lJI " ••I "· ifi,,>:,i_, KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 KLAGANDE 2014 -10- 2 0 BESLUT Ocab Avfuktning i Malmö AB, 556468-7118 Sida 1 (3) Mål nr 4432-14 KONKURRENSVERKET Ombud: Advokat Henrik Willquist och jur.kand Caroline Appelberg Advokatfirman Lindahl KB Box 1214 251 12 Helsingborg MOTPART Lunds Kommuns Fastighets AB Ombud: Delia Ander Lunds kommun Box 41 221 00 Lund ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 14 maj 2014 i mål nr 2900-14, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling; fråga om avskrivning KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 1 augusti 2014. Kammarrätten skriver av målet. YRKANDEN M.M. Ocab Avfuktning i Malmö AB (Ocab) överklagar förvaltningsrättens dom. Meddelat i Göteborg �l1 i!J 2"'1' (1 Avd Dnr KSnr 22 ' Aktbil Dok.Id 300332 Postadress Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031--732 74 00 03 I-732 76 00 E-post: kamman-atten.goteborg@dom.se www.kammarratten.gateborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Box 1531 40 I 50 Göteborg KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG BESLUT Sida2 Mål nr 4432-14 Kammarrätten har den 1 augusti 2014 beslutat att Lunds Kommuns Fastighets AB (Fastighets AB) inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. Fastighets AB har härefter i yttrande till kammarrätten uppgett att bolaget den 10 juli 2014 tecknat avtal med annan leverantör. Ocab vidhåller sitt yrkande och överlämnar åt kammarrätten att pröva om avtalet mellan Fastighets AB och den andra leverantören förhindrar en prövning av målet. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 10 § första stycket lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förko11ad LOU, framgår att i de fall en förlängd avtalsspärr gäller enligt 8 §, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort målet. Enligt 16 kap. 6 § andra stycket LOU får överprövning av en upphandling inte ske efter det att ett avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Av utredningen framgår att avtal har slutits i upphandlingen efter utgången av avtalsspärren och före kammarrättens interimistiska beslut. Eftersom avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Målet ska således skrivas av. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG BESLUT Sida 3 Mål nr 4432-14 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). Petter Classon {/4arlo�� /Charlotte Ljung FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Målm Sida 1 (4 Ocab Avfuktning i Malmö AB, 556468-7118 Singelgatan 12 212 28 Malmö MOTPART Lunds Kommuns Fastighets AB Box 1675 221 01 Lund Ombud: Delia Ander SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 2014 -05- 1 4 2900-14 Meddelad i Malmö . Bilaga A Förvaltningsrätten avslår Ocab Avfuktning i Malmö AB:s yrkande om in­ gripande enligt LOU. Dok.Id 205654 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Telefax 040-97 24 90 E:xped itionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) genomför en upphandling avseende ramavtal av fukttekniker samt sanering. Enligt tilldelningsbeslutet avser LKF att teckna avtal med Polygon Sverige AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Ocab Avfuktning i Malmö AB (Ocab) ansöker om överprövning och yr­ kar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt Ocabs anbud ska inkluderas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Ocab anför bl.a. föl­ jande. Ocab har uteslutits på felaktiga grunder. Ocab har svarat ja avseende kra­ ven i checklistan för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökrav vid anbud och egenkontroll av entreprenadarbete (KMA-checklistan) och i den bifogade checklistan namngett den ansvarige medarbetaren. Ocab uppfyller därmed de ställda kraven. Det är vidare allmänt känt i branschen att checklistan endast kan färdigställas och underskrivas av entreprenörens byggarbetsmil­ jösamordnare för utförande av BAS-P och BAS-U. Förfrågningsunderlaget med vidhängande bilagor är vidare otydligt avseende var byggarbetsmiljö­ samordnaren ska anges i anbudet. Genom att namnge den medarbetare som är byggarbetssamordnare och tillika arbetsmiljösamordnare anser Ocab att skallkravet är uppfyllt i enlig­ het med förfrågningsunderlaget. Anbudet är komplett och det föreligger därmed inte grund för uteslutning. LKF bestrider bifall till Ocabs yrkanden och anför bl.a. följande. Ocab har under punkten 2.2 i anbudet angett att företaget uppfyller skallkraven i Sida2 2900-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 3 2900-14 KMA-checklistan samt hänvisat till bifogad bilaga. Byggarbetsmiljösam­ ordnare för utförande av BAS-P och BAS-U namnges dock inte i bilagan. Det är irrelevant att det är allmänt känt i branschen att en KMA-checklista endast kan färdigställas och underskrivas av entreprenörens byggarbetsmil­ jösamordnare för utförande av BAS-P och BAS-U. LKF bestrider att så är fallet. Den upphandlande myndigheten får vidare inte ta hänsyn till om­ ständigheter som är allmänt vedertagna i branschen utan enbart till vad som anges i anbudet. Därutöver skulle det strida mot likabehandlingsprin­ cipen att anse att Ocabs anbud skulle vara kvalificerat med hänsyn till öv­ riga anbudsgivare som har lämnat ett komplett anbud där efterfrågade upp­ gifter tydligt anges. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rät­ tens prövning omfattar endast de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Av detta följer att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlaget under punkten AFD.1834, Upplysning om bygg­ arbetsmiljösamordnare, anges följande. TEs Byggarbetsmiljösamordnare för utförande av (BAS-P) ska anges i anbudet. TEs Byggarbetsmiljösamordnare för utförande av (BAS-U) ska anges i anbudet. T Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2900-14 Avdelning 1 I MALMÖ Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingsprocessen består av två olika delar, kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen. För att ett anbud ska kvalificera sig till utvärdering krävs att anbudet uppfyller samtliga uppställda skall-krav. I förevarande upphandling framgår det klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att det är ett skallkrav att anbudsgivaren i sitt anbud anger byggarbetsmiljösam­ ordnare för utförande av BAS-P och BAS-U. Det är vidare ostridigt att Ocab inte har angett dessa uppgifter i sitt anbud. Ocab kan därmed inte anses ha uppfyllt det aktuella skall-kravet och LKF har således haft skäl för att förkasta Ocabs anbud på angiven grund. Det är enligt förvaltningsrät­ tens bedömning inte heller visat att ingripande ska ske på den grunden att förfrågningsunderlaget skulle vara otydligt. Ocabs yrkande om ingripande enligt LOU ska därmed avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Madeleine Westberg Målet har föredragits av Marita Ekdahl. ( (\1Cl-CC�w� Bilaga B HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling bar angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast. Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostadenochmobiltelefon.Dessutomskaadressochtelefonnummertillarbetsplatsenocheventuellannan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klagandenanlitarombud,skaombudetsnamn,postadress,e-postadress,telefonnummertillarbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfåprövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen ror detta 5. debevissomklagandenvillåberopaochvadhan/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. DV681 Formulär 1