FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2019-10-14 Mål nr Sida 1 (5) SÖKANDE Elektrotjänst i Katrineholm AB, 556209-6486 MOTPARTER 1. Flens Bostads AB, 556154-4866 2. Flens kommun, 212000-0332 3. Flens Kommunfastigheter AB, 556823-9288 4. Unika bruket AB, 556737-1231 SAKEN Avd Dnr KSnr Aktbil Meddelad i Linköping 7692-19, 7697-19, 7698-19, 7699-19 Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Flens Bostads AB genomför för egen räkning och som ombud för Flens kommun, Flens Kommunfastigheter AB och Unika bruket AB upphand­ lingen Arsavtal - Elarbeten, dnr UPPH/2019:63, som öppet förfarande enligt LOU. Tilldelning sker till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån grunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet. Utvärderingskri­ terier utöver pris, som viktas med 80 procent, är anbudsgivarens kvalitetsar­ bete och arbetsgivarens miljöarbete, som viktas med 10 procent vardera. De upphandlande myndigheterna benämns härefter som Beställarna. Beställarna meddelade den 4 september 2019 ett tilldelningsbeslut enligt vilket andra leverantörer än Elektrotjänst i Katrineholm AB (Elektrotjänst) tilldelades kontrakt i upphandlingen. Av utvärderingsrappo11 till beslutet framgår att Elektrotjänst erhöll noll poäng i utvärderingen av kvalitets- respektive miijöarbete eftersom bolaget inte hade lämnat in redovisningar avseende dessa. Dok.Id 394801 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se vVvVvV.forvaltningsratteniIinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET J!()/9-/D-/6 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7692-19, 7697-19, I LINKÖPING 7698-19, 7699-19 Elektrotjänst ansöker om överprövning av upphandlingen och anför föl­ jande. I anbudsformuläret på sidan 7 begär Beställarna att beskrivningar av kvalitet respektive miljö enligt AFB.52 ska bifogas. Koden AFB.52 saknas i Administrativa föreskrifter. I sitt anbud har Elektrotjänst noterat att AFB.52 saknas och då har inte heller bifogat några sådana uppgifter i anbudet ef­ tersom det inte framgår vad man vill ha för dokument och hur utvärderingen av posterna skulle ske. Beställarna har vid utvärderingen poängsatt kvalitet respektive miljö till noll poäng för Elektrotjänst. Det beskrivna innebär en brist på uppgifter i upphandlingsdokumenten och att man ska behandla samtliga anbudsgivare lika i anbudsutvärderingen och inte gynna vissa. Fel har således begåtts i upphandlingen och den bör förkastas i sin helhet. Beställarna bestrider bifall till ansökan och anför följande. Elektrotjänst hän­ visar till anbudsformuläret och till att punkten AFB.52 saknas i Administra­ tiva föreskrifter. Detta är korrekt och ett misstag av Beställarna men däre­ mot anges i punkten AFB.53 att uppgifter om kvalitets- och miljöarbetet ska lämnas. Som anbudsgivare kan man inte bara läsa anbudsformuläret och utgå från att alla uppgifter som ska lämnas framgår där, man måste också läsa övriga handlingar och i punkten AFB.53 framgår klart vilka uppgifter om kvalitet- och miljöarbetet som ska lämnas om man vill att Beställarna ska kunna bedöma och värdera dessa. Till saken hör också att övriga fyra anbudsgivare inte haft några problem med att lämna uppgifter enligt punk­ ten AFB.53 trots misstaget i anbudsformuläret. Dessutom lämnade Elektro­ tjänst vid förra upphandlingen 2015 uppgifter om kvalitets- och miljöarbetet och utvärderingen är gjord på exakt samma sätt denna gång. Avslutningsvis kan man också anföra att om Elektrotjänst hade svårt att tolka vad som skulle lämnas så borde man i enlighet med sida 2 i Administrativa föreskrif­ ter ha framfört detta till de upphandlande myndigheterna. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7692-19, 7697-19, I LINKÖPING 7698-19, 7699-19 SKÄLEN FÖR AV GÖR ANDET En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur upphandlingsdokumen­ ten i en upphandling ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. Beställarna tilldelade Elektrotjänst noll poäng i utvärderingen av kvalitets­ respektive miljöarbete med motiveringen att Bolaget inte hade lämnat in re­ dovisningar avseende dessa utvärderingskriterier. Det är i målet klarlagt att det i anbudsformuläret i upphandlingen under ru­ briken Uppgifterför utvärdering anges att beskrivning av kvalitet respektive miljö ska bifogas enligt punkten AFB.52 i Administrativa föreskrifter samt att en sådan punkt inte finns i angivet upphandlingsdokument. Beställarna, som vidgår att punkten AFB.52 saknas i Administrativa före­ skrifter, gör gällande att Elektrotjänst och övriga anbudsgivare, trots detta, har kunnat utläsa att uppgifter om kvalitets- och miljöarbetet ska lämnas för att Beställarna ska kunna bedöma och värdera dessa eftersom detta anges i punkten AFB.53 i Administrativa föreskrifter. Av punkten AFB.53 Värderingsgrunder vid prövning av anbud framgår, så­ vitt här är aktuellt, följande. Utvärderingskriterier (i rangordning) är: Vikt 80 % Pris [...} Vikt 10 % Kvalitet Utvärdering görs av anbudsgivarens kvalitetsarbete enligt inskickade hand­ lingar. Högsta poäng är 5. Poäng erhålls enligt nedan: [...} Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7692-19, 7697-19, I LINKÖPING 7698-19, 7699-19 För att kunna utvärdera ovanstående bifogas: ► Beskrivning av nuvarande egenkontroll, kvalitetssäkring, certifikat etc. enligt ovan Vikt 10 % Miljö Utvärdering görs av anbudsgivarens miljöarbete enligt inskickade hand­ lingar. Högsta poäng är 5. Poäng erhålls enligt nedan: För att kunna utvärdera ovanstående bifogas: ► Beskrivning av miljöarbetet, -system, miljösäkring, certifikat etc. en­ ligt ovan. För att utvärdera de olika ovanstående kriterierna hör anhudsgivaren bi­ foga: ► Pris i enlighet med anbudsformulär ► Beskrivning av kvalitetsarbetet ► Beskrivning av miljöarbete Förvaltningsrätten konstaterar att det genom punkten AFB.53 klart och tyd­ ligt framgår att två av de utvärderingskriterier som gäller för upphandlingen är kvalitet och miljö och att för utvärdering av dessa ska anbudsgivarna bi­ foga sådana beskrivningar som anges i den aktuella punkten. Utifrån konstaterandet enligt ovan samt den rubrik som föregår texten i an­ budsformuläret med en felaktig hänvisning till punkten AFB.52, nämligen Uppgifterför utvärdering, som klart överensstämmer med de uppgifter som finns i punkten AFB.53, finner förvaltningsrätten att det för en rimligt infor­ merad och normalt omsorgsfull anbudsgivare måste ha stått klart att de be­ skrivningar som skulle lämnas enligt anbudsformuläret var de beskrivningar som erfordrats enligt punkten AFB.53. Att Beställarnas felskrivning skulle innebära att visa anbudsgivare gynnats i upphandlingen har inte påvisats i målet. I målet är ostridigt att Elektrotjänsts anbud inte innehöll efterfrågade be­ skrivningar enligt punkten AFB.53. Beställarna har således haft fog för sitt beslut att inte tilldela bolaget några poäng beträffande utvärderingskriteri­ erna kvalitet och miljö. Grund för att besluta om ingripande enligt 20 kap. [...} Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7692-19, 7697-19, I LINKÖPING 7698-19, 7699-19 6 § LOU med anledning av det Elektrotjänst anfört saknas därmed. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Tomas Kjellgren Rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Stefka Bokmark. I;; t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www rlnmdrll 1:1=> Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se