOU :far ett ramavtal löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl. Enligt 15 kap. 12 § LOU f'ar en upphandlande myndighet tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten f'ar begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse iLOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt lagens 16 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 I LINKÖPING Enhet 2 Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50 framgår bl.a. att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Vidare anges att förhållandet att en upphandlande enhet använder sig av ytterligare mätverktyg vid utvärderingen kan godtas under förutsättning att dessa håller sig inom ramen för förfrågningsunderlaget. Leverantörerna ska med utgångspunkt i underlaget kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt bud. I Kammarrätten i Stockholms dom den 24 maj (mål 7138-10) framgår bl.a. att helt utelämna en uppgift om viss referens kan inte anses som en uppenbar felskrivning eller som annan sådan uppgift som kan rättas med stöd av 15 kap. 12 § första stycket LOU, eftersom ett förtydligande eller en komplettering inte får leda till annat än att marginella sakuppgifter tillförs. I förarbetena anges även att förtydliganden och kompletteringar bör tillämpas restriktivt och att kommunikationen mellan den upphandlande myndigheten och leverantören bör dokumenteras (prop. 2006/07:128 s. 377). Enligt Asplund m.fl., Överprövning av upphandling - och andra rättsmedel enligt LOU och LUF, Jure, 2012, s. 210 ff. ska anbudsgivarna behandlas på ett likartat sätt om den upphandlande myndigheten begär ett förtydligande så att begäran om förtydligande inte på ett otillbörligt sätt gynnar eller missgynnar någon anbudsgivare. Begäran får göras först sedan den upphandlande myndigheten tagit del av samtliga anbud och ska skickas på motsvarande sätt till samtliga företag som befinner sig i samma situation, förutsatt att det inte finns sakliga skäl som kan motivera olika behandling av anbudsgivama. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Enhet 2 Fö,frågningsunderlaget Punkt I i prisbilagan Priser för alla erbjudna tjänster ska framgå av denna bilaga. Av angivna priser ska på ett klart och tydligt sätt framgå vad respektive tjänst och variant av tjänst har för pris och vad som ingår i priset. Punkt I. I i prisbilagan Priserna ska vara fullständigt angivna och omfatta alla delar av tjänsten. Angivna priser ska ta hänsyn till och omfatta de krav och servicenivåer som framgår av förfrågningsunderlaget. Inga kostnader som inte framgår av denna bilaga ska tillkomma när tjänsterna ska användas. Punkt 2.4 i service- och tillgänglighetsbilagan Akut avstängning av telefoni (se bilaga nulägesbeskrivning) ska kunna ske dygnet runt året om. Åtgärdstid när akut avstängning påkallas ska i princip vara omgående. Punkt 3.15 i nulägesbeskrivningen Akut avstängning av telefoni ska kunna ske vid upplopp eller annan viktig händelse på anstalt/häkte. Hela eller delar av anstalten/häktets telefoni ska kunna stänga. Tjänsten påkallas av namngivna personer på Kriminalvården HK dygnet runt året om. Tjänsten omfattar bland annat följande. Medflyttning av hela växelnummer. I detta fall flyttas alla nummer som ligger under anropsnumret. Flyttning av enstaka anknytningar. Kan idag endast utföras vid så kallad generisk anknytning, det vill säga anknytningen saknar maskinvaruposition i växeln och går då att styra i växeln via fjärrkommando. Sida 11 1403-13 • • ( Punkt 3.1.1.1. 4 i kravspecifikationen I bilaga service och tillgänglighet ska leverantören besvara där ställda krav och frågor. Punkt 5.2.1.1.1 i kravspecifikationen Erbjudna tjänster för telefoni bör i så stor grad som möjligt omfatta de funktioner som motsvarar de som finns i dagens telefonilösning för Kriminalvården. Funktioner i dagens telefonilösning framgår av bilaga nulägesbeskrivning. Ange eventuella avvikelser. Punkt 6.3.1.1.1 i kravspecifikationen Leverantören ska erbjuda tjänst för säkerhetsfunktioner som förhindrar att okänd utrustning kopplas in i nätet, baserat på standarden 802. lX eller motsvarande. Det förutsätts att den aktiva utrustningen som Kriminalvården har i de lokala näten stöder ovan nämnd standard. Punkt 7.1.1.1.5 i kravspecifikationen Leverantören ska lämna en översiktlig projektbeskrivning över införandeprojektet (införande av bastjänsterna) där bl.a. följande framgår: Översiktlig aktivitets- och tidplan. Roller och ansvar. Hur risker hanteras. Vad som förväntas av Kriminalvården under inforandet inklusive uppskattning av tidsåtgång för Kriminalvården. En inledande planeringsfas där Kriminalvården han möjlighet att påverka planeringen. Hur säkerhetskrav tillgodoses. När och hur utbildning genomförs, såväl leverantörens egen personal som nödvändiga genomgångar med Kriminalvården. Plan för leveransprover och godkännande. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 I LINKÖPING Enhet 2 ( • • • • • • • • Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 140 3-13 Aktiviteter som visar Kriminalvårdens verksamhet störs i så liten omfattning som möjligt. I LINKÖPING ( Rubriken "Inledning" i upphandlingsrapport Denna upphandlingsrapport är en sammanfattning av upphandlingsprocessen med anbudsvärdering och val av avrop från ramavtalet avseende TDKom. Rubriken "Upphandlingens omfattning" i upphandlingsrapport Ramavtal för avrop av TDKom. Förvaltningsrättens bedömning Tele2:s anbud - akut avstängning av telefoni Gällande akut avstängning av telefoni framgår det av punkt 3. l .1.1.4 i kravspecifikationen att leverantören ska uppfylla kraven som ställs i bilagan service och tillgänglighet. Av punkt 2.4 i den sistnämnda handlingen framgår att akut avstängning av telefoni ska ske dygnet runt året runt och att åtgärdstiden för detta i princip ska vara omgående. I punkt 5.2.1.1.1 i kravspecifikationen framgår att erbjudna tjänster för telefoni i så stor grad som möjligt bör omfatta de funktioner som motsvarar de som finns i dagens telefonilösning för Kriminalvården. Det är således en ska­ formulering i punkt 2.4 men inte i punkt 5.2.1.1.1 som hänvisar till nulägesbeskrivningen i vilken det anges att tjänsten omfattar bland annat flyttning av enstaka anknytningar. Förvaltningsrätten finner mot angiven bakgrund att skallkravet om akut avstängning inte bör ges längre räckvidd än att det får anses ha uppfyllts av Tele2. Enhet 2 • Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 140 3-13 I LINKÖPING ( Tele2:s anbud -projektbeskrivning Förvaltningsrätten anser, med beaktande av vad Kriminalvården invänt, att vad Telia har lagt fram gällande Tele2:s projektbeskrivning inte är tillräckligt för slutsatsen att Tele2 brustit i uppfyllande av detta skallkrav. Tele2:s anbud - angivande av pris Av förfrågningsunderlaget framgår att ett anbud ska innehålla priser för erbjudna tjänster och att tjänsterna ska vara tydligt prissatta. Priserna ska vara fullständigt angivna och omfatta alla delar av en tjänst. En av de tjänster Kriminalvården har efterfrågat är "Säkerhet i lokala nät". Förfrågningsunderlaget kan enligt förvaltningsrätten inte förstås på annat sätt än att kravet på pris gäller även denna tjänst. Kriminalvården har i e­ postmeddelande till Tele2 uppgett att Kriminalvården saknar ett pris för "Säkerhet i lokala nät". Tele2 har i sitt anbud erbjudit tjänsten "Säkerhet i lokala nät" som en del av tjänsten "LAN som tjänst" men inte prissatt tjänsterna var för sig. Enligt förvaltningsrätten innebär detta att Tele2:s anbud inte uppfyllt kravet på att pris ska anges. Bristen har inte varit sådan att det varit tillåtet att läka den i efterhand. Det har därför varit fel av Kriminalvården att godta anbudet i denna del. Konkurrensuppsökande skedet - ramavtal Om det som upphandlas avser ett ramavtal :far avtalet löpa längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl. Enligt 2 kap. 15 §LOU är ett ramavtal ett avtal som ingås mellan en eller flera upphandlande Enhet 2 Sida15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1403-13 Enhet 2 I LINKÖPING myndigheter och en eller flera leverantörer i syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod. Av förfrågningsunderlaget framgår att upphandlingen avser dels "Bastjänster", dels "Optioner". Det anges att optioner är sådana tjänster som leverantören ska tillhandahålla och som Kriminalvården har möjlighet att använda efter separat beställning. Telia har framhållit att ordet "ramavtal" har använts i upphandlingsrapporten och att "Optioner" utgör en stor del av det totala antalet aktuella tjänster. Sistnämnda förhållande har inte kommenterats av Kriminalvården. Ordet "avropa" har använts i andra handlingar i upphandlingsmaterialet som Telia gett in i målet (e-postmeddelande avseende inbjudan till anbudsgenomgång och mötesprotokoll). Förvaltningsrätten konstaterar att Kriminalvården under en given tidsperiod ska kunna beställa tjänster - optioner - i betydande omfattning enligt villkor i upphandlat avtal. Mot den bakgrunden finner förvaltningsrätten att det Telia lagt fram talar för att upphandlingen avser ramavtal. Därmed är avtalstiden på totalt sex år för lång eftersom det inte har kommit fram att det finns särskilda skäl. Slutsats De fel i upphandlingen som konstaterats ovan innebär att Kriminalvården har brutit mot bestämmelse iLOU och har medfört att Telia har lidit eller kan komma att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om eller rättas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM På grund av att fel begåtts även i det konkurrensuppsökande skedet finner förvaltningsrätten att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Föredragande har varit Joakim Lundegård. Sida 16 1403 - 1 3 ( I"'.JL,. !l!l HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,