FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE DOM 2011-09-16 Meddelad i Falun Sida 1 (5) DokJd 38271 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom,,se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:,00 CK Lärkonsult AB, 556783-7934 Skolgatan 7 591 30 Motala MOTPART Malung-Sälens kommun Box 14 78221 Malung SAKEN ,!.liI - '- Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDEN Förvaltningsrätten bifaller ansökan och bestämmer att upphandlingen ska göras om Mål nr 3346-11 Avd - Dnr Doss Aktbil -.,,..,...., =,. ')'l�i rn 1 9 i �• U'>J KONKURRENSVERKEr Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3346--11 Enhet 2 I FALUN BAKGRUND Malung-Sälens kommun genomför en offentlig upphandling av Omvård­ nadsutbildning för Lärcentrum/Kommunal vuxenutbildning, diarenummer LC 2011.1. Enligt tilldelningsbeslut från den 27 juli 2011 har kontrakt till­ delats Kreativ Utveckling Kapla AB. YRKANDEN CK Lärkonsult AB (Lärkonsult), som lämnat anbud i upphandlingen men inte antagits som leverantör, ansöker om överprövning och yrkar att anbu­ det ska utvärderas eftersom det uppfyller alla ställda krav samt att kravet om kontaktnät strider mot principerna om icke-diskriminering och likabe­ handling. Malung-Sälens kommun (kommunen) bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I tilldelningsbeslutet har kommunen angett följande som motivering till varför Lärkonsult inte uppfyller ställda skalt.-krav. Styrgrupp enligt krav i punkt 2.10 förfrågningsunderlaget har inte besvarats. Vidare kan det av anbudet inte utläsas att kravet på god kännedom gällande lokal arbets­ marknad och praktikplatser är uppfyllt. Anbudet brister även genom att anbudsgivaren inte svarat på frågan att "Utbildningsanordnaren skall an­ svara för att tystnadsplikt och sekretesslagen följs av all personal som kommer att ingå i uppdraget". Styrgrupp Vad först avser frågan om styrgrupp anges följande under p. 2.10 i förfråg­ ningsunderlaget "kommunen, leverantören och branschforeträdare bildar en styrgrupp vars huvuduppgifl är att säkerställa utbildningen, följa be­ läggningen och "stämma av "kursdeltagarnas synpunkter." FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Enhet 2 DOM Sida 3 3346-11 Lärkonsult uppger att anbudet på ett tillräckligt tydligt sätt besvarar frå­ gan. Kommunen gör gällande att anbudet från Lärkonsult uppenbaii är ett standardformulär och på intet vis anpassat till strukturen i förfrågningsun-­ derlaget. Anbudet kan därför inte anses underlätta en effektiv utvärdering, vilket begärts i punkt 2.2 i förfrågningsunderlaget. Kommunen har därför tvingats söka och ställa samman efterfrågade uppgifter. Anbudet har flera uppenbara brister, vilka bestått även efter kommunens begärda klarläggan­ de. De uppenbara bristerna består bl.a. i skall-kravet avseende styrgrupp. Förvaltningsrätten konstaterar att i förfrågningsunderlaget, 2.2 Anbudets form och innehåll, anges att anbudet bör följa anbudsförfrågans struktur för att granskning och utvärdering skall kunna ske på ett effektivt och rättvi­ sande sätt. Förvaltningsrätten anser att det därmed inte är fråga om något krav på att anbudet ska vara utformat efter den av myndigheten bestämda strukturen vilket gör att ett anbud utformat på annat sätt inte kan uteslutas på denna grund. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att kommunen i för­ frågningsunderlaget dels uppställer krav som ska vara uppfyllda vid an­ budsgivning och dels krav som snarast kan uppfattas att de ska uppfyllas vid genomförandet av kontraktet. Enligt förvaltningsrättens uppfattning är skrivningarna om styrgrupp inte av den karaktären att det kan anses vara ett obligatoriskt krav som riktar sig mot anbudsgivai·en. Förvaltningsrätten noterar vidare att det inte ens framgår vilken part som har ansvar för att bilda den aktuella gruppen. Vid detta förhållande, och då det inte fram­ kommit att Lärkonsult reserverat sig mot att ingå i en sådan styrgrupp, fin­ ner förvaltningsrätten inte att skäl förelegat att förkasta Lärkonsults anbud på grund av bristande uppfyllelse av ett obligatoriskt krav vid anbudsgiv­ nmgen. FÖRVALTNI NGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 DOM Sida 4 3346-11 Tystnadsplikt och selaetess Vad härefter avser kravet att "utbildningssamordnaren skall ansvara för att tystnadsplikt och sekretesslagen följs av all personal som kommer att ingå i uppdraget" har Lärkonsult anfört att i bilagorna till anbudet framgår att selaetess ingår som en naturlig del i arbetet. Kommunen vidhåller att Lärkonsult inte har svarat på laavet. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte finns något uttalat krav på hur anbudsgivaren i anbudet ska redovisa hur kravet ska uppfyllas. Såsom laa­ vet nu är utformat uppfattar förvaltningsrätten det snarast som av kontrak­ tuell karaktär och genom att lämna ett anbud utan reservationer accepterar anbudsgivaren det ifrågavarande laavet. Skäl att förkasta ett anbud som saknar redovisning om hur kravet ska uppfyllas föreligger därför inte. Kravet på lokalt kontaktnätverk Lärkonsult gör slutligen gällande att principerna om icke-dislaiminering och likabehandling inte har upprätthållits när det krävs att anbudsgivaren ska ha ett väl upparbetat lokalt kontaktnätverk. Kommunen har inte be­ mött detta krav mer än att den angett att anbudsgivaren borde ha tagit kon­ takt i ett tidigare skede. Enligt LOU finns inte något hinder för leverantör att ansöka om överprövning och anföra brister i förfrågningsunderlaget efter det att tilldelningsbeslut har meddelats men inom ansökningstiden. Förvaltningsrätten anser således att det inte föreligger något hinder att prö­ va Lärkonsults yrkanden avseende brist i förfrågningsunderlaget. I denna del gör förvaltningsrätten följande bedömning. Ett krav av nu aktuell ka­ raktär kan vara diskriminerande mot företag som inte är etablerade på or­ ten, men det kan också finnas objektiva och sakliga skäl med hänvisning till föremålet för kontraktet att uppställa krav av aktuell karaktär. Det bör dock ankomma på kornnrnnen att redovisa bakgrunden till laavet och sär­ skilt redogöra för varför kravet skulle vara uppfyllt redan vid anbudsgiv- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 DOM Sida 5 3346-11 ningen. Förvaltningsrätten har nu att bedöma huruvida kravet är diskrimi­ nerade utifrån vad parterna har anfört i målet. Kommunen har i målet inte anfört några skäl till varför det aktuella kravet uppställdes eller i övrigt bemött Lärkonsults invändningar i detta avseende trots att Lärkonsult an­ gett hur man avser att arbeta och samarbeta för att upp syftet med upp­ handlingen. Vid detta förhållande finner förvaltningsrätten, med hänsyn till vad Lärkonsult anfört, att kravet får anses strida mot principen om likabe-­ handling. Eftersom det konstaterats föreligga brister i upphandlingsförfa­ randets konkurrensuppsökande skede bör upphandlingen göras om (jfr RÅ 2005 ref. 47). ��JAGAR, se bilaga (DV 3109/lc LOU). Karin Forslund Johansson rådman