Dok.Id 194956 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besšksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun©dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid mŒndagÑfredag 0 8 : 00- 1 2 :00 13 : 00Ñ 1 6 :00 F…RVALTNINGSR€TTEN MŒl nr I FALUN F šredraganden Antonia Eriksson DOM 2017-06-21 Meddelad i Falun 2171Ñ17 S…KANDE Textilia TvŠtt & Textilservice AB, 556538-5043 BOX 1544 701 15 …rebro Ombud: Advokaterna Carl Bokwall och Lina HŒkansson KjellŽn Bokwall Rislund AdvokatbyrŒ KB Funckens grŠnd 1 111 27 Stockholm MOTPART Mora kommun 792 80 Mora S_AKEN Overpršvning enligt lagen om offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Textilia TvŠtt & Textilservice AB:s ansškan om šverpršvning. F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Mora kommun genomfšr upphandling av ramavtal avseende ÓTvŠtt och textilservice 2017 Mora, €lvdalen, RŠttvik och VansbroÓ (MK UH 2016/00074) genom ett šppet fšrfarande enligt lagen (2016:1145) om of- fentlig upphandling. Tilldelningsbeslut fattades den 5 maj 2017 varvid an- nan leverantšr Šn Textilia TvŠtt & Textilservice AB antogs. Textilia TvŠtt & Textilservice AB (Textilia) ansšker nu om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att utvŠrderingen gšrs om och i andra hand att upphandlingen ska gšras om. Till grund fšr ansškan anfšr Textilia i fšrsta hand att utvŠrde- ringsmodellen tillŠmpats pŒ ett sŠtt som strider mot fšrfrŒgningsunderlaget och i andra att utvŠrderingsmodellen Šr utformad pŒ det sŒdant sŠtt att det inte framgŒtt fšr en normalt omsorgsfull och informerad anbudsgivare hur utvŠrderingen skulle gŒ till. Mora kommun bestrider bifall till ansškan. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrutsŠttningarfšrfšrvaltningsrŠttens pršvning FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad Textilia anfšr Šr visat att Mora kommun har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande princi- perna eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och att det har medfšrt att Tex- tilia lidit eller kan komma att lida skada (20 kap 6 € LOU). De grundlŠgÑ gande principerna innebŠr att upphandlande myndigheter ska behandla leve- rantšrer pŒ ett likvŠrdigt och ickeÑdiskriminerande sŠtt, genom att genomÑ fšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt och iaktta principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet (4 kap. 1 I R 2002 ref. 50 har Hšgsta fšrvaltningsdomstolen bl.a. uttalat fšljande. Ett fšrfrŒgningsunderlag ska vara sŒ klart och tydligt utformat att en leve- rantšr pŒ grundval av detta kan avgšra vad den upphandlande enheten tillÑ mŠter betydelse Vid upphandlingen och en utvŠrderingsmodell ska vara sŒ € LOU). 2171-17 F…RVALTNINGSR€TTEN 2171-17 DOM IFALUN utformad att den Šr Šgnad att leda till ett rŠttvisande resultat, dvs. det anbud som Šr ekonomiskt mer fšrdelaktigt antas. Detta fšljer ocksŒ av kraven pŒ likabehandling, fšrutsebarhet och transparens. De skiftande fšrhŒllanden som fšrekommer i det ekonomiska livet gšr Šven fšrfrŒgningsunderlag och utvŠrderingsmodeller som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrut- sŠttning att de principer som bŠr upp LOU och gemenskapsrŠtten inte šver- trŠds. Upphandlingsdokumentet AV upphandlingsdokumentet framgŒr sŒvitt Šr av intresse i detta mŒl fšl- jande. 5.4 Steg 4 - UtvŠrdering av anbud Det anbud som har det bŠsta fšrhŒllandet mellan pris och kvalitet kommer att antas. 5.4.1 Anbudspriset Anbudspriset Šr summan av under order/produkter offererade priser. 5.4.2 Bedšmning av offererade produkter Den eller de leverantšrer som offererat det lŠgsta anbudspriset och dŠrmed Šr rankad/ rankade att bli det vinnande anbudet skall pŒ inom fem arbetsdagar frŒn begŠran, kostnadsfritt leverera plagg till Mora kommun fšr test och bedšmning. KlŠderna skall vara fšrtvŠttade tre gŒnger och mŠrkta med artikelnr. Fšljande plagg skall levereras fšr bedšmning: PersonalklŠder vŒrd & omsorg: pos 1.Byxa unisex, resŒr och dagsko i midjan och mudd i benslut pos 3.Byxa unisex, resŒr och dagsko i midjan (uppvikbar nertill) pos 5.…verdel unisex PersonalklŠder kost: pos 1.Kockrock 3/4 Šrm pos 2.Kockbyxa unisex Samtliga plagg skall levereras i SM och L En referensgrupp kommer att bedšma och betygsŠtta fšljande kriterier: UtvŠrderingskriterium 1 Design Bedšmning av plaggets design, utformning och estetik. Den genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller vid referensgruppens bedšmning av De- sign enligt bedšmningsprotokollet ger ett avdrag frŒn anbudspriset i enlighet med tabellen. Beskrivning inget eller obetydligt mervŠrde visst mervŠrde betydande mervŠrde snittpoŠng (0-0,5 poŠng) (>0,5Ñ1,5 poŠng) (>1,5-2 poŠng) vŠrde 0,00 Ñ25 000,00 Ñ50 000,00 poŠng 0 1 2 UtvŠrderingskriterium 2 Passform Bedšmning av plaggets passform, kŠnslan att bŠra plagget, komfort och kŠnslan i tyget. Passfor- men bšr fšlja kroppen vid arbete. Den genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller vid referensgruppens bedšmning av Passform enligt bedšmningsprotokollet ger ett avdrag frŒn an- budspriset i enlighet med tabellen. F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN Beskrivning inget eller obetydligt mervŠrde visst mervŠrde betydande mervŠrde snittpoŠng (0-0,5 poŠng) (>O,5Ñ1,5 poŠng) (>1,5-2 poŠng) vŠrde 0,00 -25 000,00 -50 000,00 DOM poŠng 0 1 2 UtvŠrderingskriterium 3 Funktionalitet Bedšmning av plaggets funktion fšr den yrkesgrupp som ska anvŠnda plaggen, sšmnad, fickors storlek, utformning och placering, ršrlighet, inga detaljer som kan fastna. Den genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller vid referensgruppens bedšmning av Funktionalitet enligt be- dšmningsprotokollet ger ett avdrag frŒn anbudspriset i enlighet med tabellen. Beskrivning inget eller obetydligt mervŠrde visst mervŠrde betydande mervŠrde poŠng 0 1 snittpoŠng (0-0,5 poŠng) (>O,5-1,5 poŠng) vŠrde 0.00 (>1,5Ñ2 poŠng) Det anbud som efter utvŠrdering erhŒller den lŠgsta jŠmfšrelsesumman kommer att antas. 2 Vadparterna har anfšrt Textilia anfšr i huvudsak fšljande. Mora kommun har tillŠmpat utvŠrde- ringsmodellen felaktigt och i strid med fšrfrŒgningsunderlaget. TilldelÑ ningsgrunderna i upphandlingen har varit bŠsta fšrhŒllandet mellan pris och kvalitet. Det anbud som efter utvŠrderingen erhŒllit den lŠgsta jŠmfšrelse- summan (anbudspris-avdrag enligt bedšmningsprotokollet) kommer att an- tas. Textilia har enligt bedšmningsprotokollet lŠgst anbudspris, men efÑ tersom den vinnande leverantšren hade den lŠgsta jŠmfšrelsesumman blev den tilldelad uppdraget. I utvŠrderingsmodellen finns tre olika kriterier, som kan ge avdrag med 50 000 kr per utvŠrderingskriterium. Maximalt avdrag borde dŒ vara 150 000 kr. Mora kommun har dock tillŠmpat varje utvŠrde- ringskriterium pŒ alla fem plagg som upphandlingen avser, vilket innebŠr att varje utvŠrdering har kunnat resultera i maximalt 750 000 kr i avdrag. I re- spektive utvŠrderingskriterium anges att Ó[d]en genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller vid referensgruppens bedšmning av [De- sign/Passform/Funktionalitet] enligt bedšmningsprotokollet ger ett avdrag frŒn anbudspriset i enlighet med tabellenÓ. Det enda som kan utlŠsas av ut- vŠrderingsmodellen Šr att det finns tre olika utvŠrderingskriterier och att hšgsta poŠng enligt respektive kriterium resulterar i ett avdrag pŒ 50 000 kr. Texten innehŒller ingen information om att den genomsnittliga poŠngen skulle berŠknas per plagg och att bedšmningen sŒledes skulle resultera i fem -20 000,00 -50 000,00 2171-17 F…RVALTNINGSR€TTEN 2171-17 DOM I FALUN olika genomsnittspoŠng. TvŠrtom nŠmner texten enbart en genomsnittspo- Ó& Šng genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller Textilia vill Šven rikta uppmŠrksamhet till att Mora kommun uttryckligen Šven angett att Óden genomsnittliga poŠng som anbudsgivaren erhŒller [. . .] ger 93 avdrag frŒn anbudspriset i enlighet med tabellenÓ. Anbudsgivaren kan alltsŒ erhŒlla ett, inte fem, avdrag frŒn anbudspriset. Om Mora kommuns avsikt hade varit att varje utvŠrderingskriterium skulle resultera i fem olika avdrag (ett per typ av plagg) hade detta angetts pŒ nŒgot sŠtt, exempelvis ÓDen genomsnitt- liga poŠng som pl_agge_t erhŒller [. . .]Ó hade det legat nŠrmre till hands att utgŒ frŒn att den genomsnittliga poŠngen skulle berŠknas per plagg och att varje utvŠrderingskriterium kunnat resultera i fem olika avdrag. Av bety- delse i sammanhanget Šr Šven att en nŠrmast identisk utvŠrderingsmodell har anvŠnts av ett flertal kommuner i upphandlingar det senaste Œret. I samt- liga dessa har utvŠrderingsmodellen tillŠmpats i enlighet med vad Textilia anfšrt, dvs. bedšmningen av de olika plaggen har VŠgts samman och resulte- rat i en gemensam snittpoŠng per kriterium. Mora kommuns tillŠmpning av utvŠrderingskriteriema avviker sŒledes inte enbart frŒn vad som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget, utan Šven frŒn hur samma utvŠrderingsmodell till- lŠmpats i andra upphandlingar. Enligt 16 kap. 6 € LOU finns en skyldighet att ange viktningen mellan tilldelningskriteriema. Om kommunen hade till- lŠmpat utvŠrderingsmodellen pŒ ett korrekt sŠtt i enlighet med fšrfrŒgnings- underlaget hade detta medfšrt att det maximala avdraget vid utvŠrderingen hade varit 150 000 kr. €ven om den Vinnande leverantšren hade fŒtt fullt avdrag och Textilia inte fŒtt nŒgot avdrag alls, skulle Textilia haft det lŠgsta jŠmfšrelsepriset och dŠrmed tilldelats uppdraget. Kommunens felaktiga till- lŠmpning av utvŠrderingsmodellen har dŠrmed medfšrt att Texilia lidit skada. Upphandlingen bšr dŠrfšr rŠttas pŒ sŒ sŠtt att utvŠrderingen ska gšras om med tillŠmpning av genomsnittlig gemensam poŠng per utvŠrderingskri- terium. Fšr de fall fšrvaltningsrŠtten skulle finna att det inte stŒr klart att utvŠrde- ringsmodellen rŠtteligen skulle ha tillŠmpats pŒ det sŠtt Textilia gšr gŠllande F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM menar Textilia att fšrfrŒgningsunderlaget brustit i transparens. Om ett fšr- frŒgningsunderlag ska vara fšrenligt med principerna om likabehandling och transparens ska det vara sŒ klart och tydligt utformat att en leverantšr kan avgšra vad den upphandlande myndigheten tillmŠter for betydelse vid upp- handlingen. Det kan inte anses ha framgŒtt pŒ ett tillrŠckligt tydligt sŠtt av fšrfrŒgningsunderlaget att utvŠrderingsmodellen skulle tillŠmpas pŒ det sŠtt som skett, sŠrskilt mot bakgrund av hur andra myndigheter har tillŠmpat modellen. En rimligt informerad och normalt omsorgsfull leverantšr mŒste sŒledes anses ha haft stšrre anledning att anta att utvŠrderingsmodellen skulle tillŠmpas pŒ det sŠtt som Textilia gšr gŠllande Šn som Mora kommun tillŠmpat den. Den stšrsta skillnaden mellan de tvŒ tillvŠgagŒngssŠtten Šr hur stort det maximala avdraget blir, vilket pŒverkar viktningen mellan pris och kvalitet. BŒde Textilias och vinnande leverantšrs anbud lŒg pŒ cirka fem miljoner kronor. Med ett maximalt avdrag pŒ 150 000 kr blir Viktningen mellan pris och kvalitet 97 respektive 3 procent. Om det maximala avdraget istŠllet Šr 750 000 kr blir viktningen 85 respektive 15 procent. Hur pris och kvalitet viktas Šr givetvis avgšrande fšr utformningen av anbudet, i synner- het nŠr skillnaden mellan de tvŒ alternativa tolkningssŠtten Šr sŒ stor. Om det pŒ ett tydligt sŠtt framgŒtt av fšrfrŒgningsunderlaget att kvalitet skulle viktas till 15 och inte 3 procent rŒder det ingen tvekan om att Textilia hade anpassat sitt anbud efter detta, exempelvis genom att offerera plagg av hšgre kvalitet som genererat bŠttre omdšme Vid utvŠrderingen, eller genom att pressa priset pŒ redan offererade plagg. Bristerna i utformningen av utvŠrde- ringsmodellen har sŒledes medfšrt att Textilia inte kunnat lŠmna sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Textilia har dŠrmed lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Mora kommun anfšr i huvudsak fšlj ande. I underlaget framgŒr att det Šr plaggets design/passform/funktionalitet som ska bedšmas och att referens- gruppens genomsnittliga poŠng resulterar i ett avdrag enligt tabell. Det vill sŠga plagget bedšms och referensgruppens genomsnittliga poŠng fšr plagget resulterar i ett avdrag. SŒledes bedšms varje plagg individuellt i enlighet 2171-17 F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN DOM med i underlaget beskriven utvŠrderingsmodell och utfšrd utvŠrdering. I de utvŠrderingar som Textilia hŠnvisar till anvŠnds begreppen ÓhyrtvŠttensÓ och ÓplaggensÓ i beskrivningarna av hur bedšmningen gŒr till. Ingen av dessa skriver att ÓplaggetÓ ska utvŠrderas, utan har utvŠrderats med en ge- mensam bedšmning av samtliga plagg/samtlig hyrtvŠtt i enlighet med deras beskrivning. Mora kommun anser att det framgŒr av underlaget att det Šr plagget som ska utvŠrderas och inte plaggen gemensamt. Om Textilia upp- fattat utvŠrderingsmodellen som oklar har det funnits mšjlighet att stŠlla frŒgor och begŠra fšrtydligande. Mora kommuns avsikt med utvŠrderings- modellen var att kvalitetsaspekten skulle ha en tydlig vikt vid utvŠrderingen dŒ det Šr ytterst viktigt i sammanhanget fšr de som anvŠnder plaggen. Av- sikten var att bedšma per plagg och modellen ger sŒledes ett maximalt av- drag pŒ 750 000 kr. Ett maximalt avdrag pŒ 150 000 kr som Textilias tolk- ning skulle innebŠra, gšr att utvŠrderingen av kvalitet blir obetydlig i en upphandling dŠr anbudssumman ligger pŒ cirka 5 000 000 kr. Mora kom- mun anser sŒledes att det framgŒr av upphandlingsdokumentet hur modellen ska tillŠmpas och att sŒdan tillŠmpning skett. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Mora kommun har i upphandlingen anvŠnt sig av en utvŠrderingsmodell dŠr utvŠrderingen har skett genom prisavdrag frŒn anbudspriset utifrŒn utvŠrde- ringskriterierna design, passform och funktionalitet. Det bud som efter ut- vŠrderingen haft lŠgst jŠmfšrelsesumma har antagits. FšrvaltningsrŠtten kan konstatera att det i utvŠrderingsmodellens respektive utvŠrderingskriterier framgŒr att det Šr ÓplaggetÓ som ska utvŠrderas. Upp- handlingen omfattar endast fem typer av plagg. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening framgŒr vidare att det som i utvŠrderingsmodellen beskrivs som Ógenomsnittlig poŠngÓ per utvŠrderingskriterium avser utvŠrderingsgrup- pens genomsnittliga poŠng, och inte plaggens genomsnittliga poŠng, sŒsom Textilia anfšrt. Det framgŒr dŠrfšr som klart att formuleringen att Óett av- dragÓ ska gšras frŒn anbudspriset syftar till avdrag med den genomsnittliga 2171-17 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN DOM poŠngen per plagg. Av ordalydelsen i utvŠrderingsmodellen framgŒr Vidare att det Šr varje plagg som ska bedšmas utifrŒn respektive utvŠrderingskrite- rium. Trots att Mora kommun i utvŠrderingsmodellen inte angett vad som Šr maximalt avdrag ger formuleringarna i utvŠrderingsmodellen enligt fšrvalt- ningsrŠttens mening en tillrŠckligt tydlig bild av hur utvŠrderingen kommer att genomfšras. Enligt fšrvaltningsrŠttens uppfattning brister sŒlunda inte utvŠrderingsmodellen i transparens och Mora kommun har heller inte till- lŠmpat modellen pŒ ett felaktigt sŠtt. Vad Textilia har anfšrt om hur andra liknande upphandlingar har genomfšrts fšranleder inte fšrvaltningsrŠtten till annan bedšmningAnsškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1c LOU). Karin Forslund Johansson rŒdman 2171Ñ17 2015-08 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU C 3109/1 DV ' lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller kl SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Om Ni vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska Ni skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltÑ ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckOr frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstill- stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrÑ valtningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningÑ en att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, elÑ ler 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrÑ valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr Viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvÑ ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens personÑ/organisationsnurnmer, postadress, eÑpostadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress 2. 5. 4. 5. dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet _ och om de fortfarande Šr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, eÑ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska ŠndÑ ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtÑ ten. den dom/beslut som šverklagas med upp- gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnumÑ mer samt dagen fšr beslutet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. www.domstol.se Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av doÑ men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverÑ klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: 0 lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, 0 lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrÑ svarsÑ och sŠkerhetsomrŒdet. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller uppÑ hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverÑ klagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. tillaga a