Dok.Id 95529 Postadress Box 2293 103 17 Stockholm Besöksadress Wallingatan 2 Telefon Telefax 08-561 676 00 08-561 678 20 E-post: regeringsratten@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:30 REGERINGS ATTENS 1 (4) DOM Ombud: Advokat Ulf Djurberg och jur. kand. Caroline Falconer Setterwalls Advokatbyrå Box 1050 101 .39 Stocld1olm MOTPART Stoclmolms stad, Fastighetskontoret Ombud: Stadsadvokat Eva Granbohm Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stocld1olm Q. meddelad i Stockholm den 10 september 2010 KLAGANDE Uppsala Asfaltsanläggningar AB, .556483-3654 Målm 567-10 010 -09.. 1 3 ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Kammarrätten i Stocld1olms dom den 21 januari 2010 i målm 6427-09, se bilaga SAKEN Offentlig upphandling REGERINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Regeringsrätten avslår yrkandet om att förhandsavgörande från EU-domstolen ska inhämtas. Regeringsrätten avslår överklagandet YRKANDEN M.M. DOM 2 Uppsala Asfaltsanläggningar AB, ASFAB, yrkar att Regeringsrätten ska upphäva kammarrättens dom och besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjmis på så sätt att ASFAB inte utesluts från upphandlingen utan att dess anbud utvärderas. Som grund för sin talan anför ASFAB bl.a. följande. Det framgår inte av 10 kap. 1 § eller 2 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, hur den tid som har förflutit sedan ett brott begicks eller dom meddelades ska beaktas. En i tid obegränsad tillämpning av bestämmelserna leder i praktiken till ett livslångt näringsförbud, vilket inte kan vara ändamålet med dem. Det framgår av kammarrättens dom att domstolen har gjort en bedömning av i vilka fall det är proportionerligt att utesluta en leverantör med hänvisning till brott men det framgår inte hur denna proportionalitetsbedö1m1ing har gjorts. Av EU-domstolens praxis följer att en bedömning av om proportionalitetsprincipen har åsidosatts ska genomföras som en strukturerad avvägning mellan motstående intressen. Bedömningen ska göras i tre steg. För det första ska en bedömning göras av om åtgärden är lämplig och effektiv för att nå det eftersträvade syftet. För det andra ska det bedömas om åtgärden är nödvändig för att uppnå syftet eller om det finns mindre ingripande alternativ. För det tredje ska det bedömas om negativa effekter av åtgärden på det intresse eller rättighet som den inskränker är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Det huvudsakliga syftet med bestämmelserna i 10 kap. LOU är att tillvarata och utveckla en effektiv konkun-ens. Det specifika syftet med bestämmelserna om uteslutning är leveranssäkring. Uteslutningen av ASFAB är inte den lämpligaste och effektivaste åtgärden för att uppnå leveranssäkerhet. Leveranssäkerhet kan även uppnås genom väl utfonnade kmmnersiella avtalsvillkor och genom beställarens uppfö\jning av ingånget avtal. Uteslutningen var heller inte Mål nr 567-10 DOM Mål nr 567-10 nödvändig. Stockholms stad kunde i stället ha begfui en förklaring från ASFAB i fråga om stadens misstankar om tidigare brottslighet hos en anställd i bolaget. Det hade också varit möjligt att med vissa tidsintervall kontrollera leveranserna från ASFABsedankontraktmedbolagetingåtts. Bådadessamindreingripande alternativ hade varit tillräckliga. Slutligen har åtgärden att utesluta ASFAB varit överdriven och oproportionerlig i förhållande till det eftersträvade syftet. Om ASFAB inte hade uteslutits skulle Stockholms stad ha uppnått dels en förbättrad konkuITens i upphandlingen, dels ett ekonomiskt mer fördelaktigt ramavtal. Även i det tredje steget av bedömningen är alltså uteslutningen opropo11ionerlig. ASFAB yrkar att Regeringsrätten ska inhämta förhandsavgörande från EU­ domstolen. Förhandsavgörandet ska avse såväl frågan om tolkningen av företrädarbegreppet i artikel 45.1 i direktiv 2004/18/EG som prop01iionalitets­ bedömningens tillämpning på uteslutningsgmnden i artikel 45.2 c. Stockholms stad bestrider bifall till överklagandet och till yrkandet om inhämtande av förhandsavgörande. SKÄLEN FÖR REGERINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Regeringsrätten delar kammarrättens bedömning såväl när det gäller frågan om Christer Andersson varit att anse som företrädare för ASFAB som när det gäller frågan om proportionalitet. Regeringsrätten fim1er att den unionsrättsliga reglering som har aktualiserats inte ger utrymme för någon annan bedömning i detta fall. Det finns därför inte något DOM 4 skäl att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen. Mål nr 567-10 Avd.Il Föredraget 2010-06-30 Föredragande regeringsråtts­ sekreterare �C-:-rt�eN-fmiavdelning och �jälv företräda bolaget. Eftersom Christer Andersson inte innehar majoriteten av aktierna i Queenie innebär det att han och Maria Andersson måste vara överens om alla beslut som ASFAB:s bolagsstämma ska fatta. Christer Anderssons aktieägande i Queenie ger honom där för inte något bestämmande inflytande över ASFAB. Det faktum att han är styrelseordförande i Queenie ändrar inte detta på något sätt från ett aktiebolagsrättsligt perspektiv. Slutligen kan nämnas att Christer Andersson .inte har någon fullmakt att företräda ASPAB eller förfoga över dess medel och att hans anställning inom ASFAB, som entreprenadchef, inte ger honom någon sådan rätt. Christer .Andersson kan således inte på något sätt anses vara faktisk företrädare för ASFAB. ASFAB:s anbud ska därför inte förkastas i upphandlingen med hänvisning till brott begångna av Christer Andersson. Om länsrätten kommer fram till att Christer Andersson anses vara företrädare för ASFAB gör ASFAB följande gällande. Vid uteslutning måste den upphandlande myndigheten iaktta proportionalitetsprincipen innebärande att den upphandlande myndigheten i en upphandling inte f'ar ställa stöne krav på leverantören eller leveransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturli� samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. Ett krav får enligt proportionalitetsprincipen endast stälias om det är nödvändigt, lämpiigt och effektivt för att uppnå det eftersträvade syftet utan. att dess negativa konsekvenser är så stora att åtgärden är opropqrtionerlig eller överdrivenjämfört med det eftersträvade syftet. Det eftersträvade syftet med LOU kap. 2 § LOU är att i möjligaste mån för­ hindra att upphandlande myndigheter ingår avtal med oseriösa LÄNSRÄTTEN I STOC:h'HOLMS LÄN Sida 8 DOM 25520-08 leverantörer. ASFAB är ett synnerligen seriöst före tag som tidigare har vunnit många upphandlingar. Proportionalitetsprincipen innebär att de brottsliga gärningar som utgör grund för uteslutning inte alltid ska leda till uteslutning. Om det finns särskilda skall en upphandlande myndighet avstå från att utesluta en leverantör som har dömts för uteslutningsgrnndande brott. Vid bedömningen av om det finns särskilda skäl uttalas i förarbetena till LOU (se prop. 2006/07: 1 28 s. 236 f.) att den brottsliga gärningens svårhetsgrad bör beaktas liksom den tid som förflutit sedan brottet begicks. Det har förflutit mellan 8 och 10 år sedan brotten begicks. Om inte Christer Andersson hade dömts 2006 hade viss brottslighet således redan vara preskriberad och annan skulle inom kort preskriberas. Lång tid har således förflutit sedan brotten begicks och denna tid ska enligt förarbetena till LOU beaktas. Vidare ska beaktas att brotten inte begicks i ASFAB. Det krav Fast.ighetskontoret bar uppställt på avsaknad av brottslighet är ett sådant krav som måste anses strida mot proportional.itetsprincipen eftersom kravet, när det riktas mot en anbudsgivare som ASFAB, går utöver vad som krävs för att det bakomliggande syftet med kravet ska kunna uppnås. Kravets negativa konsekvenser är så stora att åtgärden är oproportionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet att inte ingå avtal med oseriösa leverantörer. Särskilda skäl föreligger för att inte utesluta ASFAB:s anbud i upphandlingen. Länsrätten i Stockholms läns dom i mål 1 8902-08 grundas på felaktiga omständigheter. Länsrätten anger i domen att Christer Andersson äger samtliga aktier i ASFAB. Christer Andersson äger inga aktier i ASFAB. Länsrätten grundar därför sin dom på en felaktig omständighet som har haft avgörande betydelse för målets utgång. Med denna felaktiga utgångspunkt bar länsrätten ut.gått från att Christer Andersson ensam utgör ASFAB:s bolagsstämma och att han således har "betydande intresse" och "bestämmande inflytande" över ASFAB. Länsrätten har därför felaktigt kommit fram till att Christer Andersson är faktisk företrädare för ASFAB. På grund av denna avgörande felaktighet i länsrättens dom kan inte domen ligga till grund för länsrättens prövning i detta mål. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Sida 9 DOM 25520-08 Fastighetskontoret bestrider bifall till överklagandet och anför i huvudsak fö�jande. Fastighetskontoret har inte brntit mot någon bestämmelse i LOU. Förfrågningsunderlaget uppfylier lagens krav på förntsebarhet och transparens. Anbuden har utvärderats i enlighet med angivna förnt­ sättningar och anbud och anbudsgivare har behandlats lika utan ovid­ kommande hänsyn. Enligt förfrågningsunderlaget kommer vid prövningen av anbudsgivare anbud förkastas om omständigheter som kan medföra uteslutning enligt 10 kap. 2 § LOU föreligger. Anbudet från sökanden har uteslutits på den grunden att företrädare för bolaget är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen dom. Christer Andersson dömdes den 4 juli 2006 av Uppsala tingsrätt för bl.a. bokföringsbrott, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. Av förarbetena framgår bl.a. om vilka som skall anses som företrädare att det huvudsakligen är fråga om de befattningshavare som anges i 4 § lagen om näringsförbud. Varje sådan befattningshavare som har en faktisk maktposition i den juridiska personen skall anses som företrädare. Utöver denna krets av legala företrädare kan d e t f i nn a s an d r a p e r s o n e r s o m k a n a n s e s s o m fakt i s k a f ö r e t r ä d ar e f ö r juri.diska personer Avgörande är om företrädaren har betydande intresse, genom exempelvis eget eller närståendes aktie- eller andelsinnehav, och bestämmande inflytande över denjuridiska personen. Vidare anges att även företrädare för moderföretag kan bedömas som faktisk företrädare för ett dotterbolag. Frågan vem som är företrädare för en juridisk person skall, som framgår av avsnitt 14.3 .3 , avgöras utifrån objektiva omständigheter i det enskilda fallet. Enligt protokoll från ordinarie bolagsstämma i Queenie den 20 mars 2008 ägs bolagets aktier till 50 procent av Christer Andersson och till 50 procent av Maria Andersson. Christer Andersson är ordförande i styrelsen för Queenie. .Även om Christer Andersson inte har organställning i sökandebolaget utövas den verkliga kontrollen av bolaget genom aktie­ innehavet i Queenie som äger 1 00 procent av ASFAB. Tillsammans med sin hustru har Christer Andersson full kontroll över ASFAB. Länsrätten har i dom den 7 oktober 2008 i målnr 18902-08 funnit att Christer Andersson är att betrakta som sådan företrädare for ASFAB som avses i 10 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Sida 10 DOM 25520-08 kap. 2 § LOU. I sin dom konstaterar länsrätten att vare sig utformningen av förfrågningsunderlaget i berört hänseende eller innehållet i 10 kap. 2 § lämnar något utrymme för att länsrätten skall ta ställning till om tidpunkten för brottet har någon betydelse. Skäl for att göra en annan bedömning i detta mål föreligger inte. Vad gäller påståendet om bristande lika­ behandling kan konstateras att varje nämnd inom kommunen är att betrakta som en upphandlande myndighet och den av ASPAB åberopade upphandlingen Hjulsta Backar har inte genomförts av Fastighetskontoret. Länsrätten har den 22 december 2008 beslutat att upphandlingen i denna del inte f'ar avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 10 kap. 2 § första stycket 3 LOU är föreskrivet att en leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling, om leverantören genom lagakraft­ vunnen dom är dömd för brott avseende yrkesutövningen. I andra stycket samma paragraf är bl.a. föreskrivet att om leverantören är en juridisk person, får leverantören uteslutas om en företrädare för den juridiska personen har dömts för brott som avses i första stycket. I 16 kap. 2 § första stycket LOU är följande föreskrivet. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj orts. Utredningen i målet I punkten AFB.51 i aktuell anbudsinbjudan har i de administrativa före­ skrifterna bl.a. angetts att anbud kommer att förkastas (uteslutas) om omständigheter som skall, respektive kan, medföra uteslutning enligt 10 kap. 1 eller 2 §§ LOU föreligger. Av bilaga till tilldelningsbeslutet i upphandlingen framgår att ASFAB har uteslutits med hänvisning till 10 kap. 1--2§§ LOU. LÄNSRÄTTEN I Sida 11 DOM 25520-08 STOCKHOLMS LÄN Länsrättens bedömning Fråga i målet är i första hand om Christer Andersson är en sådan före­ trädare för ASFAB som avses i 10 kap. 2 § LOU. Avgörande för denna fråga är om han kan anses ha ett betydande intresse i ASFAB - t.ex. genom eget eller närståendes aktieinnehav - samt bestämmande inflytande över bolaget Gfr. prop. 2006/07:128 s. 388). Härvid är att notera att även en företrädare för ett moderbolag kan anses faktiskt företräda ett dotterbolag som deltar i en upphandling Gfr. a. prop. s. 226 f.). Av utredningen i måletframgår bl.a. att Christer Andersson inte har någon sådan organställning i ASFAB som räknas upp i 4 § lagen om närings­ förbud eller äger några aktier i ASFAB. Däremot äger Christer Andersson och hans fru samtliga aktier i Queenie Holding AB, som i sin tur äger ASFAB. Christer Andersson är dessutom anställd som entreprenadchef i ASFAB och länsrätten bedömer mot denna bakgrund att han f'ar anses ha en sådan faktisk maktposition i bolaget att han är att betrakta som en sådan företrädare för ASFAB som avses i 10 kap. 2 § LOU. Länsrätten konstaterar att till skillnad från 10 kap. 1 § LOU lämnar bestämmelsen i 10 kap. 2 § LOU inte något utrymme för upphandlande myndighet att beakta "särskilda skäl". I förarbetena (s. prop. s. 237 och 3 8 8) nämns som exempel på särskilda skäl den tid som förflutit sedan brottet begicks. Tidsaspekten är emellertid en omständighet som enligt länsrättens mening även måste tillmätas betydelse vid en prövning enligt 1 0 kap. 2 § LOU eftersom upphandlande myndighets åtgärd att utesluta en Den förhållandevis långa tid som förflutit seda:i;i Christer Andersson begick de aktuella brotten måste enligt länsrättens mening ställas i relation till brottens karaktär och svårighetsgrad. Den brottslighet Christer Andersson har fällts till ansvar för f'ar i detta sammanhang anses vara av relativt allvarlig art. I sammanhanget måste även vägas in att endast leverantör måste uppfylla kravet på proportionalitet. Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 2.5520-08 STOCiffiOLMS LÄN lagakraftvunna domar kan läggas till grund för uteslutning, vilket innebär att det redan av bestämmelsen följer att brott som kan föranleda uteslutning många gånger torde ligga flera år tillbaka i tiden vid tidpunkten för anbuds­ prövnmgen. Vid en sammantagen avvägning av omständigheterna i målet bedömer länsrätten att det inte strider mot kravet på proportionalitet att i denna upphandling utesluta ASFAB med stöd av I 0 kap. 2 § LOU. Sammanfattningsvis finner länsrätten således inte visat att Fastighets­ kontoret har åsidosatt de krav som ställs i LOU, varför ASFAB:s ansökan om ingripande enligt LOU skall avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 1 09/1 a). Föredragande har varit Henrik Grönberg.