FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Annelie Gustafson KLAGANDE DOM 2019-02-13 Meddelad i Falun Mål nr 379-19 381-19 Sida 1 (4) Hissdelen Norden AB, 556847-9918 Älvnäsvägen 3 781 69 Borlänge MOTPARTER KONKURRENSVERKET 201s -02- 1 3 Avd Dnr KSnr Aktbll 1. LudvikaHem AB, 556048-2019 (mål nr 379-19) 2. Ludvika kommunfastigheter Aktiebolag, 556049-7140 (mål nr 381-19) Ombud: Husbyggnadsvaror HBV Förening Box 5199 121 18 Johanneshov SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 243053 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeclitionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Husbyggnadsvaror HBV Förening (HBV) genomför upphandlingen "Ram­ avtal löpande service hissar 17/124". HBV upphandlar i egenskap av ombud för motparterna i målet. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat för­ farande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldel­ ningsbeslut fattades den 16 januari 2019 varvid annan anbudsgivare än Hissdelen Norden AB (Hissdelen) antogs som vinnande leverantör. Hissdelen yrkar att bolagets anbud ska utvärderas på nytt och anför i huvud­ sak följande. Bolagets anbud har inte utvärderats då HBV menar att någon sanningsförsäkran inte har bifogats anbudet samt angivet miijö- och kvali­ tetsledningssystem inte uppfyller ställda krav. Med anbudet har bolaget bi­ fogat bilagan anbudets undertecknande där behörig firmatecknare signerat och försäkrat att bolaget baserar sitt anbud på det kompletta upphandlings­ dokumentet, att samtliga krav i upphandlingsdokumenten uppfylls och av­ talsvillkoren accepteras utan förbehåll samt att alla uppgifter som lämnats i anbudet är sanningsenliga. Samtliga efterfrågade krav enligt sanningsförsäk­ ran finns således att finna i den inskickade bilagan anbudets underteck­ nande. Bolaget genomgår vidare certifiering för miljö- och kvalitetsled­ ningssystem. Med anbudet bifogades miljö- och kvalitetspolicy som upp­ fyller krav för certifiering och det bör beaktas som fullgod dokumentation. HBV bestrider ansökan om överprövning och anför i huvudsak föijande. Hissdelen har inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav som ställts upp i upp­ handlingen och kan således inte anses ha lidit eller riskerat att lida skada. I punkt AFB.51 i upphandlingsdokumentet framgår att behörig företrädare ska intyga genom undertecknande av tillhandahållen sanningsförsäkran att denne inte omfattas av omständigheter angivna i 13 kap. 1-3 §§ LOU. Det är ett obligatoriskt krav. Hissdelen har inte med sitt anbud inkommit med en undertecknad sanningsförsäkran. En sanningsförsäkran är mer innefattande Sida 2 379-19 381-19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN och långtgående än de grunder som försäkras enligt undertecknande av do­ kumentet anbudets undertecknande. Om den behöriga företrädaren som sig­ nerat dokumentet sanningsförsäkran lämnar osanna uppgifter eller förtiger sanningen kan detta medföra ett personligt straffansvar. Det är således es­ sentiellt för den upphandlande myndigheten att erhålla en undertecknad san­ ningsförsäkran. Då någon sanningsförsäkran inte lämnats med Hissdelens anbud har bolaget rätteligen förkastats från upphandlingen. Hissdelen har inte heller styrkt att bolaget uppfyller kraven på miljö- och kvalitetsled­ ningssystem. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hissdelen anfört är visat att HBV brutit mot någon av de grundläggande principerna eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Hissdelen lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av upphandlingsdokumentet punkt AFB.51 framgår följande. AFB.51 Uteslutning av anbudsgivare Nedan anges de k.rav som ställs pa anl:llJdsgivaren. Samtliga krav ska vara uppfyllda för att an!Judsgivaren mte ska uteslutas från upptiandlingen. KraY enligt AFB.51, AFB.511 ocll AFB.52 gäller avi;.n för tlveniuella projeklörer, underentreprenörer eller andra som anlitas lär uppdraget. Krav på 11nb1.1dsglvaren enligt 13 kap HBV l\ommer att utesluta anbi..Jds.givare som är föremål för omständigheter angivna 113 kap. 1·3 §§ LOU. Behärig föret(ädf!re ska lnlyga genom undertecknande av De! 4 Sant1ingsföF-.,filmm, att sädan:a omständigheter fnte föreligger. Sida 3 379-19 381-19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Förvaltningsrättens bedömning Av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligatoriska krav som har uppställts i upphand­ lingsdokumenten. Anbud måste således uppfylla samtliga obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingsdokumenten. I upphandlingsdokumentet punkt AFB.51 anges att anbudsgivare genom un­ dertecknande av bilagan sanningsförsäkran ska verifiera att omständigheter för uteslutning enligt 13 kap. 1-3 § § LOU inte föreligger. Förvaltningsrätten anser att punkten inte kan uppfattas på annat sätt än att det har varit ett obli­ gatoriskt krav för anbudsgivama att bifoga ett undertecknat exempel av den sanningsförsäkran som funnits som bilaga till upphandlingsdokumentet. En­ ligt förvaltningsrättens mening kan kravet på att ge in en av en behörig före­ trädare undertecknad sanningsförsäkran inte likställas med att en anbudsgi­ vare genom undertecknande av anbudet godtar de krav som följer av upp­ handlingsdokumentet och att alla uppgifter som lämnats är sanningsenliga. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det aktuella kravet är klart och tyd­ ligt formulerat samt att det inte kan medföra någon större arbetsbörda för anbudsgivama att bifoga ett undertecknat exempel av sanningsförsäkran. Vidare är kravet objektivt utformat och det framstår inte heller som god­ tyckligt eller uppenbart osakligt. Det är ostridigt i målet att Hissdelen inte har bifogat den sanningsförsäkran som funnits som bilaga till upphandlings­ dokumentet med sitt anbud. Hissdelen har därmed inte uppfyllt kravet enligt punkt AFB.51 i upphandlingsdokumentet och HBV har därmed haft skäl för att förkasta bolagets anbud redan på den grunden. Skäl för ingripande enlig LOU föreligger således inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman Sida 4 379-19 381-19 Ii!!� SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. - CC fj Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar dom.stolen först ställning till om målet ska tanipp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se