Dok.Id 141778 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjämgatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 060-18 66 52 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL BESLUT oio16- �1-- tJ r Meddelat i Sundsvall Avd Dnr KSnr KLAGANDE MOTPART Haparanda stad 953 85 Haparanda ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Luleås dom den 22 februari 2016 i målm 2289-15, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avvisar överklagandet. Sida 1 (4) Målm 737-16 1 KONKURRENSVERKET 2016 -04- 0 8 -. - Aktbil KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL BESLUT Sida2 Mål nr737-16 YRKANDEN M.M. yrkar att upphandlingen ska göras om. Vidare får hon anses yrka att en person ska fastställas som jävig att delta i handläggningen av upphandlingen. Slutligen yrkar hon att samtliga tidigare beslut gällande biografverksamheten på Folkets Hus samt det fattade tilldelningsbeslutet inhiberas för att inte gynna någon i processen. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av16 kap. 4 och6 §§ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada får ansöka om överprövning av en offentlig upphandling. Rätten kan då besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Några bestämmelser om vem som kan överklaga förvaltningsrättens avgörande finns varken i LOU eller i de s.k. rättsmedelsdirektiv som 16 kap. LOU bygger på. De allmänna bestämmelserna i förvaltningsprocesslagen (1971:291), FPL, blir därmed tillämpliga. Av33 § andra stycket FPL framgår att förvaltningsrättens beslut får överklagas av den som det angår, om det gått honom eller henne emot. Frågan i målet är om förvaltningsrättens dom angår och går henne emot i den mening som avses i33 § andra stycket FPL. I rättsfallet RÅ2005 ref. 47 uttalar Högsta förvaltningsdomstolen att domstolen i ett mål om offentlig upphandling kan, oavsett hur yrkandena utformas, välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller den ska rättas. KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL BESLUT Sida3 Mål nr 737-16 När en domstol förordnat att en leverantör ska uteslutas från det vidare förfarandet eller mista ett tilldelat uppdrag genom att en annan leverantör utpekas som vinnande, har avgörandet ansetts ha en sådan betydelse för ställningen som anbudsgivare att det angår leverantören och går denne emot i den mening som krävs för talerätt, se rättsfallet HFD 2011 ref. 29. I rättsfallet HFD 2011 ref. 85 slogs fast att slutsatsen i HFD 2011 ref. 29 inte kunde utsträckas till att förstås så, att en leverantör som inte begärt överprövning hade rätt att föra talan mot domstols förordnande om rättelse av det slag som var aktuellt i målet. Det ansågs sakna betydelse vad utfallet blev eller kunde bli, av en ny rättad utvärdering. I rättsfallet HFD 2012 ref. 2 har Högsta förvaltningsdomstolen behandlat frågan om leverantörers talerätt när förvaltningsrätten har förordnat att en upphandling ska göras om i stället för att rättas som leverantören yrkat. Högsta förvaltningsdomstolen anförde att det av praxis framgår att för talerätt krävs att det överklagade beslutet i sig har en precis och påtaglig betydelse för klaganden, oavsett vad utfallet blir eller kan bli av den åtgärd som domstolen väljer. Frågan om talerätt måste avgöras med utgångspunkt i omständigheterna i det enskilda fallet. Kammarrätten gör följande bedömning. Av ovan redovisad praxis framgår att det avgörande för om ska anses ha talerätt i detta mål är om det överklagade beslutet i sig har en precis och påtaglig betydelse för . Vid denna bedömning ska inte vägas in vad utfallet blir eller kan bli av den åtgärd domstolen väljer. Förvaltningsrätten har i målet beslutat att rättelse ska ske i form av ny anbudsutvärdering. Ett sådant förordnande innebär varken att upphandlingen avbryts eller att någon annan leverantör utpekas som vinnare eller att någon exkluderas från det vidare förfarandet. Ett nytt tilldelningsbeslut kan överprövas av var och en som anser sig berörd i den mening som avses i 16 kap. 4 § LOU. Kammarrätten finner därför att KAMMARRÄTTEN !SUNDSVALL BESLUT Sida 4 Mål nr 737-16 förvaltningsrättens förordnande om rättelse inte kan anses ha en sådan precis och påtaglig betydelse för att har talerätt. Överklagandet ska därfcir avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). vd1UMUi@MiMiJ/4eL� �� U Annika Sandström kammarrättslagman ordförande Charlotte Waas kammarrättsråd Åsa Arlebrant kammarrättsråd referent Jeanette Sundqvist föredragande jurist From: To:Kammarrätten Sundsva 29/03/2016 06:48 \t#190 P .003/011 FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ Enhet 1 SÖKANDE DOM 2016-02-22 Meddelad i Luleå �· Mål nr 2289-15 Sida 1 (6) Bio Haparanda, 802495-3187 c/o MOTPART Haparanda stad 953 85 Haparanda SAKEN ;_ . � , Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förklarar att upp­ handlingen Driftentreprenad av Folkets hus Haparanda får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att utvärderingen (kvalificeringsfasen in­ kluderad) görs om. Dok.Id 71946 Postadress Box 849 97126 Luleå ·:,,C ·Bes6ksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon 0920-29 54 90 E-post: forvaltningsrattenilule:a@