Dok.Id 162740 Postadress Box42 35 l 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Mål nr 1897-17 KONKURRENSVERKEI' C KSnr Aktbil Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM 2017-09-07 Meddelad i Växjö Landstinget i Kalmar län Box 601 391 26 Kalmar SAKEN upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ,�. .... L...il �....._, Avd Dnr I'\.,. � '7 V 1 SÖKANDE Floristhuset i Västervik AB, 556287-6465 Storgatan 34 593 33 Västervik MOTPART ,.,...- ,.. 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 897- 1 7 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M Landstinget i Kalmar län (härefter Landstinget) har genomfört en upphand­ ling av blommor att användas bland annat för uppvaktning och avtackning. Upphandlingsformen var förenklat förfarande. Det ekonomiskt mest fördel­ aktiga anbudet avsågs att antas. Enligt tilldelningsbeslut den 8 maj 20 1 7 inkom sex anbud. Upphandlingen var delbar på tio driftområden men anbud inkom enbart till driftområdena 1 ,2 och I 0. Andra anbudsgivare än Florist­ huset i Västervik AB (härefter Floristhuset) tilldelades uppdraget. Floristhuset lämnade anbud på driftområde I O och ansöker om överprövning av upphandlingen. Floristhuset yrkar att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. föijande. Den upphandlande enheten har brustit i förfrågningsun­ derlaget och kravet angående leveranser är inte transparent. Det strider även mot likabehandlingsprincipen. Frågan är om den offererade leveransen sker till sjukhuset eller till kunden. Otydligheten har lett till att anbudsgivama har tolkat kravet olika vilket framgår av anbuden. En anbudsgivare har an­ gett O kr för leverans och en annan 3 750 kr. Det är inte blommor som avgör upphandlingen utan leveransvillkoren. Floristhuset har lidit skada av Lands­ tingets agerande och förlorat motsvarande 250 000 kr i intäkter. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. I den av­ talsmall som tillhörde förfrågningsunderlaget angavs klart och tydligt föl­ jande i punkt 6 avseende leveransvillkor: "Leverans skall ske av leverantö­ ren till på beställningen angiven leveransadress och på beställningen angi­ ven leveransdag före kl. 1 1 .00 (dock tidigast dagen efter beställning). Leve­ rans skall lämnas i receptionen på den hälsocentral, tandvårdsklinik eller motsvarande som anges i beställningen. Leverans skall lämnas i informat­ ionen/receptionen i huvudentren på det sjukhus som anges i beställningen (gäller endast driftområde 1 ,3 och 1 0.) Buketterna/leveransen skall vid leve­ rans vara tydligt märkta med leveransadress, referensnummer samt refe- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I 897-17 I VÄXJÖ renspersons namn och telefonnummer." Genom avtalsmallen framgår att standardavtalet Alos 05 gäller. Enligt punkt 4 i Alos 05 ska leverans ske i enlighet med DOP Incoterms 20 1 0. DOP innebär "delivered duty paid" och är ett specifikt begrepp som innebär att om så avtalats ska leveransen ske dit köparen begär. Säljaren har på egen bekostnad att ordna med transport och lossa varan från transportmedlet på en plats köparen anvisat. Risken för va­ ran övergår när säljaren levererat varan till den plats som angetts i avtalet. Varje normalt omsorgsfull och aktsam anbudsgivare har rimligen kunnat förstå vad som gäller avseende leveransvillkoren. Skillnaden mellan vin­ nande anbudet och Floristhusets var dessutom endast 1 1 25 kr dvs. ca fem procent. Bägge anbudsgivarna verkar därför ha räknat på samma sätt och förstått förfrågningsunderlaget likadant. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Lagen (2007: 1 091) om offentlig upphandling upphävdes i samband med att lagen (2016:1 1 45) om offentlig upphandling trädde i kraft den I januari 20 1 7. I övergångsbestämmelserna anges dock att den upphävda lagen alltjämt ska tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdan­ det. Den upphävda lagen är alltså tillämplig vid bedömningen av den nu aktuella upphandlingen. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 1 6 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 897- 1 7 I VÄXJÖ kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Domstolen har enbart att pröva vad som omfattas av pattemas yrkanden samt åberopade handlingar. I upphandlingsmål har som huvudregel den som ansöker om överprövning bevisbördan för att upphandlande myndigheten agerat felaktigt. Floristhuset har synpunkter på att leveranskravet inte är tillräckligt tydligt och därför strider mot principen om transparens. Förfrågningsunderlaget består av administrativa föreskrifter, kravspecifikation och avtalsmall. I av­ talsmallen under punkt 6 framgår att leverans sker till den adress som lands­ tinget angett vid sin beställning. Leveransen ska lämnas i receptionen på den hälsocentral, tandvårdsklinik eller motsvarande som anges i beställningen. Det anges även i punkt 28 i avtalsmallen att standardavtalet Alos 05 gäller vid vissa förutsättningar. Under punkt K:2.7 i kravspecifikationen anges att buketterna ska levereras till av beställaren önskad leveransadress inom drif­ tområdet. Den specifika leveransadressen för varje beställning får alltså le­ verantören inte reda på förrän kontraktet är tecknat och avrop görs. Det ak­ tuella området som Floristhuset lämnat anbud på är driftområde I och Väs­ terviks kommun. Leverans av blommor torde därför ske till någon av vård­ inrättningarna inom kommunen. Syftet med upphandlingen var enligt för­ frågningsunderlaget att bl.a. täcka behovet av blommor för uppvaktning och avtackning. Det ligger därför i sakens natur att exakta leveransadresser i detalj inte kan anges i förväg. Kraven på hur leverans ska ske får därmed anses vara tillräckligt tydligt formulerat. Vad Floristhuset har anfört visar under sådana förhållanden inte att Landstinget vid utvärderingen av anbuden har brutit mot någon bestämmelse i LOU. Inte heller vad Floristhuset i öv­ rigt har anfört visar att Landstinget har agerat i strid mot LOU. Ansökan om överprövning ska således avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1897-17 I VÄXJÖ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D LOU) Ewa Nordström Förvaltningsrättsfiskal Föredragande: Helene Larsson SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Densomvillöverklagaförvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamtnarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten a·v det slut s01n förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har ko1111nit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med ö,-erklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nun1mer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. 01n samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran on1 prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt Forls. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ww\v.domstoLse 5. bevis.