FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2015-06-12 Mål nr 51-15 1 Enhet 2 Meddelad i Föredragande Ann Liljedal Falun SÖKANDE Destia Oy Ombud: Advokat Joakim Laver och Jur.kand. Anton Johansson Hannes Snellman Advokatbyrå AB Box 7801 103 96 Stockholm MOTPARTER 1. Trafikverket Ombud för 1: Advokat Adrienne De Jounge c/o Stella Advokater Box 5616 102 45 Stockholm 2. Ramhöll Sverige AB Ombud för 2: Advokat Katerina Strömsholm Gärde Wesslau Advokatbyrå i Skåne AB Box 1422 251 14 Helsingborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 133514 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12 :00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Destia Oy:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket genomför genom selektivt fö1farande en upphandling av väg­ nätsövergripande vägytemätning med mätbil (dnr TRV2013/37828) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 12 december 2014 varvid Ramhöll Sverige AB (Ramhöll) tilldelades kontraktet. Destia Oy (Destia) yrkar, såsom talan slutligen har bestämts, i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genom­ förs varvid Destias anbud tas upp till prövning och anbudet ingivet av Ramhöll förkastas. Destia yrkar i andra hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid Destias anbud tas upp till prövning. I tredje hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan för Destia fram i huvudsak följande. Trafikverket har fel­ aktigt förkastat Destias anbud som uppfyllde samtliga ställda krav i upp­ handlingen. Trafikverket har vidare antagit Ramhölls anbud trots att det inte uppfyllde samtliga ställda krav i upphandlingen. För det fall Destias anbud inte hade förkastats hade Destia tilldelats kontrakt. För det fall för­ valtningsrätten inte bifaller Destias första- eller andrahandsyrkande är in­ ställningen att inget anbud i upphandlingen uppfyller samtliga ställda krav varför upphandlingen rätteligen skulle ha gjorts om. Därutöver är förfråg­ ningsunderlaget otydligt och strider mot principen om transparens. Destia har lidit, eller riskerar att lida skada av Trafikverkets agerande. Trafikverket bestrider bifall till Destias yrkanden och för i huvudsak fram följande. Vinnande anbudsgivare uppfyller de krav som ställts upp och har därmed rätteligen utvärderats. Destias anbud uppfyller inte alla ställda krav i upphandlingen och har därmed rätteligen förkastats. Destia har inte lidit eller riskerat att lida skada. Om domstolen finner att Destias invändningar ska vinna bifall är det tillräckligt att förordna om rättelse. Detta då upp­ handlingen genomförts genom selektivt förfarande där leverantörerna först har kvalificerat sig och efter det fått möjlighet att lämna anbud. Det har i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-15 ! FALUN Enhet 2 målet inte visats någon brist som ger skäl för ingripande avseende kvalifi­ ceringsfasen och det finns därmed inte skäl att förordna att upphandlingen ska göras om. Ramböll Sverige AB (Ramböll) bestrider bifall till ansökan och anför att Rambölls anbud uppfyller samtliga ställda krav i upphandlingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudregel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Destia anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och detta har medfö1i att Destia lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet (1 kap. 9 § LOU). Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att överprövning av en offentlig upphandling inte tar sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlings­ principer och förfaranderegler som anges i LOU (HFD 2013 ref. 5). Fö1:frågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande; 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-15 I FALUN Enhet 2 AUB.521 Tester vid anbudsprövning och utvärdering Datu friln ,,agyt�mi\tntngar m�ste Yarn titlålrlitllga. Förutom att ha en tillräcklig noggrannhet är det ,föigt nll dessa data ärjiimfilrbara Mde geogmfiskt och 1:1\'er tiden, Med ltjä!p ayjåmfö• randc mämingar �kap�s underlag för u!Yänforing uv anbudsgh'=� föl'lllå&l att leverera möt· nlngar med den kvalitet Trafikverket önskar, l!.n väse.ntlig del av anbudsprövning och uh·lirck­ rh1gkommerdllrlörnttbe.ståavJllmf1lrandemätnlngarmedefterfiiijandP-ul\'llrderlogrorattsll· kersllilla alt mätresultat ärjiimforbaI11 med referensbil samt nit mlltrt-sultntcn lir Jiimiorbarn medtidigaremlitningar.Anbudenkommeratturnirdera.,inomettflertalottträdenavYllkajiim• förbarhct lir ett. Dejämförandemätningarnabes. tllravMldclar,jämförcuiåmedrcfcre!lsmlitoingplitest· sträckor samt mätning av fyra slingor. 'ft>ststriickorna kommer att v�ra c:a 5-10 51 /I c:a 1 km och måtu� med en {t) utro.s!ning och en (1)be�ttning,VndcsträckaskamlitasupprepadeJla11ger,Miit111ngavteststrlickorberäkrtfl5ta upp till 5 mlldll!lar (plus eo resen.,.ecka vid dåligt �·ädet), Vidare ska fyra �lingor mätas upprepade gånger med M\ (2) utrustningar med två (2) besätt­ ningar, vilket bctJknas ta upp till 7 mätdagar (plu!J en reservvecka 1-id dällgt väder). Den totala mlitliingden för 5lingmätnillgen kommer att bli c:e 1500,2 ooo km. Viigstriickorsomskautgörotestsu·lkkorochtest.slingorärh11wd6�kligenbelägnaiÖster.göl• land. Ih·cntucllt kan liv�11 te&tsträckor i Dalarna bli al1uella. Tidplanen ror uMrderingste-�te.r lil' planemd en½,t följatule, Mätning ber�kn�.t1 prelimJuärt pfigä 2:a-13;cJuttl2014.,\nbud.sgivarcab.habcrcd�kapförattkunnadeltalte.s-ternaunderdenna period. 4 Av förfrågningsunderlagets bilaga 3, Tekniska tester 2014 framgår bland annat följande. Testmätning Testmätningamaärviktigaförattfåenuppfattningomnoggrannhet, precision,och hastighetsberoenderelativtenuppmätt"referens"förvarjemätstorhet.Omfattningenav testmätningamaiirmedvetetbegränsadeförattvarapraktisktgenomförbarapårimligtid. Testmätningarnagördärförinteanspråkpåattvarafullständiga.Tillsammansmedövriga utvärderingsgrunder ska de ge ett svar på om en viss utrustning är tillräckligt tekniskt kapabel att användas av Trafikverket. Trafikverket måste kunna säkerställa att levererade mätstorheter hållerhögkvalitetochärjämförbaradelsmotenreferensochdelsövertidenpåolika beläggningar med varierande geometriska flirutsättningar. Testmätningarna kommer att genomforas på vägar kring Linköping, Varje dag ska en kopia av mätdata från dagens genomförda mätningar lämnas till mottagningsansvarig för mätdala. Dessa data avser originaldata som ej efterbehandlats. Tidpunkt för slutlig leverans av data i av Trafikverket angivet format meddelas senast två veckor innan mätstart, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-15 IFALUN Enhet 2 Referensmätning Samtliga teststräckor mäts delvis eller fullständigt med kontrollutrustning vars resultat blir den referens som mätningarna jämförs mot. Rcfercnsmätningcn utförs en eller flera gånger på varje sträcka. Varje delsträcka är vald för att spegla en viss mätstorhet. I vissa fall kan olika mätstorheter studeras på samma teststräcka. En sträcka som är vald för en specifik mätstorhet referensm!lts normalt endast för denna mätstorhet. I efterhand kan det visa sig nödvändigt att komplettera med referensmätning av en annan mätstorhel än den ursprungliga för sträckan. Referensmätningama kommer alt genomföras i så nära anslutning till testmätnlngarna som möjligt. De kan därför komma att utföras strax före, parallellt med eller efter testmätningama. De mätinstrnment som kommer att nyl!jas av Trafikverket för referensmätnlng anges i tab ellen nedan. Mätstorhet Spårdjup Kurvradic Backighet Makrotextur Megatextur Längsprofil Tvärfall Position Kontrollutrustning VTI XPS (Tvärprofilmätare) PRIMAL och totalstation VTI XPS (Tvärprofilmätare) Totalstation Totalstation Lasersensor, Selcom Lasersensor, Selcom PRIMAL och totalstation VTI XPS (Tvärprofilmätare) GPS och totalstation Nedan följer en beskrivning av respektive kontrollutrnstning/metod för inmätning och beräkning av referens. Referensmätning av tvärprofil och tvärfall (ojämnhet i tvärled) (VTI-XPS) Som referensmätare !lir spårdjup och tvärfall används VTI:s tvärprofilmätarc VTI-XPS. Den består av en fordonsburen tvärprofilsmätare som avläser upp till 360 cm vägprofil, Mätaren är placeradpåensläpvagn.Nonnaltrcgistrcrasettprofilvärdevarjemillimeteritvärled.Samtidigt samlas profilens tvärlutning in med hjälp av en i.nklinometer. Noggrannheten i tvärprofilen beräknas vara± 0.5 mm. GPS Distance pulse generator Figur 2 Vfl:s statiska tvärprofilmätare- Vfl-XPS Vid jämförelsen av tvärprofil skapas först en medeltvärprofil per 20 meter från referensmätningen enligt samma princip som används l Trafikverkets metodbeskrivning, TRVMB 150. Mätbilens medeltvärprofil kortas ner så att de mittersta mätpunkter som utgör en c:a lvå (2) meter bred lvärprofil återstår. Av förfrågningsunderlagets bilaga 4, Krav och mervärde 2014 framgår bland annat följande. 5 Laser line profilers Tvärprofllreferens Power supply Supervisor comput nd backup J � MedeltvärprofiJ JRJ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Enhet 2 6 51-15 1 . Inledning För att leverantör ska klara de tekniska testerna avseende vägnätsmätning ska alla krav uppfyllas i momenten mätning av vägnätsslingor och teststräckor samt upp­ fylla de krav som ställs i TRVMB 1 50 och TRVMB 1 5 1 för de mätstorheter som omfattas av upphandlingen. 2. 1 . 1 Krav för validitet (leverantörens resultat i jämförelse med referensmätningens re­ sultat). Yllinjetvilrfäll Medeltvärprofil Mcgatextur höger 2.2.1. TR � 85 % fllr I LR-RR I ; i 0.50 procentenheter då I RR I < 3,00 procentenheter och i(0,50+(IRR I·3,00)x5%)procentenheterdä IRRI;,,:3,00procentenheter Medeltv!irprofilen kommer attjämfllras punkt för punk-i med referens enligt beskriven metod i bilaga 3j Tekniska tester20 14. TR;?:8S%filr LR-RRj; S:0,5mm TR:e: 85 % fllr I LR-RR I ; :,;0,10mmdåRR<0,30rnrnoch ::; (O, I O+(RR-0,30)x5%) mm dä RR i:': 0,30 mm. Krav som ska uppfyllas för repeterbarhet (Gr!lnsvMrden3 avser ko11troll av data per 20 m. De matstorheter som levereras per I m kommer att medelvärdesbildas till 20 m medelvärden Innan kontrollen utförs.) Slrnllkmv för reneterbarhet. Miltstorhet Snårdiuo vllnsteris Ytlinietv!!rfall Gränsounktstvärfäll Backiehct Kurvatur Makrotextur hön:er Mceatcxmr hlll!er Lllngsprofil hö!!er Percentil 75% IRI höger Snårdiun111ax17 Svårdiun vänstern Soårdiun max,s < 0,20 rnm/m <0,5mm <0,5mm <0,5mm <0,5mm <0,20% <0,20% <0,20% <3 l/lOOOOm 90%(1) FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Enhet 2 3.1. DOM Krav på täckning vid leverans av data 7 51-15 Pör Trafikverket är det tnycket viktigt att så stor del som möjligt av vägnätet tillståndsmäts (täcks), utan all få medoönskadedatavidplatserochtillllillendärdetintegårattmätavägenpäettkorrektsätt.Kravetpätäckning avdatafinnsförattsäkerställaattTrafikverkettärenallsidigbeskrivningavvägnätetdärävendemestojämna vägavsnitten beskrivs. Nedan angivna krav kontrolleras separat för 20 m värden, I m värden och 0, I m värden ochkravenställsdessutomsepardt lorleverantörensbådadeltagandematbilar.Vidaregällerävenkravenseparat per slinga och i ftlrekommande fall separat per varv pä slingorna. De kontrollmätningar som utlors i testerna har också samma krav som de hela varven på slingorna och respektive kontrollml!tning testas separat. KravI: VarjeslingaskamätassåattAL2'.97,S%(täckning)medundantagminlängsprofilemasomskahaAL2'.99,5 %(täckning)dådessatnätstorheterskalevererasvidpaus.Undantagfrån97,5%täckningkanmedgesav Trafikverket i speciella fall (t.ex. vid tillfälliga vägarbeten). Leverantören har en skyldighet att meddela Trafikverket t1lrekomston av dessa situationer. Om ett tillfälligt vägarbete finns på en slinga som otnöjliggör mätning minskas TL med motsvarande längd där mätning inte kan utloras. Kruv 2: Minst 800 m giltig data (TLLD) ska levereras per flytande 1000 m mätning fllr alla matstorheter. Kravet testas inom respektive mi!lsträcka. Med flytande 1000 m menas att kravet först testas förO m till 1 000 m sedan lllr20 m lill 1 020 m o.s.v. Endast de mätstrl!ckor som lir längre iin IOOO m testas. Krav 3: Bortfall tar, vid mätning på vägnätsslingor, maximalt vara 0,5 %. Detta gäller alla mälstorheter, Av förfrågningsunderlagets bilaga TRVMB 150 Mätstorheter framgår bland annat följande. 4.9 Krav på digital stillbild Bildens komprimeringsformat ska vara JPEG. Upplösning ska vara minst 128ox960 pixels och med 24 bitars färgdjup. Komprimeringsgraden ska vara så att en normal filstorlek blir mellan 100 kb och 400 kb. Den utrustning som används ska vara av typen "'progressive scan" (bilden tas vid ett och samma tillfälle) och slutartiden ska, i dagsljus, nonnalt vara lika med eller kortare än 1/1000 sekund. Varje digital stillbild ska innehålla metadatainformation enligt specifikationen Exifversion 2.2. De informationsf'ålt som skafyllas i är datum_, tid:1 position, och den riktning son1 bildens är tagen i (bilens Tabcll 3 Jruormntionsfiilt enligt EXIF 2.2 för digital stillbild. färdriktning). Övrig information om kamerans inställningar som slutartid och bländartal etc. är önskvärd rnen inte obligatorisk. Chapter Name GPS Attribute Information A. Tags Reluting to GPS ExifIFD Attribute Information F. Togs Relating to Date ondTimo ExlfIFD Attrlbule Information Field Name GPSLatitude DateTimeOriginal ExposureTime ShutterSpeedVo.lue ApertureValue Förklaring Obliga- toriskt dd/.1,mmmm/.10010/1 ja (Latitud WGS84) ja ja "YYYY:MM:DD ja HH:MM:SS" (Togs Relating to Version) GPSLongitude dd/1 1 mmmm/.100,o/1 (Longitud WGS84) GPSimgDirection 0-359.99 (True North) nej nej nej G. Tags Relatingto Picture- Taking Conditions Karncran skn vara riktad i bilens Iå1·driktning och ha en horisontell bl1dvinkelpå40till55grader.Bildenslodrätacentnunlinjeskavara c e n t r e r a d i d e t k ö r f ä l t s 0 1 n m ä t s n ä r f o r d o n e t fä r d a s p ä e n r a k s t r ä c k a . När rnätbilen står pil en horisontell yta ska horisonten ligga cirka 30 % frän bildens överkant. Ka1ncran ska varn monterad så att ingen del av mätbilen eller mätutrustningen syns i bilden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Enhet 2 5.1 0 Digital stillbild E n dig i t a l s t i l l b i l d s k a l us v i d s t r u t e n a v v m j e p å bö rj a d w m s t rä c k a längs vägen, synkront med övrig 20 m data. 51-15 8 Figur 9, E.-.empelpå digitalstillbild, (bildenavserinteatt å t ,r r s p e g l a d e k r a 11 s o m s t ä l l s i k a p i t e l o) , Bilderna sparas I fonnatet JPEG med upplösningen 1::,8ox960 p!xels. Av fö1frågningsunderlagets bilaga TRVMB 151 Vägnät framgår bland annat följande. 4.3 Digitala stillbilder Vid planering avmätning ska hänsyn tas till ljusförhällanden för att uppnå bästa möjliga bildkvalitct Vid mätning ska a,�tånd till framförvarande fordon vara minst 50 m. Undantag från ovanstående 50 m-regel är tillåtet i följande fall: • Tillfälligt, till exempelvid korsningar eller omkörning. • Vid mätning i områden med hög trafik där avståndet mellan fordonengenerelltärkortareän50m,Idettafallskaföraren,så långt det är möjligt, undvika attligga bakom höga fordon. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Enhet 2 4.5 Paus och bortfall 4.5.1 Paus Mäluingen k a n sättas i paus d å omständigheter ktiiver det. D li levereras enbart längsprofil, digitala stillbilder samt längdmätning. Data sk.� endast leverems ,m mätning kan utföras med korrekt sidoläge och då övriga omständigheter tillåter att korrekta mätvärden kan fovereras. Nedan beskrivs de situationer där paltS ska användas. Paus av annan orsakär ej tillåten. 51-15 9 • • • • • När mätbilen inte ! Ordinarie leveransfil innehi\lla11de huvudfil ooh datafiler i XML M_ST_Ll_imagcs,vyz .;,, Fil innehållande Jf>G bilder (ZIP komprimerad) Innehållet i "_images"•filen ska vam e11 lmlpp�tntklur diir varje Mätstrtlcka-lD bildar en mapp och innehAllet iden m11ppen beståra1• en uppsätining bilder rur ei1 eller llero mli!ta d�lslrlickor for denna mlltslrHcka. Exempel: M_ST_Ll_imagcs.vy.i: 57934935-7900-4fäf.-ad9b-139f.l06dc796 DS_0_137_00000Jpg DS_0_137_00020Jpg DS_0_l37jl0040Jpg DS)37_83 I_00000jpg DS_l37_8l I_00020Jpg DS_l37_831_00040Jpg dd977280-8 l 7b-4654•9bc3-206ff46babe9 DS_0_l 8 8 1 _00000Jpg OS_0_ l 8 8 1 _00020jpg DS_,O_I88!_00040jpg DS_0 ) 8 8 !_0006 0 J p g Somframgår111·exemplet,:wQnså5kabildernautmeddclsh"lickannamns/lttaspt\ettslillsomg/Jrattdetgårntl knyta infornmtion till ett specielll segment illr vi1cie delsl-rli�kn, niirlor namnsätts filen enligt fillj!lJ1dc: DS_"STARTAVSTÅND" "SLUTAVSTÅND"_"termvl!rdefilrtenn2S8''jpg Bilder ska levereras !\ven Rlr p!lltsade sträckor. Av förfrågningsunderlagets bilaga 9c, VYM Termidentiteter framgår bland annat följande. 10 51-15 4.Mätstorhetertor20m-sträckor(20mmätscgment) 4.1 Obligatoriska Termld 2581 '257 Betydelse Segmentets startpunkt på dclslr:ickan uttryckt i meter Fordonshastighet i km/h Antal dec 0 0 0 260 SpMdjupmax11imm Spårdjup vlinstcrn Spårdjup högern IRI höger l I l 2 1025 1026 1105 1287 1310 1541 1547 3020 3021 3023 8025 8026 8l05 Digitala stillbilder (sllrskilt leverausfonnat, se bilaga 9b) 1 Startptlnktcrt aka telaleru till ektucll dclslnickas startpunkt 20 IR] vänster Kurvatur Bnckighcl X-koordinat (SWEREF 99 TM) Y-koordinat (SWEilliF 99 TM) Radiellt mcdclfcl för position Spårdjup m�x1s 1 Spårdj11p Yl!nstern 1 Spårdjup högcru I 1 1 0 I Segmentets längd uttryckt i meter 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 51-15 !FALUN Enhet 2 Av Mätprogram för tekniska tester 2014 framgår bland annat följande. Leverans av mätresultat från ,iägniltsm!Uning Mätrcsullat ska levereras till Trafikverket senast 2014-08-29, Mätresultat levereras i enllghet med underbilagorna 9a till och med 9d, med den ändring som beskrivs nedan. Möjlighet ntt sennre komplettera.(justcra lh'crll!mnat mätresultat ftlr alt rätta till fel kan inte garanteras, M!ltt1ingllffins idc-ntitet ska a)lgcs som identitet ftlr m!ltområde (matomradc id) i leveransfiler (se bilaga 9b) och bilda leveranslilens namn. Exemplet nedan avser de 2 utrustningarna A och B, Varje leverantör ska leverera data på motsvarande sätt. Utrustning A A A A A A A A A A A B B llilnamn AAO! .vvz AA02,vvz ABO! .vvz AB02,yvz ACOl.vvz AC02.vvz AD01.vvz AD02.VYZ ADOJ,VYZ B ll B B Il B B B B S l inga A A B B C C D D D D D A A B B C C D D D D D Mätning mntomrnde ID enl. bilar,a 9b AOI AAOI A02 AA02 fl.01 ADOl B02 AB02 COI ACOl C02 AC02 D ADOl D AD02 D Anm D AD04 D AD05 AOl BAOI AiP BA02 B01 BBOJ B02 BB02 COI BCOl C02 BC02 D BDOl D BD02 D BD03 D DD04 AD04,VY7. AD05,vvz BAOl.vvz BA02,Y\'Z BBOl .vvz BB02.vyz BCOl .vyz BC02.='Z BD01 .YV7. BD02.wz 13D03.wz BU04.vvz BD05.vvz Mätbeskrivnlngstcnner (se bilaga 9c) sko ges värden enligt nedan: 7 8 9 10 1 1 Leverantör (kod enligt ovan) Utrustningstyp (=I vid testerna) Utrustningsindivid (registrering$numtner) förare Operatör D BD05 V,uje leveransfil enligt ovan innehåller en huvudfil och en mätdatafil. (ex AAOI .vyh och MOl.vym, Se bilaga 9b). Komme11tnl' till levernnsformatct yid testerna Vid nonnnl produktion innehåller varje besmllningsunderlag unika identiteter ror bl.a. uppdrag, mätområdcn och mätslrltckor. Till varje mätsträckald kopplas endast en mätning. I samband med testerna kommer detta inte att gtllln. Varje mtttstrllckald kommer ntt ba koppling tlll nita de mtltningar som utförts på den aktuella rnlltstrllcknn, Nonnalt enligt bilaga 9b ska vid leverans huvudfil och datafil innehålla den unika mmonuådesidenti1et som be-stlllln.ingsundcrlagct innchllllcr, lex: