FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 I FALUN 2015-05-13 Mål nr 534-15 KONKURRENSVERKET 2015 -05- 1 3 Avd Dnr KSnr Enhet 2 Meddelad i Föredragande Ann Liljedal Falun SÖKANDE Hudiksvalls Entreprenad AB, 556459-5501 Agövägen 13 A 824 51 Hudiksvall MOTPART Ljusdals kommun 827 80 Ljusdal Aktbll Ombud: Advokat Ronny Henning och biträdande jurist Andrea Rosengren Advokatfirman Åberg & Co AB Box 16295 103 25 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Hudiksvalls Entreprenad AB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 136871 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 534-15 I FALUN Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDE Ljusdals kommun genomför upphandling avseende nybyggnad vägar och industritomter genom förenklat förfarande enligt lagen (2007: 1 091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades 6 februari 2015 varvid annan leverantör än Hudiksvalls Entreprenad AB tilldelades kontraktet. Hudiksvalls Entreprenad AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en förnyad utvärdering sker varvid bolagets anbud tas upp till utvärdering. Detta dåLjusdals kommun på fel­ aktiga grunder diskvalificerat bolagets anbud från deltagande i utvärde­ ringen. Bolaget har lämnat anbud med det klart lägsta priset och har på grund av kommunens agerande lidit eller riskerat att lida skada. Ljusdals kommun bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hudiksvalls Entreprenad anfört är visat attLjusdals kommun har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse iLOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndig­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 §LOU). Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Enhet2 AFB.31 Anbuds form och innehåll Följande uppgifter skall redovisas (se även Anbudsformuläret): 534-15 - - - - - - - - - - Anbudsgivarenslimpriserpåtilläggsarbetenenligt AFD.611. Organisation för projektet redovisas med personnamn på arbetschef, platschef och referenser. Miljöledningssystem inklusive miljöansvarig Kvalltetsledningssystem inklusive kvalitetsansvarig Platsbehov för materialupplag, boduppslällning mm Genomförandeplan. Förslag på tidplan. Försäkran om att företaget kommer att hålla entreprenaden försäkrad enligtAFD.54. Företagaruppgifter enligtAFB.314. Anbudssumma AFB.52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud K ontrakt kommer att tilldelas den anbudsgivare som inkommit med det lägsta justerade priset efter det att anbudssumma, timpriser för arbetare, maskiner med förare, bergavtäckning, bergsprängningsarbeten samt mängdpris för förstärkning av överbyggnad räknats samman. Justering kommer att ske enligt följande: Anbudssumman plus värdet av timpriser för arbetare, maskiner med förare, bergavtäckning, bergsprängningsarbeten samt mängdpris för förstärkning av överbyggnad. Hudiksvalls Entreprenad anför i huvudsak följande. Bolaget har uppfyllt skallkravet enligt AFB.31, att genomförandeplan ska bifogas till anbudet. Av rubrikerna i bolagets anbud framgår tydligt att bilaga2 avser kvalitets­ system/genomförandeplan. Dokumentet innehåller alla de efterfrågade de­ larna en generell genomförandeplan ska innehålla. Ljusdals kommun har i förfrågningsunderlaget använt ett ord, genomförandeplan, vars innebörd kan variera stort från fall till fall. Eftersom det inte är närmare preciserat har bolaget valt att ge in ett svar utifrån det generella som gäller runt en genomförandeplan. Allt som finns i en generell genomförandeplan finns i bolagets kvalitetsplan. Bolaget har lämnat anbud med det klart lägsta priset och eftersom anbudet uppfyller skallkraven ska upphandlingen tillfalla bolaget. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 534- 1 5 IFALUN Enhet2 Ljusdals kommun anför i huvudsak följande. Kommunen medger att Hu­ diksvalls Entreprenad har lämnat anbud med lägst anbudssumma av de kvalificerade anbudsgivama. Det är dock inte lägst anbudssumma som avgör tilldelningen, utan det är den anbudsgivare som erhåller lägst utvär­ deringssumma vid utvärderingen som ska tilldelas kontraktet. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår det tydligt hur utvärderingen ska göras. Om bola­ gets anbud utvärderas enligt den här modellen framgår att anbudet har en högre utvärderingssumma än den vinnande anbudsgivarens anbud. Bolaget skulle således inte ha tilldelats kontraktet även om dess anbud inte förkas­ tats. Skaderekvisitet är således inte uppfyllt och ansökan om överprövning ska därför avslås redan på denna grund. Kommunen bestrider dels att Hudiksvalls Entreprenad ingett en genomfö­ randeplan, dels att bolagets kvalitetsplan skulle utgöra en genomförande­ plan. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att anbudet ska innehålla uppgifter om kvalitetsledningssystem och en genomförandeplan. Bolagets bilaga2 kvalitetsledningssystem/genomförandeplan innehåller enbart en kvalitetsplan, genomförandeplan saknas. Inte heller någon annanstans i anbudet återfinns någon genomförandeplan varför anbudet rätteligen har förkastats. En beskrivning av bolagets allmänna mål och dess kvalitetssäkringsarbete har ingenting med en genomförandeplan att göra. En genomförandeplan är en del av projektdokumentationen och innehåller en plan för genomföran­ det av entreprenadarbetena. En genomförandeplan måste i vart fall inne­ fatta en plan för vilka huvudsakliga arbetsmoment som ska utföras enligt uppdraget och i vilken ordningsföljd dessa ska utföras. Någon sådan redo­ visning finns varken i bilaga2 till bolagets anbud, eller någon annanstans i anbudet. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 534- 15 IFALUN Enhet2 Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget bland annat innehåller krav på att en så kallad genomförandeplan ska bifogas anbudet. Rätten har tagit del av Hudiksvalls Entreprenads anbud och där till hörande bilaga2 kvalitetsplan/genomförandeplan.Ljusdals kommun har anfört att bilaga2 inte innehåller de uppgifter som krävs för att kunna kalla doku­ mentet för genomförandeplan. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifråga­ sättaLjusdals kommuns bedömning i den delen. Skäl för att bifalla ansö­ kan finns inte. Av förfrågningsunderlaget framgår att vid utvärderingen sker en omvand­ ling av anbudspris till utvärderingspris enligt en viss modell, och det är sedan anbudet med det lägsta utvärderingspriset som ska antas. Ljusdals kommun har fört fram att Hudiksvalls Entreprenad inte hade tilldelats kon­ traktet även om bolagets anbud inte hade förkastats. Detta då Hudiksvalls Entreprenad inte hade det lägsta utvärderingspriset. Hudiksvalls Entrepre­ nad har inte bemött detta. Förvaltningsrätten konstaterar därmed att Hu­ diksvalls Entreprenad inte visat att de lidit eller kan komma att lida skada till följd avLjusdals kommuns agerande. Skäl att besluta om ingripande enligtLOU föreligger inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga ( DV 3109/1CLOU). Karin Forslund Johansson rådman 5 I,;;,,&:"%,,, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämhas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. r� 6 till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I(lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se 4.