LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-12-15 Meddelad i Stockholm Målm 24310-08 Rotel 202 Sida 1 (5) SÖKANDE Aktiebolaget Hassle Sjukhem, 556175-3418 Ombud: Advokaten Ulrica Salomon Advokatfirman Lindahl KB Box 14240 104 40 Stockholm MOTPART Stockholms kommun Socialtjänstförvaltningen 106 64 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten avslår bolagets ansökan om ingripande enligt LOU. Dnr Dok.Id 388919 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida2 LÄNSRÄTTEN I DOM 24310-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Stockholms kommun genomför genom sina stadsdelsnämnder och social­ tjänstnämnden en upphandling av enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende ( HVB) för socialpsykiatri enligt socialtjänstlagen (diarienr. 121-0518/2007). Tilldelningsbeslut fattades den28 november2008. Anbu­ det från Aktiebolaget Hassle Sjukhem förkastades eftersom erforderliga tillstånd saknades. YRKANDEN M.M. Aktiebolaget Hassle Sjukhem (bolaget) yrkar i ansökan att länsrätten i för­ sta hand skall besluta att upphandlingen skall rättas innebärande att en ny utvärdering av anbuden skall genom.föras varvid bolagets anbud skall ut­ värderas. I andra hand yrkas att upphandlingen skall avbrytas och göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Bolaget bedriver sin verk­ samhet i Mariestad och omfattas därför av Länsstyrelsens i Västra Göta­ lands län tillsyn. Länsstyrelsen har varit av uppfattningen att det inte finns lagstöd för att bevilja tillstånd för att driva hem för vård eller boende för psykiskt :funktionshindrade, dvs. det som upphandlingen avser. Efter det att bolaget överklagat har Kammarrätten i Jönköping i dom den24 augusti 2008 uttalat att det som är avgörande är verksamhetens innehåll och mål­ grupp. För att sådan verksamhet skall beviljas tillstånd bör enligt kammar­ rätten krävas att verksamheten utöver omvårdnad och stöd har ett betydande inslag av behandling. Detta är en avsevärd skillnad mot vad som krävs av andra länsstyrelser. I Stockholms län krävs inte att ett hem för vård av psy­ kiskt funktionshindrade erbjuder behandling för att tillstånd enligt7 kap.1 §1 socialtjänstlagen (2001 :453 ), SoL, skall meddelas. I och med att det i upphandlingen krävs att anbudsgivarna skall ha tillstånd som inte alla an­ budsgivare kan erhålla på lika villkor har likabehandlingsprincipen åsido­ satts. De leverantörer som lyder under länsstyrelserna i Stockholms och Uppsala län har otillbörligt gynnats och de som lyder under Länsstyrelsen i LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 24 310 -0 8 Västra Götalands län har missgynnats. Vidare görs gällande att det strider mot proportionalitetsprincipen att uppställa ett skall-krav med den nu aktu­ ella innebörden. Det måste anses vara tillfyllest att anbudsgivaren kan visa att denne uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Bolaget har tillstånd enligt 7 kap.1 § 3 SoL vilket innebär att bolaget uppfyller kraven på kvali­ tet och säkerhet i sin verksamhet. Kravet på tillstånd enligt 7 kap. 1 §1 SoL är således inte nödvändigt för att säkerställa hög kvalitet och säkerhet i vår­ den. Kommunens tolkning av "erforderliga tillstånd" är såväl diskrimine­ rande som oproportionerligt. Det strider även mot kravet på öppenhet efter­ som det är först i tilldelningsbeslutet det klargörs att det är tillstånd enligt 7 kap.1 §1 SoL som krävs. DOMSKÄL Av1 kap. 9 § lagen (2007:10 91) om offentlig upphandling - LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-,diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I16 kap.2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av handlingarna i målet framgår bl.a. följande. Föremål för upphandling är enstaka platser för vuxna på hem för vård eller boende (HVB) för social­ psykiatri. I förfrågningsunderlaget har kommunen ställt upp följande krav: "Anbudsgivaren ansvarar för att erforderligt tillstånd finns för den verk­ samhet som anbudet omfattar" (punkteri4 .8). Länsrätten gör följande bedömning. De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke--diskriminering, likabehandling, transparens LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 24310-08 (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. Föremål för upphandling är platser för vuxna på hem för vård eller boende, s.k. HVB-hem. Förfrågningsunderlaget anger som krav att erforderligt till­ stånd skall finnas för den verksamhet som anbudet gäller. Med beaktande av upphandlingsföremålet och socialtjänstlagens krav på tillstånd för sådan verksamhet kan det inte anses oproportionerligt i sig att ställa ett sådant krav. I 7 kap. I § 1 SoL anges att sådan verksamhet som bedrivs vid ett HVB-hem kräver tillstånd. Förfrågningsunderlaget kan inte tolkas på annat sätt än att det med "erforderligt tillstånd för den verksamhet som anbudet omfattar" avses just tillstånd enligt 7 kap. 1 § 1 SoL. Redan av lagtexten följer att tillstånd enligt 7 kap. 1 § 3 SoL gäller annan verksamhet än sådan verksamhet som avses i 7 kap. 1 § 1 SoL. Kravet i förfrågningsunderlaget har således formulerats med tillräcklig grad av precision och kan rimligen inte missförstås. Annat har inte framkommit än att kravet har upprätthållits mot alla anbudsgivare. Någon diskriminering eller åsidosättande av likabe­ handlingsprincipen i upphandlingsförfarandet har inte visats föreligga. Hassle Sjukhem saknar erforderligt tillstånd varför kommunens åtgärd att inte utvärdera Hassle Sjukhems anbud framstår som helt rikiig. Sammanta­ get finner lär1srätten att vad bolaget anfört inte visar att kommunen skulle ha åsidosatt bestämmelserna i LOU. Ansökan om ingripande skall därför avslås. DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 24310-08 STOCKHOLMS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA). SVERIGES DoMsro.LAR HUR MAN ÖVERKLAGAR = PRÖVNINGSTBLLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lä:tnpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. O:tn prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla u::;l v ::,.. r--0 C,rl 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom sb.11 adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden bn nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. u� www .. domstol.se 1. görs till brnmarrätten,