LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrättsnotarie Emma Roswall SÖKANDE DOM 2008-02-04 Meddelad i Falun Mål nr 3354-07 E Rotel 3 Sida 1 (.5) Dala Berg AB, .5.56590-8554 Västermalmsvägen 11 791 77 Falun MOTPART Banverket 781 85 Borlänge ÖVERKLAGAT BESLUT ' KONKURRENSVSUO:r r 2008 -02- O 5 Avd Dnr Doss Banverkets beslut den 11 december 2007, diarienr F07-12200/IN70 SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår Dala-Berg AB:s begäran om överprövning. Aktbll Dok Id 43132 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 2 1 december 2007. YRKANDE M.M. Banverket genomför en förhandlad upphandling avseende "utförandeentre­ penad för kapacitethöjande åtgärder på Nynäsbanan - Bro, vägar och land­ skapsåtgärder Ösmo". Den 11 december 2007 tilldelas NCC Construction Sverige AB (NCC) avtalet. Dala-Berg AB begär överprövning av upphandlingen enligt LOU anför bl.a. följande. Dala-Bergs anbud har belastats med 548 810 kr för mycket efter­ som beräkningen av förskott är felaktig, vilket hade kunnat påverka utvär­ deringen om resterande upphandling utfallit bättre för Dala-Berg. Det finns en meriterad, fullt kvalificerad, arbetsledning på bro- och betongarbetena. Det hävdas att det finns kompetent personal som kan leda prqjektet effek­ tivt. En detaljerad produktionstidplan arbetas fram först när prqjektet erhål­ lits. Broreparationen ska utföras i enlighet med den översiktliga tidsplanen LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-02-04 Sida 2 3354-07 E "broarbeten". Vad gäller organisationsplanen hade Dala-Berg avsett anlita mätingenjörer från Geo System, Sundsvall. Det saknas krav på att namnge mätorganisation i förfrågningsunderlaget. Det har angivits ett trettiotal refe­ renso�jekt med projektnummer som innehåller betong- och broarbeten samt järnvägsarbeten. Den 2 1 december 2007 beslutade länsrätten interimistiskt att upphandlingen inte får avslutas intill dess länsrätten förordnat annat. Banverket bestrider bifall till överklagandet. Som skäl anförs i huvudsak följande. Upphandlingen har i sin helhet genomförts med iakttagande av LOU och grundläggande EU-rättsliga principer. Utvärderingen har genom­ förts på ett rättvist sätt med tillämpning av de kriterier som angivits i för­ frågningsunderlaget. Banverket har valt utvärderingsprincipen det ekono­ miskt mest fördelaktiga anbudet. Banverket har tillämpat den s.k. mervär­ desmodellen varvid tre kriterier tillmätts betydelse vid utvärderingen. Det är riktigt att belastningen av förskottet blivit fel redovisad. Felet har dock inte haft någon inverkan på resultatet av upphandlingen och kan därför lämnas utan avseende. Genomförandebeskrivning Hela Dala-Bergs genomförandebeskrivning är mycket översiktlig och har inte gett en klar bild över hur arbetet ska genomföras. Den har till största del varit en beskrivning av tidplanen. I entreprenaden ingår arbete med re­ paration av befintlig gångbro, för vilket arbete Dala-Berg inte har redovisat hur reparationen ska genomföras och inte när. Dala-Berg har trots detta erhållit ett mervärde om två poäng. NCC har dock presenterat en detaljerad tidplan där tydligt framgått hur arbetena planerats. Även om Dala-Berg er­ hållit tre poäng hade NCC vunnit upphandlingen. Detta även inberäknat Banverkets felräkning av förskottet. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-02-04 Organisation och erfarenheterfrån liknandeprojekt Den av Dala-Berg i anbudet angivna platschefen har visat ringa erfarenhet av broarbeten och arbeten i jämvägsmiljö. Dala-Bergs anbud har tolkats som att platschefen själv ska bedriva markarbeten trots att dessa är omfat­ tande samt att såväl platschefsom särskild arbetsledare ska delta vid be­ tongarbeten. Bedömningen har gjorts att det är svårt att på ett effektivt sätt driva markarbeten och samtidigt vara platscheföver både bro och markar­ beten. Detta samtidigt som angiven platschefhar ett platschefsuppdrag på en annan entreprenad. Föreslagen platschefhar enligt bifogat CV endast erfarenhet av en broentreprenad och hans erfarenhet av uppdrag i jämvägs­ miUö inskränker sig till nyss nämnd nyligen påbörjad entreprenad. Banver­ kets kompetenskrav på arbetsledning vid arbeten med betong är endast ett kontraktskrav och utvärderas inte inom ramen för upphandlingsförfarandet. Det framgår av Dala-Bergs anbud att mätorganisationen ska köpas av un­ derentreprenör - dock framgår inte av vem. Då det idag är mycket svårt att få tag på mätresurser har Banverket givit ett högre mervärde till de leveran­ Sida 3 3354-07 E törer som i sitt anbud angivit egen mätorganisation. Skillnad måste göras mellan fråga om krav enligt förfrågningsmaterialet uppfyllts å ena sidan och vilka mervärden som tilldelats å andra sidan. Dala-Bergs organisation sak­ nar en funktion för skydds- och säkerhetsarbete. Det är inte tillräckligt att enbart använda banbevakare vid arbete intill spår. NCC har stor erfarenhet av såväl brobyggnation som jämvägsprojekt, jämfört med Dala-Bergs ringa erfarenhet. SKÄLENFÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 1 kap. 4 § LOU ska en upphandling göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmäs­ sigt. A nbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovid­ kommande hänsyn. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-02-04 I 1 kap. 22 § första stycket saimna lag föreskrivs att en upphandlande enhet ska anta antingen 1. det ai1bud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Sida 4 3354-07 E I andra stycket samma lagrum sägs att enheten, vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, ska ta hänsyn till saintliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, mil­ jöpåverkan m.m. Enheten ska i förfrågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omständigheter den tillmäter betydelse. Omstän­ digheterna ska om mqjligt anges efter angelägenhetsgrad, med den viktigas­ te först. Enligt 7 kap. 2 § första stycket LOU följer att om den upphandlande enhe-­ ten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Dala~Berg AB har på en rad punkter riktat anmärkningar mot utvärderingen av de aktuella anbuden. Vad Dala-Berg AB har anfö1i när det gäller kriteri­ et genomförandebeskrivning visar inte att Banverket i utvärderingen har brutit mot bestämmelserna i LOU på sätt som ska föranleda åtgärd som avses i 7 kap. 2 § LOU. Vad gäller upphandlingen i övrigt, kriterierna or­ ganisation och erfarenhet ochföretagsreferenser, kan länsrätten med beak­ tande av vad som frainkommit i målet inte finna att vad Dala•-Berg AB an­ fört utvisar att utvärderingen skett på ett sådant sätt att förfarandet strider LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-02-04 mot LOU. Dala-Berg AB:s ansökan om åtgärder enligt LOU ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/lc). Sida 5 3354-07 E HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skiivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga Q� QJu www.domstoLse