Avdelning 1 S…KANDE Meddelad i Malmš Dok.Id 159517 Postadress Box 4522 203 20 Malmš Besšksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Ringduve Taxi BestŠllningscentral AB, 556639-1578 Box 30 274 21 Skurup Ombud: advokaten Mats Molander Advokatbolaget Molander Bjšrkdal HB Klostergatan 10 222 22 Lund MOTPART Trelleborgs kommun 231 83 Trelleborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE Trelleborgs kommuns upphandling av kompletterande skoltransporter med taxi fŒr inte avslutas fšrrŠn rŠttelse vidtagits pŒ sŒ sŠtt att Ringduve Taxi BestŠllningscentral AB ges mšjlighet att styrka fšretagets ekonomiska och finansiella stŠllning pŒ annat sŠtt Šn genom rating frŒn Upplysningscen- tralen AB och Creditsafe i Sverige AB. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I MALM… 2013-07-18 MŒl nr 4846-13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4846-13 I MALM… Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun genomfšr en upphandling av kompletterande skol- transporter med taxi. Upphandlingen genomfšrs med šppet fšrfarande en- ligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har anbudet frŒn Ringduve Taxi Be- stŠllningscentral AB (Ringduve Taxi) fšrkastats dŒ anbudet inte uppfyllt samtliga skall-krav avseende ekonomisk status. YRKANDEN OCH INST€LLNING Ringduve Taxi ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen gšrs om alternativt att upphandlingen fŒr avslutas fšrst se- dan rŠttelse gjorts pŒ sŒ sŠtt att upphandlingskontraktet tilldelas Ringduve Taxi. Som grund fšr sin talan anfšr bolaget bl.a. fšljande. Av fšrfrŒg- ningsunderlaget framgŒr bl.a. att anbudsgivaren ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsvarande minst nivŒ 3 enligt Upplysningscentralens ratingsy- stem, Creditsafe (minst rating 40) eller pŒ annat sŠtt styrka fšretagets eko- nomiska och finansiella stŠllning. I bšrjan av Œr 2012 drabbades Ringduve Taxi av en kundfšrlust pŒ flera miljoner kronor. Dessa fšrluster drabbade bokslutet fšr Œr 2011. Under Œr 2012 arbetade bolaget hŒrt med att fšr- stŠrka sin ekonomiska stŠllning vilket man lyckades med. OmsŠttningen uppgick till ca 35 miljoner kr och den 7 maj 2013 uppvisade bankkontot ett saldo pŒ drygt 4,4 miljoner kr. Bokslutet fšr Œr 2012 har Šnnu inte registre- rats hos Bolagsverket, vilket innebŠr att en begŠran om upplysning hos Upplysningscentralen AB (UC) och Creditsafe i Sverige AB (Creditsafe) baseras pŒ bokslutet fšr Œr 2011 och hŠndelser under Œr 2012. Bolagets rating kommer att fšrbŠttras vŠsentligt nŠr bokslutet fšr Œr 2012 blir regi- strerat. Vid anbudsinlŠmnandet kŠnde man inte till att bolaget inte klarade kraven enligt UC eller Creditsafes rating. NŠr kommunen noterade detta borde 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4846-13 I MALM… Avdelning 1 man ha upplyst Ringduve Taxi om fšrhŒllandet och gett bolaget mšjlighet att pŒ annat sŠtt styrka fšretagets ekonomiska och finansiella stŠllning vil- ket man ganska enkelt hade kunnat gšra om man hade fŒtt chansen. Bolaget kŠnde vŠl till att den aktuella ekonomiska och finansiella situat- ionen var mycket god och svarade dŠrfšr ja i anbudet pŒ frŒgan om eko- nomisk stabilitet. Skrivningen i fšrfrŒgningsunderlag gŠllande den ekono- miska stabiliteten om att Inget bevis krŠvs utan att kommunen skulle hŠmta in information har Ringduve Taxi tolkat som att kommunen vid be- hov av fšrtydligande skulle Œterkomma med frŒgor. Om kommunen ifrŒga- satte Ringduve Taxis svar borde ett fšrtydligande ha begŠrts. Ringduve Taxi uppfyllde vid tidpunkten fšr upphandlingen med rŒge det ekonomiska kravet. Det felaktiga agerandet strider mot de grundlŠggande principerna. Trelleborgs kommun bestrider bifall till ansškan och anfšr i huvudsak fšljande. En grundfšrutsŠttning fšr att av anbudsgivaren lŠmnat anbud ska kunna antas Šr att samtliga skall-krav Šr uppfyllda. Kommunen har hŠmtat in kreditupplysning frŒn UC av vilket framgŒr att Ringduve Taxi har risk- klass 1 och att bolaget under Œr 2012 har ett flertal anmŠrkningar. Kommu- nen har Šven hŠmtat in kreditupplysning frŒn Creditsafe av vilket framgŒr att Ringduve Taxis nuvarande rating Šr 6 (kredit avrŒdes) och att nuva- rande trend Šr nedŒtgŒende (frŒn 10 till 6). Det bšr poŠngteras att nuva- rande rating om 6 anges vid kreditupplysningen den 2 maj 2013 samt att samma rating fšrelŒg den 12 januari 2013. Det framgŒr Šven av Creditsafes utdrag att Ringduve Taxi har ett flertal betalningsanmŠrkningar. Kommunen har gjort det som angetts i fšrfrŒgningsunderlaget dvs. att hŠmta in kreditupplysningar av vilka framgŒr att Ringduve Taxi inte upp- fyller den ekonomiska stabilitet som krŠvs. UtifrŒn den alarmerade infor- mation om Ringduve Taxis ekonomiska situation som framkommer bŒde frŒn UC och frŒn Creditsafe Šr pŒstŒendet om att bolaget inte kŠnde till att 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4846-13 I MALM… Avdelning 1 man inte klarade kraven inte trovŠrdig. Ringduve Taxi har i sitt anbud inte pŒ nŒgot sŠtt kommenterat sin ekonomiska situation. Det kan konstateras att Ringduve Taxis ekonomiska och finansiella stŠllning Šr allt annat Šn mycket god. Kommunen fŒr begŠra att anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning. Kommunen fŒr ocksŒ begŠra att en leverantšr fšrtydligar eller komplettera handlingar som getts in och som avses i kapitel 10 och 11. NŒgon tvingande regel om att kommunen mŒste ge mšjlighet till detta finns inte. Ringduve Taxi har inte uppfyllt det ekonomiska kravet och har dŠrfšr inte gŒtt vidare till ut- vŠrderingen. Kommunen har inte brutit mot bestŠmmelserna i LOU. SK€LEN F…R AVG…RANDET BestŠmmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 och 6 ¤¤ LOU kan rŠtten pršva om en upphandlande myndighet har brutit mot nŒgon bestŠmmelse i lagen och, pŒ talan av en leverantšr som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand- ling ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. DŠr- vid gŠller att rŠtten endast pršvar de sŠrskilt angivna frŒgor som sškanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 ¤ LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. HŠrvid gŠller att en upphandlande myndighet inte fŒr anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt fšrfrŒgningsun- derlaget. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4846-13 I MALM… Avdelning 1 I det i mŒlet aktuella fšrfrŒgningsunderlaget anges i punkt 3 under rubriken Ekonomisk status att anbudsgivaren ska uppfylla ekonomisk stabilitet mot- svarande minst nivŒ 3 enligt Upplysningscentralens ratingsystem, Cre- ditsafe (minst rating 40) eller pŒ annat sŠtt styrka fšretagets ekonomiska och finansiella stŠllning. Nystartade fšretag ska pŒ begŠran inkomma med ett ŠndamŒlsenligt intyg frŒn bank eller verifiera sin ekonomiska stŠllning pŒ ett annat sŠtt. Inget bevis krŠvs. Kommunen kommer att hŠmta in eko- nomiskt utdrag/bevis pŒ kommande avtalsleverantšrer. FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten konstaterar inledningsvis att rŠtten, i frŒga om ŒtgŠrder vid šverpršvning enligt LOU endast kan besluta att en upphandling ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst efter rŠttelse. RŠtten har sŒledes inte mšjlighet att i det enskilda fallet fšrordna om vilken anbudsgivare som ska tilldelas kontraktet. Enligt det i mŒlet aktuella fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att anbudsgiva- ren ska uppfylla ekonomisk stabilitet motsvarande minst nivŒ 3 enligt UC och Creditsafes ratingsystem. DŠrtill framgŒr det att anbudsgivaren Šven kan styrka fšretagets ekonomiska och finansiella stŠllning pŒ annat sŠtt. Vidare anges i fšrfrŒgningsunderlaget att inget bevis krŠvs och att kom- munen kommer att hŠmta in ekonomiskt utdrag/bevis pŒ kommande avtals- leverantšr. FšrfrŒgningsunderlagets lydelse vad gŠller den ekonomiska statusen Šr enligt fšrvaltningsrŠtten otydlig dels dŒ det anges att fšretaget kan styrka sin ekonomiska och finansiella stŠllning pŒ annat sŠtt Šn genom rating och dels dŒ det anges att inget bevis krŠvs och att kommunen kommer att in- hŠmta ekonomiskt utdrag/bevis. I fšrfrŒgningsunderlaget anges det sŒledes klart och tydligt att inget bevis krŠvs vilket dessutom anges med fet stil. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 4846-13 I MALM… Avdelning 1 Med hŠnsyn hŠrtill anser fšrvaltningsrŠtten att Ringduve Taxi haft fog fšr att vid inlŠmnandet av sitt anbud inte lŠmna in ekonomiskt underlag som pŒ annat sŠtt styrker fšretagets ekonomiska och finansiella stŠllning. Upp- handlingen ska dŠrfšr rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Ringduve Taxi ska ges mšjlighet att styrka sin ekonomiska och finansiella stŠllning pŒ annat sŠtt Šn genom rating. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Anders Mattsson Maria Persson har fšredragit mŒlet. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket