( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖ KANDE NätverkskompanietUKH HB, 969737-6185 StoraGatan42 722 12 Västerås MOTPART Eskilstuna kommun 631 86Eskilstuna SAKEN Mål nr 3651-12 Sida1 (1 0) I LINKÖPING 2 012- 08- 09 Enhet2 Meddelad i Överprövningenligtlagen(2007:1091) om offentligupphandling,LOU KONKURRENSVERKET 2012 -08- 1 0 Ooss Aktbil Avd Dnr Dok.Id 91898 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se 013-25 10 00 E-post: ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Eskilstuna kommun upphandlarUtbildning i systemisktfamiljearbete inom socialtjänsten. Kom m unen kom m er att anta det anbud som bedöm s vara det ekonom iskt mest fördelaktiga m ed hänsyn till pris och kvalitet. Av tilldelningsbeslut den1 juni2012 framgår attEskilstuna komm unfun­ nit attErstaSköndal högskolaAB:s anbud uppfyllde de obligatoriska kra­ ven sam t var det anbud som var det ekonomiskt m estfördelaktiga, och att bolaget därmed skulle tilldelas kontraktet. Nätverkskom panietUKH HB (Nätverkskompaniet) har i skrivelse tillför­ valtningsrätten ansökt om överprövning och yrkar att upphandlingen av­ bryts. Kom munen yrkar att bolagets ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall. VAD PARTERNA ANFÖRT Nätverkskompaniet Upphandlingensförfrågn ingsunderlag harfokuserat helt på kursdeltagarnas kunskapsutveckling och det har därm ed saknat riktlinjer vad avser utbild­ ningens omfång m ätt i tid. Förfrågn ingsunderlaget har därm ed varit otyd­ ligt, vilket har lett till att avgivna anbud skiljt sig mycket åt avseende ut­ bildningens längd uttryckt i antal utbildningsdagar. Nätverkskompaniet anser att denna omständighet m issgynnat bolaget då deras anbud avseende fortsättningsutbildning avser18 utbildningsdagar, vilket kan jämföras med det anbud som antagits, vilket erbjuder enfortsättningsutbildning om8 dagar. Enligt kom m unens anbudsutvärderingfick Nätverkskom paniet fyra Sida2 3651-12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 3 3651-12 av fem möjliga kvalitetspoäng vad avser fortsättningsutbildningen, vilket beror på att anbudet i den delen är alltför omfattande. Detta hade kunnat undvikas om det i förfrågningsunderlaget funnits tydligare riktlinjer om utbildningens omfattning mätt i tid. Bolaget har offererat en utbildning efter de kvalitetskrav som framgår av förfrågningsunderlaget. Om kommu­ nen nöjer sig med en ytligare utbildningsnivå, för vilken en kortare utbild­ ningsinsats lämpar sig, så ska detta klart framgå av förfrågningsunderlaget. Eftersom så inte varit fallet finns en avsaknad av överensstämmelse mellan förfrågningsunderlagets kravspecifikation och den slutliga utvärderingen. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Uppdraget är att i dialog med beställaren ta fram ett program och upplägg för att i två olika nivåer (grundutbildning och fortsättningsutbildning) genomföra utbildning i systemiskt och nätverksorienterat arbetssätt. Någon möjlighet till den dia­ log som omtalas har aldrig erbjudits Nätverkskompaniet. Slutligen anförs att prisjämförelsen är missvisande och osaklig på grund av att kvalitet och omfattning inte tas med i bedömningen. De avgivna anbu­ den varierade i total utbildningstid mellan 12 och 46 utbildningsdagar. Dagspris eller timpris skulle ge en mer rättvis bild av kostnaden för de ut­ bildningar som anbudsgivarna offererat. Eskilstuna kommun Förfrågningsunderlaget motsvarar de i LOU och gemenskapsrätten upp­ ställda kraven på affärsmässighet, konkurrensneutralitet, proportionalitet och transparens. Av underlaget framgår med all önskvärd tydlighet vad kommunen tillmäter avgörande betydelse vid upphandlingen och hur den utvärderingsmodell som slutligen kommer att användas är utformad och således är ägnad att leda till ett för anbudsgivaren rättvisande resultat, var­ vid kommer antas det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. C Regeringsrätten har för övrigt iRÅ 2002 ref 5 0 uttalat att även förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas underförutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätteninte träds för när. Bristerna iförfråg­ ningsunderlaget som Nätverkskompaniet anför saknar enligt komm unen relevans. Vilka krav som ställs på anbudsgivarna samt hur anbud ska ut­ värderas framgår av förfrågn ingsunderlagets sjätte och sjunde punkt jäm ­ fört med punkt elva. Vad avser den dialog mellan uppdragsgivaren och entreprenören som om­ nämns iförfrågningsunderlaget så kommer kommunen att inbjuda den vin­ nande anbudsgivaren till näm nda dialog. Någon skyldighet att inbjuda öv­ riga anbudsgivare finns inte. Vad avser påståendet att prisjämförelsen mellan avgivna anbud är m issvi­ sande och osaklig hänvisas till punkt elva i förfrågningsunderlaget. Där framgår hur anbudsutvärderingen ska ske. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utredning Av förfrågningsunderlagets sjätte punkt; Uppdragsbeskrivning och krav på genomförande fram går bl.a. föjl ande. 6.1 Uppdragsbeskrivning. Uppdraget är att i dialog med beställaren ta fram ett program och upplägg för att i två olika nivåer(grundutbildning ochfortsättningsutbildning) ge­ nomföra utbildning i systemiskt och nätverksorienterat arbetssätt. Deltagarenska efter genomgången utbildning kunna tillämpa ett nätverks­ orienterat och systemiskt arbetssätt i sitt dagliga arbete. Utbildningen kan komm a att avropas för såväl stora som små grupper av personal. Beställarens definition av nätverksorienterat arbetssätt: För att kunnafrigöra och utveckla individers resurser kräver det att soci- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 651-12 I LINKÖPING Enhet2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 5 3651-12 altjänsten samarbetar med individen och dess olika sammanhang/system. En person kan inte ses somfriståendefrån sinfamilj och sin miljö. Man måste titta påfler system kring individen och hur dessa påverkar varandra och individen. 6.2 Målgrupp Målgruppen för utbildningen är anställda inom Arbetsmarknads- och fa­ miljeförvaltningen, område Råd och stöd, som behöver kunskap om meto­ der för att påverka människor till förändring. Råd och stöd omfattar perso­ nal som arbetar med barn, ungdom, vuxen vad gäller SOL, LVU, LVM. Det finns personal som arbetar med utredningar enligt 1 kap 1 § SOL och myndighetsbeslut och personal som arbetar med verkställighet dvs, stöd och behandlingsinsatser. Området Råd och stöd består av ca 250 personer. Utbildningen kommer erbjudas utifrån behov. 6.2.1 Volym Hur stort antal utbildningstillfällen som kan komma att avropas kan inte anges exakt, och beställaren garanterar inte någon specifik volym. 6.3 Utbildningens mål och upplägg 6.3.1 Grundutbildningen Deltagaren ska efter utbildningen ha en god förståelse för systemiskt och nätverksorienterat arbetssätt samt ha kunskap om att praktiskt förvalta den kunskapen. Deltagaren ska efter utbildningen minst ha kännedom om cir­ kulärt intervjuande, aktivitetstekniker, problem- och målformulering, sam­ talsstrategier, reflekterande team, nätverksutredning, medhandläg­ gar/behandlares samverkan, familjekarta och familjeanalys, nätverkskartor, grundprinciperna i systemteori. 6.3.2 Fortsättningskurs Fortsättningskursen ska vara en breddning av utbildningen från grundkur­ sen. Deltagaren ska efter utbildningen minst ha djup förståelse och kun­ skap om medbehandlarrelationen; problem- och måldefinitioner i arbetet; kontrakt med familjen; samtalsstrategier; strukturering av samtalstiden med brukare; aktivitetstekniker; timing; matchning; cirkulärt intervjuande; reflekterande team. Deltagaren ska efter utbildningen få erfarenhet av di­ rekthandledning och videoanalys av rollspel. 6.4 Kompetenskrav Konsulten ska kunna anpassa utbildningen efter deltagarnas kunskapsnivå och dagliga arbetssituation och därför ställer vi följande krav på den/de konsulter som ska utföra uppdraget. Erbjuden konsult ska • vara leg. psykolog leg. psykoterapeut/socionom • ha genomgått egen handledarutbildning • ha god erfarenhet av familjeterapi ( Kompetenskrav är ett av upphandlingens utvärderingskriterier och bedöms enligt följande: Bedöms inneha utmärkt kompetens/erfarenhet 5 poäng Bedöms inneha mycket bra kompetens/erfarenhet 4 poäng Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3651-12 I LINKÖPING Enhet2 • ha god pedagogiskförmåga • ha god kännedom om de verksamheter som bedrivs inom en komm un Anbudetska innehålla meritförteckning på varje, för uppdraget, föreslagen konsult. Av meritförteckningska minst framgå: •Namn • Utbildning • Arbetslivserfarenhet ochyrkeskvalifikationer •Beskrivning av hur denna uppfyller ovan krav på kompetens. Denellerdekonsultersomföreslåsutförautbildningar,ska hagenomfört minst två(2 ) likvärdiga uppdrag. Likvärdig innebär ett för anbudet relevant uppdrag inom samma ämnesområde och mot samma målgrupp. Anges i bilaga3 . Bedöms inneha bra kompetens/erfarenhet 2 poäng Bedöms inneha acceptabel kompetens/erfarenhet 1 poäng Underkänd O poäng Värdex2 6.5 Lokaler Utbildningarnaska genomföras iEskilstuna. Beställaren tillhandahåller och administrerar lokal med utrustning iform av dator, projektor och duk. Behöverutbildarenenannanutrustningska dettaframgåavanbudet. 6.6Genom förande och upplägg Anbudetska innehålla ett förslag på hur varje utbildningsdel(grundutbild­ ning ochfortsättningsutbildning) kan genomföras utifrån utbildningens innehåll, utbildningens längd, arbetsformer, aktiviteter, procedurer mm.Av beskrivningenska minsta och största gruppstorlek framgå. En önskan är att utbildningen bedrivs i seminarieform, med ett samm anfö­ rande av teori och praktik. Genomförande och upplägg är ett av upphandlingens utvärderingskriterier och anbudsgivarens beskrivning bedöms enligt följande: Mycket väl godkänd 5 poäng Väl godkänd 4poäng Godkänd 2 poäng Med tvekan godkänd 1 poäng Underkänd O poäng Värdexl Observera att varje utbildningsdel utvärderas separat 6.7 Dokumentation Utbildningsdokumentation iform av en kurspärm på svenskaska ingå i uppdraget. Önskar utbildningsledaren komplettera med annan litteraturska detta prissättas och fram gå av anbudet. ( Efter varje utbildningsdelska en utvärdering av deltagarnas upplevelse av kursen genomföras. Av den sjunde punkten; pris/arvode framgår bl.a. följande. Prisska lämnas iSEK exklusive moms på prisbilagan(bilaga4) . Omkostnaderförgenomförandetavuppdragetsåsom: resortillochfrån beställareniEskilstuna, traktamenten, kursmaterialochförberedelsetider, restiderska ingå i offererade priser. Behöver konsult/kursledare hotell för övernattning beställs och betalas detta av beställaren. Av den elfte punkten; anbudsutvärdering framgår bl. a. följande. Anbuden utvärderas utifrån pris och kvalitet. Med kvalitet menas bedömd förmåga att genomföra uppdraget på det för beställaren mest fördelaktiga sättet avseende innehåll och utformning av offererad tjänst. Vid bedöm­ ningen av kriteriet kvalitet tas hänsyn till den redovisning/beskrivning som anbudsgivaren lämnar på hur man föreslår att genomföra uppdraget(punkt 6.6Genomförande) ochkonsultens/konsulternaserfarenhetochkompetens (punkt64. Kompetens) . Maximal poäng är20p. Kriteriet kvalitet har ett mervärde om40 000 kr per poäng. För upphandlingen gäller en maximal kvalitetspoäng om20, se för­ delning nedan. Kriteriet kvalitet har ett mervärde om40 000 kronor per poäng. Kompetens10 poäng, grundutbildning5 poäng och fortsättningsut­ bildning5 poäng. Utvärderingsexempel: Möjliga poäng20 Erhållna poäng15 Diff. -5 5 x40 000 kr200 000 kr i påslag Påslaget(iexempletovan200000) förkriterietkvalitetadderastillanbu­ dets utvärderingspris. Anbudet somfår det lägsta jämförelsevärdet är det för beställaren ekonomiskt mest fördelaktiga. Om anbudsutvärderingen visar att två ellerflera anbudfår exakt lika jämförelsevärden antas anbuds­ givare som erbjuder lägsta viktade timpris. Lagtext m. m. Enligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 DOM Sida7 3651-12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 8 3651-12 Enhet 2 Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning gn Nätverkskompaniet har i målet bl.a. gjort gällande att upphandlingens för­ frå betydligt mer omfattande utbildning än flera av de övriga anbudsgivarna. Det nämnda har bidragit till att bolaget inte fått det i målet aktuella kon­ traktet. Eskilstuna kommun har genmält att det av förfrågningsunderlaget framgår tydligt vad som tillmäts avgörande betydelse vid upphandlingen och hur den utvärderingsmodell som slutligen kommer att användas är ut­ formad. ingsunderlag varit bristfälligt, vilket fått till följd att man offererat en Frågorna i målet är om Eskilstuna kommun genom vad som anförts av Nätverkskompaniet ovan har brustit i sin skyldighet enligt LOU att be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, samt att genomföra upphandlingen med iakttagande av principerna om öppenhet, ömsesidighet och proportionalitet. I förfrågningsunderlaget anges att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ det kommer att antas utifrån en viss angiven utvärderingsmodell. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att ett förfrå ingsunderlag ska vara så klart och tydligt att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den leder till ett rättvisande resultat, samt att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekono­ miska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de princi- gn FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Sida 9 3651-12 DOM per som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte Den omständigheten att inga riktlinjer lämnas i förfrågningsunderlaget vad avser den upphandlade utbildningens omfattning (exempelvis uttryckt i antal utbildningsdagar) skulle i sig kunna tolkas som att underlaget varit otydligt i det avseendet. Av handlingarna i målet framkommer dock inget som visar att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten har åsidosatts i detta fall. Enhet 2 träds för när. (RÅ 2002 ref. 50). ( Nätverkskompaniets invändning att kravspecifikationen inte överensstäm­ mer med den slutliga utvärderingen tillbakavisas av Eskilstuna kommun. Förvaltningsrätten finner att det tydligt framgår av förfrå ingsunderlaget gn att det är ekonomiska hänsyn som är överordnade och avgörande i upp­ handlingen, förutsatt att de i förfrå ingsunderlaget uppställda kvalitets­ kraven är uppfyllda. Den utvärderingsmodell som beskrivs får därmed an­ ses vara tydligt beskriven och följdenligt tillämpad. Något agerande i strid mot principerna i LOU kan enligt förvaltningsrätten inte påvisas i den de­ len. gn Förvaltningsrätten finner att punkt 6.1 Uppdragsbeskrivning i förfråg­ ningsunderlaget endast är en beskrivning av uppdraget med syfte att infor­ mera potentiella uppdragstagare inför ett eventuellt anbudsförfarande, nå­ gon utfästelse att tillsammans med samtliga anbudsgivare föra en dialog angående den upphandlade tjänsten kan därmed enligt rätten inte utläsas av nämnda punkt. Mot bakgrund av det ovan anförda ska ansökan avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 10 3651-12 , se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Su1JU io�yS\r�nsson Föredragande: Niklas Lindqvist ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND